Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Fly-attenuator (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Halløjsa,

Jeg har et sæt UltimateEars Triple.fi 10. Dem lytter jeg flittigt til i bussen hver dag. I starten syntes jeg at de havde en svag
tendens mod en lidt mørkere lyd signatur end jeg lige var vant til (havde brugt Sennheiser CX300II før) og tænkte at sådan
lyder de (der er masser afdetaljer og kontant lyd, stram bas..) så.

Men medfølgende er også en "fly-entertainment" attenuator og for lir'ens skyld koblede jeg denne ind (tror der er en
dæmpning på en 10 -15dB) og efter at have justeret lidt på volumen blev jeg overrasket over at den lidt mørke lyd signatur
syntes væk. Den mere "neutrale" klang passer mig fint.

Jeg har dog gruplet over hvad årsagen kan være, tænkte på om min mobiltelefon MP3 afspiller lod sig (over)belaste således
at de højere toner stod lidt i baggrunden?

Og tænk, jeg synes faktisk det samme gør sig gældende fra min arbejdslaptop. Her havde jeg bare "sat" jack stikket i og
lyttet lidt til det da jeg syntes/fornemmede det samme tilbagetrukne højtone. I med attenuatoren og straks var der bedre
"klang".

Jeg havde egentlig tænkt mig her at spørge til en ordentlig MP3 afspiller, lydmæssigt, og ikke nødvendigvis design (Ipod
etc..) men vil dog lige høre om andre har gjort sig samme erfaringer med disse in-ear lytte bøffer?

HilsenFlemming

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

De her triple.fi 10 er med en nominel impedans på 32 ohm. Det burde være en smal sag for enhver mobiltelefon, ipod etc.. mp3
afspiller men den her attenuator gør altså en forskel.

Målte lidt på den her attenuator og efter lidt regnen ud er den opbygget med en serie modstand på 100 ohm (set fra forstærker)
og en 16 ohm parallel med de 32 ohm for in-ear.

Kan der virkelig være så stor forskel med om det er 32 eller 110 ohm der belastes med (kablet er knapt 100cm) ? Er der nogle
der har kendskab til de her små batteridrevne head amps (Firestone, iBasso etc..), hvor gode de er osv?

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Det er velkendt at ekstra modstand kan gøre en lydmæssig forskel. Det bedste eksempel er nok Etymotics ER4-P og ER4-S. Disse 2 er identiske på
nær at der i S modellen er en ekstra 75 ohms modstand indbygget så S modellen er 100 ohm mens P modellen er 25 ohm og de lyder bestemt
ikke ens.
S modellen er til gengæld sværere/tungere at drive og kræver normalt en ekstern forstærker for at yde sit bedste hvor P modellen fungerer fint
direkte fra de fleste mp3 afspillere og lignende. Der sælges et adaptor kabel med indbygget 75 ohm modstan som kan forvandle en P til en S og
der er mange der har eksperimenteret med dette kabel sammen med andre hovedtelefoner, nogen gange med godt resultat, andre gange med
mindre godt resultat.
Mange af de små forstærkere er rigtig gode og nogle kan endda konkurrere med stationære modeller. Andre er ikke så gode. Generelt giver iBasso
modellerne rigtig megen valuta for pengene specielt hvis man køber direkte fra iBasso, men andre er også gode f.eks. Meier fra Tyskland, HeadAmp
og RSA fra USA og der er mange flere.

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Når man selv bygger sine forstærkere er output modstande også noget man går og pusler med for at trække de sidste procenter ud af udstyret, f.eks passer 125 ohm godt til AKG701..

Det smarte at gøre i din situation er at få målt den modstand du holder mest af og så byg en lille "pod" med nogle gode modstande i, det burde give dig et endnu bedre resultat, da de der flydimser er nogle lidt billige ting..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes