Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 09:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: XTZ AP100 brokobling (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Nogen herinde der har erfaring med brokobling af disse balancerede banditter?

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Man kunne jo vende den om og spørge hvilke højttalere skal de drive - hvilken impedans?

Jeg har dog ingen erfaring med disse amps, men spørgsmålet giver måske andre en ide om hvad du har af behov.
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Mik112 skrev:

Man kunne jo vende den om og spørge hvilke højttalere skal de drive - hvilken impedans?

Jeg har dog ingen erfaring med disse amps, men spørgsmålet giver måske andre en ide om hvad du har af behov.

De skal drive noget SS-selvbyg (Busk-VSS1510) med en følsomhed i omegnen af 82dB. Impedans under 1,8 Ohm. Tror ikke at 1 stk. AP100 uden brokobling har en chance. Kører pt. med 350W effekttrin, men vil gerne prøve noget andet.

Synes man på papiret får rigtig meget forstærker for pengene i AP100, og satser på en lækker løsning der kan trække mine højttalere. Og der er helt sikkert nogen herinde der har testet en brokoblet AP100. 

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
Robert GS skrev:
Mik112 skrev:

De skal drive noget SS-selvbyg (Busk-VSS1510) med en følsomhed i omegnen af 82dB. Impedans under 1,8 Ohm. Tror ikke at 1 stk. AP100 uden brokobling har en chance. Kører pt. med 350W effekttrin, men vil gerne prøve noget andet.

Med den lave impedans, er det en rigtig skidt idé at forsøge med brokobling. Det kan resultere i afbrændte forstærkere.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Januar 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Mik112:
Når du brokobler en forstærker, medfører det at den som udgangspunkt "ser" den halve impedans, i det aktuelle tilfælde altså ned til 0,9 ohm. Jeg kender ikke til XTZ's forstærkere, men har bred erfaring med andre forstærkere med mulighed for brokobling. Impedanser under 1 ohm er ikke til at spøge med, da mange konstruktioner i praksis oplever det som en kortslutning.

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2011 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

AP100 er specificeret til at trække load i 2 Ohm, så jeg er ikke nervøs ved at prøve en brokobling af. Forhandleren får oplyst hvad der skal trækkes, og er der "GO", prøver jeg det af.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

AP100 er specificeret til at trække load i 2 Ohm, så jeg er ikke nervøs ved at prøve en brokobling af. Forhandleren får oplyst hvad der skal trækkes, og er der "GO", prøver jeg det af.

Læs Broks indlæg ovenfor.
På den anden side...hvis det er to forstærkere der alligevel skal smides ud skader det jo ikke at prøve.
Jeg er sandelig spændt på hvad den såkaldte forhandler svarer. Sørg for at han holder dig skadesløs, hvis uheldet skulle være ude!

Niels

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Nå, hvordan gik det? Er forstærkerne brændt af?

Niels

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Niels

Det må de da være. Der er da ingen brokoblede forstærkere, der kan bruges ret meget under 4ohm. Men det nævnes jo længere oppe i indlæggene.  

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Nilau skrev:

Niels

Det må de da være. Der er da ingen brokoblede forstærkere, der kan bruges ret meget under 4ohm. Men det nævnes jo længere oppe i indlæggene.  

Nogen læser Specs. som fanden læser biblen

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Hey.

Jeg har haft deres integrerede ClassA 100D2, og den var opgivet med samme specs, dog uden mulighed for brokobling. De 180 W de opgiver er i 4 ohm for den jeg havde og det tror jeg også her, så de 500w brokoblet er sikkert også ved 4 ohm, men det er et gæt.
Kan huske at min hed 50W ClassA og 110W 8 ohm, men der stod 180W og det var ved 4 ohm.

-svendborg
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Nu blev jeg lidt nysgerrig på hvad dine DIY Busk højttalere er for nogen, med dit indlæg:
Mik112 skrev:

Ved at google på Busk-VSS1510 får man ikke ret meget information om den højttaler du har - andet end:
Mik112/avtainment skrev:

En grim Busk VSS1510-ting med grusom lav følsomhed, dog med hjerter af det pureste guld der samlet hungrer efter effekt for at vise hvad de også kan. En ren Fill-in/effektsluger!

Dette er dog på et andet forum, men jeg går ud fra at det er samme bruger vi har med at gøre her?

Hvis mine antagelser er rigtige vil jeg tillade mig at konkludere at du har bygget den forkerte højttaler - da du gerne vil have MAKS LYDTRYK men det går bare ikke med et par åbenbare ineffektive højttalere!
Din plan med at brokoble 2 stk AP100  forstærkere på disse højttalere er ikke en vanvittig god ide - ikke fordi de brænder af - for de har, hvis de er bare nogenlunde konstrueret, et sikringskredsløb som begrænser ved kortslutning / lave impedanser. Det vil sige at du med 2 stk brokoblede højest sandsynligt har mindre effekt ud i højttaleren end ved et stk AP100...! 

Jeg har intet i mod højt dynamik område - absolut tværtimod. Derfor går jeg ikke efter en par SS Illuminator/Revelator baserede DIY højttalere. Man er tvungen til at kigge på PRO enheder eller måske gå aktivt for at kunne få maks ud af middel effektive enheder.
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

2 af disse monstre var måske også et bud :)

XPA-1

Mvh XTZ-fan
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Nilau skrev:

Niels

Så langt ville jeg nu ikke gå. Men som udgangspunkt har du da (næsten) ret.

Eksempelvis er Electrocompaniets effetforstærkere, stere- såvel som monoblokke, forberedt på brokobling, og er specificeret til drift ned til ca 0,5 ohm. De har i brokoblet stand i praksis ikke  synderlige problemer med at drive højttalere med impedansdyk ned til 1 ohm eller deromkring. Men, de bliver godt lune, især hvis de presses lidt.

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2011 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Så kom der e-mail fra Dan. XTZ oplyser at de kører ned til 1 Ohm i Classe A uden at brænde af . Det er et svar som passer mig helt fint.

Ikke fordi jeg mangler effekt. Pt. køres med IA350B og PA350B (2*700W/8Ohm eller >2*1100W/4 Ohm)

Synes bare at XTZ'erne skal prøves af med ca. 2*200W/4 Ohm i klasse A/B. Vender tilbage når de er hjemkommet.

Edit: Basfilter diagram har Busk nu ændret, så laveste impedans kan komme op på respektable 3 Ohm.

Edit 2: Lovet 2 årig Garant er d.d. modtaget. Den dækker AP100 brokoblet med mine 1,8 Ohm højttalere tilkoblet. Bygger således ikke filter om før 2*AP100 er testet brokoblet med nuværende filter.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Foreløbig test på 1,8Ohm højttalerne: Har koblet den ene AP-100 op som 2*50W classe-A og balanceret ind. Og jeg skal fanme love for at der er saft og kraft i den bamse - hold da op hvor den blærer sig. Den trækker 1,8 Ohm højttalerne på en hel anden kælderdyb og stram måde end mit tidligere udgangstrin. Kan allerede fornemme at jeg skal have badebukserne frem da jeg sidder 1 meter fra dyret. I morgen står så det store slag hvor nr. 2 AP-100 (der står og varmer op i køkkenet) kobles på. Så køres der op i effekt. Fatter ikke at man kan sælge så meget for så lidt!

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Hej piger. Så køres der brokoblet i klasse A og AB... Puha her er varmt og elmåleren snurrer lystigt :) og de kan fanme trække mine VSS1510'erne helt ud i hegnet

En del af den super stramme bas jeg oplevede i første omgang med een forstærker koblet i stereo-mode mindskes en anelse ved brokobling, men husk lige at de skal have 1 uge eller 3 før endelig udtalelse. Og til impedans-skeptikerne kan jeg sige, at der intet er brændt af trods fuld skrue i over 3 timer i klasse A drift (>2*100W). Kølepladerne holder sig pænt omkring 50 grader.

Så tjek lige den bandit ud hvis du/I har behov for en velspillende næsten gratis effektbamse; - længere er den ikke

Cybergringo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2006
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Hey
Hvor mange er de på, brokoblet i A-klasse...
kan du sætte nogle pic ind:)
Kan man bruge dem til et sæt va strauss?
Til top Vis Cybergringo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cybergringo Besøg Cybergringo's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2011 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Cybergringo skrev:
Hey
Hvor mange er de på, brokoblet i A-klasse...
kan du sætte nogle pic ind:)
Kan man bruge dem til et sæt va strauss?

Mit bud er et sted mellem 1*8-11W/2 Ohm... XTZ oplyser ikke spec. i kl. A brokoblet. Men det bliver målt i kommende uge. Kender ikke Strauss, men kan fortælle at AP100 ikke har problemer med load i 1,8 Ohm - hverken som stereo-amp eller brokoblet. Der er ingen grund til pic's da du han læse data her: http://www.xtz.se/se/produkter/elektronik/class-ap100-svart/ silver?extended=true

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Hej piger. Så køres der brokoblet i klasse A og AB... Puha her er varmt og elmåleren snurrer lystigt :) og
de kan fanme trække mine VSS1510'erne helt ud i hegnet

En del af den super stramme bas jeg oplevede i første omgang med een forstærker koblet i stereo-mode mindskes en
anelse ved brokobling, men husk lige at de skal have 1 uge eller 3 før endelig udtalelse. Og til impedans-skeptikerne kan jeg
sige, at der intet er brændt af trods fuld skrue i over 3 timer i klasse A drift (>2*100W). Kølepladerne holder sig pænt omkring
50 grader.

Så tjek lige den bandit ud hvis du/I har behov for en velspillende næsten gratis effektbamse; - længere er den ikke

Min erfaring med XTZ højttalere er også at der bliver leveret gode produkter der langt overskrider prisskiltet. Det er herligt at
høre det samme gør sig gældende for deres forstærkere. Så er anmeldelserne på nettet ikke helt ved siden af alligevel
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes