Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 22:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dynaudio D260 spørgsmål. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DIY-Zzz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Efter at have hvilet længe på lauerbærrerne af mit første rigtige DIY projekt; HF 275 fra Dansk Audio Teknik. (Der af navnet DIY-Zzz) Er tiden vist inde til en ombygning. Spørgsmålet er vedr. Dynaudio Esotek D260 diskanten. Enheden er ventileret bagud, men vil det give problemer vis den monteres i en front sammen med en bas/ mellem tone så enhederne kan "se" hinanden??? Eller vil det være bedre at diskanten får et lille "kabinet" for sig selv?  På forhånd tak.

Til top Vis DIY-Zzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIY-Zzz
 
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Hvis du ved at den er ventileret bag ud, og at de ikke bare er en kølings fordybning til spolen, så ville jeg lave et kammer til
den, så den ikke bliver påvirket af bassen. Generelt skal forskellige enheder jo ikke se hinanden inde i kabinettet. Det er kun
så længe at de spiller i samme frekvensområde og er ens, at man kan lade dem side i samme kabinet.

__________________
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense
 
DIY-Zzz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

Nøøj det var hurtigt svar. Kiggede lige i de gamle parpirer der var med HT. Så vidt jeg kan læse mig frem er den helt ventileret. Hvor stort skal et sådant kammer så være? Min nogenlunde sunde fornuft siger "ikke ret stort". Måske Under en halv liter?? Skal der dæmpe materiale i ??? Vil gerne holde volumen på den færdige HT på et absolut minimum, det er derfor jeg spørger. Alting er stadig på tegnebrættet så der er plads til justeringer. På forhånd tak.
Til top Vis DIY-Zzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIY-Zzz
 
Radiomanden
Branchemedlem
Branchemedlem

AUDIOcompagniet

Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 47
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hvis du har afmonteret bagkammeret på diskanten, skal den være i sit eget kammer, afkoblet fra bassen. Med en D260 vil du,
efter min mening, få en bedre lyd uden plastikpotten - og et separat kammer på en halv til en hel liter, dæmpet med alm.
dæmpemateriale vil være fint. Men overvej lige, om du ikke kan bruge et rundt pap-eller plastikrør, der går fra for- til bag - og
evt. er åbent bagtil.

Søren
Til top Vis Radiomanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Radiomanden Besøg Radiomanden's Websted
 
endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Nu sidder D260 jo i sit eget kabinet i HF275, så den bliver ikke generet af bassen.

Jeg forstår udemærket at det kribler i fingrene, for at lave noget mere DIY. Mit bedste råd vil dog være at holde snitterne fra dine HF275'ere. Det er en fremragende højtaler, og sandsynlighed for at du ødelægger mere end du gavner, er temmelig stor. Husk på, at det ret avancerede filter er trimmet lige nøjagtig til enhederne som de er. Hvis du begynder at modificere enhederne, ligger der et STORT arbejde i at trimme filteret. Med mindre du har mod til at smide tusindvis af kroner i diverse filterkomponenter, og bruge måneder på eksperimenter, vil det højst sandsynligt være spild af tid, og ødelæggende for højtaleren.
Niels Nørby der konstruerede den, er ikke "Hr. hvem som helst". Han er ret rutineret i at konstruere højtalere. Og selvom det lyder fristende at prøve, så er det næppe realistisk at man i først forsøg laver en bedre højtaler end det Nørby brugte årevis på.

Jeg synes du skal starte med at gøre op med dig selv, om der er et lydmæssigt issue, der gør at du ikke mener højtaleren er optimal.
- Hvis der er det, bør problemet lokaliseres. Efterfølgende kan du fordybe dig i hvad man kan gøre for at løse problemet.
- Hvis ikke der er et problem, bør du læne dig tilbage og nyde en fantastisk højtaler.

Jeg har desværre set alt for mange tilfælde, hvor folk giver sig til at "optimere" noget, fordi øjet ikke kunne lide "lyden" af det. Oftest ender man med et misfoster rent lydmæssigt. Men øjet er tilfreds.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 03:57 | IP-adresse registreret  

Ja, enheden skal have sit eget kammer, der isolerer den fra bas/mellem enheder.

Endukender har måske ret - du er muligvis bedre tjent med at se dig om efter en helt ny højtaler, og sælge HF 275'erne.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
DIY-Zzz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

Radio manden: Tanken om en lille ventil bagud har strefet mig. Tænkte bare i første omgang at det var lidt "overkill" hvis du forstår hvad jeg mener.

ENDUKENDER: Du har jo fuldstendig ret. Den HT er en geni streg fra en yderst kompetent herre. Jeg fik desværre aldrig Helios opdateret mine HT. det fortryder jeg lidt idag. Og ja, hvorfor begynde at pille ved noget der virker. Måske ender det hele ud med en gang ny finer´ Det skader ihvertfald ikke.

mollecon: Et salg har også været overvejet. Men skal jeg ud og finde en god HT istedet, skal der nok mange gryn op af lommen. og det er vi nordjyder jo ikke meget for.

Men tak for input til jer alle. Jeg går lige i tænke box mht. ombygningen. (og til bageren efter rundstykker) God morgen og god dag.

Til top Vis DIY-Zzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIY-Zzz
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne forestille mig at Jensen 1071 kunne blive en værdig afløser!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

hej,
hvis du mangler yderligere viden kan du evt. søge videre på

www.speakerbuilder.dk




__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
DIY-Zzz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jazzman: Ja ham Troels er da også yderst kompotent. Han har mange tilhængere, jeg er nok en af dem. Hvis valget falder på en udskiftning vil jeg nok vælge en stander model. Noget let og elegant. Der er også mere WAF i små HT her i huset Jo mere jeg tænker over det hælder jeg mest til et overhall af de gode gamle HF275. Noget nyt finer´ osv. Pengene hænger heller ikke ligefrem på træerneSå det vil nok være det fornuftigste. Måske skulle jeg starte en tråd i forbindelse med et overhall. Der kunne måske komme nogle gode input.

mn1974: Rigtigt meget Godt læsestof. Har været forbi flere gange.  Kigger også ind til ham den flittige hollænder (humble home made hifi) med jævne mellemrum. Det kribler næsten i fingerne for at bygge noget

Til top Vis DIY-Zzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIY-Zzz
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Det er jo rigtig gode enheder, du har, så personligt ville jeg også bygge om i friske kabinetter.

Du kan bruge det gamle delefilterlayout hvis bredden holdes uændret. Den pudsige diskantmontering kan sandsynligvis erstattet af en planmontering, evt. på en skumdækket front.

Kan vi ikke få et par billeder? Og nogen scans af de gamle HF artikler ville heller ikke skade!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
kristian.jensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Hvis du gerne vil prøve noget nyt med dine HF275'ere, kunne dette alternative delefilter være et bud:
Det burde kunne laves for nogle få hundrede kroner. Og hvis du lader det originale filter være, kan du altid skifte tlbage til det
igen.
Til top Vis kristian.jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristian.jensen
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

hvilket filter? Hvem har lavet det? Hvorfor skulle det passe til HF275 enheder+kabinet?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
kristian.jensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hovsa, linket kom ikke med:

Alternativ filter til HF275

Filteret er oprindeligt lavet til HF275 af Lars Clausen. Så måske det duer.
Til top Vis kristian.jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristian.jensen
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Det frygtede jeg. Det er da muligt at det kan bruges til HF275, men alene påstanden om at det er universelt anvendeligt undergraver mandens troværdighed. Sådan spiller klaveret altså ikke når man laver delefiltre! Troels Gravesen er mindre høflig - læs hvad han mener om universalseriefilteret: http://www.troelsgravesen.dk/crossovers.htm

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
kristian.jensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Mener historien er, at det er udviklet netop til HF275, men at det med en lille smule justeringer, kan komme til at fungere i
andre højtalere også.
Filteret burder derfor fungere rigtig godt i HF275, mens man nok skal forvente lidt arbejde hvis det skal tilpasses andre
højtalere.
Til top Vis kristian.jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristian.jensen
 
DIY-Zzz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Universal ???? filteret har jeg læst om et par gange. Det positive mange er enige om er at det er simpelt (simpelt er godt) Billigt (også godt)  men så hører de rosende ord op. Jeg har dog ikke hørt de pågældend filtre. Det originale filter er et 24 dB/oktav med sugekrdse???? er ikke 100% sikker på hvad det dækker over men er det ikke noget med udglatning af impedans? Hr. Nørby kalder filtrene (ja der er faktisk to) High pass og low pass. Så der er 100% Bi-wire. Jeg vil gerne se om jeg kan uploade nogle scans mm. Men jeg er ikke nogen ørn til det der computer-noget. Er der fare for noget ophavs-rets halløj mht til de gamle Artikler? Vi skulle jo nødigt p***e nogen af.

Jazzman: Du har jo en del erfaring så jeg smider lige et par spørgsmål.(Andre må også deltage)

Hvis man har en dele frq. ved 2500Hz  mellem disk. og mid. vil den optimale afstand mellem enhederne ikke ligge omkring 133.6 MM (kan ikke lige huske formlen) Hr Nørby siger selv i artiklen at det optimale baffel-step er ca 42 mm Men hvad er vigtigst. For man kan ikke få begge dele. Enhederne vil lappe over hinanden ved den afstand, og så med disk. flyttet 40 MM bagud går det galt. Hr Nørby har valgt baffel-step, og øge afstanden gange 1.5 mellem enhederne.

Hvorfor hulen lige gange 1.5 ??? giver det ikke andre problemer med noget fase halløj???

Kan du evt uddybe det så selv en bonderøv som jeg kan forstå det?

På forhånd tak.

Til top Vis DIY-Zzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIY-Zzz
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Tak for tilliden. Jeg er ikke filterekspert, skal jeg lige starte med at skrive.
Forsinkelsen mellem to enheder afhænger både af deres forskellige akustiske centre (altså hvor lyden "ser ud til" at komme
fra) og filterets fasedrej, som i varierende grad vil forsinke signalet til enhederne. Man skal lave et filter og så flytte diskanten
tilbage, så det falder i hak. Jeg har planer om et Seas T25/Scanspeak 18W system; der målte Troels at diskanten skal 25mm
bagud i forhold til bassen, når han brugte et 2. ordens LR filter. Men steppet er altså filterafhængigt!
Den optimale lodrette afstand mellem to enheder er så lille som praktisk muligt. Evt. 0 cm, hvis man er ansat på KEF eller
Tannoy!
High Fidelity eksisterer ikke mere, og der er ingen, der flipper ud over at du poster nogen scans. Det er gjort før her på H4A.
Hvis du har problemer med upload, kan du maile til en der har en flickr eller imageshack konto som kan lave stuntet. Måske
kan jeg finde ud af det.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
DIY-Zzz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jazzman: Skal jeg forstå det som at der ikke er noget entydigt svar på hvad der er vigtigst?

Og at afstanden er et tilfælde/design ting.

Jeg ved godt at du ikke kan svare på vegne af NN. men der kunne jo være en teknisk /akustisk grund til disse design valg.

Der er selvfølgelig en grund til at jeg spørger. Jeg kunne nemlig godt finde på at flytte diskanten ud og tættere på mellem tone/bas enheden. Men kun hvis det ikke skader mere end det gavner.

Jeg kigger lige på de scans en anden dag. Men det er ikke high fidelitys konstruktion men dansk audio teknik. det har godt nok været lukket så vidt jeg ved. ophavs retten kan jo godt være deres.

Til top Vis DIY-Zzz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIY-Zzz
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

DAT´s ophavsret (?) og HF´s copyright er vist ikke noget, de leder i selvbyggerfora efter. Rolig!

Det vil muligvis påvirke filterfunktionen at diskanten rykker frem. Næppe at den lodrette afstand ændres. Men det vil i hvert fald påvirke amplituden at den kommer ud af sin skumgummiæske. Det skrev jeg ikke ovenfor, men efter at have tænkt en ekstra gang tror jeg altså at den vil opføre sig anderledes planmonteret.

Jeg vil foreslå at du kontakter Kappen (Kasper, Rabu Acoustics), Henrik (Syncroniq) http://www.speakerbuilder.dk, eller Troels Gravesen og drøfter planerne. Et nyt filter eller en justering af det gamle er sikkert på sin plads, når du er færdig med det nye kabinet.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes