| Forfatter |
|
Elithraldor Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 23 Januar 2011 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen,
Jeg skal på et tidspunkt igang med at fikse min gamle Beogram 4000, den har lidt små problemer men det skulle gerne komme
til at spille igen.
Det som er min største stopklods for at begynde at restaurerer den er pickuppen. Den som sidder på er en SP-15, og at få den
restuareret er en bekostelig sag. Derfor har jeg tænkt på om det er muligt at modificerer pladespilleren så man kan monterer
en "normal" pickup på.
Jeg er ikke inde i pickup typer ud over MM og MC, så hvis der er nogle andre ting man skal tænke over vil jeg meget gerne
vide mere om det. Men først og fremmest kan det lade sig gøre f.eks. blot at lave en anden måde at monterer pickuppen på
armen og så er det problem løst?
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 23 Januar 2011 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
At modficere armen på en Beogram 4000 - så der kan monteres et headshell til en standard pickup, vil jeg betegne som være et stort projekt, med særdeles tvivlsomt resultat. Du kan få problemer med antiskate, nåletryk osv. Skift af armen til en anden type, er heller ikke en god ide, da den skal kunne arbejde sammen med den anden tangential arm, der bruges til detektering af pladerne.
Jeg synes det vil være bedre for dig, at købe en ny pickup der passer på. Der findes uoriginale typer af god kvalitet, som passer på.
Du kan købe en ny pickup på: http://www.styli.co.nz/bang---olufsen.html Billige er de desvære ikke på den side. Prisen er også ret høj på: http://www.lptunes.com/Bang-Olufsen-phono-cartridges-s/171.h tm
Andre B&O folk her på HIFI4ALL, kender måske andre steder, hvor du kan få en ny pickup.
Iøvrigt: Efter hvad jeg kan læse om SP-15 på nettet, så blev type nummeret på denne pickup omdøbt til MMC4000. Det er f.eks. nævnt på http://www.bbuy.dk/product.asp?product=394 hvor du også kan købe en brugt original SP15 for 595 kr. Omdøbning nævner B&O også selv på http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=722
Du kan få en ny uoriginal men kvalitetspickup for $229.95 + forsendelse på http://www.sound-smith.com/cartridges/indexBeo.html
Min anbefaling: Glem projektet med at ombygge pladespilleren til en standard pickup, men køb en pickup der passer på. Enten en original (dyr løsning - da der kun er få af dem på markedet), eller en uoriginal som dem Sound Smith producerer, og som er af god kvalitet. Den sidste løsning: Køb en brugt pickup - som f.eks. den til 595 kr, som jeg har fundet et link til. Ulemplen ved at købe en brugt, er dog at man ikke ved hvor mange timer den har spillet, og derfor ikke ved hvor slidt den er, eller generelt ved hvad dens tilstand er.
Hvis jeg skulle vælge - så købte jeg en uoriginal til 230$ - som jo er en ok pris for en god pickup i ok kvalitet.
Hvis du alligevel vælger at bygge pladespilleren om, så skal du være forberedt på, at det bliver en dyr affære, da der er rigtigt mange ting der skal ændres.
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 23 Januar 2011 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
vil lige sige der for år tilbage i bladet high fidelity var en der havde lavet armen om så der sad et alm pick-up hus på, så er man lidt ferm på fingrende, skulle det kunne dannes.
mvh velkommen
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 23 Januar 2011 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan nu sagtens lade sig gøre, jeg ombyggede min 4002 i sin tid. Man skal bruge et standard pickup hus med den gamle SME fatning og en type som er let og hvor picupen kan forskydes i længderetninge (jeg brugte et kulfiberhus fra Zeepa). Den gamle armrør afmonteres og afkortes (længden skal passe til det hus og den picup man har valgt, nålen skal sidde samme sted). SME fatingen passer næsten ind i det firkantede armrør, det skal lige files lidt i siderne, man lodder ledningerne direkte på kontaktpunkterne i enden af huset og det limes fast med araldit. Kontravæten skal gøres tungere, jeg brugte nogte pladebly limet fast med dobbelt klæbende tape. Man er nød til at bruge en nåletryksvægt for at justere nåletrykket. Da det er en tagential arm er antiskating ikke noget problem. Jeg kørte med MC20super, en MMC1 og til sidst en MC30 II super. MC'erne var lidt tunge så der skulle fedtes noget med blyet for at få det til at passe. Hvis man har modet (og lidt fingesnilde) og med den rigtige pickup få noget der spiller væsentlig bedre end end den gamle B&O serie, jeg havde en 20CL i før modificeringen og selv om det var deres topmodel var det stadig en lidt trist affære, jeg ved ikke og Soundsmith kan kan trylle, men jeg vil tro at man kan få mere vellyd med f.eks. Ortofons 2M modeller eller noget der er mere eksotisk. PS. Jeg har den stadig.
mvh Jens
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 23 Januar 2011 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2011 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må jeg sige. Det er virkeligt flot lavet.  Men det koster da også en del penge kan jeg se. 680$ (som der omtales på siden) er ca 3700 kr,- incl Grado gold pickup, som koster omkring omkring 995 kr hos tape connection. Så selv ombygningen må koste omkring 2700 kr. Det må absolut kunne gøres billigere, men stadig vil jeg mene det kan blive en dyr omgang, og der er tale om præcisions arbejde. Så mange penge ville jeg ikke selv ofre på en Beogram af denne type. Men det er jo min mening.  Det værste der kan ske, hvis man selv laver forsøget, er jo at det går galt, og pladespilleren er til skrotpladsen. Så kan man jo altid købe en anden brugt Beogram - hvis det er den vej man vil. De kan ofte fåes for omkring 1000 kr på de gule sider eller i den blå avis. Se f.eks. http://www.dba.dk/pladespiller-bo-beogram-4/id-71253151/
|
| Til top |
|
| |
Elithraldor Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
@j_mil: Er det muligt at se nogle billeder af dit mod?
Må også sige at det er rigtig flot lavet, men at den skal sendes til USA og tilbage igen er et noget stort minus. Og at det
koster 3700 er også sådan rimelig meget.
Den pickup som sidder på nu er en SP-15 (mener det er de originale som fulgte med?), så den er nok meget slidt. Jeg har
dog ingen idé om hvordan en nedslidt vs. en ny pickup lyder så... Ender nok med at købe en pickup fra det soundsmith. Har
lige fået pillet pladespilleren fra hinanden og kigget lidt på den - der er bestemt mange andre ting man nok kunne gå igang
med inden at lave en ny arm.
Jeg overvejer meget at skifte nogle af de gamle lytter og halvledere ud (fandt en guide som foreslår det). Desuden vil jeg
gerne have lavet sådan at jeg har RCA direkte ud istedet for DIN.
En sidste ting jeg overvejer er at designe en ekstern strømforsyning - nogle idéer til om det er muligt at lave noget selv som
faktisk vil give en forbedret lyd? Min tanke er at det er en rimelig lille transformator, så hvis man "bare" kunne få plads til en
lidt vildere kunne det måske hjælpe lidt, men igen; den trækker heller ikke ligeså meget som en forstærker så..
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elithraldor skrev:
@j_mil: Er det muligt at se nogle billeder af dit mod?
Må også sige at det er rigtig flot lavet, men at den skal sendes til USA og tilbage igen er et noget stort minus. Og at det koster 3700 er også sådan rimelig meget.
Den pickup som sidder på nu er en SP-15 (mener det er de originale som fulgte med?), så den er nok meget slidt. Jeg har dog ingen idé om hvordan en nedslidt vs. en ny pickup lyder så... Ender nok med at købe en pickup fra det soundsmith. Har lige fået pillet pladespilleren fra hinanden og kigget lidt på den - der er bestemt mange andre ting man nok kunne gå igang med inden at lave en ny arm.
Jeg overvejer meget at skifte nogle af de gamle lytter og halvledere ud (fandt en guide som foreslår det). Desuden vil jeg gerne have lavet sådan at jeg har RCA direkte ud istedet for DIN.
En sidste ting jeg overvejer er at designe en ekstern strømforsyning - nogle idéer til om det er muligt at lave noget selv som faktisk vil give en forbedret lyd? Min tanke er at det er en rimelig lille transformator, så hvis man "bare" kunne få plads til en lidt vildere kunne det måske hjælpe lidt, men igen; den trækker heller ikke ligeså meget som en forstærker så.. |
|
|
Du vil ikke få noget ud af at skifte transformator. Strømforsyningen i den model, har intet med lyden at gøre. Der er ingen forstærkertrin i den pladespiller. Strømforsyningen levere kun strøm til elektronikken som eks. taster, kontakter, strobo, motor styring osv.
Ledningerne fra pickupen er altså i direkte forbindelse med DIN stikket.
Iøvrigt er det en ganske udbredt misforståelse, at alt altid bliver bedre med større strømforsyninger / transformatorer. Men det er en anden sag, som ikke skal diskuteres i denne tråd, da bølgerne ellers vil gå højt, om noget som tråden slet ikke handler om.
Det er iøvrigt meget let at skifte ledningen med DIN stikket ud, med en ledning med RCA / Phono stik.
Gamle lytter kan være ok at skifte - da de jo kan tørre ud eller bare ændre værdi med tiden, men halvlederne skal du holde dig fra. Halvledere skiftes kun hvis der er noget der ikke fungerer.
På denne side kan du hente servicemanual med diagrammer, justeringsvejledninger osv. http://beophile.com/?page_id=726
(Klik på den fremhævede tekst Beogram 4000 i bunden af siden)
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|

Her er et billede, hvor der ikke er monteret en pickup. Beogram 4000 er jo den første B&O lavede med tagentialarm. Ren elektronisk var den ret kopmpleks med en masse TTL logik som udviklede en masse varme. 4002 og derefter var noget mere simpelt bygget op uden det gik ud over funtionaliten. Nu ved jeg ikke hvad dit forhold til den er, men en 4000'er med en SP15 kunne måske være interessant for samlere. I øvrigt hvis nogen kunne bruge sådan en, så har jeg en modificeret 4004'er stående.
|
| Til top |
|
| |
Elithraldor Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg holder mig fra det strømforsyning
Hvilke pickup'er kan den 4004'er bruge? Jeg kunne godt være interesseret, alt afhængig af hvor meget du vil have for den?
Og om den virker som den skal - at sådan en virker 100% er nok utopisk, men den skal kunne spille musik
|
| Til top |
|
| |
j_mil Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den var en jeg købte i slutningen af firserne for at have reservedele til min egen, men det blev der aldrig brug for og nu da min egen er sat på pension, har jeg ikke noget at bruge den til mere. Så efter den ikke har kørt i mere end 20 år skal jeg lige have den gravet frem og set om den er OK, det skal lige nævnes at den også har fået tallerkenen fra en 8002. Den kørte med en Dynavektor Karat i sin tid, hvilken pickup tænker du på at montere ?
|
| Til top |
|
| |
Elithraldor Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart en Grado Prestige Gold eller noget i den retning til omkring 1000 kr. - det er mere hvad der kan lade sig gøre i den
pris klasse..
|
| Til top |
|
| |
Elithraldor Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2011 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmn efter nærmere tanke ville jeg nok ikke have noget i mod at købe en pickup til omkring 3000 da den jo kan monteres på
en anden pladespiller.
Jeg kan bare godt lide designet på de gamle beogram (og det kan damen også) og så synes jeg idéen med tangential arm er
genial og i mit hoved vil man kunne få det til at spille bedre end end normal radial (eller hvad man kalder det) arm.
Så hvis man nu kunne få rigtig godt liv i sådan en gammel B&O ville det være rigtig fedt.
|
| Til top |
|
| |
BeoHammer Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 202
|
| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil da være synd at save i armen på en Beogram 4000, dem er der ikke mange tilbage af. Jeg har fået renoveret mine
pickupper hos Axel Shurholz i tyskland. Kvaliteten er i orden, og prisen er
ganske rimelig.
SP15 er lidt mere sjælden, og er vel et samlerobjekt hvis målepapirer og tilbehør haves __________________ B&O-samler og båndnørd.
|
| Til top |
|
| |