Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Micromega Stage serie, drevproblemer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

I en anden tråd har jeg endnu engang læst om Micromegas drevproblemer, beskrevet på en måde, så flere svarer, at sådan en spiller, tør de ikke binde an med.

Jeg kender Stage modellerne vældigt godt og ærgrer mig hver gang, jeg læser om Micromegas problemer, for jeg har selv solgt adskillige af dem tidligere og synes, det var/er fantastiske spillere.

Drevproblemerne, I har hørt om, var reelle for model Stage 1, 2 og 3 - forgængerne til 4, 5, og 6 samt de allerførste 4, 5 og 6'ere. Philips havde i drevmekanismen anvendt et smørefedt, som stivnede med alderen. Det rygte, det gav Micromega, sendte fabrikken næsten fuldstændigt i knæ. Vi havde i butikken, hvor jeg solgte Micromega, flere modeller inde, hvor vi efter en simpel rensning og udskiftning af fedtet løste problemet fuldstændigt. Efter det blev kendt, fabriksmonterede man selvfølgelig de nyeste modeller med det rigtige fedt. Problemet var bare, at i de år, det tog før fedtet i de første maskiner blev stift, var der på verdensplan så mange fejlbehæftede maskiner ude, at rygtet ikke stod til at redde. Ydermere har Stage serien en meget avanceret programmering til styring af åbne/lukke, spille/pause/stop osv, om man kan lide det eller ej. Giver man flere kommandoer oven i hinanden, går computeren i koks ligesom printerkøen på en PC og der vises ERR for fejl. Mange af mine kunder forvekslede dette med drevfejl, men det er en genial/idiotisk programmering, som klares ved at vente og derefter åbne skuffen. I øvrigt kan maskinen "nulstille" programmeringen ved at man holder to knapper i venstre række inde i tre sekunder samtidigt.

Det gode som brugtkøber i dag er, at man kan få en af disse på mange måder fantastiske (og smukke) maskiner for en pris, hvor de stort set er udenfor konkurrence. I alt andet end virkelige high-end anlæg spiller de levende, musikalsk og meget engagerende, ikke 100% neutralt, men med en stor røragtig mellemtone. Får I en, så sørg for at vende netfasen rigtigt, prøv med specialnetkabler, spikes (for hurtighed) eller neoprenfødder (for musikalitet) alt efter jeres anlæg og giv den et dyrt interconnectkabel, gerne et der koster ligeså meget som maskinen. Det kan beholdes, næste gang, I opgraderer. Få også lavet en 75 ohms belastningsmodstand af et gammelt han phonostik til digitaludgangen. Det er en maskine, som kan lyde SÅ forskelligt, alt efter hvordan den bliver sat op og hvilke indspilninger, man fodrer den med. Standardfødderne er en katastrofe. Efter adskillige kundebesøg vil jeg påstå, at mange aldrig har hørt deres Stage 6 for fuld ydeevne.

Jeg har selv haft en Stage 6 i 3½ år uden nogensinde at have haft ét problem. Tre af mine venner har haft deres lidt længere også uden probs. af nogen art.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 April 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Den med fejlen ved for mange kommandoer findes i mange afspillere der benytter det løbeværk med tilhørende styring. I Thules første CD-100, som jeg selv har haft, var der samme problem - den stallede ved for mange kontra-informationer, faktisk skulle der ikke så meget til. Men som med alt andet skal man bare lige vænne sig til særhederne!

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2004 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Undervejs på en af turene rundt på nettet har jeg fundet to links, som kunne have interesse for ejere af ældre Stage modeller, også en reparationsmulighed, hvis den med smøring ikke virker:

http://groups.google.co.uk/groups?q=micromega&hl=en& lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&safe=off&selm=6m1018%2 42dp%241%40agate.berkeley.edu&rnum=2

http://sites.ecosse.net/chunky/frames/micromega.htm

Desuden et link til support:

http://www.micromega-hifi.com/

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 April 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

hmmm...   

Jeg har nu prøvet at smøre drevet på min Stage 2.

Siliconefedt havde jeg ikke lige indenfor rækkevidde, men siliconeolie har jeg nok af.
Jeg penslede alle de steder der lader til at kunne bevæge sig.

Resultat:
Bedre end før. Nu er der kun et enkelt nummer på min woodstock '94 opsamling den ikke vil spille - før ville den slet ikke kendes ved den.

Den første CD jeg købte (Dire Straits's Love Over Gold) - og det er vel ved at være små 20 år siden - skøjter den rundt i.

En mystisk Jimmy Page skive den ikke før ville kendes ved, spilles nu uden problemer.

Den nægter stadig at Johnny Cash og Willie Nelson kan have lavet en CD sammen   

Jeg må have fat i noget rigtigt siliconefedt før jeg dømmer den helt død.
Hvor får man den slags?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Det ved jeg desværre ikke, Vilmann. Har du prøvet at skrive til support? Til gengæld havde jeg en Stage 6 i hænderne for nylig. Laseren var dækket af et gråt lag støv, selvom ejeren havde passet på den. De suger støv som en TV skærm. Efter rensning spillede den ikke bare bedre, men læste også alt, hvad vi fodrede den med. Jeg skriver kun det her for det tilfælde, at du skulle have overset at rense laseren - eller at en anden, der læser tråden kunne få lyst til det.

Håber resten lykkes for dig, så du kan sidde og nyde musikken og glæde dig over din dejlige maskine. Har du prøvet 75 ohms belastningsmodstanden på digitaludgangen?

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 April 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Det ved jeg desværre ikke, Vilmann. Har du prøvet at skrive til support? Til gengæld havde jeg en Stage 6 i hænderne for nylig. Laseren var dækket af et gråt lag støv, selvom ejeren havde passet på den. De suger støv som en TV skærm. Efter rensning spillede den ikke bare bedre, men læste også alt, hvad vi fodrede den med. Jeg skriver kun det her for det tilfælde, at du skulle have overset at rense laseren - eller at en anden, der læser tråden kunne få lyst til det.

Hmm...   det er vist substitutternes dag... ingen isoporyl alkohol.
Kun en gammel sjat Rød Smirnoff.
Det kan ikke drikkes alligevel, så jeg drak Micromegaen fuld.

Nu vil den vedkende sig den gamle Dire Straits skive. Cash & Nelson kan den i det mindste genkende, og det Sort Sol nummer den ikke ville spille i eftermiddags kan den nu også spille.

Pudsigt nok vil den stadig ikke spille Bob Dylan fra Woodstock....

Der er vist håb.

/note to self: Køb Siliconefedt og Isopropylalkohol.

Citér:

Håber resten lykkes for dig, så du kan sidde og nyde musikken og glæde dig over din dejlige maskine. Har du prøvet 75 ohms belastningsmodstanden på digitaludgangen?

Nej...   Jeg fangede ikke lige hvordan det skal gøres.
Er det bare at bruge den normale analogudgang, men sørge for at have 75 Ohm over digital-udgangen?

Jeg vil tro jeg har et RCA-stik liggende, Kan jeg bare kortslutte det med en 75 Ohms modstand i, eller er det mere indviklet end som så?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 April 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Nix; du lodder bare en 75ohm modstand fra midterben til kappe på et RCA-male. Varm eventuelt et lille stykke krympflex på. En 1/8 eller 1/4 watt modstand er rigeligt. Kan du ikke skaffe silikonefedt i radiofaghandelen, så kan du købe en lille tube i hobbyforretninger med modeljernbane, det gjorde jeg 10hver10fald!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Lige netop. Digitaludgangen er simpelthen konstrueret, så den skal være belastet med 75 ohm parallelt. Ellers lyder analogudgangen ikke rigtigt godt. Det gælder alle de CD spillere, jeg har været i berøring med. Utroligt, at maskiner på dette niveau ikke fabriksudrustes med sådan en lille tingest til ingen penge. Dejligt at høre, at rensning hjalp. Min radiomekanikerven siger, at der findes bedre ting til rensning af lasere end isopropylalkohol. Han plejer ellers at spare, hvor man kan uden at gå på kompromis. Han selv bruger en pick-up rensevæske fra Nagaoka. Det virkede som sagt superbt på Stage 6'eren. Håber, du får Dylan til at optræde på Woodstock en dag. Skriv om det lykkes.

Galver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 April 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Jeg har en Stage I, jeg jeg købte for lidt mere end 9 år siden, bortset fra at den kan finde på at "skratte med slæden"  når man åbner og lukker drevet, har jeg aldrig haft nogen problemer med den.  

Problemer med at læse cd'er har jeg aldrig haft.....   men jeg har mådke bare være heldig

Den spille stadig rigtig godt.   Den er ihverfald en betydeligt bedre cd-afspiller end Min H/K DVD 25

Mvh

Galver

Til top Vis Galver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Galver

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Ja, og en hel del kønnere at se på.

Galver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 April 2004 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Jeps meget kønnere at se på  den passer (både lyd og designmæssigt ) godt sammen med min Densen B-100 og B-800. Det var den cd-afspiller som spillede bedst (i mine daværende øre ). Densen B-400 var "kun" et rygte dengang...

Jeg har en imellem overvejet at få opgraderet til Stage II eller III eller evt finde en ekstern DAC (gerne Micromega's T-Dac)  er der nogen der ved om man stadig kan få den opgraderet??

Mvh  Galver      

Til top Vis Galver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Galver

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2004 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Køb en brugt Stage 6 for 3000 kr i stedet for at tænke på at opgradere den du har. Der er stor kvalitetsforskel på lyden fra Stage 1 til 6. Opgradering tror jeg kun kan findes som et brugt print. 1, 2 og 3 er for mange år siden erstattet af 4, 5, og 6, som ikke heller ikke produceres længere.

I øvrigt spiller Premium DVD 2 bedre end Stage 6 på CD lyd. Og billedet er lækkert.

kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt en Stage 3´er, for et nærmest symbolsk beløb. Lige pakket ud af 1m3 krøllede aviser, satte jeg den på hylden og forbandt alt.

Så blev der spillet musik. Den havde "hikke" på halvdelen af mine CD´er, men det problem blev løst med trykluft (spraydåse). Den har "et eller andet" over sin lyd, der  gør, at man bliver ved med at spille og spille. Den er ikke så neutral som min Holfi, heller ikke så nuanceret men, den har "noget" Holfi´en ikke har.

Jeg har nu forbundet med Valhalla netstøjfilter, hundedyre interconnects og spikes. Hold da op, hvor den spiller engagerende. Utoligt, med den alder sådan en "spilledåse" har.

Holfien må finde sig i at spille "andenviolin".

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes