| Forfatter |
|
benson1984 Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Har lige købt et sæt ht-kabler som ikke passer til min forstærker, tosset ja, men gjort er gjort.
Kablet har spader i højttalerdelen og bananer i forstærkerdelen, det er i hvert fald pilene på kablet angiver. Mit spørgsmål går på om jeg kan vende kablet så spaderne kommer i forstærkeren? Ødelægger jeg noget hvis jeg gør? Eller hva?
//Peter
__________________ NAD C355BEE,
Audiolab 8200CD,
B&W DM685,
NAD T585,
Sennheiser 518,
Div. Xindak kabler
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
du ødelægger ikke noget ved det, om der så er en lydmessig forskæld tør jeg ikke spå om.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan godt vende dem uden der sker noget ved det. Dog kan din NAD forstærker godt tage imod bananstik, du skal bare lige fjerne de runde plastikdutter som sidder på højttalerterminalerne med en lille skruetrækker. Så der er faktisk frit valg
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
benson1984 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak thue, turde sq ikke prøve, men kigger da lige på det. Tak ;)
Audiolab 8200CD,
B&W DM685,
NAD T585,
Sennheiser 518,
Div. Xindak kabler
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sikkert den samme type plastikdut som sad i en Denon AV-receiver jeg havde for nogle år siden. De fjernes nemmest ved at finde en passende skrue og så simpelthen skrue den lidt ind i, og så hive ud
|
| Til top |
|
| |
benson1984 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, takker ;)
De plastikdutter kunne sagtens fjernes, det er nu gjort og kablerne monteret, så er der hul igennem.
Man lærer noget hver dag ;)
Tak.
//peter
Audiolab 8200CD,
B&W DM685,
NAD T585,
Sennheiser 518,
Div. Xindak kabler
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 27 Januar 2011 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
benson1984 skrev:
Hehe, takker ;)
De plastikdutter kunne sagtens fjernes, det er nu gjort og kablerne monteret, så er der hul igennem.
Man lærer noget hver dag ;)
Tak.
//peter
|
|
|
man lære så længe man lever tilykke med dit nye kabel og at det virker 
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desuden skal du bare se helt bort fra de pile. Medmindre kablet er opbygget med en ensretterdiode (hvilket det ikke er), så kan strømmen ikke kende forskel på forfra og bagfra - den skal igennem det hele alligevel
|
| Til top |
|
| |
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 06:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
det med retningen betyder ikke så meget...
næh nej det der betyder noget er om højttalerne sidder over eller under forstærkeren..!!
jeg satte min forstærker på bordet og holdt så højttalerne over hovedet og der kom næsten ingen lyd fordi lyden har svært ved at kravle opad.. sænkede så langsomt højttalerne ned mod gulvet og jo længere de kom ned jo kraftigere blev lyden, det skyldes at signalet i et kabel er ligesom vand..
vand ka ikke løbe opad med ka sagtens løbe ned, det er det samme med lyd...!!
derfor ska din forstærker stå stå højt som muligt ( helst monteres under loftet ) og højttalerne på gulvet, så lyden ka løbe ubesværet NED i dine højttalere...
|
| Til top |
|
| |
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 06:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
strecker skrev:
| det med retningen betyder ikke så meget...næh nej det der betyder noget er om højttalerne sidder over eller under forstærkeren..!!jeg satte min forstærker på bordet og holdt så højttalerne over hovedet og der kom næsten ingen lyd fordi lyden har svært ved at kravle opad..sænkede så langsomt højttalerne ned mod gulvet og jo længere de kom ned jo kraftigere blev lyden, det skyldes at signalet i et kabel er ligesom vand..vand ka ikke løbe opad med ka sagtens løbe ned, det er det samme med lyd...!!derfor ska din forstærker stå stå højt som muligt ( helst monteres under loftet ) og højttalerne på gulvet, så lyden ka løbe ubesværet NED i dine højttalere... |
|
|
Hvad sker der her? Synes du der mangler humor på Hifi4all eller hvad? __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
strecker skrev:
| det med retningen betyder ikke så meget...næh nej det der betyder noget er om højttalerne sidder over eller under forstærkeren..!!jeg satte min forstærker på bordet og holdt så højttalerne over hovedet og der kom næsten ingen lyd fordi lyden har svært ved at kravle opad..sænkede så langsomt højttalerne ned mod gulvet og jo længere de kom ned jo kraftigere blev lyden, det skyldes at signalet i et kabel er ligesom vand..vand ka ikke løbe opad med ka sagtens løbe ned, det er det samme med lyd...!!derfor ska din forstærker stå stå højt som muligt ( helst monteres under loftet ) og højttalerne på gulvet, så lyden ka løbe ubesværet NED i dine højttalere... |
|
|
|
| Til top |
|
| |
beam Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 510
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
strecker skrev:
det med retningen betyder ikke så meget...
næh nej det der betyder noget er om højttalerne sidder over eller under forstærkeren..!!
jeg satte min forstærker på bordet og holdt så højttalerne over hovedet og der kom næsten ingen lyd fordi lyden har svært ved at kravle opad.. sænkede så langsomt højttalerne ned mod gulvet og jo længere de kom ned jo kraftigere blev lyden, det skyldes at signalet i et kabel er ligesom vand..
vand ka ikke løbe opad med ka sagtens løbe ned, det er det samme med lyd...!!
derfor ska din forstærker stå stå højt som muligt ( helst monteres under loftet ) og højttalerne på gulvet, så lyden ka løbe ubesværet NED i dine højttalere...
|
|
|
Det er sgu god humor...
|
| Til top |
|
| |

Permanent
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er jo fredag 
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal man vel også passe på ikke at stille forstærkeren så højt at strømmen ikke kan løbe op til den  __________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det mest bøvlede er at grammofonen jo også skal placeres endnu højere oppe, for at signalet kan komme ned til forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |

Permanent
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janop skrev:
Nu skal man vel også passe på ikke at stille forstærkeren så højt at strømmen ikke kan løbe op til den |
|
|
det er intet problem for man bruger selvfølgelig et lampeudtag i loftet til at få strøm..!
|
| Til top |
|
| |
benson1984 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha, hvilken drejning dette indlæg tog.
Kunne godt høre mit spørgsmål ikke havde den største iq-værdi, men at strøm har svært ved at løbe op ad, den er sq god.
God weekend :)
Audiolab 8200CD,
B&W DM685,
NAD T585,
Sennheiser 518,
Div. Xindak kabler
|
| Til top |
|
| |

Permanent
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
benson1984 skrev:
Haha, hvilken drejning dette indlæg tog.
Kunne godt høre mit spørgsmål ikke havde den største iq-værdi, men at strøm har svært ved at løbe op ad, den er sq god.
God weekend :)
|
|
|
det var skam ikke for at nedgøre dig, jeg er bare i mit vittige hjørne idag 
spørgsmålet du stiller er sgu okay da der jo er pile på visse højttalerkabler, men hvorfor de er der er en gåde.!
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan oplyse at de også laver pile på nogle signalkabler (fx mine Nordost Black Knight).
jeg plejer at overholde kablets retning, men det er ikke fordi jeg kan høre nogen forskel - har heller ikke giddet prøve.
Det er fandme hældigt at min forstærker altid har stået på bordet, så stømmen kunne løbe ned i højtalerne! Jeg har også lige fået forklarringen på hvorfor det var en opgradering da jeg gik fra B&W DM10 til System Audio 1550! Det er selvfølgelig fordi DM10'erne stod på bordet på højde med forstærkeren, hvor 1550'erne står på gulvet.
|
| Til top |
|
| |

Permanent
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
Jeg kan oplyse at de også laver pile på nogle signalkabler (fx mine Nordost Black Knight).
jeg plejer at overholde kablets retning, men det er ikke fordi jeg kan høre nogen forskel - har heller ikke giddet prøve.
Det er fandme hældigt at min forstærker altid har stået på bordet, så stømmen kunne løbe ned i højtalerne! Jeg har også lige fået forklarringen på hvorfor det var en opgradering da jeg gik fra B&W DM10 til System Audio 1550! Det er selvfølgelig fordi DM10'erne stod på bordet på højde med forstærkeren, hvor 1550'erne står på gulvet. |
|
|
ja det er 100% grunden til den bedre lyd 
|
| Til top |
|
| |