| Forfatter |
|
alanaaberg Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg er begyndt at få interesse for venyl og lp og skal derfor have mig en pladespiller. men men.
hvad skal jeg kigge efter. der er en masse på kbs, også til rimelige priser.. noget jeg skal kigge efter når jeg køber brugt? og hvad med riaa?
VH.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
alanaaberg skrev:
Hej.
Jeg er begyndt at få interesse for venyl og lp og skal derfor have mig en pladespiller. men men.
hvad skal jeg kigge efter. der er en masse på kbs, også til rimelige priser.. noget jeg skal kigge efter når jeg køber brugt? og hvad med riaa?
VH.
|
|
|
Mange brugere, mange meninger. Det bedste du kan gøre er at prøve at trave nogle af de tråde der handler om det samme, altså "jeg vil prøve vinyl - hvad gør jeg" - der er en del af dem.
Der er ingen endegyldig sandhed - desværre. Nogle vil have automatik - andre synes det er sjovere uden. Nogle synes en pladespiller skal kunne betjenes så tæt som muligt på en cd-afspiller - andre nyder at det er et gammelt princip med megen hands-on feeling.
Du ved sikkert ikke helt hvad du vil, men prøv at tænke over det. Hvad vil gøre dig tilfreds? Og igen - nogle vil sige at en Denon DL-110 pickup er skidegod, andre siger at den er lige så flad som en skænket fadøl fra sidste års oktoberfest - men alt er relativt.
Du nævner ikke prisramme... Så er det lidt svært at hjælpe. Men sandsynligvis så billigt som muligt, og i sådan et tilfælde ville jeg gå efter Rega eller Pro-Ject, med en fornuftig pickup (hvad er det egentlig) der ikke er alt for gammel, og så en RIAA fra Pro-Ject, Rega eller Cambridge. Helt galt kan det ikke gå så. Og hvis det kikser med pickup'en, så er en Audio Technica AT-95 på eBay.de til 200 kr. inkl. forsendelse ikke helt åndssvag.
God fornøjelse.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 28 Januar 2011 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
AT-95 er ifølge mange herinde en rigtig fin begynder pickup, og så en Rega P-3 eller en Project, så er du godt i gang :)
|
| Til top |
|
| |
alanaaberg Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for svarende.. prisen er egentlig ikke vigtig. det skal bare gå under "nybegynder grej" så det skal selvfølgelig ikke være den dyre til 20.000kr oppe i hifi butikken.
Hmm jeg vil have mest mulig musik kval ud af den, om det så er med eller uden automatik gør mig ikke noget.
det jeg søger mest er som bliver nævnt, en god "standart" pladespiller. som ikke kun er plast og pap.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 02:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror stadig du bør gå efter Wynax forslag så, køb pladespilleren brugt og pickup via ebay, så kan du altid sælge videre uden at
tabe hvis du mener der mangler noget
|
| Til top |
|
| |
alanaaberg Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
det vil jeg gøre så :) og tak!
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen super løsninger for vi er alle forskellige - men kig evt. forbi her og få lidt mere info; Hvor skal jeg begynde?
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også først finde en til 500 kr inkl pick up - evt lån af en ven som har en stående i kælderen.
Herefter hvis det fænger - start med at se på en Technics SL-1200MKII som er referencen indenfor pladespillere - det giver sammenligning til resten.
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
"start med at se på en Technics SL-1200MKII som er referencen indenfor pladespillere"
|
|
|
Hold nu op - det er din reference indenfor pladespillere!
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gennem tiden besøgt mindst 100 hifi entusiaster og har ALDRIG nogen sinde set en SL 1200 hos nogen. Det gør den ikke til en dårlig pladespiller ... men reference? Men A127 .. Hvad med en SP10 mk II fra Technics? Så nærmer vi os.
Så tror jeg du flyver helt op under loftet af begejstring ... du må dog undvære automatikken.
__________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Jeg har gennem tiden besøgt mindst 100 hifi entusiaster og har ALDRIG nogen sinde set en SL 1200 hos nogen. Det gør den ikke til en dårlig pladespiller ... men reference?
Men A127 .. Hvad med en SP10 mk II fra Technics? Så nærmer vi os.
Så tror jeg du flyver helt op under loftet af begejstring ... du må dog undvære automatikken.
|
|
|
... og stylus lys  og jo MKII blev produceret i mange varianter. Reference, fordi den betragtes som den bedste spille WW nogensiden alt medtaget, også iht produktionsantal. Og jo SP10 er en flot spille, men professionel, og ikke noget jeg mener er reference for consumer markedet, når nye til vinyl skal navigere i en jungle af plastic, spånplader, lak og glas - her er SL1200 mener jeg en god reference til at måle op imod - ellers tror man plastic, spånplade, filtmåtter, gummmielastikker etc er sådan en pladespiller ser ud.
|
| Til top |
|
| |
alanaaberg Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
så har jeg været lidt rundt og kigge. Desværre ikke det store udvalg vi har i Roskilde. men faldt lidt over thorens TD 295 mk IV. :) og et par modeller under den.
Men lytte indtrykket af "pladelyden" var godt!
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
.... Reference, fordi den betragtes som den bedste spille WW nogensiden alt medtaget, også iht produktionsantal.......
|
|
|
Ifølge det så skulle en VW "boble" være VERDENS BEDSTE BIL!  Iøvrigt må der være en grammatisk fejl .. det hedder "fordi jeg betragter den" Men ellers enig - den er en absolut mulighed for mange begyndere, hvilket også fremgår af min hjemmeside. Men så heller ikke mere. Min bror købte en tilbage i 80'erne og nej hvor blev han skuffet. Den lød ikke godt. Den blev byttet til en Dual som også var DD og den slog SL 1200 med flere længder, dog ikke på udseendet. __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Reference, fordi den betragtes som den bedste spille WW nogensiden alt medtaget, også iht produktionsantal.
|
|
|
WW står normalt for World War?
Reference betyder normalt det alle andre må sammenligne sig med. Snakker vi produktionstal kan det godt være at den er referencen, men snakker vi hifi er det ikke antal der er målet, men lydkvalitet - og her er den næppe at regne som referencen. Måske i prisklassen, men ikke totalt set.
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 30 Januar 2011 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
... I øvrigt er den mest solgte madvare i Danmark vist nok Jakas coctailpølser på dåse, og det vil JEG i hvert fald ikke betragte
som den bedste mad, men hey! det er jo en smagssag, og smag er vist individuel, og meget subjektiv (uanset hvordan man i
øvrigt vender og drejer den pølse, og betragter den fra forskellige vinkler).
"Jeg" er ikke lige med "man"
Undskyld off-topic
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 30 Januar 2011 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
A127 skrev:
Reference, fordi den betragtes som den bedste spille WW nogensiden alt medtaget, også iht produktionsantal.
|
|
|
WW står normalt for World War?
Reference betyder normalt det alle andre må sammenligne sig med. Snakker vi produktionstal kan det godt være at den er referencen, men snakker vi hifi er det ikke antal der er målet, men lydkvalitet - og her er den næppe at regne som referencen. Måske i prisklassen, men ikke totalt set. |
|
|
Altså hør nu her - der producerers idag ikke nogen anden spillle under 10.000 ( eller for den sags skyld til 1 million ) der på nogen måde vil kunne betegnes som en reference. Der produceres såvidt jeg ved end ikke en Direct Drive idag overhovedet ( bortset fra Technics og deres kloner ). En SME 10 turntable til 30.000 ( uden arm ) slår knuder på sig selv, med klumbet design, fordi den ikke har råd og teknologi til Direct Drive. Technicis gør det enkelt og elegant med Direct Drive - sæt en SME V-arm på, og den slår stort set hvad som helst - til 5.000 + armens pris - hvis det er det man vil - ikke kun fordi den lyder godt, men også fordi den har alle features. En spille uden features og en vis substans kan ikke blive reference - blot min mening.
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 30 Januar 2011 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et par forslag fra dba. De ligger forholdsvist tæt på Roskilde:
link1
Link2
Link3
link4
Det er rimeligt nemme, prismæssigt overkommelige apparater.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
DKsoulman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1063
|
| Sendt: 30 Januar 2011 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du virkelig så dårlig cd afspiller, at du mener der er "sund fornuft og økonomi" i at begynde på et helt "nyt" medie?
Eller er det bare en mode dille? - For det er vinyl jo i bund og grund. __________________ Rod Stewart: Every Picture Tells A Story, 1971
NAD C390DD - SA Ranger - Cambridge 751BD - Bluesound
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 30 Januar 2011 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er lidt hvad der kommer op med Direct Drive:
http://www.dba.dk/pladespiller-technics/id-70896575/ ( som nok skulle koste 1.000 - 1.500 )
http://www.dba.dk/pladespiller-jvc-ql-a5r-r/id-70857522/
http://www.dba.dk/pladespiller-jvc-ql-a7-st/id-71637163/
http://www.dba.dk/pladespiller-jvc-l-f66-th/id-71336163/
http://www.dba.dk/pladespiller-pioneer-pl-20/id-71097452/
http://www.dba.dk/pladespiller-luxman-pd-272/id-71106009/
|
| Til top |
|
| |
alanaaberg Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2011 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige pt så står jeg med en næsten defekt cd afspiller ja. Jeg har ud over det hørt en del plader hos venner og bekendte på det sidste, og jeg syntes det giver en helt anden og mere behagelig lyd.
Så derfor vil jeg nu også gerne ind i den verden.
|
| Til top |
|
| |