Emne: Er billigt hifi kedeligt? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en ting der har undret mig: De fleste er enige i at det er interessant at få så meget for sine penge som muligt. Der er også temmeligt mange der mener at priserne er løbet løbsk på meget high-end hifi. Samtidig befinder vi os i en tid hvor folk holder igen med investeringerne. Alligevel er det stort set umuligt at finde nogen meningsfyldte debatter om og anmeldelser af egentligt budget-hifi. Forstærkere i 1-2000,-s klassen, højttalere i 600-1500,-s klassen, CD-afspillere i 2-3000,-s klassen osv. Hvis budgettet til et samlet anlæg er 10.000,- eller derunder, så er det stort set umuligt at læse sig til noget særligt meningsfyldt information, udover salgsmaterialet. Dét der findes, er ekstremt overfladisk - enten 10-liniers anmeldelser, eller bruger-anmeldelser der kan koges ned til "nå ja, den er da fin til prisen, hvornår skal vi snakke om noget RIGTIGT hifi?)
Når man anmelder en højttaler til f.eks. 30.000,-, så forventer læseren at se 4 A4 sider med udførlig beskrivelse af lyden, hvordan håndterer den forskellige typer musik, hvordan skal den placeres i rummet, hvilken elektronik passer den bedst med osv. Dét sker bare ikke for en 1000,-s højttaler. Hvorfor egentlig ikke? Antager vi at hvis man interesserer sig for lyd, så skal man nok finde 50.000,- til et anlæg? Er det for kedeligt at bruge en time på at finde den helt optimale placering af éns højttalere, hvis de var billige? Er det for kedeligt at læse en lang, udførlig anmeldelse af et billigt produkt? Har vi bare mistet fokus, og går rundt og drømmer om stort flot high-end udstyr (uden iøvrigt at vide en brik om hvordan det spiller), i stedet for at fokusere på hvordan vi får bedst mulig lyd for de ofte lidt mere sparsomme skillinger vi har?
Jeg lavede en lille test på en (i hifi-sammenhæng uerfaren) kunde for et par dage siden. Han mente at forskellen på to højttalere jeg demonstrerede, én til 2000,- og én til 5000,-, var ret begrænset. Så tog jeg 2000,-s højttaleren og placerede sådan som han sagde at han ville placere den derhjemme - helt tæt på væggen. Forskellen på dét og den optimale placering, opfattede han som "kæmpe stor". Det interessante hér var, at 2000,-s højttaleren optimalt placeret, lød langt bedre end 5000,-s højttaleren forkert placeret (også i mine ører, iøvrigt).
Dér hvor jeg vil hen med dét, er at jo mere fokus vi har på at vi skal købe "lækkert grej", og jo mindre fokus vi har på at tweake mest muligt ud af det udstyr vi køber, jo dårligere lyd får vi for pengene. Der er en TOTAL mangel på information om hvad det er der skal til for at få bedst mulig lyd for færrest mulig penge, PÅ TRODS AF at det er dét vi alle sammen siger vi gerne vil have.
Med andre ord, kan vi ikke få lidt mere fokus på god lyd, og lidt mindre fokus på lækkert grej? Så kunne det nemlig være at folk fik øjnene op for hvor god lyd man egentlig KAN få for 10.000,-, hvis ellers man behandler udstyret rigtigt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er bare når man så har hørt en meget dyrt og godt setup i et godt rum, er er der ingen vej tilbage, og lige er det mange der ikke har hørt.
Men ellers må jeg give dig lidt ret.
Også lige det med at folk holder igen ? ja måske ved jer fordi i ikke tilbyder High-end, jeg oplever folk køber dyre og dyre også beholder de det meget længer.
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan vel sammenlignes med dyre biler,bilmagasiner bugner
af test med hundedyre biler der bliver solgt 4-5 stykker af
om året (eller ingen)...men det er det folk VIL læse......har det osse lidt
sådan selv ang. biler...mit hifi er i den mellem-dyre klasse,og læser
faktisk sjældent tests af hifi,vil hellere ud at lytte selv....
ord og billeder giver jo ik megen indtryk af lyden...
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
|
kan vel sammenlignes med dyre biler,bilmagasiner bugner
af test med hundedyre biler der bliver solgt 4-5 stykker af
om året (eller ingen)...men det er det folk VIL læse......har det osse lidt
sådan selv ang. biler...mit hifi er i den mellem-dyre klasse,og læser
faktisk sjældent tests af hifi,vil hellere ud at lytte selv....
ord og billeder giver jo ik megen intryk af lyden...
|
|
|
Ja vil helt også læse og der vilde også selv lytte.
Men det er lidt som med motorcykler, dem der ikke koste ret meget sælger bedst, og dem der køber dem vil gerne samline det de har købt med de bedste, men der er stor forskel det finder man først udaf når man har prøvet det, men der er vare til en hver pengepung, bare man er glad for det man har købt, det er vel hvad det hele går ud på.
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Jensen er lidt inde på er problemet nok at, mange i virkeligeheden ikke har hørt/oplevet hifi som den forførende og indlevende oplevelse det KAN være. For hvor står der da mange anlæg rundt omkring der, som du selv er inde på, er sat forkert op eller ganske enkelt fejlplaceret og i værste fald, i en akustik, som er mere eller mindre håbløs. Og i det tilfælde er det penge ud af vinduet i mine øjne. Hvis folk bare ville gøre sig den tjeneste at eksperimentere med placering af højttalerne er de godt på vej. Det vil sige at de skal ud fra både sidevæg og bagvæg for at performe så det rigtig kommer til at synge. dette var en opfordring til dem der endnu ikke har prøvet det  Jeg er en af dem(tror jeg) der har leget aller mest med placering af HT i mit rum. og her kan 2-3mm toe-in eller fytning i bredde eller dybde gøre hele forskellen. det er helt uhyggelig så stor forskel der er på de forskellige placeringer i mit rum. Flere vil kunne bevidne dette. SÅ jeg kan kun sige, KOM I GANG  MVH WRONG  __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej . Interessant indlæg. Som en bekendt sagde engang i tidernes morgen, træerne vokser ikke ind i himmelen. Definations af god lyd er jo nok lige så meget som et udsagn , om, at grønne pølser, smager altså ikke så godt som de røde, bortset fra at de dyre pølser i naturtarm, er et tilbage til basic. Der hersker jo nok ingen tvivl om, at der findes gode produkter, som giver value of money, hvor ydelse er lagt i konstruktion, men ikke finish.Jagten på den gode lyd, ligger nok ikke i indpakningen, men øjet bedrager os, hvilket alle reklame fiduser ved, vi vil bedrages. Når man betaler en xsum penge , FORVENTER vi en standard, set i forhold til, hvad øjet ser, altså må en sofistikeret strange looking speaker, altså yde noget mer, da den KUN er fremstillet i x- antal eksemplarer. Knald fire stykker træ sammen til en kasse, momter nogle enheder, alt efter basis bogen og opskrifter, den yder måske det samme, men en i helvede hvor er den grim. Vi mennesker er meget styret af det estiske indtryk, uanset om vi vedgår det eller ej. Om jeg kører fra AAlborg til København i skod bil, er jo ikke det samme hvis man tog turen i en Ferrari, men tiden er jo den samme, men det er bare måden man gør det på. Som professionel IT nørd, ser jeg mange gange, at producenter lover guld og grønne skove, ved netop, at købe deres produkter.Når jeg forsøger, at banke ind i folks hoveder, at de ikke skal købe de dersens forbedrings produkter til deres dyre udstyr, for at opnå en højere hurtige ydelse til en billig penge, en pc kan ikke yde mere end hvad den er specificeret til, efter en ren installation.En af mine bekendte køber kun det bedste , men hvad er det bedste. En defination på det bedste, er jo nok hvad man skal bruge det til. som bekendt er der 6 versioner af win 7, nej han køber kun Ultimate, da han derved får det bedste, indtil han banket ind i hovedet, at det er ikke nødvendigt, da den version er til en anden genre, han burde jo nok have investeret i home versionen, da han får den ydelse, som er beregnet til privat bruger, men sådan vil vi gerne bedrages.Man ser jo heller ikke dronningen køre rundt i en blik spand, da det rokker ved den opfattelse af , hvad der er prestige og signaler et bestemt udtryk. et 10.000 kr`s anlæg vil kunne yde en fremragende lyd, ved at parre de rigtige elementer sammen, omvendt et til 50.000kr`s anlæg vil ikke kunne matche det, hvis det omvendt propertionelt er skruet sammen. Alting lige, man får ikke 5 gange bedre til til 50.000 kr i forhold til 10.000 kr, forholdet er betydeligt mindre, men man får nok noget mere for øjet, at kigge på, hvilket selvfølgelig ikke giver bedre lyd, men tilfredsstiller det sanselige.
mvh space
|
| Til top |
|
| |
Elithraldor Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Problemet er bare når man så har hørt en meget dyrt og godt setup i et godt rum, er er der ingen vej
tilbage, og lige er det mange der ikke har hørt.
Men ellers må jeg give dig lidt ret.
Også lige det med at folk holder igen ? ja måske ved jer fordi i ikke tilbyder High-end, jeg oplever folk køber dyre og
dyre også beholder de det meget længer. |
|
|
Jeg mener nu nok at Tapeconnection forhandler high-end?
Dynaudio Evidence Master er det ikke oppe i den lidt højere ende?
Musical Fidelity TiTAN, også den lidt vildere ende?
Synes det er noget vås at sige Tapeconnection ikke tilbyder High-end, men det er måske bare mig som ikke ved hvad high-
end er?
Desuden så er jeg 100% enig med Otto! Man burde gå efter lyden, ikke mærket, udseendet, prestigen etc.
|
| Til top |
|
| |
Cannonballs Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 97
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
"High-end" - hvem bestemmer hvad der må få betegnelsen, og hvad der ikke må?
Er det når vi kommer over 100.000, eller kan 50.000 gøre det, har det overhovedet noget med lyden at gøre, hvis bare det har
et flot eksotisk navn, er pakket fint ind, og koster en årsløn?
__________________ Mvh.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan give dig ret i det meste, Otto. Godt emne  Der skal bare stå det rigtige på tingen for de flestes vedkommende og ligne en million, om det så rent faktisk kan det som det burde er en helt anden sag - OG så må man gerne have lavet en rigtig god handel. Derfor lever kinesiske kopister i bedste velgående... Jeg har et meget meget frisk eksempel på dette.... Jeg sælger jo delefiltre til DIY (undskyld moderator, men dette er altså et rigtigt godt eksempel) og forleden fik jeg et filter retur, som kunden ville opgradere til et med flere features. På dem jeg fik retur havde kunden selv "opgraderet" op-amps fra NE5532 til AD8620 og jeg havde lovet at flytte dem over på de nye filter. Da jeg testede dem i går performede de ikke som normalt - og jeg troede straks at jeg havde lavet en bommert, og fejlsøgte lidt langt tid inden det gik op for mig at den var helt gal med disse "AD8620" op-amps. Jeg sammenlignede visuelt med de originale, som jeg sourcer fra Analog Device distributør i DK og printet på toppen er ikke ens...! Ved udbytning til både NE5532 og originale AD8620 ingen problemer. Faktisk var han bedre tjent med NE5532, men han havde gjort en "god" handel ved køb fra Japan...  Oscilloskopet siger noget andet...  Hov skal lige sige at der er en prisforhold på 1:60 mellem NE5532 og AD8620...! Mvh. Robert
|
| Til top |
|
| |
firmit Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant lesning!
Selv er jeg relativt opdaget af at produktet jeg køper, har scoret høyt i diverse tester. Selvsagt skal produktet ha en visuel
"charm", men lyd egenskapene betyr mest for meg. Ukendte merker, ofte nye, er aggressivt priset, men kan give fantastisk lyd
- man trenger ikke Ferrari i alle læd ;)
Personlig, synes jeg det er interessant at sammenligne de nye produktene med eldre hifi. Selv har jeg en Meridian 551, som jeg
mener fremdeles er virkelig god. Og de scoop man kan lave, ved at gå efter "myndig" hifi, er virkelig store! Man trenger ikke
køpe de nyeste utgaver, men få virkelig mye for pengene ved at velge fjorårets model.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig, Otto - det var også derfor, jeg startede Hi-Fi For Folket
Jeg er ikke ekspert, og mine anmeldelser er ikke professionelle. Men jeg tror på, at "almindelige" mennesker netop kan få noget ud af disse almindelige tests af "almindeligt" hifi - for man KAN netop godt få et ordentligt anlæg for 10.000 - og selvfølgelig forudsat, at akustikken er i orden
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spaceman_2 skrev:
|
Hej . Interessant indlæg. Som en bekendt sagde engang i tidernes morgen, træerne vokser ikke ind i himmelen. Definations af god lyd er jo nok lige så meget som et udsagn , om, at grønne pølser, smager altså ikke så godt som de røde, bortset fra at de dyre pølser i naturtarm, er et tilbage til basic. Der hersker jo nok ingen tvivl om, at der findes gode produkter, som giver value of money, hvor ydelse er lagt i konstruktion, men ikke finish.Jagten på den gode lyd, ligger nok ikke i indpakningen, men øjet bedrager os, hvilket alle reklame fiduser ved, vi vil bedrages. Når man betaler en xsum penge , FORVENTER vi en standard, set i forhold til, hvad øjet ser, altså må en sofistikeret strange looking speaker, altså yde noget mer, da den KUN er fremstillet i x- antal eksemplarer. Knald fire stykker træ sammen til en kasse, momter nogle enheder, alt efter basis bogen og opskrifter, den yder måske det samme, men en i helvede hvor er den grim. Vi mennesker er meget styret af det estiske indtryk, uanset om vi vedgår det eller ej. Om jeg kører fra AAlborg til København i skod bil, er jo ikke det samme hvis man tog turen i en Ferrari, men tiden er jo den samme, men det er bare måden man gør det på. Som professionel IT nørd, ser jeg mange gange, at producenter lover guld og grønne skove, ved netop, at købe deres produkter.Når jeg forsøger, at banke ind i folks hoveder, at de ikke skal købe de dersens forbedrings produkter til deres dyre udstyr, for at opnå en højere hurtige ydelse til en billig penge, en pc kan ikke yde mere end hvad den er specificeret til, efter en ren installation.En af mine bekendte køber kun det bedste , men hvad er det bedste. En defination på det bedste, er jo nok hvad man skal bruge det til. som bekendt er der 6 versioner af win 7, nej han køber kun Ultimate, da han derved får det bedste, indtil han banket ind i hovedet, at det er ikke nødvendigt, da den version er til en anden genre, han burde jo nok have investeret i home versionen, da han får den ydelse, som er beregnet til privat bruger, men sådan vil vi gerne bedrages.Man ser jo heller ikke dronningen køre rundt i en blik spand, da det rokker ved den opfattelse af , hvad der er prestige og signaler et bestemt udtryk. et 10.000 kr`s anlæg vil kunne yde en fremragende lyd, ved at parre de rigtige elementer sammen, omvendt et til 50.000kr`s anlæg vil ikke kunne matche det, hvis det omvendt propertionelt er skruet sammen. Alting lige, man får ikke 5 gange bedre til til 50.000 kr i forhold til 10.000 kr, forholdet er betydeligt mindre, men man får nok noget mere for øjet, at kigge på, hvilket selvfølgelig ikke giver bedre lyd, men tilfredsstiller det sanselige.
mvh space |
|
|
Jeg var lige ved at komme med et indlæg som tillæg til trådstarter, men øøh, det har du jo lige skrevet for mig. Det var lige mine ord.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pris og kvalitet hænger langt fra altid sammen. Men mange lader sig ubevidst imponere af den "placebo" effekt der ligger i, at når det er dyrt, bygget ind i eksotisk træ, har komponenter med guldtryk, vejer meget osv. - så mener man også det er kvalitet.
Men man ser jo jævnligt, at der inde i en dyr kasse med et "fint navn", er monteret f.eks. en cd afspiller af andet fabrikat, som kan købes til en brøkdel af prisen (Dette eksempel med cden har været nævnt flere gange her på forummet).
Ja - man kan jo f.eks. blive rystet over at se, hvad der gemmer sig ind i en Grado PH1 Riaa, som koster omkring 4500 - 5000 kr i udsalg. Det er en meget simpel standard konstruktion, med komponenter for under et par hundrede kroner. Se diagram på: http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_pic.php?pic_id=6466& amp; amp; amp; amp; amp; amp;full=true og billede af indmad på: http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_showpage.php?pic_id= 6466&full=true&mode=prev#TopPic
Jeg har i tidens løb repareret mange forskellige typer af HIFI udstyr. Selv i mange af de meget dyre anlæg, sidder der komponenter hvis pris på ingen måde kan forsvare udsalgsprisen på de færdige produkter. Sådan er det desværre også med mange kabler. Mange dyre kabler, er billigt OEM producerede, men har fået påtrykt et navn f.eks. med guldskrift og er så blevet ompakket i en eksklusiv emballage. Og så kan de pludselig sælges til lang højere pris. Når det så er sagt - så er der da også heldigvis også rigtigt mange produkter på markedet, hvor pris og kvalitet hænger sammen. Men der er ingen tvivl om, at nogle HIFI producenter tjener tykt på at producere noget billigt, og sælge det meget dyrt.
Iøvrigt: Mange DIY forstærkere som HIFI folk synes har en rigtig god lyd, bygger på forstærker ICèr - f.eks af typen LM3886 - der kan købes til 50 - 70 kr - som 1 stk. pris - rigtig mange steder. Er det ikke interessant, at denne IC faktisk ofte bruges ofte i nogle af de billige kompakte surround anlæg til 2000 - 3000 kr, hvor der jo sidder 5 - 6 stk. monteret. Det er anlæg som mange HIFI folk rynker på næsen af. Har i nogensinde prøvet at sætte nogle bedre højttaler til et at disse billige anlæg ?.
Slut bemærkning:
Ligemeget om man køber et anlæg til 3000 kr, 10000 kr eller 500000 kr, så har det meget at sige, hvordan f.eks. højttalere bliver placeret , rummets akustik osv.
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen er det ikke bare et spørgsmål om interesse ?
Eksempel: (den med anlæg vs. bil, igen igen )
Jeg har en Susuki Ignis og guderne skal vide hvad jeg må høre for min "konebil" fra mine venner som kører BMW, Audi etc. 
Når det kommer til hi-fi anlæg ligger jeg i den rigtig dyre ende, hvor mine venner har noget mp3 inspireret med deres mobiltlf. som primær signalkilde......
Når de høre musik hos mig syntes de det lyder fantastisk - når jeg kører i deres biler syntes jeg det er fantaktiske køremaskiner .... men:
Når de kommer med forslag til mig ang. hjul/dæk som forbedrer køreegenskaberne, små indgreb i motoren som forbedre ydelsen, siger jeg: "ja, ja det ser vi på engang" - for det interessere mig ikke en dyt.
Når jeg kommer med forslag til dem ang. om at stille højttalerne mere optimalt, downloade musiken i en højere opløsning, købe en god dac, siger de: "ja, ja det ser vi på engang" - for det interessere dem ikke en lyd.
- hvis man har et basalt behov, for en bil til at kører fra A til B eller et musikanlæg til baggrundsmusik, men ellers ingen interesse, køber man det billigste til ens behov og hvem gider anmelde noget ingen har interesse for ?
Bond 
__________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
Jensimand Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
High-end begrebet er underligt og imange henseender udvandet. I en puristisk forstand burde det handle om den
lydmæssige ydelse alene, men som en anden skriver kan vi ikke løsrive os fra æstetikken når vi bedømmer et apparat. På
nogen måder er det meget rimeligt, for selv om en billig Kenwood DP-7090 tilsyneladende har et slægtsfællesskab med en
Accuphase DP-65, kan de fleste nok blive enige om at det ikke er helt det samme.
Jeg har selv i mange år forsøgt at nå drømmen ved at indkøbe billige apparater med teknisk sundt design og selv udbedre
de værste besparende tiltag i implementationen. Det rækker et stykke, men ikke hele vejen, for man kan ikke komme uden
om det faktum at det oprindelige produkt ikke er konstrueret med ægte kærlighed.
For mig er det efterhånden det vigtigste - at produktet åbenlyst er konstrueret som en kærlighedserklæring til selve
musikken. Dette kan gøres på mange måder, f.eks. er der noget ved en Croft Vitalle (som ligner en fuglerede indeni) som
afstedkommer denne følelelse, men på en ganske anden måde end f.eks. en Accuphase forstærker.
Med det som udgangspunkt måjeg sige at jeg ikke har meget lyst til at læse om mellemklasse produkter af den type som
bærer præg af industrielt design og følelsesforladt implementation - på samme måde som jeg heller ikke har specielt meget
lyst til at læse en anmeldelse af musikken ved tante Janes bryllup, selvom den var relativt god, for som udgangspunkt
antager jeg at den er opført af mennesker som spiller husmandsversioner af kendt musik alene for at tjene en indkomst -
altså ingen kunst, hverken stor eller lille.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond skrev:
| - hvis man har et basalt behov, for en bil til at kører fra A til B eller et musikanlæg til baggrundsmusik, men ellers ingen interesse, køber man det billigste til ens behov og hvem gider anmelde noget ingen har interesse for ? |
|
|
Det er delvist sandt. Men jeg interesserer mig faktisk rigtig meget for hifi (eller rettere - jeg er utrolig glad for at høre musik). Alligevel interesserer jeg mig mest for den billigere ende af hifi-markedet. Mit eget anlæg har vel kostet mig omkring 15.000 i brugtpris - og jeg tror aldrig, jeg kommer til at investere i noget, som er væsentlig dyrere end mit nuværende. Og jeg synes også, endnu billigere hifi end mit eget er meget interessant. Man kan altså godt have en interesse, og gå op i kvalitet, uden at man behøver bruge en formue på den. Mit anlæg spiller fantastisk - det er muligt, man kan få noget endnu bedre, men jeg synes virkelig, det er godt nok. Jeg nyder musikken, og det er det vigtigste.
På samme måde interesserer jeg mig faktisk også rigtig meget for biler - men jeg kører rundt i en Citroën Berlingo HDi og en gammel Audi 80 fra 1991. Det er begge meget billige biler, også at holde kørende, men samtidig er de skønne at køre i. Berlingo er omtrent lige så trendy som en Suzuki Ignis, men den har en fantastisk lækker motor, som jeg nyder, hver gang jeg kører i den. Audien er gammel, men den har stadig den der luksusfølelse, som man har i en Audi - og så kan jeg selv reparere den - jeg har aldrig haft den på værksted.
Jeg interesserer mig da også for andre og dyrere biler, især de ældre biler, og jeg synes fx Porsche 911 er en fantastisk lækker bil. Men jeg gider ikke bruge de penge, der skal til for at købe og vedligeholde sådan en bil.
Kort sagt: Jeg tror altså også, der er andre end mig, som har interesse i at læse seriøse anmeldelser af billigt hifi - ligesom der er interesse for at læse FDMs meget store og seriøse tests af almindelige biler i Motor.
|
| Til top |
|
| |
Kinnaps Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal man jo nok også lige huske på, at billige produkter ofte spiller meget forskelligt, afhængig af om der er op- eller nedgangstider.
|
| Til top |
|
| |
mh67 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Otto. Jeg kan godt forstå din pointe. Jeg tror bare ikke, at dem som køber udstyr i den prisklasse, er dem som læser de fleste anmeldelser.
De fleste jeg kender interessere sig ikke for hifi. Om musikken kommer fra en clokradio eller en mp3 afspiller, er ligegyldigt, det er
jo musik. Da det hedengangne Highfidelity eksisterede, ville jeg nok afmelde, hvis det var fyldt med billigt udstyr.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ikke vi skal gøre det her til endnu en "hvad er high-end" diskussion... Jeg vil gerne indskyde at jeg kan da sagtens følge, at så længe man læser om hifi af ren hobby-interesse, uden noget egentligt formål med at skulle finde ud af hvad man selv skal købe, så er det da sjovere at læse om high-end - ligesom det er sjovere at se Top Gear end at læse FDM-bladet. Dét der bare er slående, er den groft sagt totale mangel (minus HFFF.dK ) på "FDM" inden for hifi. NÅR man kommer dértil hvor man vil ud og købe lidt udstyr, og man så ikke lige er i 10k+ per apparat prisklassen - og heller ikke lige er på jagt efter surround-udstyr - så er der en absurd mangel på seriøse, grundige anmeldelser. For mig at se, så er det helt klart med til at skabe en holdning i befolkningen om at dét at interessere sig for god lyd, det er noget med hundedyre apparater, og hvis man ikke har 100.000,-, så er det nærmest lige meget hvad man køber.
Mht. dét at være fascineret af hifi, så forstår jeg godt at man kan være fascineret af stort flot high-end. Men jeg synes da det er MINDST lige så fascinerende at jagte dé der få magiske produkter, der leverer en lignende oplevelse for en brøkdel af pengene. At opleve hvor god lyd man kan lave med relativt få midler, hvis man ellers tager det seriøst.
At der findes så mange anlæg derude, der er åh så flotte at se på, men temmeligt intetsigende at høre på, er jo netop et udslag af at folk er holdt op med at LYTTE på tingene. Hvorfor er det mere fascinerende at høre en 80 kg tung klasse A forstærker lyde godt, end at høre en (for nu at tage en gammel traver) NAD 3020 spille musik så englene synger?
Et eksempel som jeg har trukket frem før (jeg må nu engang forholde mig til min egen hverdag), er vores opstilling på Hifi & Musik. Under 20k for et komplet anlæg - og rigtigt mange sagde at det var meget mere behageligt og lækkert at høre musik hos os, end hos de fleste af anlæggene til mindst 10 gange prisen. Var det fordi vores anlæg var bedre end deres? Næh. Vi havde bare brugt nogle timer på at sætte lidt akustikskum de rigtige steder, og placere højttalerne rigtigt i rummet, og havde iøvrigt på forhånd udvalgt et sæt højttalere som vi vidste ville matche rummet. En hvilken som helst af de øvrige udstillere kunne formentligt have overgået vores lydkvalitet - hvis de gad (ret skal være ret, nogle af dem gjorde).
En sjov detalje er, at der var FLERE der kom ind i rummet, kiggede på vores akustik-skum, grinede og sagde "det er jo snyd!" Hvorfor? Jeg troede vi var kommet for at levere noget god lyd? Hvorfor er det "snyd" at sætte for 1000 kroner akustikskum på væggene, i stedet for at mosle alt det dyreste grej man har til rådighed ind i et elendigt rum? Bare fordi stort set ingen af dem der kom med grej for flere hundrede tusinde, GAD at løfte en finger for at få det til at lyde ordentligt, så er det "snyd" at vi gjorde?
Hvis det er "snyd" at sætte sit anlæg ordentligt op, så vil jeg hellere "snyde" mig til god lyd fra et anlæg til 20k, end leve med dårlig lyd uden snyd fra et anlæg til 200k. Jeg synes problemet lige præcist er at folk har GLEMT hvordan man "snyder", og tror at hifi, det er bare et spørgsmål om at købe modellen større, så er alt godt.
Lad os få noget mere "snyd"! __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|