| Forfatter |
|
Ps76 Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2005
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal have fordelt et signal til 3 sæt højttalere. Jeg kigger på 2 muligheder - den første noget dyrere end den anden - men ved ikke om der er anden forskel end udseendet...? Alternativ 1: http://www.hifi4less.com/product.php/368/qed-ss-30-3-way-spe aker-switch Alternativ 2: http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/hoejttaler _omskifter/hoejttaleromskifter_4_vejs_1289_da.html
Hvad siger eksperterne?
__________________ Preben
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ser ud til at kunne nøjagtig det samme.
Skal højttalerne spille samtidigt? For så kan du såmænd lige så godt bare koble alle kablerne direkte i forstærkeren. Men hvis de skal spille samtidig, så vær MEGET opmærksom på impedans. Hvis det er højttalere på 8 Ohm, som bliver parallel-forbundet, ryger den samlede impedans ned på 2,66 Ohm - og det er altså kritisk for forstækeren. Hvis højttalerne er på 4 Ohm, så ryger impedansen helt ned på 1,3 Ohm i gennemsnit - og det er der nærmest ingen forstærkere, der kan tåle - det er meget tæt på en kortslutning.
|
| Til top |
|
| |
Ps76 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen der er netop tale om forskellige størrelse højttalere - store højttalere i stuen, og så 2 sæt "køkkenhøjttalere" i andre rum, uden jeg ved hvad impedansen er for disse. Nogen bedre løsning?
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer an på, som jeg spurgte - skal de spille samtidig eller hver for sig?
|
| Til top |
|
| |
Ps76 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen det skal man kunne vælge. Nogle gange alle samtidig, andre gange vil fruen have ro i køkkenet, og så skal de kun spille i stuen - eller på kontoret...
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Så kommer det meget an på, hvad impedanserne for højttalerne er. Hvilke højttalere er det - mærke og model? Så kan vi måske finde ud af det...
|
| Til top |
|
| |
Ps76 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så har jeg nærkigget på dem alle. Der er tale om System Audio 210 i stuen - jeg har set det er 4 ohm. Så er der et sæt System Audio 205 i køkkenet - ligeledes 4 ohm. Og så Kenwood CM-7ES på kontoret, og de er på 8 ohm.
|
| Til top |
|
| |
Ps76 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
TIlføjelse: Det skal trækkes fra en Marantz SR5000 receiver
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal du ikke spille højt kan de sagtens spille samtidig  Dette forudsat at den Marantz har en ordentlig strømforsyning. Imho. Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Ps76 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja okay - og jeg kan nøjes med en billig switch, som først nævnt? Uden særlige sikkerhedsanordninger? For de findes jo også, har jeg set. Dyre som bare...
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skal der regnes lidt - men 8 Ohm, 4 Ohm og 4 Ohm giver altså 1,6 Ohm i samlet gennemsnit, når alle seks højttalere spiller - og det er altså for lidt for de fleste forstærkere.
Har du ikke mulighed for at gøre sådan, at de to sæt på 4 Ohm altid spiller samtidig? Så kan du nemlig serieforbinde dem - altså den ene højttalers minuspol til den næste højttalers pluspol, og så fra dennes minuspol til omskifteren - så det virker som ét sæt højttalere.
Så ser forstærkeren to sæt højttalere på hver 8 Ohm - og når det hele så spiller samtidig, giver det 4 Ohm i alt - og det er helt fint.
Ja, det kan lyde forvirrende
|
| Til top |
|
| |