Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 08:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Udskifing af diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Hej. Håber på, at post er lagt i rette forum. Jeg er ejer af jamo s606, der i bund og gro, er en god højtaler. Dog har jeg lagt mærke til, at diskant er noget tilbagelænet, den kunne dog godt være lidt mere nærværende. Hvad ville et alternativ være til udskiftning - erstatning af disse. der kunne evt komme på tale om udskiftning af delefilter, da jamo s606 har en dejlig mellemtone , og bassen er dyb og stram, som jeg kan lide det. mellemtone og bas brillierer nemlig på klassiske Guitar stykker , men den der diskant, er askilleshælen, ikke bare ved klassisk guitar , det er mere generelt. Har nogen af jer erfaring til erstatning med samme data, bare bedre i byggepris. Regner med evt 300 - 500 kr pr stk .Jeg kan oplyse at diskant har 8 ohm impedans

jeg har fundet evt denne her , mon det kan bruges http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=99 339 se data længere nede på link, men det kan være, at det skal være en helt anden  type. Dog er standard diskant på jamo , noget billigt skrammel.

mvh spaceman

Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

prøv at vende dit netstik til  forstærkeren  180 grader og se om det hjælper , kan være at dit anlæg er faset forkert i net delen.det er ikke sådan lige til at skifte din diskant , der er mange ting der skal være i orden før det kommer til at blive godt.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Din ide med at udskifte diskant...det gør man bare ikke uden at vide præcis hvad man har med at gøre. Der er ellers tilfredshed med højtalerens diskant på AK så det kan måske være et spørgsmål om forstærker, signalkilde, kabler vil nogen mene. Jeg kan se de er noget retnings-følsomme i toppen, har du prøvet at 'toe in' .

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Det er meget let at skrue en diskant ud, og skrue en ny i. Men sandsynligheden for at det lyder godt, er næppe til stede.
Når man konstruerer en højtaler, bruger man meget tid på at tilpasse de forskellige enheder til hinanden, til kabinettet og til
delefilteret. Tager du en tilfældig enhed ind i dette "korthus", kan du være sikker på at det vælter.

Hvis du endlig skal gøre noget, kunne det være at tilføje en "super-tweeter" ved siden af højtaleren. Så ødelægger du ikke
højtaleren, men tilføjer lidt ekstra diskant.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:
prøv at vende dit netstik til  forstærkeren  180 grader og se om det hjælper , kan være at dit anlæg er faset forkert i net delen.

A hva' for noget? Gider du lige at uddybe den påstand? For det lyder som noget værre sludder...

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

madmax skrev:
prøv at vende dit netstik til  forstærkeren  180 grader og se om det hjælper , kan være at dit anlæg er faset forkert i net delen.

A hva' for noget? Gider du lige at uddybe den påstand? For det lyder som noget værre sludder...

Prøv og læs denne tråd. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81641&P N=1
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

En anden mulighed var at du købte en bedre seriemodstand til filteret før diskanten. Det kan ikke skade alverden og udgiften er til at overse. Trådviklede cementmodstande i signalvejen burde forbydes ved lov.

Mvh. Jens/Modifix.

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Måske der bare skal skiftes serie kondensator til diskanten ! Hvad sidder der nu ?
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

ang fase. Fordelen er det er et billigt tweek og hvis det virker det jo godt. Det formindsker ialtfald stel-strømmene i signal-kablerne...om det giver bedre diskant ved ikke, men det ka da kun være en fordel.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2011 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

madmax skrev:

nop det er ikke noget sludder , i et stik fra væggen er der 0 og der er 1 , alt efter hvordan strømmen løber igennem din forstærker så skal stel og den signalbærende del for så vidt mulig være adskildt og nogle gange lyder det bedre hvis man lige vender stikket 180 grader.den største mulig effekt for man ved cd afspiller og forstærker . prøv selv med en polsøger der vil du opdage at i det ene hul i stik kontakten i væggen vil den lyse , Luxman havde det samme system på deres store forstærker i kl. fra 550 til 560 mener jeg  , der havde de en pol søger indbygget i deres forstærke og ved rigtig fase lyste knappen ellers var det omvendt .

madmax

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Det giver kun mere diskant hvis fasen er forkert. Rigtig fase giver mere ro så det er altså næsten sludder i denne
sammenhæng.

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2011 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Det giver kun mere diskant hvis fasen er forkert. Rigtig fase giver mere ro så det er altså næsten sludder i denne
sammenhæng.

nu tænker jeg ikke fasen på højtalerne , men i selve forstærkeren.Det er korrekt at hvis fasen vender fokert på højtalerne er der nul bas , men det jeg tænker på er i selve strømmen  i forstærkeren , hvis stel og den signalbærende del bliver blandet kan lyden blive mere diffus og der er ikke så meget glans over lyden.

madmax

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2011 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har hele tiden været klar over hvad du mente og du har ret i at det har stor betydning for lyden. Blot er jeg skeptisk
overfor at det er her der primært skal sættes ind i dette tilfælde . Såvel Modifix forslag og mit er nemme og billige at udføre.
Netfasen bør altid være korrekt selvfølgelig.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

madmax skrev:

Jamen, der er da stor forskel på hvordan et givent apparat spiller, om stikket sidder den ene eller den anden vej. Dog er noget udstyr mere følsomt end andre. Før man sætter kabler på men kun har net tilsluttet, kan man prøve at røre med et par fingre på metal delene. I den stik position, der giver mindst summen i fingene, er den rigtige vej. Men nogle apparater har ikke den store forskel, så her må men lytte sig frem. De stel strømme man kan mærke, løber jo via phono kablerne, så når stikken vender rigtigt, vil disse stømme ikke være der, og dermed bedre lyd.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

madmax skrev:

Onkyo kan være ret følsomt for stikkets retning. Det har jeg selv oplevet. Den ene vej er der masser af summen i fingene men den anden vej kan de være helt tavse. Testen skal laves uden kabler på, kun nettet.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Den ene vej er der masser af summen i fingene men den anden vej kan de være helt tavse.

Tavse fingre ?     

Okay, jeg forstår jo nok hvad du mener, men spørgsmålet er så om mindre summen i fingrene betyder mere diskant i højttalerne. Det tvivler jeg nu på, men det er da gratis at prøve. Derfor er der vel egentlig ingen grund til at gøre denne tråd til en debat om korrekt fase på forsyningen, den debat kan evt. fortsættes i den tråd der linkes til længere oppe.

Tilbage til det tråden handler om. Som flere har nævnt, er det ikke helt enkelt at ændre en eksisterende konstruktion og opnå et godt resultat. Det er ikke noget man bare lige gør hvis man ikke har den fornødne erfaring og måleudstyr m.m. Og det er heller ikke noget man uden videre kan ordne via gode råd herfra.

Ændret placering af højttalerne er allerede nævnt. Det handler ikke kun om afstand til lytteposition og indbyrdes afstand, men også om afstand til vægge/hjørner m.m.
Og, som også nævnt, evt. at dreje højttalerne lidt ind mod lyttepositionen.

Tonekontrollen kan måske også løse problemet. Jeg ved godt at tonekontrol opfattes som et skældsord herinde, men hvis problemet kan løses ved at skrue lidt op for diskanten, er det vel oplagt at gøre det.

Hvis ovennævnte forslag ikke giver nok diskant, er problemet nok større end det lige umiddelbart lyder til. Så er der nok ikke anden udvej end at finde nogle andre højttalere der bedre matcher ens preferencer.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jamo 606 har en frekvensdækning, der "kun" går til 20khz. Andre højtalere kan gå helt op til 40khz, og det er nok her "problemet" ligger. Jeg har selv Jamo - og særligt omkring min center og mine baghøjtalere kan jeg sige, at diskanten er ret afdæmpet, og det er nok bare sådan det er. Hvis du blander dem med elektronik, der er afdæmpet i diskanten, så kan dette give dårlig/mangelfuld diskant.

Hvis dine højtalere er ret nye, så kan det også være, at de ikke er tilspillede endnu - tilspilning kan tage over 100 timer. Hvis dine højtalere er tilspillede, og du ikke kan lide lyden, så sælg dem og køb noget andet. Du skal ikke begynde med, at skifte enheder eller delefilter, da du blot spilder penge på nogen, du ikke ved, hvad ender med. Og desuden kan du gøre et evt. gensalg umuligt.

Hvad angår det med at vende stikket rigtigt, så har jeg oprettet en anden tråd, for at se, om nogen kan komme med noget klogt i den forbindelse

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Januar 2011 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Hej alle. takker for svar og læsning af tråd. den med fasevending var jeg klar over, den blev efterprøvet, om den har betydning eller ej er jo nok et spørgsmål om tro. Men konklusion efter mit udstyr , er at når man bruger rør i forforstærker, har det nok mere betydning end ellers, hvorfor ved jeg ikke, jeg må tilspørge den lokale præst næste søndag. Nitroblast kommer med et seriøst bud, ja du har ret, da mine højtalere er temmelig nye, og maksimalt er tilspillet 30 timer totalt, og efter nøje lytning over en kop billig vin, syntes der efterhånden, at være en opblødning af lyd ( ikke dårlig lyd ) , da de ankom, lød de meget plastik fantastic, hvilket mine venner kunne konstatere, dog uden at genere lyden, da den var meget fremme og behagelig. Lyden har siden forandret sig, hvilket vi osse gør med alderen , og en af mine venner, kunne konstatere meget mere ro og åbenhed i det samlede lydbillede. Derfor tilfalder Nitroblast`s udsagn, det som er det rette, der skal mere tilspilning til. Jamo s606 er en rigtig god højtaler, og ikke mindst set i lyset af at den møgbillig, og at der value of money, og må kun være et best bye på markedet, for at opnå en stabil homogen lyd til de penge. Mit forstærker sæt er ( ingen mærkenavne ) rørforforstærker og transistor effektforstærker i den tunge ende og en anerkendt cd klods . Hi-fi er mange ting, og man bør nok bruge megen tid på tilspilning af elementer.Som min Hi-fi Butler siger : Your wish

mvh Space

nb . Anskaf jer en Hi-fi butler, billig i drift og er altid med jer. The force be with you

Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes