Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 11:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: At vende stikket rigtigt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

I et andet emne blev jeg gjort opmærksom på, at der kan være forskel på lyden, anpå hvordan el-stikket på appareterne vender - og dermed hvordan fasen er igennem apparatet.

Jeg har eksperimenteret lidt med at vende stikket om på min receiver og min dvd - men jeg kan ikke høre nogen særlig forskel. Kan man se på følgende billeder, hvad der er fase, og hvad der er nul?

DVD-Afspiller og Receiver.

Og er der nogen, der kan fortælle, hvad forskellen præcist skulle betyde for lyden?

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Hvis fasen i stikkontakten ikke vender rigtigt er det lige meget hvad der står på stikket. Det nemmeste er at måle med en polsøger, det er kun fasen der lyser....
Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

sirhish skrev:
Hvis fasen i stikkontakten ikke vender rigtigt er det lige meget hvad der står på stikket. Det nemmeste er at måle med en polsøger, det er kun fasen der lyser....

Yup! Men hvilken side af sikkene skal gå til fase?

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2011 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Standard, er fasen tilslutte det venstre ben i stikkontakten og med jord nedad.

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2011 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

N er nul

L er fase

ved ikke om man kan se det på stikket du har

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Du kan nok ikke se det på apparaterne, men det kan måles.

En såkaldt "El-fix" kan gøre det nemt. Ellers kræver det rigtig jord (ikke en radiator) og et måleinstrument. Du måler AC Volt mellem apparat stel (chassis) og jord. I den stilling hvor spændingsforskellen er mindst bør det lyd "bedst". Når du måler skal alle apparater vær uden forbindelse med hinanden.
Alternativt kan du mål spændingsforskellen mellem f.eks. forstærker og CD-afspiller og vende stikkene indtil forskellen er mindst.

Men hvorfor er det så "skadeligt".  Jo, de signaler der går mellem apparaterne er normalt kun få volt - et såkaldt linjesignal. Fejlspændingen mellem apparater kan være over 100 Volt og de kan kun gå een vej - gennem stel i kablerne. Med andre ord vil dine sarte signaler være overlejret med en ganske vidst svag strøm der kan påvirke lyden.
Dette er også en af grundene til hvorfor XLR (Balanceret) kan lyde bedre - dine stelveje er uafhængige af signalvejen.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Hej Nitroblast

Det kan være lidt forskelligt hvad, der opleves. Jeg har på Onkyo b.la, oplevet med stikket forkert, at især den øvre mellemtone blive noget hård og en lidt 2-dimensionelt perspektiv. På mit nuværende Acurus, oplever jeg en mindre frigjort og lidt hul bas, samt mindre rumfornemmelse, med stikket forkert. På min DAC 10 konverter sker der ikke andet end en lidt spids top. Men alle apparater nyder godt af et el filter og at de alle trækker ens på el nettet, hvad fase og nul angår.

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

I et andet emne blev jeg gjort opmærksom på, at der kan være forskel på lyden, anpå hvordan el-stikket på appareterne vender - og dermed hvordan fasen er igennem apparatet.

Jeg har eksperimenteret lidt med at vende stikket om på min receiver og min dvd - men jeg kan ikke høre nogen særlig forskel. Kan man se på følgende billeder, hvad der er fase, og hvad der er nul?

DVD-Afspiller og Receiver.

Og er der nogen, der kan fortælle, hvad forskellen præcist skulle betyde for lyden?

Kort beskrevet synes jeg, at det hele "falder mere på plads", og bliver mere præcist.

Men hvis det er noget discount produkter, så kan det sikkert være svært at høre om det spiller i korrekt fase. Du skal også huske på, at hvis der er en stikdåse foran apparatet, skal den også fasevendes, ellers er det spildt arbejde.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

. du kunne evt prøve at få en anden til at vende stikket  for dig men du lytter.. så kan finde ud af hvad du syntes der er bedst..  jeg har selv prøvet lidt med at vende stik. jeg syntes ikke jeg oplevede den store forskel.  men måske når vi kommer op i den tunge ende kan der være mere at hente..  mvh
Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Du kan nok ikke se det på apparaterne, men det kan måles.En såkaldt "El-fix" kan gøre det nemt. Ellers
kræver det rigtig jord (ikke en radiator) og et måleinstrument. Du måler AC Volt mellem apparat stel (chassis) og jord. I den
stilling hvor spændingsforskellen er mindst bør det lyd "bedst". Når du måler skal alle apparater vær uden forbindelse med
hinanden. Alternativt kan du mål spændingsforskellen mellem f.eks. forstærker og CD-afspiller og vende stikkene indtil
forskellen er mindst.Men hvorfor er det så "skadeligt".  Jo, de signaler der går mellem apparaterne er normalt kun få volt - et
såkaldt linjesignal. Fejlspændingen mellem apparater kan være over 100 Volt og de kan kun gå een vej - gennem stel i
kablerne. Med andre ord vil dine sarte signaler være overlejret med en ganske vidst svag strøm der kan påvirke lyden. Dette
er også en af grundene til hvorfor XLR (Balanceret) kan lyde bedre - dine stelveje er uafhængige af signalvejen.

Jeg har været oppe på 180 V og det var bestemt ikke behageligt at rører ved.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2011 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Så det er med andre ord ikke muligt, at se på de stik, jeg har lagt billeder op af, hvad der skal gå til fase, og hvad der skal gå til nul?

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Den vil jeg dælme gerne se jer lytteteste på....

Tror vitterlig ikke at folk kan høre det i både mellemtone osv, hvis stikket vender forkert om man så må sige...

Neeeeej, den skal vi have odds på, og så finder vi et sted hvor vi kan prøve det af :P
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

kom på besøg hos mig så kan du høre det , men det er nok mest at hente feks. hvor jeg bor , jeg har mange forretninger i nabolaget de har det med at lave meget støj på el nettet.tænker mest på neonrør , div. køleskabe osv.

Men det er ikke noget hokus pokus , det virker , det gælder ikke alle apperater da nogle har netstøjs filtre indbygget de er ikke så følsomme .

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2011 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:

Tror vitterlig ikke at folk kan høre det i både mellemtone osv, hvis stikket vender forkert om man så må sige...

Neeeeej, den skal vi have odds på, og så finder vi et sted hvor vi kan prøve det af :P

Jeg må sgu' også indrømme, at jeg er meget kritisk.. Der er jo ingen apparater, der har tilkendegivelse af, at de fungerer bedre, hvis stikket vender rigtigt. Og hvis det var sådan, så burde stikkene jo nok være udformet på en måde, så de ikke kan vendes forkert - som feks. stik med jord.

Havde det drejet sig om jævnstrøm, så havde snakken været en helt anden..

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

wamba skrev:

Jeg må sgu' også indrømme, at jeg er meget kritisk.. Der er jo ingen apparater, der har tilkendegivelse af, at de fungerer bedre, hvis stikket vender rigtigt. Og hvis det var sådan, så burde stikkene jo nok være udformet på en måde, så de ikke kan vendes forkert - som feks. stik med jord.

som jeg skrev i et af mine indlæg så har Luxman haft en polsøger indbygget i deres forstærker.hvorfor det ikke findes idag ved jeg ikke , men det er mest udpræget hvor der findes støj på nettet , hvis man bor i hus så er der ikke så meget der kan forurene ens elnet .vær glad for du ikke har disse problemer.

men andre har og de kan have glæde af dette lille tricks.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

wamba skrev:

Hej Nitro,

Når man ser på dit anlæg og specielt dine højtalere tror jeg ikke du vil kunne høre nogen særlig forskel med mindre dine apparataer er decideret defekte.

mvh. M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Altså jeg må sige, jeg tvivler meget...

Jeg kan forstå, at der kan ligge noget i at få "rigtige" forlængerdåser på, med filtre i osv. Meeeen, at det skulle kunne ændre i
selve "tonen" af højttaleren, det tvivler jeg stærkt på.

F.eks. kan en SUB have en svag brummen, hvis der er noget elektrisk der forstyrrer... Har jeg da selv prøvet..
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 30 Januar 2011 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke fordi at en forstærker kan se forskel på om signalet er forsinket 1/50 del af et sek. Dermed er den fuldstændig
ligeglad med hvordan stikket vender, lytterne i strømforsyningen skal nok blive ladet op af den ensrettede strøm ligemeget
hvad.

Der hvor forskellen kan ligge, er sammenspillet mellem apparaterne, hvis de er tilsluttet 180grader ude af fase, er der jo 230V
forskel på 0 i de forskellige apparater og det kan give anledning til at der løber strømme hvor der ikke burde.
Jeg har flere gange oplevet, at jeg kunne fjerne brum ved at vende netstikket på en forstærker/cdafspiller.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2011 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Der er, lidt afhængig af udstyr en hørbar forskel. Det kan dog godt være fordi det er stel strømme, der løber i kablerne, når stikket vender forkert, at det f.eks er kablerne, der ændrer lydkarakter. Uanset hvad, så har jeg hørt forskelle, ikke som nat og dag, men det kan høres. Det kunne da være sjovt at få jeres vurdering fra jeres eget isenkram.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:
Så det er med andre ord ikke muligt, at se på de stik, jeg har lagt billeder op af, hvad der skal gå til fase, og hvad der skal gå til nul?
Jeg har kigget lidt på dine stik. Der er ikke så meget at se, så du må lytte og især føle dig frem. Af med signal kablerne og med en let berøring hen over chassiet. Der hvor du mærker mindst spænding, er den rigtige vej. Så kan du ikke gøre mere.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes