Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kabelstrømpe - af blød nylon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sebastian L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved hvor man kan få fat i sådan en blød nylon multifilament kabelstrømpe til et hovedtlf.kabel? Det skal være i DK eller Europa, da jeg ikke har i sinde at betale ekstra for forsendelse, moms og told.

Større format her:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/NG2cTq1z6Ga15qsg5y_AaA ?feat=directlink

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

De her ligner meget godt

Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hvad er ideen ved sådan noget kabelstrømpe? hvorfor bruge det?

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hmm, for kort tid siden skiftede jeg kabel på et sæt hovedtelefoner, der skulle trækkes 4 separate ledere. Jeg valgte at trække en kabelstrømpe udover for ikke at have de 4 ledere hængende frit.

Kablet er herunder

Dels holder det styr på dine enkeltledere, dels ser det (efter min mening) bedre ud end fire bare ledere.

Her valgte jeg rød, for som alle ved... "Red Go Faster"

Sebastian L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
De her ligner meget godt

Ja, det ser meget rigtigt ud. Jeg glemte blot at nævne, at jeg ligesom McFrede skal bruge det til et hovedtlf.kabel på 3 meter. Og så skal man altså have nogle meeeget højskaftede støvler .

Sebastian L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

McFredes røde flisesnor fra GF er faktisk rigtig fint. Købte 10 meter i går. Det fungerer fint, indersnoren er let at trække ud, kunne bare godt tænke mig noget sort strømpe pga den højere WAF - og om muligt endnu finere vævet.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=11 0821

Sådan noget bruger jeg til at samle ledninger til to skærme(DVD i bilen)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Alternativt er der stofledning som her

http://www.lavprisvvs.dk/shop/stofledning-7037c1.html

fås også i Silvan, men hvor nemt det er at få stoffet af ledningen tør jeg ikke sige.

Sebastian L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Det er vist for bredt til at kunne bruges til et enkelt kabel. Er beregnet til at samle flere kabler.

Kjeldsen skrev:

Alternativt er der stofledning som her

http://www.lavprisvvs.dk/shop/stofledning-7037c1.html

fås også i Silvan, men hvor nemt det er at få stoffet af ledningen tør jeg ikke sige.

Det har jeg selv tænkt på, men det er vist meget svært at trække selve strømpen af gummikablet der ligger indeni. Er der nogen der har prøvet det?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Sebastian L skrev:
Kjeldsen skrev:

Det er vist for bredt til at kunne bruges til et enkelt kabel. Er beregnet til at samle flere kabler.

4 mm er da ikke særligt bredt

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke det er nemt at trække strømpen af ledningen fra Silvan, men det må bestemt kunne gøres.

Traditionel kabelstrømpe er temmelig tynd og jeg tror den vil give "mikrofon-effekt" (hedder det ikke det når lyd fra ledningen forplanter sig og bliver hørbar i hovedtelefonen?), nok endda mere end flisesnoren som heller ikke er helt lydløs på den konto. Det gør nu ikke så meget for mit projekt da jeg bruger hovedtelefonerne på jobbet og oftest sidder foran skærmen med dem på.

Jeg mistænker at det er fordi jeg trak snoren for stramt over ledningen, hvis jeg havde sat den løsere på tror jeg den havde været mere modstandsdygtig overfor "mikrofon-effekten".

Hvis det skal se ud af noget ville jeg nok overveje først at trække enten flisesnor eller snørebånd udover og så bagefter trække en sort flet-strømpe udover det hele for "TEH KILLER LOOKS"!

Husk dog at "Red Go Faster"!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

McFrede skrev:

Traditionel kabelstrømpe er temmelig tynd og jeg tror den vil give "mikrofon-effekt" (hedder det ikke det når lyd fra ledningen forplanter sig og bliver hørbar i hovedtelefonen?), nok endda mere end flisesnoren som heller ikke er helt lydløs på den konto. Det gør nu ikke så meget for mit projekt da jeg bruger hovedtelefonerne på jobbet og oftest sidder foran skærmen med dem på.

Jeg mistænker at det er fordi jeg trak snoren for stramt over ledningen, hvis jeg havde sat den løsere på tror jeg den havde været mere modstandsdygtig overfor "mikrofon-effekten".

Der kan ikke forplante sig lyd fra en yderkappe, til en elektrisk leder. Kan du forklare dette fænomen nærmere?

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Rolig, det er vist en slags slang udviklet af brugere af hovedtelefoner for når ledningen overfører mekanisk støj der forplanter sig gennem hovedtelefonerne og så kan høres. Problemet er vist mest udtalt for IEM-typen.

Et andet udtryk ofte brugt er "Cable Noise".

Eksempler:
http://www.head-fi.org/forum/thread/119167/best-headphones-f or-jogging-er4p-too-much-microphonics
http://www.head-fi.org/forum/thread/495836/less-microphonic- cable-noise-with-better-iem

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Uhh, og selvom jeg kun er maskin-ingeniør og ikke har megen forstand på lyds udbredning kan lyden vel strengt taget godt forplante sig til en elektrisk leder som vel kun dækker over et materiale der er elektrisk ledende. Vi kan dog nok enes om at der ikke er stor sandsynlighed for at noget elektrisk signal har en chance.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Der kan ikke forplante sig lyd fra en yderkappe, til en elektrisk leder. Kan du forklare dette fænomen nærmere?

Jeg har ikke nogen teknisk forklaring, men hvis jeg tager mine nye Beyer lyttebøffer på ørerne, med kablet hevet ud af forstærkeren og ingen lyd, så kan jeg tydeligt høre i lyttebøfferne hvis jeg kradser lidt på kablet 30-40 cm. fra tilslutningen til selve lyttebøfferne. Selv hvis jeg med den anden hånd holder kablet fast ind til brystkassen for at fjerne eventuelle vibrationer i isoleringen, så kan jeg stadig høre når jeg nuldrer/kradser kablet længere nede.

Gør jeg det samme med mine AKG'er skal jeg kradse meget tættere på selve lyttebøffen før det kan høres, og laver jeg finten med at holde kablet mod brystkassen bliver det temmeligt svært at høre hvis jeg kradser på kablet længere nede.

Måske er det lidt som at lægge øret til en togskinne for at høre om toget kommer, ikke noget elektrisk, men alligevel lyd der på en eller anden måde forplanter sig. Det eneste jeg kan sige med sikkerhed er, at der er tydelig forskel på når jeg kradser på mit Beyer kabel og når jeg gør det på min AKG - om det så skyldes forskel i kabelmateriale eller om det bare er tydeligere fordi Beyer'ne er lukkede mens AKG'erne er åbne skal jeg ikke kunne sige.
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Kjeldsen skrev:

Jeg har ikke nogen teknisk forklaring, men hvis jeg tager mine nye Beyer lyttebøffer på ørerne, med kablet hevet ud af forstærkeren og ingen lyd, så kan jeg tydeligt høre i lyttebøfferne hvis jeg kradser lidt på kablet 30-40 cm. fra tilslutningen til selve lyttebøfferne. Selv hvis jeg med den anden hånd holder kablet fast ind til brystkassen for at fjerne eventuelle vibrationer i isoleringen, så kan jeg stadig høre når jeg nuldrer/kradser kablet længere nede.

Gør jeg det samme med mine AKG'er skal jeg kradse meget tættere på selve lyttebøffen før det kan høres, og laver jeg finten med at holde kablet mod brystkassen bliver det temmeligt svært at høre hvis jeg kradser på kablet længere nede.

Måske er det lidt som at lægge øret til en togskinne for at høre om toget kommer, ikke noget elektrisk, men alligevel lyd der på en eller anden måde forplanter sig. Det eneste jeg kan sige med sikkerhed er, at der er tydelig forskel på når jeg kradser på mit Beyer kabel og når jeg gør det på min AKG - om det så skyldes forskel i kabelmateriale eller om det bare er tydeligere fordi Beyer'ne er lukkede mens AKG'erne er åbne skal jeg ikke kunne sige.

Det giver mere mening, og så er det mekanisk overført støj. At mekanisk støj kan komme via kablet og ind på ledet, kan simpelthen ikke lade sig gøre.

Det giver også mening at der er mere støj i en lukket hovedtelefon, da den kommer til at virke som membran for den mekanisk overførte støj. Mikrofoni kaldes også akustisk feedback, og kræver en mikrofon virkning. Det ses blandt andet på pladespillere, men jeg kan ikke se hvor det skal kunne opstå i en hovedtelefon.

Sebastian L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:

Det er PRÆCIS derfor jeg ønsker at få fat i den omtalte strømpe fra mit første indlæg. Fænomenet hedder resonans og er yderst generende.
Jeg har et hundedyrt sølvkabel termineret efter alle kunstens regler med Furutech jack stik og hvad ved jeg. Problemet er bare, at det er beklædt med en groft vævet nylon, som resonerer helt vildt ved den mindste berøring.

Jeg ved dog godt hvor man kan få fat i lige præcis den strømpe jeg gerne vil have. Det er et amerikansk firma og de 10 fod (3 meter) jeg skal bruge koster ca. 135 dkr. inkl. forsendelse. Så ryger der bare dansk told og moms på, og - allerværst - fortoldingsgebyr på 160.- kr, og så nærmer vi os 300 kr. for en yderstrømpe :(
http://doublehelixcables.com/store/index.php?main_page=produ ct_info&cPath=4&products_id=28

Holm26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hvad med det her kan det bruges www.svalander.se/shoppen/kabelmaterial/bomullsisolering

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2011 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Holm26 skrev:
Hvad med det her kan det bruges www.svalander.se/shoppen/kabelmaterial/bomullsisolering

Du burde næsten få en flaske vin fra alle head-fi nørderne for dette glimrende link

Holm26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Holm26 skrev:
Hvad med det her kan det bruges ">www.svalander.se/shoppen/kabelmaterial/bomullsisolering

Du burde næsten få en flaske vin fra alle head-fi nørderne for dette glimrende link

Det kan jeg da ikke sige nej til Hehe er bare glad for at det kunne bruges...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes