Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 14:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lidt hjælp til stereo anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Ved ikke lige om det er rette sted jeg poster mit indlæg, for som i kan se, er jeg ret ny på disse kanter af nettet.

Men i hvert fald, så ville jeg gerne have lidt hjælp til at få det bedste stereo set-up for pengene, da jeg for det første ikke har ret meget styr på højtalere osv. og for det andet, har et stramt budget, som ligger på den utroligt lave sum - 3000-3500kr.
Lige for at beskrive kort, hvad mine behov er, så er det primært til at høre musik på, behøver ikke være på fuld drøn, men højt må det gerne være, og kvaliteten af lyden må meget gerne også være på plads. Den forstærker jeg køber, skulle meget gerne kunne bruges i en del år, og må meget gerne være i stand til at kunne trække gulv/front højtalere, og igen, de skal ikke bruges til musik på fuld hammer.

Den forstærker og de højtalere jeg har kigget på er dette:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/denon_ pma-510ae_forstarker_sort.htm
2x http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/kompakt/cerwin -vega_xls-6_hojttaler.htm

Ja det var faktisk det, så nu håber jeg virkelig i kan hjælpe mig.

Hilsen
Anders
Til top Vis Gernera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gernera

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Det er er fint sæt til prisen, Denon 510 er godt nok ikke særlig kraftig men du har jo mulighed for at høre dette setup i hifiklubben, også evt. med andre af deres hter i det prisleje. Hvis du godt vil have en spil højt ht i stil med CV ville jeg overveje JBLs ES serie, de kan spille højt med masser af bas, men har en lidt mere hifi agtig klang end CV.

Du for dog meget mere for dine penge ved at købe brugt

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:

Det er er fint s�t til prisen, Denon 510 er godt nok ikke s�rlig kraftig men du har jo mulighed for at h�re dette setup i hifiklubben, ogs� evt. med andre af deres hter i det prisleje. Hvis du godt vil have en spil h�jt ht i stil med CV ville jeg overveje JBLs ES serie, de kan spille h�jt med masser af bas, men har en lidt mere hifi agtig klang end CV.

Du for dog meget mere for dine penge ved at k�be brugt

Ikke første gang jeg hører at den forstærker er for lille til de højtalere og mine fremtidige højtalere, som nok bliver et par CV Front højtalere :)
Men vil lige tjekke nogle brugte forstærkere og sådan så.

Tak for hjælpen.

Hilsen
Anders

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Februar 2011 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Ja, den Denon er et udmærket bud, hvis det skal være nyt. Men Cerwin Vega er altså ikke toppen, hvis du vil have lydkvalitet. Og så er følsomheden kun på 85dB (85dB lydstyrke ved et signal på 1W), så de skal have en del strøm for at kunne noget.

Et noget bedre valg er disse Focal Chorus 705 V: http://hifi-freaks.dk/webshop//product_info.php?cPath=99_103 &products_id=280
De er langt bedre kvalitet, og så har de en følsomhed på 89dB, så de kan godt spille højt med den Denon.
Jeg har selv testet storebroderen 806 V: http://hififorfolket.dk/index.php?id=63

Det samme kan siges om disse XTZ 93.23 - dem kan du også komme til at høre i København: http://danstv.dk/shop/xtz-93-23-3845p.html

Men selvfølgelig får du endnu mere for pengene, hvis du køber brugt. Forstærker kunne fx være denne NAD 319: http://www.dba.dk/forstaerker-nad-319-grafit/id-71679385/

Og brugte højttalere er der også rigtig mange gode af til salg - fx disse Avance Alpha: http://www.dba.dk/avance-alpha-4001-sort-h-96/id-71362160/
Der er også mange andre gode mærker, men af en eller anden grund er Avance højttalere ikke ret meget værd - selvom de er (var) fremragende.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Jeg takker mange gange for din hjælp, har dog kun lige skimmet teksten, men vil rip den for detaljer når jeg engang kommer hjem fra skole.
Men i må have en fornøjelig dag.

Hilsen
Anders

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hmm vil faktisk helst have nye ting, men hvis det rigtige tilbud kommer.
Men har kigget på noget lidt andet, for har set på en af Hifiklubbens Surround Reciever til 1700kr. http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-1311-_surround-receiver_sort.htm
Og vil tro den passer fint til mine behov, for så kan jeg jo også bruge den til Surround om et par år, og så hvis den ikke kan trække højtalerne, så tilføjer jeg en effektforstærker.

Hvad synes i :) ?

Hilsen
Anders

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Avr 1311 er meget svag også sammenlignet med pma 510, ellers er ideen om en suroundreciver jo fin hvis du vil gå den vej. Til stereo er en 2 kanals forstærker i samme prisklasse normalt at fortrække da strømforsyningen i specielt de billige receiver som regel af tvilsom dimission.

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Ja den er lidt svag, og kan nok ikke trække nogle store front højtalere, men den skal jo kun trække nogle små kompakte højtalere i et par år, og så tilføjer jeg en effektforstærker, og så kan jeg jo køre med front/bag/center højtalere :) 

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2011 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Du misforstår noget - det er sværere for en forstærker at trække kompakte højttalere end gulvhøjttalere
Gulvhøjttalernes store kabinet hjælper enhederne til at producere mere lyd, især bas. Du kan se det på følsomheden af højttalerne, som ofte er over 90dB for en gulvhøjttaler.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Så dvs. at den forstærker ikke vil kunne trække de 2 kompakte højtalere jeg har linked til?
Er lidt på bar bund vdr. hifi, da jeg er ny i faget.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Februar 2011 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Det er ikke fordi den ikke kan trække dem. Finder du en fornuftigt opbygget forstærker/surroundreciever er det fint nok. Det
der er den primære faktor for hvor højt du kan spille, er højttalerens følsomhed. Du skal nok gå efter højttalere med 90+ db
følsomhed.

Det sæt Avance Alpha som Dysterland linker til er et rigtig godt bud. Har selv for nyligt haft et sæt magen til, og de gjorde det
rigtig fint og spillede nemt op til fest på min lille Marantz surorundforstærker.

Et fund til 1000kr.

Kombiner dem med den Denon pma510, så har du et rigtig fint anlæg til små penge.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du gerne vil handle i hifiklubben kunne du overveje at smide 600 kr. mere og købe en Nad 316, den har lidt flere muskler og vil efter min mening være et bedre køb til de hter. Men Denon 510 er klart at foretrække frem for en surround reciever i samme prisklasse eller lidt over.

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jamen problemet er at jeg ikke har pladsen til fronthøjtalere, selvom jeg meget gerne vil have sådan et par.
Men har været nede i HiFi klubben i dag, og manden dernede sagde, at jeg skulle købe et par Dali Concept 2 højtalere, til 1099kr. stykket, så det bliver nok dem :)
Men er stadig meget i tvivl om forstærkeren, for vil faktisk gerne have den Surround mulighed, når jeg engang flytter på kollegium.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Gernera skrev:
Jamen problemet er at jeg ikke har pladsen til fronthøjtalere, selvom jeg meget gerne vil have sådan et
par. Men har været nede i HiFi klubben i dag, og manden dernede sagde, at jeg skulle købe et par Dali Concept 2 højtalere, til
1099kr. stykket, så det bliver nok dem :)Men er stadig meget i tvivl om forstærkeren, for vil faktisk gerne have den Surround
mulighed, når jeg engang flytter på kollegium.

Jaeh, det skulle da også være mærkeligt hvis han anbefalede et mærke de ikke førte, ville det ikk?!

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

De sælger Cerwin Vega højtalere, eller rettere sagt, det gør de på nettet.

Men ville det ikke være et fint setup at købe?
Surround Receiver fra Denon (Link længere oppe)
2x Dali Concept 2 Højtalere

Og så kommer der en sub efterfølgende :)

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

XTZ 93.23 og 93.22 sparker benene væk under Dali Concept 2, både lydmæssigt som konstruktionsmæssigt - til samme pris.
Giv dem et lyt hos danstv.dk

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Vær opmæksom på Avr - 1311 ikke har ARC og auto - setup, men ellers et godt køb med mdmi 1.4 til prisen, den spiller fint hvis man har hter der er nemme og drive ikke har behov for at spille højt.

Gernera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Kan bedre lide Dali, da jeg tror de er perfekte til mine behov, og så kan jeg købe det hele samlet.

Morten A skrev:

Vær opmæksom på Avr - 1311 ikke har ARC og auto - setup, men ellers et godt køb med mdmi 1.4 til prisen, den spiller fint hvis man har hter der er nemme og drive ikke har behov for at spille højt.

Og hvad gør de 2 ting? Men ellers ja, den virker meget fin :)

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

ARC - Audio Return Channel, de fleste reciever med HDMI 1.4 har denne funktion der gør man kan føre alle tilslutninger i receiveren, og så med et kabel til dit tv sende signalet samt få lyden retur fra dit tv til din surround-receiver via HDMI, du slipper altså for at skulle trække et ekstra audiokabel, som du tidligere har været nødt til. Alle de tilkoblede apparater skal understøtte 1.4-standarden for at det virker. Hdmi 1.4 understøtter også 3D video. Avr - 1311 har hdmi 1.4 men understøtter ikke ARC.

Auto-setup gør det meget enkelt at få det optimale ud af dit system. Typisk er der en målemikrfon med, når den er tilsluttet trykker du på en knap og receiveren tjekker og justerer indstillingerne for højttalerstørrelse, kanalniveau, fase og frekvensgang for alle højttalere.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Det er meget muligt, at Dali Concept passer lige til din smag - jeg har selv testet dem, og de vil helt klart falde i nogens smag: http://hififorfolket.dk/index.php?id=56

Men det er helt ærligt for dumt, hvis du køber dem uden i det mindste at have lyttet til XTZ, Focal, Avance, eller noget andet, som Hi-Fi Klubben ikke har. Jeg kan godt lide Hi-Fi Klubben, men der findes altså meget andet godt. Når du nu bor i København, så SKAL du altså et smut forbi Dans TV og lytte til XTZ.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes