| Forfatter |
|
LasseH. Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 90
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg benytter lige nu min PS3 som afspiller til mine CD-er, men hvis jeg kan opnå bedre lyd end det vha. en CD-afspiller i
prislejet ca. 1500 kr, så vil jeg naturligvis gerne det.
Det udstyr jeg har står nedenunder i min underskrift, og jeg har købt det her for ca. 2-3 uger siden.
Dette er min stereo receiver:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/receiver/cambridg e_sr10_receiver_sort.htm
Er det bedre at købe en CD-afspiller i samme mærke som min forstærker, eller spiller det ingen rolle udover udseendet?
Har overvejet følgende CD-afspillere:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/cd-afspiller/deno n_dcd-510ae-_cd-afspiller_sort.htm - DENON DCD-510AE cd-
afspiller til 1399 ,-
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/cd-afspiller/camb ridge_cd10-_cd-afspiller_sort.htm - CAMBRIDGE CD10 cd-
afspiller til 1499 ,-
Hvad mener i?
Hilsen LasseH.
Overvejer også bare at fortsætte med at benytte min PS3, og så købe en ekstern DAC.
|
| Til top |
|
| |
Leise Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 259
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rip dine cd'er i lossless format og så brug penge på en god dac istedet
__________________ Nuforce & B&O
Jitter is something audiophiles worry about to make themselves feel superior to somebody who simply plugs an optical cable into his computer and enjoys music
|
| Til top |
|
| |
LasseH. Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, kan en eller anden forklare mig meningen med en dac, samt hvordan jeg kan koble min Mac + PS3 til den for bedst
mulig kvalitet?
|
| Til top |
|
| |
acce Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
En DAC (Digital to Analog Converter) er faktisk bare et ekstern lydkort til din computer. Lydkortene der sidder i computeren er typisk meget dårlige, ved at bruge en DAC (USB lydkort) kan du få meget bedre digital-lyd fra computeren til analog-lyd, som den forstærker skal have.
vh Kim
|
| Til top |
|
| |
nostalgiskmusik Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har en mac kan jeg anbefale en Airport Express koblet til en DAC via optisk, og så bare lagre alt din musik i lossless på din MAC og benytte Itunes til at afspille det...
|
| Til top |
|
| |
LasseH. Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
acce skrev:
En DAC (<span style="font-weight: bold;">D</span>igital to <span style="font-weight: bold;">A</span>nalog
<span style="font-weight: bold;">C</span>onverter) er faktisk bare et ekstern lydkort til din computer. Lydkortene der sidder
i computeren er typisk meget dårlige, ved at bruge en DAC (USB lydkort) kan du få meget bedre digital-lyd fra computeren til
analog-lyd, som den forstærker skal have. vh Kim
|
|
|
Ja, jeg vidste godt hvad det stod for, men jeg kunne bare ikke forstå, hvorfor en DAC gør lyden bedre.
|
| Til top |
|
| |
LasseH. Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
nostalgiskmusik skrev:
Hvis du har en mac kan jeg anbefale en Airport Express koblet til en DAC via optisk, og så bare
lagre alt din musik i lossless på din MAC og benytte Itunes til at afspille det...
|
|
|
Ja, men så bliver det sgu desværre ret dyrt, gør det ikke? Vi har også en trådløs router i forvejen, så har ikke rigtigt brug for
en mere.
Og min Mac er også placeret ca. en halv meter fra mit anlæg. Så en DAC tror jeg ville være nok :)
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 03 Februar 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
LasseH. skrev:
acce skrev:
En DAC (<span style="font-weight: bold;">D</span>igital to <span style="font-weight: bold;">A</span>nalog <span style="font-weight: bold;">C</span>onverter) er faktisk bare et ekstern lydkort til din computer. Lydkortene der sidder i computeren er typisk meget dårlige, ved at bruge en DAC (USB lydkort) kan du få meget bedre digital-lyd fra computeren til analog-lyd, som den forstærker skal have. vh Kim
|
|
|
Ja, jeg vidste godt hvad det stod for, men jeg kunne bare ikke forstå, hvorfor en DAC gør lyden bedre. |
|
|
Der sidder jo også en DAC i en hvilken som helst CD afspiller. Du kan egentlig sige at en DAC er en digital "pickup". Og ligesom på gammeldags pickupper er der stor forskel på en god og en dårlig DAC. Hvis du køber en en ekstern DAC vil alle pengene jo være brugt udelukkende til dette formål. Nogle DAC's farver lyden mere end andre, og så er det med at finde den der passer dig bedst. Nu er det jo ikke det højeste budget du har, så måske en brugt vil være en god ide.
Alt efter hvor godt dit anlæg er, kunne du også købe en Squeezebox Touch. Der sidder en udmærket DAC i den, som endda kan afspille 24/96 filer. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
LasseH. Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2011 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, men synes jeg har læst i flere tråde herinde, hvor DAC's til omkring 1000 kr får gode anmeldelser?:).
Squeezebox Touch vil nok være overkill for mig.
|
| Til top |
|
| |
acce Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 16 Februar 2011 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv en Prodigy CUBE DAC, den fungere udemærket syntes jeg
|
| Til top |
|
| |
LasseH. Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2011 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg modtager i dag en Prodigy Cube, håber den lever op til mine forventninger :)
|
| Til top |
|
| |