| Forfatter |
|
fynne Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 58
|
| Sendt: 05 Februar 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil i gang med et par selvbyg højt, har før bygget et stereo sæt med aktiv delefilter. Vil nu lave nye da mine højbas enheder gik til, pga flytning. Ved ikke helt hvad jeg skal gøre m.h.t lav bas område, skal jeg vælge 12" som før der vendte ned mod gulvet, eller skal man vælge enhed foran på kabinet og en bagved hvor de så fungere i et push pull system. Hvad er folks erfaringer her, skal siges jeg hører mest Rock. De fysiske mål er næsten ikke et problem, regnede med 2 meter høje.
|
| Til top |
|
| |
5300happiness Lukket konto

Sælger i Fona - Lukket eget ønske
Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 09 Februar 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke push-pull med 12"
|
| Til top |
|
| |
fynne Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
Ikke push-pull med 12"  |
|
|
Nej nej det var mere hvis jeg gik ned i en 6 1/2" f.eks.. men hvad skal man vælge store bass enheder eller flere små? System Audio vælger jo flere små enheder i deres opbygninger
|
| Til top |
|
| |
VECTRA Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Januar 2011 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
SystemAudio spiller jo heller ikke bas
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du bygger bare nogle med 2 6,5" foran og 2 6,5" lige bagved ang. bas. Så får du et vibrationsfrit bassystem.......og ordentlig
afstemt burde det nok kunne få bukserne til at ryste.
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at lege med peerless sls 12 " ....det er en go bas
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaringer at 4 små basser er dyrere end en tilsvarende stor bas. Små basser spiller ikke dybere af at der er 4 stk, kun højere. I et aktivt system kan man blot korrigere for dette, så ikke noget problem i sådanne tilfælde.
Mit forslag er en eller to store basser. Gerne push - pull, for at undgå vibrationer - dvs. magneter mod hinanden og i fase.
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvorfor ikke 12" i pushpull? Har selv haft en særdeldes velfungerende konstellation...
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
fynne Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med et åbent system ala Jamo? se link http://www.jamo.com/eu-en/products/r-909-description/
|
| Til top |
|
| |
fynne Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er nu kommet så vidt jeg har vedtaget at vil bygge SUB ind i væggen, har Fermacell vægge så kan bare sætte en ekstra væg op i det tilstødende rum, og få et stort kabinet på den måde. måske med op til flere bas enheder, overvejer 12" enheder, har selv før brugt Monacor, lidt grundet prisen også. Jeg vil bruge "væg" sub når jeg ser film, dvs i hjemmebio config, så regner med der skal laves bas refleks for at få den dybe lyd. Men i stereo lytning overvejer jeg lukkede bas kabinetter, da der sige/skrives de gir den bedste lyd, og derved mit spørgsmål på alt det her. Skal jeg vælge lukkede bas kabinetter til alm hifi brug?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så byg et lukket eller et transmissionline. Sidstnævnte korrekt udført får du afgrundsdyb bas som også spiller super stereo hvis
du er bange for basrefleks
TDL RSTL havde sådan et bassystem.........wow. Det kræver effekt, eller højeffektive enheder samt masser af effekt........samt
en evne til at få sådan en transmissionline bygget ordentlig. Ellers dur det ikke
Det kræver nemlig monster stort kabinet, og da du nu vil bruge en hel væg (husk mindst 2 lags gips, eller lim fliser på den ene
side for dæmpning se evt. Bauhaus da de har mange typer der ser rasende godt ud, har selv mont. bag brændeovn på gipsvæg
for, også at få den i ro).
Transmissionline transmissionline transmissionline transmissionline transmissionline transmissionline transmissionline...... så
byg den nu
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når størrelsen ikke har betydning, så vælg to stk. 18 tommer i lukket kabinet. Med en lille smule korrektion kan du komme
meget langt ned, og du får et effektivt system med meget lille membranvandring.
|
| Til top |
|
| |
rush Udelukket fra forum

Thomas! :-(
Bruger siden: 26 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg samtykker med Kjeldsen: bassen skal have rigeligt med membranareal. Om det skal være lukket eller basrefleks, er vel et
spørgsmål om preferencer...- Nogle mener basrefleks har lidt mere dynamik i mellembassen. At det lukkede kabinet så måske
lyder mere "korrekt" - igen en smagsag!
Go fornøjelse!
|
| Til top |
|
| |
fynne Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for jeres svar, det hjælper en del på det, hvordan finder jeg mål og tegninger til en evt transmissionsline?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
transmissionline er efter min mening noget der hører fortiden til. Et lukket kabinet spiller dybere end basrefleks og har ingen
problemer med korrektion under resonansfrekvensen. Basrefleks kan ikke tvinges under portfrekvensen og er derfor ikke
egnet til korrektion efter min mening.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
transmissionline er efter min mening noget der hører fortiden til. Et lukket kabinet spiller dybere end
basrefleks og har ingen
problemer med korrektion under resonansfrekvensen. Basrefleks kan ikke tvinges under portfrekvensen og er derfor ikke
egnet til korrektion efter min mening. |
|
|
Enig i første betragtning, dog mest ud fra en effektivitets vurdering, hø-hø ;-)
Mht at lukket spiller dybere end basrefleks, er det ikke noget med "øjnene" der lytter? Et lukket system ruller jævnt af nedad
til, pga den større modstand i kabinettet. Det betyder også at membran udsvinget skal øges for at bibeholde "outputtet"
nogenlunde. Altså EQ.
Basrefleks kan du da "tune" (dog med velvalgt enhed) til lige netop det område du ønsker. Og det er jo med en væsentlig
lavere forvrængning til følge da membranen bliver "loaded" omkring res. Er membranen dog for tung vil et basrefleks have
et lidt udtværet response. Men trods alt betyder det også at der ikke behøves den der EQ men snarer noget velvalgt
dæmpning omkring de rumres. der måtte være.
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
fynne Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
pyha.. det er ikke nemt med de forskellige meninger.. hehe.. har set en Beyma 21" som jeg regner med at bruge, jeg har 3x2,4 meter vægplads at gøre med så kan sku nok lave et seriøst stort kabinet.
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du virkelig vil gå til den, laver du et bashorn - du får den dejligste dynamik og hurtighed du kunne drømme om - MEN så er du måske også nød til at ofre det meste af værelset bag væggen...
|
| Til top |
|
| |
rush Udelukket fra forum

Thomas! :-(
Bruger siden: 26 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor bruge eq på et lukket kabinet og introducere uønsket forvrængning grundet større membranudsving, det kan sagtens
undgås med basrefleks! Den laveste frekvens, B-strengen, på en 5-strenget(!) bas er 31Hz, og ikke mange spiller på 5-
strengede. Et keyboard rækker til 28Hz (A0) også sjældent anvendt!
Kan man nå et Fb omkring 40Hz er det efter min mening tæt på optimalt, resten er blær
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 18 Februar 2011 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
fynne skrev:
| Tusind tak for jeres svar, det hjælper en del på det, hvordan finder jeg mål og tegninger til en evt transmissionsline? |
|
|
Det kan du på http://www.t-linespeakers.org/
(kører selv med IMF TLS-80II - så ved man hvad seriøs dybbas er :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |