Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 13:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Nyt Anlæg. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
08-02
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2011 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hej alle i venlige Hi-fi entusiaster. Jeg er i den uheldige situation at jeg har slidt mit gamle anlæg ned og da jeg ikke rigtig tror det kan betale sig at få det lavet igen er jeg begyndt at kigge mig om efter noget nyt. Da jeg er en ung fyr skal det dog ikke overskride de 10k , hvis man ikke sætter sig en grænse bliver prisen jo bare ved med at stige og stige, og det er så hvad jeg syntes jeg har i budgettet til den slags sjov 

Men for at komme til sagen så har jeg kigget lidt på noget i retningen af Vega´s VE-12 (måske 15) eller deres XLS-12. (Dette er ikke noget jeg egentlig bygger på noget udover at jeg har Vega´er i forvejen og dem kunne jeg egentlig godt lide, men på den anden side har jeg jo heller ingen substantiel erfaring så er bestemt åben overfor forslag )

Og af forstærker har jeg overvejet enten en NAD C326BEE eller C356BEE. Men igen, jeg er åben overfor forslag

Min musiksmag er meget meget bred og jeg hører alt fra Jazz til hård Techno. Det er et anlæg der primært vil blive brugt til at spille højt på da det som regel kun bliver brugt ved festlige lejligheder, hvilket jo nok er ganske ofte i min alder, så det skal helst kunne holde til noget.

Håber på et par gode ideer og takker på forhånd
Til top Vis 08-02's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 08-02

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Februar 2011 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

NAD forstærker... stort set uden skelen til årgang. så længe den har mere end 100-120W.

Men du kan også kigge på noget digital som den her:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=180135
fordelen er at den ikke bliver så varm... og derfor bedre holder til fest og ballade.

Cewin vega.... tja. Men prøv et par ældre Dali'er som dem her: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=177296

De er nemlig også underholdende.... kendte 2 styk på et kollegie jeg engang boede på.... og de spillede helt vildt højt på
dem til mange fester.... og de blev sgu ved med at virke

Men det var så også kun på ca 15-20 kvm.

Dali 850 er der også sjov i: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=179587

Så vil jeg gætte på at du med forforstærker, effekt og højttalere... og en evt gammel cd-spille... kan holde dig under ca
7.000 kr.

Men du kan da også sagtens bruge Cerwin vega.... det er bare mig som måske er blevet lidt for gammel

Her kunne du vælge en gedign klassiker, med en 12" som spiller ned mod gulvet... det giver altid lidt mere bundbas...
grundet reflektioner fra gulvet
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=179978
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

08-02
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2011 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Det med at spille ned mod gulvet er nok ikke den bedste idé da jeg har underboer  Og vil helst købe nyt, det er måske bare mig der er lidt små pedantisk, men det har jeg det nu engang bedst med  Hvad angår Dali så havde jeg haft kig på deres Concept serie men blev enig med mig selv om at det nok ville blive for dyrt da jeg har hørt at de ikke er specielt hård bas, hvilket så betyder at jeg skal investere i en aktiv subwoofer ved siden af.
Eller jeg tager måske helt fejl?

Rummet er 4 meter bredt og 8 meter langt i den ene del og så kommer der et rum mere (dog delt af en "halv væg" på godt og vel 140 cm der står som rumdeler eller hvad man kan kalde det) det andet rum er ca 5 meter bredt og 6 meter langt.
Så er egentlig også lidt i tvivl om 4 lidt mindre højtalere eventuelt ville være vejen frem i stedet?

Ved ikke om den forklaring gav mening eller om det overhovedet er relevant

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2011 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Jo for dælen da! meget relevant hvordan rummet er opbygget og fint forståeligt det kan være hele forskellen mellem om
et givent anlæg spiller godt eller skidt, at det er placeret forkert... eller konstrueret til formålet.

Du skal ikke være så bange for brugte ting. de fleste ting man køber brugt, får man lov til at se og høre før man køber... og
er typisk i god stand.

Men du har ret i at flere mindre højttalere, med en stor sub til det dybe... nok er bedre til et sådan rum, som du beskriver.

Kan godt følge dig at CV kan spille noget mere banjo, men hvis du fik fat i flere mindre Dali'er. så ville jeg nok hellere gøre
det. Men hav lidt tålmodighed... der kommer snart andre og skriver herinde... og der skal nok komme en del forskellige
forslag. Måske lidt svært... men prøv at finde et lignende sted, i samme størrelse, hvor nogen spiller musik... det giver en
rigtig god fornemmelse af hvad du kan forvente dig... samt hvad du skal købe for at opnå dit ønskede festrum.

Gå også ned i f.eks hifiklubben og lyt lidt på nogle forskellige systemer... så får du også noget inspiration.

og du kan sagtens få hygge, med en 356 fra NAD og et sæt Cerwin vega af enhverslags. Selvfølgelig kan de sagtens tåle
noget mere saft og kraft... men det kan sagtens spille uden de store problemer... desuden har du jo underboer

husk f.eks at lægge en flise eller andet isolerende under højttalere... så undgår du at alt for mange af de vibrationer der er i
højttalerekabinetterne vibrere ned i gulvet til underboen, uden at du mister noget lyd hos dig selv En god ide at du er
solidarisk over for dine naboer
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

08-02
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2011 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Det tidligere anlæg var to stk Cerwin-Vega gulvhøjtalere med 15 tommer basser spændt efter en Denon forstærker. Og det var jeg egentlig fint tilfreds med. Derfor jeg regnede med at købe noget lignende igen.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2011 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

det kan du også snildt gøre. Og hvis de gamle højttalere ikke umiddelbart fejler noget... så nøjes med en forstærker og spar
dine penge. Men gå ud og lyt lidt først. Altid en god måde at starte på

08-02
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Problemet er at den ene bas enhed, den ene diskant og ligeledes i hvert fald en udgang og en indgang på forstærkeren er gået. Ved ikke lige om den slags kan laves, men kan sikkert alligevel ikke betale sig. Derfor ville jeg gerne prøve noget nyt. Har også kigget lidt på PA, men det havde jeg umiddelbart endnu sværere ved at finde hovede og hale i :p

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes