| Forfatter |
|
emil3725 Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 09 Februar 2011 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, som overskriften siger, så kunne jeg godt tænke mig at få optimeret diverse ting og sager mellem pc og forstærker. Da jeg ingen viden har på dette, kunne jeg godt tænke mig noget hjælp. Jeg har læst et sted at en D/A konverter skulle gøre væsentlig forskel, så regner med at investere i sådan en karl, men der må vel også være andre ting der kan opgrades, såsom kabler, lydindstillinger på pc'en osv. Håber i kan give nogle fif :)
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer an på en masse ting.
1. din computer har optisk udgang og dit lydanlæg har optisk indgang, enten forstærker, reciver eller cd-afspiller, du slipper billigt og skal kun bruge et optisk kabel med de rigtige stik i begge ender.
2. Din komputer har ikke digital udgang, men du har digital indgang i dit lydsystem. Du skal bruge en dims til at sætte i et usb-stik, den er ikke så dyr, da du ikke skal bruge D/A konverteren. Du kan finde en i computerbutikkerne under externe lydkort, du skal sikre dig at den har den rigtige udgang, helst optisk, og et kabel der passer til.
3. Dit lydanlæg har ikke digital indgang. Og du vil have høj lydkvaliter. Du skal bruge et externt lydkort eller Dac med usb indgang, priser fra ca. 500kr og op til mange tusinde, afhængig af lydkvalitet. + kabler. Du kan også installere et topkvalitets lydkort i computeren + en skillestrafo, hvis du bruger analog kabling
4. Du vi overføre den analoge lyd fra computeren. Lydkvaliteten vil være middel og du skal helst bruge en skillestrafo (du kan få en rimelig god en i HiFi-klubben til en fornuftig pris).
held og lykke med projektet.
|
| Til top |
|
| |
emil3725 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2011 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay mange tak. Min pc har en SFDIF udgang. Men en D/A konverter vil ingen forskel gøre?
|
| Til top |
|
| |
gask Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 11 Februar 2011 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at kende til det anlæg du vil have forbedret, så vil jeg mene at en DAC med usb-indgang vil være løsningen for dig. Jeg
selv bruger en Dacmagic til ca 2000,-, men de sælges ofte brugt for 1000-1500 kr. Men er dit anlæg rigtigt godt er der sikkert
perspektiv i at købe en der er endnu bedre.
PS: se nu give os lidt flere oplysninger om dit anlæg og om det eventuelt er mp3-filer du spiller.
|
| Til top |
|
| |
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 11 Februar 2011 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
emil3725 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2011 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg afspiller FLAC filer, mit anlæg består af nogle ældre infinity reference 50 samt en NAD c356bee. Så ville mene er der er
plads til forbedringer som også kommer, men lige pt. er der ikke råd til det.
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2011 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja så ved vi hvad vi snakker om.
1. Hvis du alligevel ønsker at udskifte din cd-afspiller eller forstærker, så køb en med digital lysindgang. Det er klart den bedste løsning, men selvfølgelig dyr.
2. En anden god løsning kunne være et fint externt usb-lydkort som f.eks, Audiotrak Prodigy Cube USB http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis& ;menu=pc&varenr=60347
Jeg vil tro du kan undvære skillestrafoen, men du vil også skulle bruge et sæt rimelige phono stik.
Held og lykke
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2011 kl. 03:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men en D/A konverter vil ingen forskel gøre?
Jeg forstår at du måske ikke er helt klar over visse begreber.
En DAC, digital til analog konverter eller d/a converter er en dims der laver digital "lyd" om til analog lyd, der sidder sådan en billig en i din computer + nogle billige lydkredsløb. Du kan så hente den analoge lyd ud gennem et mini stereo jack stik til din Nad. Desværre vil lydkvaliteten være middel til ringe afhængig af din lyd-kritiske sans. Et andet problem er at din computer og din Nad får fælles 0-forbindelse, også kaldet fælles stel, det kan give mærkelige lyde fra dit lydanlæg, og i værste fald ødelægge et af apparaterne, især hvis du skifter stik mens de er tændt. Derfor kan man bruge en skilllestrafo for at undgå dette problem. Supra har en til ca. 1000kr, Klubben har en til ca. 400kr, og der findes også billigere som jeg dog ikke kan anbefale mht lydkvalitet. Jeg mener ikke der er nogen grund til at købe dyre kabler til denne middelmådige løsning.
Da der idag er mange der hører musik/radio eller ser film fra computeren/netværket er der opstået et behov for at høre musikken i god kvalitet gennem stereo/surround anlægget. Man henter derfor lyden rent digitalt ud af computeren, da den er i god kvalitet. Det kan man gøre gennem en digital lysudgang, som en del dyrere notebooks har, og som jeg kan forstå du har, eller gennem et usb stik. Hvis lydanlægget ikke har en tilsvarende digital indgang, må man lave den digitale "lyd" om til analog lyd mellem computeren og forstærkeren. Det gør man med en DAC. I audioverdenen kaldes det for en usb-dac. I computerverdenen kaldes det for et externt usb-lydkort. Det er i princippet det samme, men det er prisen ikke, og kvaliteten vel heller ikke. Men lyden fra computeren/netværket er ikke highend, så det er op til dig hvor meget du vil ofre, jeg ville ihvertfald ikke ofre flere tusind kroner på dette.
Der sidder en DAC i enhver cd-afspiller, men det er kun få af de nyeste der har digital lysindgang, de burde alle have det.
held og lykke
|
| Til top |
|
| |