| Forfatter |
|
Underfarm Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2011 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle. Jeg håber i vil hjælpe selv om dette måske kan være et lidt dumt spørgsmål, men jeg vil gerne have en vurdering:
Jeg har været i gang med at sætte nogle gamle Avance 170 Concrete højttalere i stand, og der er kommet nye enheder i som macher de gamle, og har derfor valgt ikke at gøre noget ved delefiltret. Men når jeg sætter dem til min forstærker og skruer bare en lille smule op, lyder det ikke særlig godt, de skratter. Jeg er meget i tvivl om det er min forstærer som er for lille (Sony 2x50W) Vil dette have så meget indflydelse på lyden fra højtalerene?
På forhånd tak for svar.
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det nemmeste er nok at prøve med en anden forstærker, så får du hurtig vished om det er den eller højttalerne det er galt med.
|
| Til top |
|
| |
Underfarm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er desværre kun indehave af én forstærker.. Men er det "normal" at en lille forstærker ikke kan driver større højttalere?
|
| Til top |
|
| |
SuckyBoyfriends Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.. synes aldrig der har været nogen regel om at store højtalere skal bruge en kraftig forstærker. Tror bare de fleste synes det er fedt at have 50 kg tunge monoblokke stående.
Det er vist et spørgsmål om prestige:) __________________ Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Underfarm skrev:
Jeg er desværre kun indehave af én forstærker.. Men er det "normal" at en lille forstærker ikke kan driver større højttalere?
|
|
|
Normalt kan en lille forstærker uden problemer smide noget musik ud gennem næsten enhver højttaler, det er når der skal spilles højt at man for alvor får nytte af en kraftigere model. Skratter dine højttalerer også ved lav volumen?
|
| Til top |
|
| |
Underfarm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
exciter skrev:
Underfarm skrev:
|
|
|
Normalt kan en lille forstærker uden problemer smide noget musik ud gennem næsten enhver højttaler, det er når der skal spilles højt at man for alvor får nytte af en kraftigere model. Skratter dine højttalerer også ved lav volumen? |
|
|
Nej det er først når jeg skruer lidt op, men op på noget jeg vil kalde højt
|
| Til top |
|
| |
Underfarm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Underfarm skrev:
exciter skrev:
Underfarm skrev:
|
|
|
Normalt kan en lille forstærker uden problemer smide noget musik ud gennem næsten enhver højttaler, det er når der skal spilles højt at man for alvor får nytte af en kraftigere model. Skratter dine højttalerer også ved lav volumen? |
|
|
Nej det er først når jeg skruer lidt op, men op på noget jeg vil kalde højt
|
|
|
Jeg mener IKKE op på noget jeg vil kalde højt
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du et andet sæt højttalere du kan sætte til forstærkeren?
|
| Til top |
|
| |
Underfarm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det har jeg. det er 2x 60W JAMO Cornet 60. der er umiddelbart ingen problemer. I øvrigt lugter min forstærker når du store skal arbejde
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er noget helt galt her...din forstærke skal ikke lugte...hvad var der sket med de gamle enheder. Måske er der kortslutning i delefilteret...må vi se et billede af det...
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Underfarm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her et mit delefiler, for og bag

|
| Til top |
|
| |
Underfarm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Underfarm skrev:
|
Her et mit delefiler, for og bag

|
|
|
I øvrigt var den gamle basenhed, smulret i ophænget, derfor her jeg indkøbt Peerles SLS 8 enheder. Diskanten er var der ikke noget galt med
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ledningene i øverste H. hjørne ser lidt giftige ud...der kunne være kortslutning til bane under den inderste af de 2 ledninger...
|
| Til top |
|
| |
Underfarm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været igennem dette, og kan ikke finde frem til en kortslutning. men jeg er måske også selv ved at komme frem til at det måske er delefiltret. Jeg tog min nye bas enhed, og satte direkte på udgangen fra forstærkeren, og der spiller faktisk ok, så satte jeg den gamle defekte enhed på delefiltret, og den spiller på samme måde som den nye.. Så ja.. der må¨være en fejl i filtret
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der helt sikkert. Regn ud hvordan komponenterne skal sidde, lod dem af, sæt dem på søm eller loddebukke og med nye
forbindelsesledninger.
|
| Til top |
|
| |
Underfarm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har løst problemet..  Jag har lavet et lille print med en TIP31 transistor, til at styre et par blå LEDer sammen, så de er tændt når der er lyd på højttalerene. Denne transistor giver åbenbart problemer, for efter jeg har fjernet den. kom der engle i min stue  Resten ef delefiltret er gennemgået, uden af finde noget, og alt virker igen.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nååå....det vidste vi jo ikke noget om...  __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Underfarm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2011 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men er der i øvrigt nogle der har en idé til hvordan dette kan løses, så jeg kan have en lysdiode tændt når der er lyd i højttaleren, uden jeg skal tænde og slukke for den manuelt. Jeg vil lige nævne mit setup: I foden til højttaleren, har jeg skåret en akrylplade til, og limet på diode i pladen, således at der kommer et difust blåt lys som lyser op i takt med musikken, alt sammen ved hjælp fra en TIP31 og et 9V batteri. Men ikke særlig fedt når det går ud over lyden, så jeg håber nogle har en idé. Har prøvet med en diode og en bro uden held. 
|
| Til top |
|
| |