Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Skambud? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Er lidt træt af at læse i Køb/bytte /salg om at folk ikke vil modtage "skambud" .. Hvis folk opretter en salgsannonce må de være forberedte på bud.? Hvor går grænsen for ,hvad sælger anser for skambud .. ? Nogle tror dælme at det de sætter til salg er det rene guld. F.eks. en tussegammel forstærker, der tilfældigvis, hvis du nærlæser annoncen, har et par "små" defekter, som "nemt"  kan laves..Den ene kanal kan ikke spille, f.eks.  Hvis sælger tror han kan få 8.000kr for noget der reelt kun er 2500 kr værd brugt , kan han hurtigt modtage en masse "skambud"...  Min mening..Kan sælger ikke lide størrelsen på buddet , så ignorér da for pokker bare buddet i stedet for at levere en sviner..

Hvad mener I ? Skal ordet "Skambud" i skammekrogen ?

Til top Vis hitachi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hitachi

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Jeg er sådan set ligeglad. Hvis sælger har sat varen alt for dyrt, og ikke vil have skambud - så lader jeg bare være med at byde.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Har flere gange solgt noget igennem KSB, og det modsatte ses altså også. Meget udbredt tror jeg endda.

Fx. solgte jeg et sæt højttalere som var 5 mdr gamle, 100% mint, m. kvittering. Nypris på 15000.- Brugtprisen havde jeg sat til 7500.-, og i mine øjne meget fornuftig.
En gut bød 4000.-, eller ville bytte med en flere år gammel vaskemaskine. Derudover blev han ved med at skrive mails til mig da han ikke kunne forstå et simpelt "Nej tak!" og "Prisen er fast"
Dette er et ud af flere eksempler.

Det endte da også med at jeg fik mere end 7000.- for dem, da der var flere interesserede.

Synes det er helt fint at skrive "Skambud ignoreres", "Bytte ikke interessant" og lignende.

Doxa70SE
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 November 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hvis man vil undgå "skambud" må man jo sætte en min. pris....ellers er man jo selv gridsk

Det er vel en udefineret skampris...man håber på en idiot der tror det er guld

Til top Vis Doxa70SE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Doxa70SE

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

hitachi skrev:

Er lidt træt af at læse i Køb/bytte /salg om at folk ikke vil modtage "skambud" ..

Hvis du selv skulle sælge noget vil du da selv krumme tæer, når nogen leverer et latterligt lavt bud.

Sælger er da i sin fulde ret til at ignorere latterligt lave bud.  Skrivr man højeste bud over xxx kr, er der altid en eller anden der skal teste ved at underbyde, hvis man ikke synes varens pris er iorden, kan man dælme lade være med at byde

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
hitachi skrev:

Er lidt træt af at læse i Køb/bytte /salg om at folk ikke vil modtage "skambud" ..

Hvis du selv skulle sælge noget vil du da selv krumme tæer, når nogen leverer et latterligt lavt bud.

Sælger er da i sin fulde ret til at ignorere latterligt lave bud.  Skrivr man højeste bud over xxx kr, er der altid en eller anden der skal teste ved at underbyde, hvis man ikke synes varens pris er iorden, kan man dælme lade være med at byde

Du har vist lige vendt tingene på hovedet. Først morgenkaffe SÅ indlæg på Forum

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

I min verden, er der IKKE noget der hedder skambud. Et bud til mig  er et bud og er det for lavt krummer jeg ikke tæer, men ignorérer det blot. Hvis nogen skriver "skambud " / "latterlige bud"  og andet i den dur, springer jeg de annoncer over til hver en tid. Så er det vist på plads

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvad der skulle være vendt - var det ikke dig der ikke gad læse ordet "skambud" ?

hvis ikke beklager jeg da :)

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Som i så mange andre aspekter her i livet, kommer man længst med brugen af den sunde fornuft!... Så er den vel ikke længere  

Jeg gider ikke spilde min tid på latterlige bud og skambud. Hvis det afholder disse personer fra at byde, har jeg bestemt fået mere udbytte af min annonce samt tid. Det gælder for den sags skyld også "skambyderens" tid. Hvorfor spilde tid på noget der ikke lader sig gøre. Folk gider jo heller ikke se urealistiske, høje prisfastsættelser. Seriøsiteten gælder begge veje i min optik. 

I øvrigt kan jeg ikke se at man kan blive stødt over at nogle vælger at skrive, at de ikke ønsker urealistiske fantasibud, skambud o.lign.... Med mindre man håber på at kunne få grejet til fantasipris. Så kan jeg godt se at de ord giver en bristet illusion eller to.

Det kan ikke siges for tit: Der hører to til en god og fair handel. Hvis man vil sende et bud bør man se på hvad der er en realistisk pris i markedet på det givne tidspunkt. Det gælder i øvrigt også annoncøren. Fantasibud/priser efterlader udel ukkende tavshed, høj latter eller irritation. Kort sagt spild af tid. Syntes det er fair nok hvis man vil sende bud på smertegrænsen. Men så skal det også være et kvalificeret bud, der har hold i virkelighedens verden. Udvis noget gensidig respekt, seriøsitet og realitetssans. Det når alle parter længst med. Det andet pjat er ren og skær tidsspilde i min verden.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Når jeg sælger noget skriver jeg som regel at prisen er fast og prutten om prisen kun gør prisen højere, så hvis man ikke kan lide prisen skal man nok undlade kontakt.

Hvis jeg skulle sælge noget på "bud" ville jeg sætte en minimumspris hvorunder jeg hellere ville beholde varen end ærge mig over en for lav pris.

Men hvis man sætter en vare op til salg med højeste bud og ikke sætter en smertens grændse ja så er man i min optik nødt til at lære og leve med "skambud". Man kunne jo så liste det aktuelt bedste bud, så ved de andre jo nok hvad der skal bydes.

mvh. M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Der tales vel om en salgsannonce - og ikke om en auktion (det er jo her man byder) - med andre ord, hvis man kan acceptere den fastsatte pris, så reagerer man på annoncen - og hvis man synes, at varen bliver uinteressant pga. prisen, så afholder jeg mig fra at reagere på annoncen - længere er den vel ikke.

Det andet betrager jeg som fedteri og prutteri. Forstår egentlig slet ikke, at man har mulighed for det i den blå fx?

Vh

freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Først sætter man vel prisen lidt højere end den mindstepris man kan leve med. Stort set alle vil have rabat, og sætter man det til salg for 800 kr. vil mange byde 600, hvis det stod til 1.200 ville de byde 800. Det er altså ikke et spørgsmål om en fair pris, men et spørgsmål om ikke at betale sælgers pris.

Men der er også irriterende sælgere... Af og til er der nogle der vil stikke købere blår i øjnene om en højere nypris end rigtig, andre tror vitterligt, som allerede nævnt, at netop deres vare er mere værd på brugtpris end det de selv vil give for det nye de skal have. Nogle kalder det godt købmandsskab, og det er det sikkert - jeg synes bare det er træls at de fleste ønsker en nu-gør-det-ondt pris til deres egen fordel som de kan prale med overfor vennerne.

Skambud... Det er altid en svær størrelse. Hvis sælger ikke nævner en pris må han være forberedt på alle bud - så mener jeg at endda skambud er tilladt. Hvor ofte ser man ikke annoncer med 12345 i både nypris og salgspris? Så må det være fair game, for ejeren er sandsynligvis også ude efter at nogen er dum nok til at byde en fantasillion. Men er nypris og salgspris oplyst, og køber kan se at det er reelle størrelser, og så stadig byder meget lavere - så synes jeg det er uforskammet med skambud.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Jeg ved ikke hvad der skulle være vendt - var det ikke dig der ikke gad læse ordet "skambud" ?

hvis ikke beklager jeg da :)

Kaffen Jan , KAFFEN    Men kan måske være mig der mangler kaffen. Synes ikke det kører for mig idag..Heller ikke idag

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Det handler om at folk i dag ikke har nogle pli og realitetssans, og derfor skriver man "ingen skambud" for at undgå at bruge
sin tid på at tjekke ligegyldige bud/mails. Har man et produkt til salg til 10.000 og det er en ok pris, så vil det jo være helt ved
siden af at byde 5.000.

Når man handler bil byder man heller ikke helt åndsvagt!
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår heller ikke at man hidser sig så meget op over lave bud. Hvis man får et bud under den pris man som sælger har
angivet i annoncen, er man da i sin gode ret til at ignorere det. I praksis er der jo så forskel hvordan folk byder under - en
høflig henvendelse med et lavt bud hvor byder udtrykker forståelse for at man som sælger muligvis ikke vil finde buddet
interessant, kan jeg sagtens finde på at besvare med et høfligt nej.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Entry
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2010
Lokalitet: Sverige
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Jeg ignorerer lave bud. Men lave bud fulgt af dumme kommentarer om "at jeg sgu ikke får solgt til den høje pris", det kalder jeg skambud.
Og der er folk der er skamløse. Jeg sælger i reglen billigt, da jeg ikke gider at have en handel i gang længe. Jeg checker markedet og ligger gerne en pris langt under. Og når man så alligevel får mails med dumme kommentarer og latterligt lave priser, ja så er det et skambud. Men jeg ignorerer dem (pånær en gang da jeg bed igen af en fladpande)
Til top Vis Entry's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Entry

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Når folk tilbyder en gammel brugt bil i stedet for en forstærker eller 600. for en pickup, der er sat til 3.500,- så er man selv ude om det. Jeg kunne også finde på at sende dem en "sviner".
Man må lige som lodde hvad det er der tilbydes og tilpasse sit bud til den aktuelle situation.

OBS: Har solgt for ca. 60.000 inden for de sidste måneder og alle har været tilfredse.

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Krisen har jo også været hård ved mange de sidste par år. Stort set samtlige købere, og en mindre del af sælgerne har været ramt af den. Meget af det dyre grej er forsvundet fra brugtmarkedet de sidste par år, så sælgerne må jo have råd til enten at beholde tingene, eller kassere dem .
Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Det er bare sådan, at folks fornemmelse for pris er forskellig. Nogle er det af uvidenhed, nogle af nærighed, nogle vil provokere andre fordi de holder meget af produktet og bliver sentimentale osv. Jeg har haft mange sjove henvendelser i årenes løb. Dem jeg ikke har kunnet bruge til noget, besvarer jeg ikke. Det der med at sende en "sviner" tilbage kan jeg ikke forholde mig til. Så er man på ligeså lavt plan som den der sender budet(bevidst meget under prisen). Der er tumper alle steder men det handler om at vise lidt overskud ellers bliver det da først noget værre noget.
Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Har flere gange solgt noget igennem KSB, og det modsatte ses altså også. Meget udbredt tror jeg
endda.Fx.
solgte jeg et sæt højttalere som var 5 mdr gamle, 100% mint, m. kvittering. Nypris på 15000.- Brugtprisen havde jeg sat til
7500.-, og i mine øjne meget fornuftig.En gut bød 4000.-, eller ville bytte med en flere år gammel vaskemaskine. Derudover
blev han ved med at skrive mails til mig da han ikke kunne forstå et simpelt "Nej tak!" og "Prisen er fast"Dette er et ud
af
flere eksempler.Det endte da også med at jeg fik mere end 7000.- for dem, da der var flere interesserede.Synes det er helt
fint
at skrive "Skambud ignoreres", "Bytte ikke interessant" og lignende.

Har opleve noget af det samme, havde et sæt højtaler til salg for 13.000 kr. (det var tale om en velholdt højtaler med org.
emb. m.m. og ny pris den gang, var 28.000 kr.), der var så en en der ville byde 4000 kr. for dem, og en anden der ville
bytte
med nogle billige kable eller en ringe højtaler.

Og nu er der en der er useriøs køber som ønske at købe de kabler jeg har til salg, man han vender aldrig tilbage.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes