Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: monoblokke - Hvor meget vil det give? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Jeg søger lidt kloge og erfarne folk til noget jeg tumler lidt med

Jeg har et par Dali MS5 som i dag bliver trukket af en NAD M25 BI-Ampet.

Jeg overvejer at købe en ekstra effekt til baghøjtalerne og TRI-ampe MS5.

Det er til at overkomme rent økonomisk!

Det jeg overvejer som alternativ er, at købe to ordentlige mono-blokke eks. Classé CA-M400

Men hvor meget bedre lyd får jeg af sidste løsning? Har aldrig prøvet monoblokke før. 

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Februar 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Sidst jeg hørte en større flerkanals fra NAD trække et par højttalere. Så prøvede jeg samtidig at trække dem med en ren
stereo forstærker. Og det lød bare bedst med stereo. Surround produkter er bare ikke specielt gode til stereo, når man først
begynder at forlange at det skal være rigtig godt.

Så hvad bruger du til kontrolforstærker?? Er det Master seriens surround kontrolforstærker. Tja så vil jeg nok prøve at få en
ren stereokontrolforstærker ind i mellem. Den vil bare lyde bedre. I hverttfald min erfaring
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Februar 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg ikke se hvad du ellers kører på men yes stereo produkter lyder bedre i stereo end surround produkter lige meget hvor store de er... det er også min erfaring.
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Sendt: 14 Februar 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Bruger en Onkyo proccessor PR-S866 som er god til surround og imponerende til stereo og DAC.

Men ville købe en preamp samtidig hvis blokke kommer på tale.

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Februar 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Yes jeg har også en surround (Rotel) som jeg syntes havde god stereo (i bypass mode) men efter at have prøvet og nu fået et ren stereo setup, så må jeg inderømme at der manglede detajler og separation i surroundens stereo.
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Februar 2011 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Nu siger du jo selv to "ordentlige" mono blokke, underforstået du ved det er bedre  Der er kun en ting at gøre du må lytte dig frem selv, stole på dine egne ører det er jo dem som skal leve med resultatet

Der er jo meget delte meninger om bi-amping/tri-amping, ligesom der er med bi-wiring/tri-wiring. Jeg må indrømme at jeg finder lyden mere sammenhængende med single-wire. Og tror at det samme gælder for single-amping, hvis altså forstærkeren er i orden, og det vil jeg mene Classe mono blokkene er

Hvis man forstiller sig at man har en knap så god forstærker som ikke formår at leverer nogle kraftige bas udsving uden at det påvirker gengivelsen højere oppe i frekvensområdet, ja så vil man jo nok opleve en forbedring ved at bi eller tri-ampe.

Selve lydkvaliteten fra mono blokke behøver ikke at være bedre end lyden fra en stereo model fra samme firma, du får bare nogle fordele med hensyn til korte HT-kabler som rent teknisk klart er at foretrække, da HT-kablers modstand jo kommer i serie med forstærkerens udgangsimpedans og det påvirker dæmpningsfaktoren i negativ retning = mindre kontrol. Så kan man jo diskuterer om lange signalkabler er bedre  men set ud fra et rent teknisk synspunkt så er det  

Håber du kan bruge det til noget (husk det er bare min opfattelse/mening om tingene) 

Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 14 Februar 2011 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

De Classé Mono-blokke vil bare lyde otrolig meget bedre.
Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Ud over at et dedikeret stereo system, bare lyder bedre end surround. Så er min erfaring også, efter at have leget med bi-
amping kortvarigt. Så var der kun en løsning. og det er fuldt aktiv, med en forstærker til hver eneste enhed, samt digital
filtrering foran, dvs væk med det passive delefilter. Det er det eneste som jeg har kunnet blive tilfreds med.

Og når du alligevel har pengene til 2 monoblokke fra Classé. så ville jeg da lige kigge lidt på en fuldt aktiv løsning også. Det
giver så ufattelig meget mere, på alle områder, end nogen forstærkerblok nogensinde vil kunne.

Så ville du også kunne tilpasse lyden, lige præcis til dit lytterum og dine egne øre

Man kan sagtens købe en kæmpe forstærker som er forholdsvis ligeglad med hvilken belastning den er spændt foran. Men
man kommer bare ikke uden om at en forstærker har langt bedre fat i enhederne, når der ikke er passive komponenter
imellem. Det lyder bare bedre når en forstærker kun skal spille sin egen bid af frekvensområdet, imens den "kun" skal kigge
ud i EN spole.

Men det kræver selvfølgelig lidt mod. de fleste får jo koldsved bare ved tanken om at hive skruetrækkeren frem og grave
sig ind i deres dyrt indkøbte højttaler. nærmest som om de skal til at operere på noget levende.
Men det er ok. jeg kan da godt lidt forstå argumentet, men det er måske nok også bare fordi jeg har lavet en del DIY her på
det sidste at jeg har fået mere blod på tanden... men det forpligter jo ikke en handling fra din side
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes