| Forfatter |
|
daneinsg Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, Jeg har en Audiolab 8200CDQ som jeg har tilsluttet direkte til en Rotel RB-1572 power amp (icepower 500AmkII moduler). Jeg har tidligere modificeret rotel'en til at tage xlr input ved at tilslutte cd output direkte til icepower modulet og det virker helt fint.
Dog naar jeg max lytteniveau ved ca -20db paa volumen og dette er ikke ideelt med en digital volumen som fjerner bits for at reducere lydtyrken. Saa jeg vil proeve at insaette en eller flere resitorer i forstaerker input og dermed daempe den med 15-20db saa jeg opnaar max lytteniveau med cd'en taet paa max output.
Der findes saakaldte 'in-line attenuators', men da jeg har modificeret min amp og signal kabel er tilsluttet direkte uden phono eller xlr, taenkte jeg det vil vaere nemmere at indsaette en resistor for at daempe signalet. Jeg mener dette er hvad en in-line attenuator bestaar af..
Ice power modulerne har en input impedance paa 8kOhm, cd spiller output skulle vaere taet paa nul Ohm.
Hvad skal jeg bruge? hvordan/hvor skal en eller flere resitorer tilsluttes - paa + kablet? hvilken vaerdi skal resitors have for at opnaa 15-20db reduktion? nogle typer/maerker resistorer som kan anbefales som lyder bedre?
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal op i omegnen af 50kOhm for -15dB hvis du kun anvender en seriemodstand. Alternativt kunne du også sætte en parallel modstand på indgange efter seriemodstanden og derved få mere styring af forstærkerindgangen. Du må selv i gang med lommeregneren
|
| Til top |
|
| |
daneinsg Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Robert, tak for dit svar!
jeg fandt denne side med 'audiophile' resistorer.. nemt nok at finde en som er ca 50kOhm, men saa kommer de i 0.5W, 1W og 2W.. hvad er forskellen?
http://www.hificollective.co.uk/components/tantalums.html
og er der nogle forskel om jeg bruger en enkelt 50kO i serie sammenlignet med en/flere parallel modstande?
jeg har desvaerre ingen viden indenfor dette omraade, saa baer over med mig hvis mine spoergsmaal er simple.
skal modstanden kun kobles paa paa +plus lederen? jeg er tilsluttet med balanceret, saa 3 ledere
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bare bruge 1/4W eller lignede for strømmen er ikke stor.
Er det balanceret signal (XLR) skal du have modstandene (2 stk) 1 ml. pin 2 hun/han XLR og 1 ml. pin 3 hun/han XLR. Hvis det er RCA/phono skal der kun en modstand til.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
daneinsg Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
med XLR, er det stadig samme 50kOhm modstand x 2 eller er det saa 2 x 25kOhm ?
noget problem med at bruge 0.5W hvis 0.25W ikke kan findes?
Hvis du har tid, kan du lige laere mig hvordan jeg udregner hvor mange db reduktion en given modstand giver i mit system?
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
daneinsg skrev:
med XLR, er det stadig samme 50kOhm modstand x 2 eller er det saa 2 x 25kOhm ?
noget problem med at bruge 0.5W hvis 0.25W ikke kan findes?
Hvis du har tid, kan du lige laere mig hvordan jeg udregner hvor mange db reduktion en given modstand giver i mit system? |
|
|
Det link Kjeldsen har givet dig kan bruges - men det kræver vist lige at man har lidt mere kendskab end du har. Prøv du et par 50kOhm - 1/4 eller 1/2W ikke noget med at halvere til 25kOhm! Synes du ikke det dæmper nok kan du øge modstandene til 82kOhm.
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at se en anden dansk bruger af 8200 CDQ som også bruger den som forforstærker! Du skulle vel ikke også være på PMF som Dane :-)
|
| Til top |
|
| |
daneinsg Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2011 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, jeg er dane paa pfm ;)
du laeste saa nok at jeg havde CDQ'en hos en makker med noget serioest hi-end gear i aftes.. CDQ'en var meget taet paa bladelius embla naar den blev brugt som cd spiller med fuldt output gennem en forforstaerker, men den kunne ikke foelge med naar den spillede direkte til effektforstaerker men volumen paa -20-15, derfor vil jeg proeve at reducere gain paa min power amp for at se om jeg kan faa et endnu bedre resultat paa den maade.
skal lige huskes paa at det var noget dyrt stads den var oppe imod - Audio research roer for-forstaerker, monster roer effekt og Martens Coltrane hoejt etc..
Jeg proever at finde nogle modstande som foreslaaet og lodde dem ind paa mit signal kabel inde i effektforstaerkeren.
|
| Til top |
|
| |