Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Intet antennesignal (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har et lille problem i mit nye hus... jeg har intet signal ud af antennestikket i v�ggen.
Jeg har taget fat i den lokale antenneforening og de kan se der skulle v�re fuld tryk p� signalet mod min matrikel.
Jeg har en formodning om en l�s forbindelse et sted, for jeg havde faktisk kortvarigt signal. Men efter fladsk�rmen havde v�ret koblet af og p� igen forsvandt signalet og jeg har virkelig pr�vet alt. Efter en tur p� loftet kan jeg ogs� konstatere at den tidligere ejer af huset virkelig har hygget sig med et v�ld af forgreningsd�ser for at forsyne alle v�relser med TV-signal.

Men nu vil jeg lave det om.

Jeg har et sort kabel der l�ber ind. Jeg regner med det er kablet fra standeren i skellet. S� her vil jeg s� montere en splitter, der forgrener sig ud i 4 tv kabler (en til stuen og 3 til v�relserne).
  • Hvilken splitter kan jeg v�lge, hvor jeg ogs� vil have radio-signal med ned i stuen?
  • Skal jeg montere en signalforst�rker n�r der er tale om signal fra antenneforening?
Det der s� undrer mig en hel del er at jeg kan modtage de digitale signaler... DR og TV2.
Det er s�dan at der kommer en stump antenneledning ud af v�ggen. Her har jeg montereret et billigt koax-stik og s� koblet det p� dette antennekabel fra fladsk�rmen.
Jeg kan s�dan set blot holde de to kabler mod hinanden s� er der digitalt signal, mens billedet mudres mere og mere jo l�ngere jeg holder dem fra hinanden.

• Er de digitale signaler der altid?
  • Er der mon gemt en antenne p� loftet jeg ikke har set siden jeg kan modtage digitale signaler?
  • Hvis der er digitale singnaler, er der s� ogs� analoge?
Til top Vis Sambora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sambora

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 22 Februar 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

DVB-T signaler kan ofte fanges med en stump ledning. DR1 og TV2 er mindst følsom da de er på MPEG2. MPEG4 kanalerne såsom DRHD og DRK er noget sværere at fange.

Antenneforeningen sender sandsynligvis både digitalt og analogt. Men, det er ikke noget jeg kan gætte mig til, så her må du jo soørge dem.

Fordelere uden forstærker er generelt noget skidt med de digitale signaler. Plastikstik er også noget skidt, da de er meget følsomme overfor støj. 

Du skal nok over i noget som dette

http://www.av-connection.dk/?PGr=4174&ML=495

Men, jeg vil anbefale at finde en lokal antenneekspert, som kender de lokale forhold.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2011 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også hive fat i foreningens kontaktmænd...

Men er det normalt nødvendigt at sætte en forstærker når det gælder signal fra en fællesantenne? Men skal som sagt bruge 4 tv veje og en enkelt radio.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2011 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:
Jeg vil også hive fat i foreningens kontaktmænd...

Men er det normalt nødvendigt at sætte en forstærker når det gælder signal fra en fællesantenne? Men skal som sagt bruge 4 tv veje og en enkelt radio.

Ja, jeg har ikke oplevet at kunne trække 4 TV uden forstærker. Jeg har prøvet med 3, men når alle så TV samtidig (analog) så var der støj. Digitalt signal er meget mere følsomt, og selv en dårlig samling med ikke HF tætte stik, kan være nok til at signalet mistes eller er ustabilt.

Det er mao. ikke kun et spørgsmål om forstærkning med også at sørge for HF tætte forbindelser hele vejen. Drop alt med plastikhus. Brug kun F-stik og slut af med et F-stik til antenne adapter (eller HF tæt antennestik). Skarpe knæk er heller ikke godt, og brug kun tykt dobbeltskærmet kabel.

Min antenneforstærker kan justere impedansen (75 ohm) for lange kabeltræk, og det kan betyde at jeg går fra 50% styrke/kvalitet til over 90%.

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2011 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Så fandt jeg årsagen.... lidt pinlig, men alligevel ikke. Jeg tog først mod til mig og supplerede så med en dyb indånding. Herefter begravede jeg mig i rockwoolen på loften (for dælen den kripler og klør over hele kroppen). Men pludselig.... BINGO!!! Kablet var brudt. Den tidligere ejer havde sammensat to F-stik og da jeg i min iver og uvidenhed løftede loftlemmen kom jeg uforvarende til at brude denne forbindelse....

Men nu er der forbindelse!!! Men jeg vil stadig overveje Kjeldsen forslag... har nemlig fundet en strømkilde, så der er grobund for en forstærker.

Nu mangler jeg så blot at få radiodsignalet ned også...

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Min antenneforstærker kan justere impedansen (75 ohm) for lange kabeltræk, og det kan betyde at jeg går fra 50% styrke/kvalitet til over 90%.

Hvilken forstærker er det -  impedansen i kablet er den samme uanset længden, så det lyder ganske besynderligt , det der

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Kjeldsen skrev:

Min antenneforstærker kan justere impedansen (75 ohm) for lange kabeltræk, og det kan betyde at jeg går fra 50%
styrke/kvalitet til over 90%.

Hvilken forstærker er det -  impedansen i kablet er den samme uanset længden, så det lyder ganske besynderligt , det der

Fra AvXperten og det var min fortolkning at det var den karakteristiske impedans der kunne tilpasses. Der står det er til
justering af tilt-kurven vandret kontra faldende.

hanshe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hej.

Vil bare lige gøre opmærksom på en SACD-egenskab, som i hvert fald jeg først lige er blevet klar over:

En SACD, der
1. kun rummer et stereosignal OG som
2. er lavet til kun at kunne afspilles på en SACD-maskine,
kan rumme mere end 4 timers musik i SACD-kvalitet!

Eksempler: BIS SACD 1766 og 1738 - begge klassisk musik til en latterligt lav pris (139.- hos CDON).

Hans Høffding
Til top Vis hanshe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hanshe

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2011 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Kan man montere en forstærker lille før fladskærmen? Altså efter to forgreninger.

Hermed slipper jeg for at lave den liggende på loftet, hvor strømtilslutningsmuligheden (fint ord ) er noget begræsnet.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2011 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:
Kan man montere en forstærker lille før fladskærmen? Altså efter to forgreninger.

Hermed slipper jeg for at lave den liggende på loftet, hvor strømtilslutningsmuligheden (fint ord ) er noget begræsnet.

Sagtens, men så forstærker du jo blot et dårligere signal inklusive støj mv. Det er altid bedst at forstærke så tæt på antennen som muligt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes