Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Passiv Subwoofer?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
spersson2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

Hej alle med Hifi freaks:)

Jeg er gået igang med at bygge et surround setup sammen. Som front har jeg købt et par brugte JBL lx8 som størrelsesmæssigt passer fint i stuen, og som sådan også spiller godt nok efter min smag.

Dog kunne jeg godt tænke mig en lidt dybere bas, og da min receiver har 7*110 watt er der 2 af forstærkerne jeg ikke bruger. Det skal siges at min receiver er en pioneer med en seks år på bagen, og de 2 ekstra kanaler er beregnet til et sæt b front højtalere, og ikke nyere 7 kanels lydformater.

Jeg har aldrig været den store fan af aktive subwoofere,og da jeg nu står med de her 2 gange 110 watt direkte som et b sæt, tænkte jeg om der ikke var nogen der havde noget erfaring de vil dele omkring udnyttelsen til en evt passiv sub gennem disse.

Google fortæller mig ikke ret meget andet end auto-hifi,og min skulle gerne være i et pænt WAF venligt kabinet;).

Jeg tænker på hvad skal der bruges for f.eks at købe en god 12 tommers jbl bas brugt(eller en 10ér hvis der er nogle der kan sige mig om det er at sigte for højt med de 2 gange 110 w jeg har til rådighed,mener om de kan holde styr på sådan en 12ér), og montere den i et enten færdigbygget,eller selvsamlet(som jeg helst vil undggå:))kabinet.

Som i nok kan høre på mit setup er jeg ikke verdens rigeste, så jeg leder lidt efter en billig løsning,hvis en sådan findes:).

Håber en venlig sjæl har lyst til at give sit besyn med:)

Mvh

Søren

Til top Vis spersson2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spersson2

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Februar 2011 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Du skal nok ikke regne med mirakler fra din receiver. Det er de færreste receivere der kan levere den ratede effekt på alle
kanaler samtidig. Normalt er det kun med 2 kanaler aktive at de opnår max. effekt. Jeg tror du kan udnytte hele receiverens
effekt med 5 aktive kanaler, så det kommer til at koste lidt på de andre kanaler at drive subs fra de 2 frie kanaler.

Hvorfor vil du ikke have aktiv sub? Det er en stor hjælp for receiveren at den ikke skal trække en sub og der er en del gang i
LFE kanalen i actionfilm. Brugte aktive subs er ikke så dyre endda og så må man forvente at forstærkeren er et godt match til
subben hvis ellers det er et kompetent design. Jeg tror 1 fornuftig 10" aktiv sub vil give mere lytteglæde end 2 passive subs på
receiveren og til en lavere pris.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

spersson2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2010
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Februar 2011 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

:torsteinowich.

Tak for dit svar, det gav en del svar på mine skøre spørgsmål. Du har ret i at de sidste 5 kanaler nok vil få mere ud af overskuddet, end de 2 gange "110 watt" jeg burde kunne overføre.

Hmm jo lad mig prøve at forklare dig mit problem med aktive. De fleste aktive subs jeg har hørt har næsten altid været i kombination med at sat system. Jeg har aldrig rigtig følt at mellemtonen og discanten var 100 procent i sync med bassen. Derudover fatter jeg simpelthen ikke en brik af de indstillingmuligheder der er bagpå på dem, og nu flere penge jeg bruger, jo flere er der jo!!:):).

Grunden til jeg er lidt oldscholl med de passive er at jeg ved at kraften kommer fra samme kilde som højtalerne spiller fra, og med lige lange kabler til alle enheder og et relativt "småt"delefilter på subben må skittet jo følges ad:).En anden grund er et sæt jeg hørte for en 10 år siden vil jeg tro.. det hed jamo thx one, og bestod nemlig af passive subs, og det spillede fantastisk!!. Har også hørt at nogle af jbl synthesis (tror jeg det hedder) også kører passivt. Men irellevant da der jo er meget mere kraft bag disse.

Men en aktiv er jo nok den vej jeg må gå!:). Jeg skal køre et sæt i jbl med: 2 lx8 for, 2 control3 bagved samt en jbl s center. receiveren er en pioneer vsx-859rds. Bør jeg gå efter jbl, eller er der andet mærke du kan anbefale der er bedre til pengene. 10 tommer lyder også meget fornuftigt i mine ører,Jeg bor i lejlihed, så jeg kan ikke fyre den for hårdt af desværre:( 

Og skulle du have overskuddet kunne jeg virkelig godt bruge et par "active subs for dummies tips":).Men i hvertfald tak for din hjælp indtil nu:).

Mvh

Søren

Til top Vis spersson2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spersson2

Peelo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2011 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Dit argument med sync'en er holder ikke helt ubetinget.
Subwoofer og højttalere er kun synkroniserede såfremt de står det samme sted, og selv der kan det være en opgave at få det til at passe sammen på grund af at fasen skal være 100% ens. Der er den aktive subwoofer nemmere at have med at gøre på grund af muligheden for at justere fasen, som er på langt de fleste aktive subwoofer.

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Februar 2011 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

OK det giver mening. Jeg tror mere det handler om harmonisk deling af frekvensområdet og retning på lyden end timing. Hvis
en lydeffekt kommer delvist fra subben og delvist fra en satellit forvirrer det lytteren og giver et rodet indtryk af lyden.

Min løsning på det er at bruge gulvhøjttalere til fronter og en center der kan spille rimeligt dybt. På den måde kan jeg køre med
en lav delefrekvens til subben og så opleves den slet ikke forstyrrende på lydbilledet.

Hvis du har pre outs kan du jo prøve at bruge de ekstra kanaler til subs og så udbygge med en effektforstærker hvis det bliver
for meget for receiveren. Men det kan hurtigt blive noget dyrere end en fornuftig aktiv sub.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes