| Forfatter |
|
emil3725 Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg vil gerne lige have opklaret om det kan betale rent lydkvalitetsmæssigt at købe sit musik fra internettet, fx itunes,
hvorefter man brænder det ned på en cd, eller om det er bedst, bare at købe cd'er "færdiglavet". Der kan jo være en del penge
at spare ved køb på internettet, men eftersom jeg er meget kvalitetsbevidst, vil jeg gerne give de penge der er at spare ekstra,
hvis lyden er hørbart bedre.
Tak på forhånd for inputs :)
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er 16 bit FLAC eller lignende tabsfrit format, og du brænder det ned på en god CD og verificerer brændingen, så er det jo nøjagtig samme kvalitet som CD. Hvis det er 24 bit download, så er det bedre end CD.
|
| Til top |
|
| |
emil3725 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay mange tak. Hvor kan man evt. downloade musik med 24 bit?
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
emil3725 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay mange tak for hjælpen :-)
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplever ofte at det bedst kan betale sig at købe cd'en og så selv rippe det i tabsfrit format.
F.eks. købte jeg Third Eye's album recipe for disaster på cd til ca 93 kr, mens den koster 72 kr i itunes, de få ekstra kroner er værd at give for at få den bedst muligt kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2011 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kender jeg ikke iTunes selv - jeg køber altid fysiske CD'er, fordi jeg gerne vil have coveret, og fordi prisforskellen er meget lille. Men hvis ellers man kan købe lossless-filer, så ER det ikke dårligere end CD.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 27 Februar 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
emil3725 skrev:
Hej, jeg vil gerne lige have opklaret om det kan betale rent lydkvalitetsmæssigt at købe sit musik fra internettet, fx itunes, hvorefter man brænder det ned på en cd, eller om det er bedst, bare at købe cd'er "færdiglavet". Der kan jo være en del penge at spare ved køb på internettet, men eftersom jeg er meget kvalitetsbevidst, vil jeg gerne give de penge der er at spare ekstra, hvis lyden er hørbart bedre.
Tak på forhånd for inputs :) |
|
|
Køb brugte CD'er på Amazon og rip dem. Det er rigtig billigt. Skal du have 24/96 er der HDTRACKS.COM . Udvalget er stadig begrænset men vokser hele tiden.. :) __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Snurrerundtlyd Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den bedste kvalitet tilgængelig i iTunes Store er 256 kbps AAC (iTunes Plus), et tabsgivende komprimeringsformat. Andre iTunes sange er kun tilgængelig i 128 kbps med DRM beskytttelse. Man kan desværre ikke købe musik i lossless (tabsfri komprimering) hos iTunes. Det gælder desværre også for næste alle andre online musik-download butikker. De findes et par enkelte der tilbyder lossless downloads, med musikudvalget er desværre ret begrænset disse steder. De store multinationale pladeselskaber tillader så vidt jeg ved stadig ikke at butikker må tilbyde downloads i lossless, så det er mest lossless musik fra små indie-pladeselskaber man kan downloade. Desuden er der ikke ret mange online butikker der overhovedet er interesseret i at tilbyde lossless downloads, fordig efterspørgslen ikke er ret stor hos kunderne, og det koster en del ekstra lagerplads og båndbredde at tilbyde. De fleste kunder stiller ret begrænsede krav til lydkvaliteten og har alligevel et elendigt anlæg eller hører det kun på en smartphone med billige høretelefoner. Dem som interesserer sig for HIFI er kun en brøkdel af det samlede kundesegment, så de fleste online butikker er ligeglad med dem. De penge de taber på mersalg til HIFI-entusiaster er hurtigt tjent ind på at online butikkerne kan nøjes med meget færre servere og båndbredde, hvis de filer der downloades kun fylder det halve. Men lagerpalds og båndbredde bliver jo konstant billigere og billigere, så man kan da håbe at de store online butikker engang i fremtiden vil tilbyde lossless downloads og helst i 24 bit (som de fleste studier allerede laver masteroptagelserne i) i stedet for 16 bit CD formatet, hvis de da overhovedet får lov af de store pladeselskaber.
Meget apropos, så læs denne artikel fra sidste uge: http://www.comon.dk/nyheder/musik-downloads-i -hoejere-kvalitet-1.391509.html Musik-downloads i højere kvalitet Apple overvejer at tilbyde musik i 24-bit kvalitet. Men det kræver helt nye mobile musikafspillere.
Men det korte af det lange, som det ser ud i dag er lydkvalitetten bedre på en købt CD end en sang downloaded fra iTunes Store.
http://support.apple.com/kb/ht1711
Citér:
What is iTunes Plus? iTunes Plus is the new standard on iTunes. iTunes Plus downloads are songs and music videos available in our highest quality 256 kbps AAC audio encoding (twice the audio quality of protected music purchases), and without digital rights management (DRM). iTunes Plus music can be burned to CD as many times as you need, synced to any AAC-enabled device (such as iPod, iPhone, or Apple TV), and played on any Mac or Windows computers you own. ... Can I still buy music encoded at 128 Kbps with Digital Rights Management (DRM)? Music on the Store available in iTunes Plus will no longer be available as 128 kbps and with DRM. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Snurrerundtlyd Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|