| Forfatter |
|
Friisand Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 01 Marts 2011 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har "i blinde" købt et sæt brugte Rega Exon mono-effektforstærkere og venter spændt på deres ankomst. Planen er at min
Cyrus 7 skal bruges som forforstærker....ihvertfald indtil videre! Hvordan tror i den kombination spænder af? Cyrus'en alene
lyder da ganske ok,men jeg synes bla den spiller lidt slattent i bassen. Har via noget googling fået indtryk af at Cyrus' styrke er
deres preamp mere end det er effektdelen.
Forslag til en anden preamp er velkommen. Det er nok ikke helt ligegyldigt hvad jeg spænder foran de Rega'er. Jeg ku'
naturligvis bare købe en Cursa...men den er lidt dyr synes jeg og ikke ofte udbudt brugt. Kigger lidt på flere kinesere bla
Xindak og Cayin. Bliver det mon noget miskmask sammen med Exon?
De skal spille på Harbeth SHL5 og jeg leger lidt med det britiske lydideal lige pt.
Nå...men glæder mig ihvertfald til de dukker op i postkassen en af dagene.....
__________________ Gert Friis
|
| Til top |
|
| |
Friisand Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen der har noget at skulle have sagt her?
Nå...så har jeg selv
Har fået de Exon i hus og de spiller nu med Cyrus'en som pre. Det lyder hamrende godt! Nu kom der meget mere styr og
kontrol med det hele. Cyrus alene spillede fint og meget ørevenligt. Men i forhold til min eks (Musical Fidelity A5) manglede
der muskler. Musklerne er kommet med Rega Exon.
MA 5 spillede med stort overblik og meget korrekt. Et lidt tilbagelænet lydbillede. Med Exon er det mere direkte og ind i
stuen. Det skal jeg lige vænne mig til. Nogle siger at MF 5 spiller flot hi-fi og andre siger at Rega spiller musik. Jeg er nok
tilbøjelig til at tilslutte mig de to udsagn. For at bruge et hyppigt anvendt udtryk så er der nu mere fodtramp i mit setup nu!
Imorgen kommer posten med en Rega Cursa pre og mon ikke den kan slå Cyrus'en af pinden?
Sammen med Harbeth SHL5 er der altså fest nu! __________________ Gert Friis
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med købet. Har du prøvet at lytte til Naim med dine Harbeth?
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Friisand Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak!
Har ikke lyttet på Naim på trods af at mange er glade for kombinationen med Harbeth. Der er en del der sammenlingner Rega
og Naim. Hvis jeg skal op i samme klasse hos Naim som Exon'erne er bliver det dyrt! Naim er alt for dyrt er der mange der
mener i forhold til de andre engelske mærker. Jeg synes jeg har fået utroligt meget god lyd for pengene med de her mono'er
fra Rega.
Da jeg hørte Harbeth hos Troels/Amfora var det på LFD og det var godt! På Harbeth eget forum ( som er et besøg værd)
skrives der en del om forstærkervalg til Harbeth. Naim,Cyrus,Leben,Lavarin,LFD og Rega er nogle af dem de fleste anbefaler.
Konstruktøren selv går ikke så meget op i hvad der spændes foran hans højtalere....bare det er af rimelig kvalitet. Kabelvalget
har han osse et meget afslappet forhold til. Han mener man skal spare på pengene til den slags og bruge dem på at gå til
koncert samt købe noget musik for pengene __________________ Gert Friis
|
| Til top |
|
| |
beam Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 510
|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende at se, at du prøver dig frem, med nogle billigere forstærkere. Rega giver rigtig meget value for pengene, synes jeg. Jeg havde selv en Mira 3 tidligere, som på trods af lidt manglende kræfter, spillede super godt. Ikke så mange dingenoter og dikkedarer, bare god lyd, med fokus på musikken - meget i tråd med Harbeth's egen lydfilosofi. Én af de ting som bl.a. var med til at gøre, at jeg valgte SHL5, er at de kan trækkes af de fleste forstærkere. Det er skønt, ikke at skulle fokusere så meget på, om forstærkeren nu er kraftig nok, til at kunne drive dem ordentligt. Jeg har før haft nogle ret ineffektive højttalere, hvilket resulterede i, at jeg måtte udelukke mange spændende forstærkere. Jeg har flere gange tænkt, at det kunne være fedt at prøve en bestemt forstærker, men har været nødsaget til at droppe idéen helt, fordi den aldrig ville kunne levere nok strøm, til at kunne få højttalerne til at spille. Med andre ord - at have fået SHL5, har åbnet op for nogle muligheder, som jeg ikke før har haft. Og det bekræfter denne tråd jo sådan set.  Det bliver spændende at høre om, hvordan et komplet Rega forstærker-sæt fungerer...
|
| Til top |
|
| |
Friisand Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det pudsige med Harbeth er nemlig at de tager så godt imod alle forstærkere....helt enig!
Lige da jeg skiftede over fra Musical Fidelity A5 til Cyrus 7 savnede jeg det lyd jeg plejede at have. Men efter et par dage med
den forholdsvis lille Cyrus fik jeg ørene op for de kvaliteter der var til stede i den kombi fremfor manglerne.
Det er vildt så meget "champagnegalop" der er i de Rega'er! De er godtnok lidt langt fremme i skoene i forhold til hvad jeg er
vant til! Glæder mig til Cursa'en ankommer imorgen. Men jeg tænker da osse lidt på hvordan en lidt varm rørforstærker vil lyde
sammen med dem. Måske er det noget rod at kombinere så forskelligt lydende modeller.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friisand skrev:
Det pudsige med Harbeth er nemlig at de tager så godt imod alle forstærkere....helt enig!
Lige da jeg skiftede over fra Musical Fidelity A5 til Cyrus 7 savnede jeg det lyd jeg plejede at have. Men efter et par dage med
den forholdsvis lille Cyrus fik jeg ørene op for de kvaliteter der var til stede i den kombi fremfor manglerne.
Det er vildt så meget "champagnegalop" der er i de Rega'er! De er godtnok lidt langt fremme i skoene i forhold til hvad jeg er
vant til! Glæder mig til Cursa'en ankommer imorgen. Men jeg tænker da osse lidt på hvordan en lidt varm rørforstærker vil lyde
sammen med dem. Måske er det noget rod at kombinere så forskelligt lydende modeller. |
|
|
Tanken om rør trækker stadig lidt i mig, engang imellem... Jeg har jo hørt, hvad SHL5 kan sammen med rør - og det er altså ikke helt skidt. Men jeg har desværre ikke ret stor viden omkring rør-forstærkere, så måske det vil blive for besværligt. Og så er der selvfølgelig også det med prisen. Jeg har generelt fået indtryk af, at det er svært at finde gode rør-forstærkere, som er til at betale. Og tanken om at rørene skal skiftes, det gør det også lidt mindre attraktivt, eftersom jeg gerne vil have et anlæg, som bare fungerer og ikke skal have justeret bias og skiftet rør jævnligt. Jeg orker ikke teknikken i øjeblikket, det handler udelukkende om musikken.
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
I siger at SHL5 er nem at trække, men på papiret ser den lidt skræmmende ud. 86dB følsomhed og nominel impedans på 6ohm.
Dykker den tit under 6ohm?
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
I siger at SHL5 er nem at trække, men på papiret ser den lidt skræmmende ud. 86dB følsomhed og nominel impedans på 6ohm.
Dykker den tit under 6ohm?
|
|
|
Jeg er ingen ekspert, når det gælder de tekniske aspekter af højttalere (eller hifi generelt), men de skulle vist sjældent dykke under 6 ohm. Måske du kan tyde noget ud fra disse to skemaer: http://www.harbeth.co.uk/hifispeakers/superhl5/images/Shl5z. png
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
| Sendt: 04 Marts 2011 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|

wildstyle skrev:
Friisand skrev:
Det pudsige med Harbeth er nemlig at de tager så godt imod alle forstærkere....helt enig! Lige da jeg skiftede over fra Musical Fidelity A5 til Cyrus 7 savnede jeg det lyd jeg plejede at have. Men efter et par dage med den forholdsvis lille Cyrus fik jeg ørene op for de kvaliteter der var til stede i den kombi fremfor manglerne. Det er vildt så meget "champagnegalop" der er i de Rega'er! De er godtnok lidt langt fremme i skoene i forhold til hvad jeg er vant til! Glæder mig til Cursa'en ankommer imorgen. Men jeg tænker da osse lidt på hvordan en lidt varm rørforstærker vil lyde sammen med dem. Måske er det noget rod at kombinere så forskelligt lydende modeller.
|
|
|
Tanken om rør trækker stadig lidt i mig, engang imellem... Jeg har jo hørt, hvad SHL5 kan sammen med rør - og det er altså ikke helt skidt. Men jeg har desværre ikke ret stor viden omkring rør-forstærkere, så måske det vil blive for besværligt.Og så er der selvfølgelig også det med prisen. Jeg har generelt fået indtryk af, at det er svært at finde gode rør- forstærkere, som er til at betale. Og tanken om at rørene skal skiftes, det gør det også lidt mindre attraktivt, eftersom jeg gerne vil have et anlæg, som bare fungerer og ikke skal have justeret bias og skiftet rør jævnligt. Jeg orker ikke teknikken i øjeblikket, det handler udelukkende om musikken.  |
|
|
Hej Wildstyle
Syntes det er lidt misforstået at rørforstærkere er besværlige. Der er da nogle eksempler, hvor bias kræver lidt mere snilde og kan være noget bøvlet at komme til. Dem har jeg også set bort fra da jeg ikke har tålmodigheden og det tekniske mod.
Men der er også dem hvor bias er let at komme til med dit multimeter. Min Audio Research VSi60 bla. af denne type. Her skal jeg blot måle bias, med et simpelt multimeter. I mit tilfælde 0,060VDC pr. rør (2 stk parret udgangsrør = 4 stk. ialt) Det er let at komme til at indstille. Man behøver ikke være have teknisk indsigt for at klare den del. Det tager under et minut at indstille bias på denne rørforstærker. Da VSi60 er ret stabil, har jeg i øvrigt kun stillet bias én gang indtil videre. Jeg måler selvfølgelig nu og da for at tjekke, at alt er som det skal være. Denne process tager kun 10 sekunder. Så der god tid til at lytte musik. Rør behøver med andre ord ikke at være besværligt. Audio Research VSi60 er kort sagt meget let og hurtigt at indstille bias på. Så lyder den for øvrigt fremragende sammen med SHL5.
Mht. rørskift, holder et rigtig godt glas øl holder jo heller ikke evigt
Lidt off-topic Friisand.... Undskylder. Tillykke med det nye grej. Når du lurer lidt på engelske forstærkere tænkte jeg om du også har haft Sugden med i tankerne? Skulle også være rigtig godt sammen med Harbeth. Sælges også til rimelige brugtpriser nu og da.
DNM kunne måske også være interessant selvom de er mere kendt for deres kabler her i DK. Mener at have læst, at Alan Shaw "the man himself" har benyttet DNM elektronik på enkelte udstillinger. Om DNM er noget der forhandles i DK skal jeg lade være usagt?
__________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |
Friisand Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2011 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sugden er skam osse med på ønskelisten!
Nu spiller Cursa og Exon dejligt sammen med SHL5'erne. Jeg skulle lige vænne mig til en noget anden lyd end jeg var vant
til med MA 5. savnede bassen og syntes i starten at Rega'erne lød til tyndt nedadtil. Men det er ikke rigtigt.....når der er bas
så spiller de bas....bare på en mere kontant og lidt "tør" facon. På nogle indspilninger kan herrestemmer ( Johnny madsen
bl.a.) lyde lidt tilbagetrukket.
Jeg kan egentlig ikke sige så meget om forskellen mellem Cyrus og Cursa som pre-amp. Har benyttet helholdsvis Van Hul
Clearwater og Xindak FS-2 som kabel....så en direkte sammenligning er ikke helt fair.
Rega er meget "musikalske" og sammen med Harbeth spilles der bare op til bal! Liveindspilninger er et hit nu! Jeg har aldrig
før haft så meget koncertstemning i stuen.
Lidt pudsigt....jeg ville neddrosle og nu sidder jeg med 2 monoforstærkere og en pre! Nå....der er jo stadig LFD, Lavardin,
Sugden osv osv! Livet slutter ikke her.....
|
| Til top |
|
| |