Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Octave V 40 int. Rørforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Exta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2009
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Godaften

Fandt sådan en fætter på et lager ved en forhandler som havde glemt at de havde den, og blev tilbudt den til en fornuftig pris.
Men de kender ikke rigtig noget til den, og ville egentelig bare gerne af med den.

Så jeg ville lige høre rundt omkring inden jeg handler, om det er en fornuftig forstærker.

Er der nogen herinde, der kender noget til den? Eller har hørt om den?
Til top Vis Exta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exta

Mugsy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Der er en masse om den på nettet...

Det er en rigtig fornuftig topforstærker af tysk herkomst - den er jo normalt ikke billig som du ser.

Til top Vis Mugsy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mugsy

Mugsy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Mugsy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mugsy

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Exta,

En af mine venner har en V 70 og det er en fremragende forstærker, lydfilosofien er den samme, dog kun 40 watt i v 40. Har mødt Andreas (kan ikke huske hans efternavn) som laver dem. Virkelig seriøs gut, som selv ejer fabrikken hvor han også selv fabrikerer både udgangs- og nettransformatorer. Vær opmærksom på, at du skal have nogenlunde følsomme højttalere til V 40´eren. Du kan tilkøbe en "Black Box" og en "Super Black Box" til den. Det er en ekstra elektrolyt-bank til den hvis den viser sig i dit set-up ikke at have punch nok. Forskellen imellem det to er, at Black box bruger Philips elektrolytter, og Super Black Box bruger elektrolytter fra Frolyt, et tysk firma som i mine ører laver de nok bedste elektrolytter til power-supplies. Den er superstabil, er ufattelig let at justere/balancere bias på, og lyder rigtig fedt af en rørforstærker at være. Ingen "svampet lyd hér.

Exta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2011 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Boydk, tak for svaret. Det lyder meget lovende, det var dog meningen at den skulle trække mine Haydn Grand, men de har en følsomhed på 89db. Så det er nok lige i overkanten. Jeg har søgt lidt på black box og kan ikke rigtig finde nogen forhandler i dk.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Så gik der lige lidt personfnidder i tråden - den slags gider vi ikke, her på Hif4all.

Indlæg er rettet og slettet!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2011 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Exta, check Claus Bülow, Bülow trading, han forhandlede dem i hvert fald for et par år siden, og med 89 db´s følsomhed (jeg kender dem ikke), burde du få fornuftigt niveau i en stue, med mindre, du vil bruge set-up´et til halbal, så kommer det måske til at knibe lidt

Exta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Det ser ikke ud til at han forhandler dem mere. Octave figurere i hvert fald ikke på hjemmesiden.

Uh ha nej, det var nu også meningen at den bare skulle spille i min stue. Ikke noget vildt her :)
Mine højttalere er et sæt stander højttalere fra Vienna Acoustics. Så det er heller ikke noget voldsomt.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Exta, jeg skal gerne gi´ ham et kald, hvis det er interessant, han vil helt sikkert være i stand til at skaffe den. Ellers har jeg kontakt til Andreas (han lytter til en prototype på en forstærker jeg lavede for sjov for et års tid siden),

Hvorom alting er, hvis du kan få den V-40 til en fornuftig pris, er jeg sikker på, du ikke fortryder, og så er der muligheden for opgradering, hvis du synes, du trænger til lidt mere "smæk på"

Exta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Det behøver du skam ikke, men mange tak. Vil lige prøve og have forstærkeren på prøve inden der bliver sat for meget igang

Hvad vil du mene er en fornuftig pris for en v 40 som er udpakket, men ikke brugt?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Det er s´gu svært at sige, men hvis den er spritny (selvom den er pakket ud) vil alt op til 20.000,- være fair (in my humble opinion). Lige en lille biting, hvis den er spriny, er den så vidt jeg husker født med EL-34 i udgangen, skift dem gerne ud med 2 sæt parrede Elektro Harmonix KT-88, så er du virkelig kørende

Exta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2011 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Den er ikke "ny" de har haft den til og stå på deres lager siden 07, men den har aldrig været brugt. Men de tilbød mig den til
15.000kr, kan dog se at sunaudio har en annonce i tilbudsavisen herinde, hvor de sælger en demo til ca 10.000.

Den havde desværre dens beskyttelses skærm over rørene, så kunne ikke se hvilke der var monteret.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Der er en brugt V40 til salg her: http://www.sunaudio.dk/index.php?option=com_content&view =category&layout=blog&id=16&Itemid=11

Ifølge den annonce er nyprisen 23.000, så 20.000 for en helt ny er bestemt ikke af vejen.

I Tyskland er det en berømmet forstærker (sammen med V70), en rigtig god forstærker til prisen. Det betyder ikke automatisk at den er perfekt, men det er da en fin indikation af kvaliteten.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2011 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Exta, hvis det var mig, ville jeg hoppe på den, der aldrig har været brugt.

Wymax, du har ret, tyskerne var vildt begejstrede for dem, da de kom på markedet, generelt hra jeg altid syntes, at tysk og dansk lydfilosofi har været noget forskellige (tysk lidt til den lyse side), men i tilfældet Octave gælder det bare ikke. De spiller med en varme uden at miste noget i luftighed på de setup´s, jeg har hørt. Har desværre ikke selv råd p.t., ellers var jeg på en V 70 med det samme

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Marts 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Wymax, du har ret, tyskerne var vildt begejstrede for dem, da de kom på markedet, generelt hra jeg altid syntes, at tysk og dansk lydfilosofi har været noget forskellige (tysk lidt til den lyse side), men i tilfældet Octave gælder det bare ikke. De spiller med en varme uden at miste noget i luftighed på de setup´s, jeg har hørt.

Tyskernes smag har ændret sig lidt indenfor de seneste 4-5 år, lader det til, måske kickstarted af f.eks. Octave. Jeg har også tidligere tilskrevet dem smagen for en lys lyd, men har bemærket at det har skiftet.

Exta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Wymax, Har set den, de har enda sat den yderligere ned i hifi4all's tilbudsavis.

Det lyder meget lovende. Vil se om jeg kan få dem med hjem på prøve imorgen. Og så se om den fungere godt sammen med
mine højttalere.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Fedt Exta,

Husk at melde tilbage om dit indtryk, vil rigti gerne høre, hvad du synes. Et lille tip, indgangsvælgeren har en position til indstilling af bias, lysdioder for hvert udgangsrør med rød, gul, grøn, gul, rød, og et lille hul oven over hver bed en kærv til justering (multiturn trimmer). Med nye rør kan det drive de første 10 minutter og bliver så stabilt. Tænd den, og trim dem stille og roligt til grøn på alle fire, og følg efter efter et par minutter hvis de driver. Når rørene er driftsvarme driver de ikke længere, og når de er spillet til, skal de praktisk talt aldrig justeres, før du skifter rør igen. (det er ikke noget at være bange for).

Hilsen.........

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

tror liiige du ska tjekke nettrafoens formåen mht ampere-formåen i både glød og højspænding,før du smider 4 stk kt88 i..
hvis slæden er skabt til el34 får den sved på panden og andre mere kedelige steder over at skulle trække rør med 75% større strømtræk!!!
Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Marts 2011 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Exta skrev:
Og så se om den fungere godt sammen med
mine højttalere.

Det er nemlig den sværeste ting ved sådan noget - passer det sammen, specielt rent watt/driftseffekt mæssigt. En ting er hvad der står på papiret, en anden ting er praksis. I gamle dage var der en del der parrede et par Rogers LS3/5A med små rørforstærkere (< 85 dB følsomhed), og det gik fint - så længe de ikke skal presses, og så længe impedans og fase osv. ikke er for grimme.

Vær ikke bange for at afprøve kombinationen ved realistiske lydtryk, dvs. så højt som du selv kunne finde på at høre musik - men undlad det som nogle gør, nemlig at de nærmest skal kunne spille stadion-lydstyrke for at have så meget overskud som muligt. Lyder det godt når du lytter til det - så er det fint.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Marts 2011 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

På nettet findes der flere beskrivelser af anvendelse af KT88/6550 (m.fl.) i Octave V40, så det skulle ikke være noget problem.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes