Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 14:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Nybegynder indenfor headfi. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jeg blev, grundet at anlægget står i stuen og fruen har en tendens til hellere at se fjernsyn end at høre fx. Led Zeppelin.

Så jeg smed min luxman forstærker ind og koblede ekstra pladespilleren til, og satte så mine "skønne" Sennheiser til.

Men må tilstå at jeg efter at have lyttet et par plader igennem mærkede en vis form for anstrengthed i lyden.
Og at de nævnte hørebøffer så heller ikke sider synderligt behageligt gør ikke det hele meget bedre.

Det drejer sig om Sennheiser HD 457.

Men da jeg er en stakkel på SU, hvor kan jeg så tillade mig at starte?? Jeg har set mig varm på Grado, grundet designet og det faktum at det ofte er dem folk referere til.

Men hvad siger i?? Budgettet er en god tusind krone. Og hvad med at købe brugt??
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

Aquila
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Når du nu siger Zeppelin, går jeg næsten ud fra at du er til rock. Her er Grado et rigtigt godt udgangspunkt at starte med. Du skal dog ikke
forvente at blive forbløffet ved ret mange andre genrer.

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 05 Marts 2011 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Aquila skrev:
Når du nu siger Zeppelin, går jeg næsten ud fra at du er til rock. Her er Grado et rigtigt godt udgangspunkt at starte med. Du skal dog ikke
forvente at blive forbløffet ved ret mange andre genrer.

Nu var Zep bare et eksempel.

Af genrer (og nej, jeg regner ikke med en allround super høretelefon til 1000,-)
hører jeg Mike Oldfield (de instrumentale tour der forcer udi i mystiske lyde), Dire Straits, Jazz, Klassisk, Ny rock, gammel rock, pop osv.....

Hvis jeg bare skulle have ukritisk bulderbrag 24/7 i mine ører, ville jeg være lykkelig for mine nuværende Sennheiser.

Men søger noget der er lidt mere nuanceret i lydbilledet. Jeg har jo det stereo setup jeg har, fordi jeg kan lide den varme lyd som holfi/infinity komboen giver mig. Og ville gerne opleve bare nogen lunde det samme i høretelefoner.
Så jeg ikke generer fruen og naboerne når jeg får sære lyster til et stykke Oldfield kl. 4 om morgenen.

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Gaa langt udenom Grado, din kone taever dig bare for de larmer helt vildt ud i stuen, samtidigt er de yderst ukomfortable og for daarlige i forhold til prisen...
Synes jeg.

Du boer nok soege noget der er lukket og ikke larmer saa meget i stuen..

Jeg ved intet om hoejtalere saa hvordan dit nuvaerende setup lyder aner jeg ikke, men noget i stil med et par Fisher fa003  tror jeg ville passe godt til en alsidig smag, der er ogsaa DT770 600 ohms, men de er lidt mere kraevende med forstaerkervalg..

hvis prisen ikke er saa vigtig kunne du ogsaa kigge paa JVC DX1000 eller Denon 5000 eller 7000..

Du vil Aldrig faa samme lydsignatur i hovedtelefoner som i hoejtalere, eller samme dejlige lyd i et par hoejtalere som et par gode telefoner kan levere...

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

DT770/600 kan i hvert fald anbefales som en god all rounder men er ligesom de andre Claus nævner væsentligt dyrere end omkring 1.000 kroner som du nævner som budget. Ud fra beskrivelserne kunne det også lyde som om Fischer Audio FA-003 kunne være en mulighed eller den Kenwood der nævnes i en anden tråd. Og Denneon'erne lækker også en del lyd hvis det er et kriterie.

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 05 Marts 2011 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Halløjsa.... Det er ikke nemt... Jeg vil, for at skære det ud i pap, påpege at mit behov er at jeg har et mindre behov der skal dækkes.
Hvis man ser på tidsmæssigt brug er det 2 ud af 10 timer der sammenlagt skal foregå med høretelefoner på, max.

Og mine nuværende Sennheisere er købt til at bruge sammen med guitar multieffekten.

Så det jeg er ude efter er noget der bare lyder bedre semi allround, der ikke koster spidsen af en jetjager.
Behageligt at have på, uden at lyde anstrengende efter 20 minutter.
Det burde kunne lade sig gøre uden at skulle tænke audiofilt og flere tusind kroner.

Ellers må jeg bare leve med mine HD 457ere indtil jeg får sparet 2-3 tusser sammen til at lægge kompromisser til side og købe kram.

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Du svarer ikke på om det skal være åbent eller lukket, altså om det er ok at de fungerer som små højtalere så andre der er i rummet sammen med dig også har glæde af din musik, eller om der helst ikke må spredes den slags glæde. Din konkrete Sennheiser model kender jeg ikke så aner ikke hvordan den lyder

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Skulle nok have penslet det mere ud i starten.

Men som sagt er det når jeg vil høre musik og fruen vil se fjernsyn. Så kan jeg jo ikke genere med musikken. Så det skal selvfølgelig være lukkede.

Ikke nødvendigvis med dæmpende effekt på udefrakommende lyde.
Bare almindelig go lyd i ørene.

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

OK, jeg var bare ret meget i tvivl fordi du selv lagde ud med Grado som er noget af det mest åbne der overhovedet findes og din nuværende
Sennheiser er også åben.

Den eneste lukked i det prislag du nævner som jeg har erfaring med er AKG K271 som du kan få i MKII udgaven til 1.200 kr. hos Aage Jensen
http://www.aage.dk/shop/hovedtelefoner/akg/k271-mkii.html men de kan sikkert fås billigere fra Tyskland. Fischer Audio FA-003 ligger i samme
prislag hvis du kan finde en web butik der kan levere og de får generelt gode anmeldelser. Og så plejer Claus-dk at anbefale en Phillips 9000 model
som er billigere end de her nævnte

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Philips 9000 er ikke lukket...

MEEEN jeg har lige f`aet fingrene i et par shn9500 og der spiller fint, dog ikke noerd fint, men til rejsebrug eller for "normale" er de vaeldigt fine..

Jeg lyttede ogsaa til et par panasonic etellerandet 600 og de var en yderst positiv overraskelse, der er link til dim i MichaelK`s traad, de koster under en plov..

Superlux HD660 er ogsaa en mulighed for de prisbevidste..

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået nogen seriøse inputs. Men efter at have siddet med næsen begravet i diverse tråde, så slår det mig at mange bruger deres høretelefoner til gengivelse af digitale formater.

Og jeg kan forstille mig at med komprimering og diverse digitale små afspillere (ipod osv...)
Mit behov er baseret på gengivelse af 100 % analog lyd uden diverse fiksfakserier.
Skal kun bruge det til vinyl.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:
Halløjsa.... Det er ikke nemt... Jeg vil, for at skære det ud i pap, påpege at mit behov er at jeg har et mindre behov der skal dækkes.
Hvis man ser på tidsmæssigt brug er det 2 ud af 10 timer der sammenlagt skal foregå med høretelefoner på, max.

Og mine nuværende Sennheisere er købt til at bruge sammen med guitar multieffekten.

Så det jeg er ude efter er noget der bare lyder bedre semi allround, der ikke koster spidsen af en jetjager.
Behageligt at have på, uden at lyde anstrengende efter 20 minutter.
Det burde kunne lade sig gøre uden at skulle tænke audiofilt og flere tusind kroner.

Ellers må jeg bare leve med mine HD 457ere indtil jeg får sparet 2-3 tusser sammen til at lægge kompromisser til side og købe kram.
AKG kan være et godt valg. De er neutrale uden trættende tendenser. Du kan evt købe et sæt Stax 84 brugt, de er også ret gode, her skal du dog bruge ht udgangen for at tilslutte dem.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for input's og lader tråden dø ud.

Fik blod på tanden af Claus-DK's positive tråd der vedrører Superlux 660-681.
Og valget er faldet på en 681-B fra Thomann. Til den pris er det jo tosset ikke at prøve. Og det at man kan modde den, uden at risikerer at ødelægge noget til en formue, tiltaler mig.

Så jeg glæder mig til at modtage noget fra Tyskerne.

Go weekend.

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

De er jo så åbne og ikke lukkede som du ønskede men ellers et godt valg for den prisbevidste

telum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Marts 2011 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Mht. om de er åbne så kommer der lyd ind udefra, men jeg synes ikke de lækker ret meget lyd og slet ikke når man har puttet lidt vat i.

Jeg vil så samtidig sige, at hvis du kan nå det, så lav det om til 681 i stedet for 681-B og køb samtidig velour-puderne for komfort. 681-B lyder lidt som noget afdæmpet ift. 681 og lyder egentlig bare som om man har skruet lidt ned for det hele og det er ikke en effekt jeg kan lide. Dæmp den lidt rumlende bas med vat og evt. ldit "elefantsnot" på driveren så er du kørende!

Til top Vis telum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af telum

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Sendt: 07 Marts 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Jeg vejede for og imod mht. åben/lukket.

Og kom frem til at best buy lige pt. ville være superlux 681.
At valget faldt på 681-B var fordi at jeg skulle op på minimum 25 euro for at bestille.

Alt afhængig af økonomi i næste måned, vil jeg følge lidt op på Claus-DK's test og købe et par forskellige superlux 662-663 hjem og lege lidt med dem.

Burn in, hvor meget skal man ligge i det? Er det ikke nok at bare bruge dem??
Jeg kan selvfølgelig sætte dem til radioen hver nat, uden at det generer nogen.

Men skal jeg lade den gå på en ren kanal, eller skal jeg den finde white noise??
Pink lyd er det ikke = den lyd der er mellem 2 kanaler. Dvs. lidt musik/snak og hvid lyd.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2011 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Lencofyn skrev:
Jeg vejede for og imod mht. åben/lukket.

Og kom frem til at best buy lige pt. ville være superlux 681.
At valget faldt på 681-B var fordi at jeg skulle op på minimum 25 euro for at bestille.

Alt afhængig af økonomi i næste måned, vil jeg følge lidt op på Claus-DK's test og købe et par forskellige superlux 662-663 hjem og lege lidt med dem.

Burn in, hvor meget skal man ligge i det? Er det ikke nok at bare bruge dem??
Jeg kan selvfølgelig sætte dem til radioen hver nat, uden at det generer nogen.

Men skal jeg lade den gå på en ren kanal, eller skal jeg den finde white noise??
Pink lyd er det ikke = den lyd der er mellem 2 kanaler. Dvs. lidt musik/snak og hvid lyd.
Det tager ikke mere end et par cd'ers tid, af spille dem til. Spil noget med god bas, så de får lidt massage. Pink noise, er en støj, der tilpasset ørets forskellige følsomhed op efter i toneområdet. Støjen er højere op mod diskanten og nedad i bassen. Hvid støj er uden dette. Man taler pink noise (vejet) hvid støj (uvejet).

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2011 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Pink noise er en blandig af alle frekvenser, hvilket goer at du faar masseret dine membraner ensartet, man kunne vaere en der kun lyttede til Eminem og saa ville din bas faa flere taesk end din mellemtone og tilspilningen ville vaere lidt ujaevn..

I praksis er det flintrende ligegyldigt hvordan du tilspiller dem, det er ogsaa meget forskelligt hvad forskel det goer fra boef til boef..

Jeg gider ikke spille mine ting til og bruger dem fra jeg pakker dem ud, nok mest fordi, at naar man faar nyt legetoej skal det daelme da bruges

Jeg kender folk der har deres grej liggende i skuffen den foerste uges tid, saa de er klar til at yde fra foerste gang, personligt synes jeg det er lidt skoert, men det er en personlig reference og det hverken skal eller vil jeg blande mig i..

Dine Superlux har glaede af cirka 50-100 timers bank foer de yder optimalt...

Hvilken af de tre Superlux varianter man bedst kan lide er som saa meget andet i livet et spoergsmaal om preferencer..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes