Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 20:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: reperatør i københavn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jduro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Jeg Søger en rigtig dygtig reperatør til mine sa1250 højtalere. Skal helst ligge i københavns området.

Problemet er som følgende. De spiller fantastisk når jeg spiller musik ingen problemer, lige meget hvilken slags musik, heller ingen problemer når der bliver skruet godt op. Men sætter jeg en film på går det helt galt når der er meget store action scener med høje eksplosioner. De begynder begge at skratte helt vildt. Også ved lav lyd styrke. Musikken og film bliver spillet på samme afspiller på samme reciver.  Nogen der har et godt bud på en forhandler/reparatør der kan tage dem under kærlig behandling.

Til top Vis jduro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jduro

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Hvis der ikke er noget galt når du spiller musik, men kun når du ser film, lyder det ikke som problemet skal findes i højttalerne ...

jduro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Hvis der ikke er noget galt når du spiller musik, men kun når du ser film, lyder det ikke som problemet skal findes i højttalerne ...

Jeg ved at det er vildt mærkeligt. Jeg har prøvet at sætte et andet par højtalere til, ingen problemer ved musik og film over hovedet. Så sætter jeg saérne til igen og afspiller samme musik/film, ingen problemer ved musik, men skratter ved volsomme scener i film. 

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Du skal nok ikke forvente at der er noget galt med dine højttalere - de egner sig helt enkelt ikke til at spille det lavfrekvente indhold der er i nogle film. Det er meget små enheder der sidder i SA1250 - ser ud til at være 4" / 11cm enheder. Godt nok er der 4 stk. - men til godt med skrald i film kan det være de kommer til at banke på maks udsving. Det sker fordi du udsætter enhederne for frekvenser med voldsom energi under højttalerens afstemningsfrekvens (basrefleks).

Der er også en lille mulighed for at det er forstærkeren der kommer til kort.

Mvh. Robert
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Det er din reciever som gør knuder, for mig lyder det som en fejl i en DTS-dekoder eller lignede?

Prøv om du ikke kan låne et par højtalere fra en og sæt dem til, hvis det er det samme problem ja så har du helt sikkert ikke et højtalerproblem.

Så har du et elektronikproblem enten i afspilleren eller recieveren, jeg gætter den sidste.

En god reparatør er JA-Radio på Frederiksberg, der får du også et uforpligtende tilbud.

mvh. M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Det er din reciever som gør knuder, for mig lyder det som en fejl i en DTS-dekoder eller lignede?

Prøv om du ikke kan låne et par højtalere fra en og sæt dem til, hvis det er det samme problem ja så har du helt sikkert ikke et højtalerproblem.

Så har du et elektronikproblem enten i afspilleren eller recieveren, jeg gætter den sidste.

En god reparatør er JA-Radio på Frederiksberg, der får du også et uforpligtende tilbud.

mvh. M

Har du svært ved at læse indenad....?

jduro skrev:

Jeg ved at det er vildt mærkeligt. Jeg har prøvet at sætte et andet par højtalere til, ingen problemer ved musik og film over hovedet.

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

jduro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Du skal nok ikke forvente at der er noget galt med dine højttalere - de egner sig helt enkelt ikke til at spille det lavfrekvente indhold der er i nogle film. Det er meget små enheder der sidder i SA1250 - ser ud til at være 4" / 11cm enheder. Godt nok er der 4 stk. - men til godt med skrald i film kan det være de kommer til at banke på maks udsving. Det sker fordi du udsætter enhederne for frekvenser med voldsom energi under højttalerens afstemningsfrekvens (basrefleks).

Mvh. Robert

Hvis det er højtalerne der kommer til kort, vil det så hjælpe med en sub. 

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

jduro skrev:

Robert GS skrev:

Mvh. Robert

Hvis det er højtalerne der kommer til kort, vil det så hjælpe med en sub. 

Jep - helt sikkert, men SA1250 højttalerne skal "beskyttes" mod de laveste frekvenser, som subben da varetager. Det gøres i opsætningen i surround forstærkeren.

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hvilken reciver er der tale om?

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

jduro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:

madmax

Det er en Marantz sr 5004. Kan det være den er ikke er kraftig nok.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

jduro skrev:
madmax skrev:

madmax

Det er en Marantz sr 5004. Kan det være den er ikke er kraftig nok.

Som sagt kan det være forstærkeren der går i klip og at den når den gør det ikke lyder godt. Hvis højttalerne ikke er så følsomme skal den bruge flere kræfter. Dvs at de højttalere du prøvede i denne forbindelse måske egnede sig bedre med de 90W pr. kanal, som Marantzen kan afgive uden at gå i klip.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:

Mvh. Robert
Tager man en bas ud af højttaleren og presser membranen udaf, kan men se de ikke har særlig lang slaglængde. Svingspolen kommer helt ud uden at gå til yderligheder. Det betyder, at ved større lydtryk i bassen, at svingspolen forlader gabet og magnetkraften går tabt. Derfor kommer de hurtigt til kort.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

tap tap tap........

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Mercury skrev:

mvh. M

Har du svært ved at læse indenad....?

jduro skrev:

Jeg ved at det er vildt mærkeligt. Jeg har prøvet at sætte et andet par højtalere til, ingen problemer ved musik og film over hovedet.

Hvorfor lukker du ikke bare r.....?

Hvis du har noget konkret at udsætte på min kommentar så kom dog med det i stedet for at starte med en sviner.

Hvad er det, som du mener jeg skriver er forkert?

M

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Hvorfor lukker du ikke bare r.....?

Så så - små slag - det er søndag !

(OP havde faktisk fortalt han har prøvet med et andet par højtalere)

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Det er helt tydeligt, at fejlen sandsynligvis ligger i højttalerne.

Når der er vilde actionscener i film med godt knald på bassen og masser af dynamik så skal der masser af membran areal til. Der dur 4 x 4" enheder, slet, slet ikke, ligegyldigt hvor meget effekt du så smider i dem.

Der er 2 løsninger, enten nogle helt nye og større fronthøjttalere eller du kan supple dine SA1250 med en sub.

Sidst nævnte ville være min løsning.

Havde et lignende problem med en Metallica live DVD hvor der på et tidspunkt er en eksplosion, selv med jævnt store gulvhøjttalere(2 x 8") skrattede det en smule og eksplosionen lød komprimeret. Fik så en sub og voila, problemet var væk.
Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Når der er vilde actionscener i film med godt knald på bassen og masser af dynamik så skal der masser af membran areal til. Der dur 4 x 4" enheder, slet, slet ikke, ligegyldigt hvor meget effekt du så smider i dem.

Der er 2 løsninger, enten nogle helt nye og større fronthøjttalere eller du kan supple dine SA1250 med en sub.

Havde et lignende problem med en Metallica live DVD hvor der på et tidspunkt er en eksplosion, selv med jævnt store gulvhøjttalere(2 x 8") skrattede det en smule og eksplosionen lød komprimeret. Fik så en sub og voila, problemet var væk.

Men men men, ungrsvenden skriver jo også det er tilstede ved svage lydstyrker, men kun på film så skal man altså have en meget underdimensioneret reciever før den klipper ved de niveauer.

Jeg tror det er elektronikken som har fået en fejl ved film og dermed dekodning af surroundsignalerne.

Bare min lille femøre :O)

mvh. M

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Sæt dine fronthøjtaler til small i indstillingerne i din reciver og køb en aktiv sub-woofer til at tage sig af bunden.Jeg har hørt SA og jeg syntes ikke at der mangler noget som helst , så måske et problem med dine SA .Du har ikke kommet til at aktivere noget extendet bas eller sådan noget.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Bassøe skrev:

Men men men, ungrsvenden skriver jo også det er tilstede ved svage lydstyrker, men kun på film så skal man altså have en meget underdimensioneret reciever før den klipper ved de niveauer.

Jeg tror det er elektronikken som har fået en fejl ved film og dermed dekodning af surroundsignalerne.

Bare min lille femøre :O)

mvh. M

Siger heller ikke receiveren klipper, mener som sagt at højttalerne er problemet, 4 x 4" enheder med lav slaglængde er ikke meget bevendt i film hvor der er godt med bas, eksplosioner og generelt bare knald på. Om du så har 500 Watt til rådighed ændrer det ikke meget på det.

"Theres to replacemt for displacement", eller forenklet sagt på dansk, der er ingen erstatning for membranareal.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Noget andet er, jeg kører selv med en NAD surround receiver, kan levere ca 2 x 70 W i stereo mode, og den løber aldrig tør for effekt på mit setup med 2 store front højttalere og en sub, skulle undre mig meget hvis OP's 2 x 90 W ikke er nok.

Mine ører giver op før anlægget gør det.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes