Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hvilken amp til b&w 683 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kazze27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2009
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

for nogle dage siden var jeg inde og hører 683 rigtig god allround ht. spørgsmålet er hvilken amp vil passe godt med dem. prisklasse 5.000 helst
nyt :)
Til top Vis kazze27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kazze27

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 09 Marts 2011 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hej kazze.

683 er notorisk kendt for at være ret så watt hungrende for at yde optimalt. Da dit budget ligger på 5000,- og du helst vil have nyt grej, kunne en mulighed være NAD C275BEE effektforstærker til 4999,- på 2x150 watt. Dette er dog kun muligt hvis din nad c326 ligesom den nye C326BEE kan anvendes som ren forforstærker. Dette er jeg ikke klar over, men din forstærker skal på bagsiden have et par aftagelige metal bøjler mellem "pre out/main in". Ellers kan du nok for hjælp og info i klubben.

En bonus ved c275bee effekten, er at du på sigt hvis budgettet og lysten skulle blomstre, kunne sælge din gamle c326, og kombinere din effektforstærker med den dedikerede NAD C165BEE forforstærker, og derved ende ud med et efter min mening rigtig kompetent setup i prisklassen
Til top Vis Marskal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marskal

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Marts 2011 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Glem alt om mange watt, så hellere end 60-70 W forstærker med en ordentligt strømforsyning(stor trafo +  masser af lytter) og evnen til at levere en masse strøm(kraftig forsyning + mange  transistorer i udgangen).

683 er ikke watt hungrende som sådan, mere et spørgmål om at kunne levere rigelige mængder strøm når det kræves.

2 forskellige 8 Ohms højttalere med en følsomhed på 89 db og smidt foran en 50 watt forstærker vil i teorien spille lige højt. Men hvis den ene dykker ned til 6 ohm mens den anden har flere dyk ned til 3 Ohm og + masse fasedrej så vil den kræve betydeligt mere strøm end den første højttaler.

Watt er overvurderet og de flest er slet ikke klar over hvor højt man egentlig kan spille med 60-70 Watt, så længe højttaleren har en følsomhed på en 89-91 db.

En lille NAD surround receiver med stereo effekt på 2 x 70 Watt i 8 Ohm spiller tordnende højt på mine gulvhøjttalere med en følsomhed på 89 db.

Alt over 50 watt i 8 Ohm er rigeligt til det meste, medmindre man har ineffektive højttalere, meget stort lytterum, eller man er ligeglad med at blive døv.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2011 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Yes helt enig. Jeg klarer mig mere end tilfredsstillende med mine 2x60 watt fra min Naim forstærker, selv ved "fornuftige" lydniveauer

Nu havde jeg bare en hypotese om at kazze som udgangspunkt var kunde i hifi klubben og foreslog derfor at han kunne lytte til B&W 683 med nævnte NAD effek. At denne forstærker er opgivet til mange watt behøver jo ikke at være en kontraindikation. Den kan jo sagtens have en fornuftig strømforsyning alligevel, hvilket jeg også mener den har. (En vægt på 14,6kg samt NAD´s kendte Hölmgren ringkernetrafo)

MVH

Marskal

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Marts 2011 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Marskal skrev:
Yes helt enig. Jeg klarer mig mere end tilfredsstillende med mine 2x60 watt fra min Naim forstærker, selv ved "fornuftige" lydniveauer

Nu havde jeg bare en hypotese om at kazze som udgangspunkt var kunde i hifi klubben og foreslog derfor at han kunne lytte til B&W 683 med nævnte NAD effek. At denne forstærker er opgivet til mange watt behøver jo ikke at være en kontraindikation. Den kan jo sagtens have en fornuftig strømforsyning alligevel, hvilket jeg også mener den har. (En vægt på 14,6kg samt NAD´s kendte Hölmgren ringkernetrafo)

MVH

Marskal

Ok, så er vi vist rimelig enige.

Dog ville jeg ikke mene en vægt på 14,6 kg er meget for en forstærker på 2 x 150 Watt.

Men ok, den behøver ikke være dårlig af den grund.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Marts 2011 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

En NAD forstærker på 2x150 watt @ 8 ohm kan spille en mindre gymnastiksal op, så folk render skrigende væk med blødende ører, og det er IMO skudt helt over målet.

Men der er jo svært at komme med nogen bud, når der ikke nævnes noget om, om vi snakker surround eller stereo? Og skal der være radio i?

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2011 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Yes.

Ang. vægten tænker jeg også at man altid skal forsøge at regne chassiset med, og vil give dig ret i at sammenlignet med div. high-end forstærker samt forstærkere med "overdimensioneret" design og kæmpe allu chassiser mangler den lidt kampvægt, men letvægter vil jeg nu heller ikke kalde den.

Derfor kan man have en forhåbning om at en forstærker i denne prisklasse primært har fået lagt sine omkostninger i indmad og navneligt strømforsyning.

(Dette er ikke for at starte en debat om fordelene ved et solidt chassis)

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2011 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hej Nitro.

Mener nu ikke denne effekt vil være at skyde over målet til 683´eren. Foreslaget er ikke baseret på at kazze skal kunne spille hamrende højt, blot at han vil opnå god kontrol over højttalerne.

MVH

Marskal.

kazze27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2011 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

det skal bare være en integreret stereo amp :)

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Du kunne evt. overveje en yamaha, som giver god lyd for små penge:

http://www.av-connection.dk/?PNo=YH-AS500B

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv nogen erfaringer med den, men
kunne forstærkeren fra XTZ mon være en idé?
Fyndborsen har den vist lige pt på tilbud til
omkring 5000 svenske kroner. Den har da vist
fået en del ros flere steder.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

kazze27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

jeg har desvære ikke plads til en xtz amp som ellers ser lækker ud :). men jeg har også kig lidt på Cambridge

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hvor meget må forstærkeren fylde?

Mit bedste råd, er at kigge på noget brugt. Så snakker vi nemlig grej til 10k eller mere som nyt, og det kan dine B&W'ere virkeligt godt lide!
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Nu er filmen da ved at knække :)   

Højttalerne er da bedøvende ligeglade med prisen på grejet, de har derimod,  som Bassøe nævner gavn af en forstærker der kan levere effekt i lidt kedelige impedansforløb.

(Impedansen dykker ned til 3 Ohm, hvilket nogle (dårligt konstruerede) forstærkere ikke helt kan tåle, men smæk en forstærker på, der gladeligt kan trække læset fra 2 Ohm og op,  så ruller de sig ud.)

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Prøv at smut ind til Dan på Amagerbrogade.

Han har både rør til rimelige penge, men også Marantz, Vincent og XTZ.

Ærgerligt at du ikke vil høre XTZ-en. Jeg blev godt nok imponeret, og der skal ellers noget til.

Held og lykke med det, Felix.

Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Nu er filmen da ved at knække :)   

Højttalerne er da bedøvende ligeglade med prisen på grejet, de har derimod,  som Bassøe nævner gavn af en forstærker der kan levere effekt i lidt kedelige impedansforløb.

(Impedansen dykker ned til 3 Ohm, hvilket nogle (dårligt konstruerede) forstærkere ikke helt kan tåle, men smæk en forstærker på, der gladeligt kan trække læset fra 2 Ohm og op,  så ruller de sig ud.)

Tja... Jeg er ret sikker på at han bliver slemt skuffet hvis eneste kriterie, er at den skal kunne levere effekt i lav impedans. Alt andet end lige, vil der til budgettet være mere grej at vælge imellem brugt. Samtidig er komponenterne typisk bedre i en forstærker til 10k end eks. 5k. hvilket ofte vil gøre at lyden, samt effekt og strømformåen bliver bedre.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes