Forfatter |
|
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 07:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har lige investeret i en D-Link Boxee box, som jeg har sat til mit fjernsyn og intg. forstærker på følgende måde:
Box -> HDMI -> Philips 32PFL5604H -> RCA tv out -> Vincent SV-226 RCA in
Box -> TOSLINK -> Cambridge DacMagic -> Vincent SV-226 RCA in
Højtalere er AudioPhysics Yara II Superior, med 3 meter vincent high end kabel.
Det skal også lige siges for god orden skyld at DAC -> SV-226 er med 0.5 m Vincent high end kabler, og TV -> SV-226 er
med 10 meter 40 kr kabler.
Nu kommer det fantatiske.. når jeg laver en A/B test, så kan jeg slet ikke høre forskel på de to opsætninger. Kan
konklusionen virkelig være at DAC´en i TVet er lige så god som DACMagic eller bedre hvis kablerne forringer det
yderligere?
Hvad mener i? Burde jeg ikke høre en "hørbar" forskel på de to setup?
Mvh Kim (aka Zwonkie)
|
Til top |
|
|
preben1234 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 252
|
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Lånte selv dagmagic engang fra klubben og havde den en weekend, og må tilstå at jeg slet ikke forstår den hype der er omkring den dac.
Synes den er vildt dårlig. __________________ SB. Touch
Moon I-1
Xindak dac-5
Dynaudio focus 140
PS3
Taralabs helix
Straightwire rhapsody S
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, havde den også sat til computer via USB port, og testede den mod X-FI extreme music minijack udgang.. Syntes heller
ikke på det tidspunkt at jeg kunne høre den store forskel på kvaliteten..
Så måske er DAC´en bare ikke bedre?!
|
Til top |
|
|
Dvan Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Zwonkie
Hermed mine 5 cents ;)
hvordan har du sat udgangen på Boxee boxén?
Da jeg havde DacMagic´en hjemme fandt jeg ud af at der var milehvidt forskel på indstillingen på computerens lydkort, jeg fik
det bedste resultat ud af at sætte kortet til at sende det digitale signal i 16 bit 44,100 HZ, men men men brugte jeg min BlueRay
afspiller (Cambridge 650 BD) sat til Dacén med toslink var der endnu mere at komme efter! Måske det bare er mit skodlydkort
der er skyld i det men hvem ved, måske der er mere at komme efter hvis dit lydkort/box ikke opskallerer før dacén...
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik det bedste ud af DAC magic'en, ved at bruge den coaxiale indgang. USB indgangen på DAC Magic er nemlig
begrænset til 16 bit og 44 khz. Så hvis man vil op i en bedre opløsning skal man bruge coax eller optisk. Men det er også
noget med at den optiske del i DAC magic heller ikke er den bedste.... så derfor har jeg ladet mig fortælle at den lyder bedst
med en M2Tech spændt foran. M2 Tech'en sikre at man er sikker på at få det optimale digitale signal ud af computeren... og
den laver det derefter om til Coax, som er det bedste input på DAC magic'en.
Men DAC magic er fin til de penge den koster... og virker fint i mit setup. Men om den spiller lige så godt, eller bedre end en
brugt cd-spille til ca 1500-2000 kroner... tja... det bliver nok et meget tæt løb.
Desuden er det bedst at bruge et sæt kabler med XLR i den ene ende og RCA i den anden. når man kobler Dac Magic til sin
forstærker. Dvs bruge den balancerede udgang. Her sider der nemlig en operations-forstærker mindre i Dac Magic'en. Og
det kan faktisk godt høres. Har søgt lidt på nettet og fundet diagram osv.... så det er ikke gætværk, der sidder vitterligt en
operations-forstærker ekstra på RCA udgangen.... noget med noget impedanstilpasning.Har selv lavet A/B... og det lyder
bare bedre med XLR udgangen
Men om det bliver løsningen på dit anlæg... tja. Kablerne jeg omtaler er ret billige. så det ville jeg lige prøve først
Prøve f.eks at sæt en cd-spille til... og test om der er forskel i det tilfælde... altså hvis du smider Dac magic ind imellem cd-
spille og forstærker. og sammenligner med direkte forbindelse mellem cd og amp.
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

|
Sendt: 11 Marts 2011 kl. 05:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
interessante forslag, jeg vil gennem teste dem alle..
Dvan (mærkeligt navn):
Jeg kan ikke sætte bit/hz på audio udgangen af Boxee, derfor vil jeg gætte på den er sat til 16bit/44kHz eller følger kilde
materialet. Mine muligheder for tilslutning af boxee til dac er rimelig begrænset, den har kun toslink/hdmi ud.
Thor:
Jeg må se om jeg kan finde en omformer. Midlertidigt må jeg prøve med: HDMI -> TV -> Coax -> DAC -> Vincent for at se om
COAX DacMagic indgang i det mindste kan gøre det bedre end mit phillips fjernsyn til 3200 kr.
|
Til top |
|
|
Dvan Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 04:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mmm vel ikke mere mærkeligt end Zwonkie =P
|
Til top |
|
|
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
Hej,
Jeg har lige investeret i en D-Link Boxee box, som jeg har sat til mit fjernsyn og intg. forstærker på følgende måde:
Box -> HDMI -> Philips 32PFL5604H -> RCA tv out -> Vincent SV-226 RCA in Box -> TOSLINK -> Cambridge DacMagic -> Vincent SV-226 RCA in
Højtalere er AudioPhysics Yara II Superior, med 3 meter vincent high end kabel. Det skal også lige siges for god orden skyld at DAC -> SV-226 er med 0.5 m Vincent high end kabler, og TV -> SV-226 er med 10 meter 40 kr kabler.
Nu kommer det fantatiske.. når jeg laver en A/B test, så kan jeg slet ikke høre forskel på de to opsætninger. Kan konklusionen virkelig være at DAC´en i TVet er lige så god som DACMagic eller bedre hvis kablerne forringer det yderligere?
Hvad mener i? Burde jeg ikke høre en "hørbar" forskel på de to setup?
Mvh Kim (aka Zwonkie)
|
|
|
Du er jo nødt til at bruge de samme kabler i de 2 opsætninger ellers er testen jo ikk meget værd !
Dernæst er det jo et spørgsmål om HVAD der sætter begrænsningen i dine setups ( det svageste led ) for selvfølgelig er der da forskel på lyden i dine 2 setups...... !
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

|
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dvan: ;)
Frankie:
Jamen, det er jo det..
med TV-dac´en + 10 meter billigt kabel VS. DacMagic + Vincent High end kabel er der ingen forskel !!
TV setup burde være meget dårligere end DacMagic setup. Men jeg kan ikke høre nogle forskel, hvert fald ikke noget som er
3000+ kr værd..
Så i min verden må TV-dac´en være ret god eller osse er DAC magic dårlig?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
Dvan: ;)
Frankie: Jamen, det er jo det.. med TV-dac´en + 10 meter billigt kabel VS. DacMagic + Vincent High end kabel er der ingen forskel !! TV setup burde være meget dårligere end DacMagic setup. Men jeg kan ikke høre nogle forskel, hvert fald ikke noget som er 3000+ kr værd..
Så i min verden må TV-dac´en være ret god eller osse er DAC magic dårlig?
|
|
|
Hvad har du lyttet til under testen ?
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

|
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af music?? primært...
FLAC:
Franky boy - I get a kick out of you
Dire straits - Privat investigations, Sultan of swing
Michael Jackson - Earth Song
Radiohead - Karma police
Mp3/AAC:
James blake - Limit to your love
Garden state - soundtrack
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
Af music?? primært...
FLAC: Franky boy - I get a kick out of you Dire straits - Privat investigations, Sultan of swing Michael Jackson - Earth Song Radiohead - Karma police
Mp3/AAC: James blake - Limit to your love Garden state - soundtrack |
|
|
Den er lidt svær....jeg kender ikkk dine højttalere og din mediabox, men umiddelbart vil jeg tro at der BURDE være en lydforskel på de 2 systemer...det eneste som er fælles og som plejer at ha stor betydning for det endelige resultat er dine højttalere....hvis ikke at de kan gengi de evt. nuencer/forskellle så vil du jo aldrig høre dem !
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

|
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
True, det var også min konklusion at højtaler skal kunne gengive forskellen da jeg brugte mine gamle JBL L25 Prima. Men
syntes nu mine nye Audio Physics YARA II Superior burde kunne gengive NOGET af forskellen.
Mediaboxen er en D-Link boxee box, ellers skal det være fordi jeg har et billigt optisk kabel fra boxee -> DacMagic..
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

|
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, nu fik jeg højtalerne op på en granit sten og det hjalp meget, gulvet spillede enormt meget med. Nu kan jeg bedre høre
stereo perspektivet og jeg KAN høre forskel på Tv-dac´en og DacMagic. Større scene med DacMagic, men kan komme i tvivl
om man mister lidt præcision af instrumenterne.
Nåh, men jeg kan i det mindste høre forskel nu.. Så skla jeg bare finde det som jeg allerbedst kan lide..
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo det.... jeg må lige tilføje at jeg selv har prøvet at afspille flac og wav fra min WD mediabox og det er IKKE lykken derimod er den fremragende til de lydformater der er i film !!
Spør mig ikk hvorfor ! 
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

|
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså hvor den sender signalet videre til en DAC? eller hvor den selv omformer til RCA udgang?
Jeg har det sådan, at en "mini computer" burde kunne sende et digitalt signal uden nogen form for forringelse. Det er jo digitalt
;) Så jeg håber da min Boxee Box kan levere et fornuftigt digitalt signal, og resten må så være op til den DAC jeg vælger..
|
Til top |
|
|
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 03:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
..snip..
Så jeg håber da min Boxee Box kan levere et fornuftigt digitalt signal, og resten må så være op til den DAC jeg vælger.. |
|
|
Boxee forekommer umiddelbart som en lille smart sag med en del muligheder, men jeg har endnu ikke fundet ud af, hvad den egentlig kan (spec.) kvalitetsmæssig... underligt, da 1700-2000 kr. dog er en slat, hvis den kun er en 'samledåse' med et menusystem. Masser om utallige formater (codex) på billede og audio men intet om den kan trille med 96 kHz eller bedre, eller nedbryder alt til 44.1 eller 48 kHz etc. - det er for ringe. Har du prøvet at putte lyd med sampel på 48, 96 og 192 kHz til Boxee, Zwonkie, og hvad sker der så ? DacMatic vil fortælle via lysdioderne om indgangshastigheder (sampel). (Boxee -> TOSLINK -> Cambridge DacMagic -> Forstærker) __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
Altså hvor den sender signalet videre til en DAC? eller hvor den selv omformer til RCA udgang?
Jeg har det sådan, at en "mini computer" burde kunne sende et digitalt signal uden nogen form for forringelse. Det er jo digitalt ;) Så jeg håber da min Boxee Box kan levere et fornuftigt digitalt signal, og resten må så være op til den DAC jeg vælger.. |
|
|
Samme signalvej ! ( toslink til DAC )
Må desværre skuffe dig.....den softwere der skal afkode dine filer er MEGET afgørende for kvaliteten !! 
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

|
Sendt: 03 April 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt update omkring Boxee box:
Så fik jeg sat mig for at teste hvordan og hvorledes de sampler/resampler osv.:
Beethoven FLAC i 24bit - 196 og 96 khz blev brugt til at teste med. Jeg satte box´en til afspille begge filer over toslink til
DacMagic men i begge tilfælde sagde den input sampling var 48 khz.
Så var det jeg fandt dette:
http://forums.boxee.tv/showthread.php?t=21426&page=3
on the box over spdif we'll support:
2 channel PCM up to 96khz/24bit
if you have DTS-HD and use spdif out, you'll get DTS bitstreaming from the original content (no reencoding)
Over hdmi, for raw pcm, we'll do lpcm 7.1, 192khz/24 bit audio
we won't do that simultaneously with spdif output though. it's either/or once you move beyond 48khz stereo PCM.
Så det lader til at sampling over 48 khz ikke er mulig hvis HDMI+RCA og toslink står til at sende det samme signal ud
samtidigt.
Så jeg satte den til SPDIF only og BANG, 96 khz rapportered DAC´en ved begge lydfiler (ok, cambridge og toslink tager
vidst ikke mere end 96 khz, så 196 ville nok være for meget af det gode ;).
Lyden blev MEGET bedre!! osse ved 44.1 khz filer, at de har spillet med alt output tændt samtidigt har sløret og rodet alle detaljer i lyden sammen.
Så.. JA, boxee box kan tag op til 24bit/96 khz i spdif-toslink og lyde bliver MEGET bedre hvis kun 1 output køre adgangen, enten hdmi, rca eller toslink. Det skal også siges at boxee åbenbart upsampler til 48 khz selv om flac/mp3/ac4 filer kun er
44.1 khz.
Håber det kan bruges til andre boxee box ejere.. forresten, så er boxen stadig fyldt med diverse mangler og fejl, men det er
på et software niveau, så det skal nok rettes ud i en senere version.
|
Til top |
|
|
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
Sendt: 05 April 2011 kl. 06:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
Lidt update omkring Boxee box:
..snip..
Så.. JA, boxee box kan tag op til 24bit/96 khz i spdif-toslink og lyde bliver MEGET bedre hvis kun 1 output køre adgangen, enten hdmi, rca eller toslink. Det skal også siges at boxee åbenbart upsampler til 48 khz selv om flac/mp3/ac4 filer kun er
44.1 khz.
Håber det kan bruges til andre boxee box ejere.. forresten, så er boxen stadig fyldt med diverse mangler og fejl, men det er
på et software niveau, så det skal nok rettes ud i en senere version.
|
|
|
Mange tak Zwonkie, du er en guttermand - lige det jeg eftersøgte  Ja børnesygdommene er helt normalt i software - tænk engang på Windows  Digitalt udstyr 'tåler' ikke kobling på flere indgange samtidigt (+ flere andre mærkværdigheder), så de har et kendt problem. Udvikler: Lær dog for pokker at smide knapper på, så bruger kan vælge ønsket indgang - er skis'm kendt teknik gennem over 50 år  Men da den kan trille med 96/24, så den er brugbar i min samling.
__________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
Til top |
|
|