| Forfatter |
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi hører musik i stuen og vil gerne trække et langt højttalerkabel ud i køkkenet. Men alle forstærkerens udgange er i brug. Kan jeg tilslutte en ekstra højttaler til en af forstærkerens udgange selvom der allerede er koblet en anden højttaler på den udgang? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal være opmærksom på, at hvis du f.eks. har en højtaler med en 8-ohms belastning, og putter en mere på samme udgang, også med 8 ohm - så ser forstærkeren en belastning på 4 ohm - dvs. den skal "trække" en sværere belastning, og risikerer at blive varm / brænde af. Så - hvis din amp er fornuftig - så er der nok ikke problemer ved alm. volumen - men hvis det erfest, vil den særligt belastede udgang futte af før de andre... Har selv haft nogle sofa-rystere (body-shakers) monteret - hvor en af udgangene trak 2, og de andre trak en hver... det gav blå røg uden for æsken  . Skal dog her nævnes, at forstærkeren var lille og billig, og jeg gav den maks gas.   Så - bare husk at tænke dig om. Oh så vil der jo permanent være lyd både i stue og køkken. Hvis du ønsker mere detaljeret svar - så nævn forstærkermodel og højtalere du tænker at bruge Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ene højttaler er på 8 ohm og den i køkkenet er på 4 ohm. Forstærkeren er kraftig, det er en earthquake cinenova grande 5. Men jeg vil gerne være helt sikker på der ikke sker noget. Kan jeg det?
Ved godt det lyder lidt storm-P agtigt, men kan jeg ikke bare indsætte en tænd og sluk kontakt på højttalerledningen ud til køkkenet for at slå den til og fra? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er at vi ikke kan garantere at din stakkels forstærker ikke futter af. Det kan måske godt fungere, men generelt er
det ikke anbefalet at smide flere højttalere på de samme udgange.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
|
Den ene højttaler er på 8 ohm og den i køkkenet er på 4 ohm. Forstærkeren er kraftig, det er en earthquake cinenova grande 5. Men jeg vil gerne være helt sikker på der ikke sker noget. Kan jeg det?
Ved godt det lyder lidt storm-P agtigt, men kan jeg ikke bare indsætte en tænd og sluk kontakt på højttalerledningen ud til køkkenet for at slå den til og fra?
|
|
|
det smarteste er at få fat på en højttaleromskifter, så render du ikke ind i problemer - de koster faktisk ikke det store .
http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/hoejttaler _omskifter/hoejttaleromskifter_4_vejs_3175_da.html
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Olsen skrev:
|
Ved godt det lyder lidt storm-P agtigt, men kan jeg ikke bare indsætte en tænd og sluk kontakt på højttalerledningen ud til køkkenet for at slå den til og fra?
|
|
|
det smarteste er at få fat på en højttaleromskifter, så render du ikke ind i problemer - de koster faktisk ikke det store .
http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/hoejttaler _omskifter/hoejttaleromskifter_4_vejs_3175_da.html
|
|
|
Kan ikke lige se hvordan den fungerer. Skal den tilsluttes til den ene højttalerudgang på forstærkeren - og skal de højttalere man så ønsker at drive tilsluttes enheden? __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jep !
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det mest sikke er vel af få fat i en surround receiver med zone 2 udgang, her sætte men en løs effektforstærker til og så er
man uden om at belast surround receiver, der er så også andern fordel med at have en surround receiver med zone 2 udgang.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cinenova Grande er stabil ned til 2 ohm eller lavere og udgangen såvel som strømforsyning er voldsomt overdimensioneret. Undrer mig lidt at du kan stille et sådan spørgsmål, når du ejer udstyr f den kaliber? Tror du kan bruge den forstærker til at smelte højttalerkabler med!  Den kan altså godt holde til det, men det er nok ikke det mest hifi-rigtige at gøre.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2011 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Cinenova Grande er stabil ned til 2 ohm eller lavere og udgangen såvel som strømforsyning er voldsomt overdimensioneret. Undrer mig lidt at du kan stille et sådan spørgsmål, når du ejer udstyr f den kaliber? Tror du kan bruge den forstærker til at smelte højttalerkabler med! 
Den kan altså godt holde til det, men det er nok ikke det mest hifi-rigtige at gøre.
|
|
|
Spørgsmålet var egentlig fordi jeg ikke lige var klar over hvordan ohm beregningen skete og mener at huske at for lav ohm kunne være skadeligt. Og så er det netop fordi jeg er dybt imponeret af den, at jeg hellere lige ville spørge en gang for meget end for lidt  __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 14 Marts 2011 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
|
Vi hører musik i stuen og vil gerne trække et langt højttalerkabel ud i køkkenet. Men alle forstærkerens udgange er i brug. Kan jeg tilslutte en ekstra højttaler til en af forstærkerens udgange selvom der allerede er koblet en anden højttaler på den udgang?
|
|
|
Jo men kunne man ikke ligesom prøve koble den ekstra højttaler i Serie med den anden Og hvis noget brænder af blive det helt sikkert en af højttalerne. Man skal jo først være klar over forskellen imellem serie- og parallel koblingen, klart. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |