Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Farligt med flere højttalere på en udgang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Vi hører musik i stuen og vil gerne trække et langt højttalerkabel ud i køkkenet. Men alle forstærkerens udgange er i brug. Kan jeg tilslutte en ekstra højttaler til en af forstærkerens udgange selvom der allerede er koblet en anden højttaler på den udgang?

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Du skal være opmærksom på, at hvis du f.eks. har en højtaler med en 8-ohms belastning, og putter en mere på samme udgang, også med 8 ohm - så ser forstærkeren en belastning på 4 ohm - dvs. den skal "trække" en sværere belastning, og risikerer at blive varm / brænde af.

Så - hvis din amp er fornuftig - så er der nok ikke problemer ved alm. volumen - men hvis det erfest, vil den særligt belastede udgang futte af før de andre...

Har selv haft nogle sofa-rystere (body-shakers) monteret - hvor en af udgangene trak 2, og de andre trak en hver... det gav blå røg uden for æsken. Skal dog her nævnes, at forstærkeren var lille og billig, og jeg gav den maks gas.

Så  -  bare husk at tænke dig om. Oh så vil der jo permanent være lyd både i stue og køkken.
Hvis du ønsker mere detaljeret svar  -  så nævn forstærkermodel og højtalere du tænker at bruge

Mvh. Offcourse

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Den ene højttaler er på 8 ohm og den i køkkenet er på 4 ohm. Forstærkeren er kraftig, det er en earthquake cinenova grande 5. Men jeg vil gerne være helt sikker på der ikke sker noget. Kan jeg det?

Ved godt det lyder lidt storm-P agtigt, men kan jeg ikke bare indsætte en tænd og sluk kontakt på højttalerledningen ud til køkkenet for at slå den til og fra?

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Problemet er at vi ikke kan garantere at din stakkels forstærker ikke futter af. Det kan måske godt fungere, men generelt er
det ikke anbefalet at smide flere højttalere på de samme udgange.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Den ene højttaler er på 8 ohm og den i køkkenet er på 4 ohm. Forstærkeren er kraftig, det er en earthquake cinenova grande 5. Men jeg vil gerne være helt sikker på der ikke sker noget. Kan jeg det?

Ved godt det lyder lidt storm-P agtigt, men kan jeg ikke bare indsætte en tænd og sluk kontakt på højttalerledningen ud til køkkenet for at slå den til og fra?

det smarteste er at få fat på en højttaleromskifter, så render du ikke ind i problemer - de koster faktisk ikke det store .

http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/hoejttaler _omskifter/hoejttaleromskifter_4_vejs_3175_da.html

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2011 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Olsen skrev:

det smarteste er at få fat på en højttaleromskifter, så render du ikke ind i problemer - de koster faktisk ikke det store .

http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/hoejttaler _omskifter/hoejttaleromskifter_4_vejs_3175_da.html

Kan ikke lige se hvordan den fungerer. Skal den tilsluttes til den ene højttalerudgang på forstærkeren - og skal de højttalere man så ønsker at drive tilsluttes enheden?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

jep !

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Det mest sikke er vel af få fat i en surround receiver med zone 2 udgang, her sætte men en løs effektforstærker til og så er
man uden om at belast surround receiver, der er så også andern fordel med at have en surround receiver med zone 2 udgang.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Cinenova Grande er stabil ned til 2 ohm eller lavere og udgangen såvel som strømforsyning er voldsomt overdimensioneret. Undrer mig lidt at du kan stille et sådan spørgsmål, når du ejer udstyr f den kaliber? Tror du kan bruge den forstærker til at smelte højttalerkabler med!

Den kan altså godt holde til det, men det er nok ikke det mest hifi-rigtige at gøre.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2011 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Cinenova Grande er stabil ned til 2 ohm eller lavere og udgangen såvel som strømforsyning er voldsomt overdimensioneret. Undrer mig lidt at du kan stille et sådan spørgsmål, når du ejer udstyr f den kaliber? Tror du kan bruge den forstærker til at smelte højttalerkabler med!

Den kan altså godt holde til det, men det er nok ikke det mest hifi-rigtige at gøre.

Spørgsmålet var egentlig fordi jeg ikke lige var klar over hvordan ohm beregningen skete og mener at huske at for lav ohm kunne være skadeligt. Og så er det netop fordi jeg er dybt imponeret af den, at jeg hellere lige ville spørge en gang for meget end for lidt 

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Marts 2011 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Vi hører musik i stuen og vil gerne trække et langt højttalerkabel ud i køkkenet. Men alle forstærkerens udgange er i brug. Kan jeg tilslutte en ekstra højttaler til en af forstærkerens udgange selvom der allerede er koblet en anden højttaler på den udgang?

Jo men kunne man ikke ligesom prøve koble den ekstra højttaler i Serie med den anden   Og hvis noget brænder af blive det helt sikkert en af højttalerne. Man skal jo først være klar over forskellen imellem serie- og parallel koblingen, klart.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes