Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 07:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Er det jazz? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pinkhenrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gammel skive med Elton John, hvor Marcus Miller er med på et par numre med sit fantastiske bas-funk-finger-jeg-kan-ikke-få-nok-af-spil.

Jeg sad så og dyrkede ham lidt på utube og så ham i flere omgange spille sammen med en for mig ukendt guitarist, Lee Ritenour. Lidt hurtig søgen fandt jeg ud af at denne Ritenour er højt beskattet jazz musiker, så måske er det derfor jeg ikke kender ham

Nå, men de numre jeg hørte på utube, lød bestemt ikke jazz'ede i mine ører, mere som noget meget melodisk rock, men måske er jeg bare på dybt vand, fordi jeg ikke ved en dyt om jazz.

Er der nogen af jer der eventuelt kunne guide mig til nogle gode skiver med Macus Miller og Lee Ritenour, de behøver ikke nødvendigvis at spille sammen (selvom det ikke gør noget).

Min smag har ellers kredset omkring det mere psykodeliske og den hårde rock som Pink Floyd, Stones, Deep Purple, Ozzy, Rush og Led Zeppelin. Altid med guitaren og den gode melodi i højsædet.

På forhånd tak.

madklub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Det _er_ jazz.

Fandt den her: http://www.youtube.com/watch?v=NqA5j9fHzAs

Jazz er et meget vidt begreb. Alt fra dixieland til ham den skallede fra x-faktor bliver kaldt for 'jazz'.
Jazz er ikke bare jazz. Der er så mange underarter.

Led Zeppelin er også jazz - dødsjazz.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

madklub skrev:

Jeg elsker den måde George Duke kan få et Wurlitzer til at ligne et kompakt keyboard..

Pinkhenrik, jazz dækker over alt muligt forskelligt, der er blevet spillet jazz i snart 100 år og det har udviklet sig en masse gennem tiderne. Der er også en hulens forskel på den rock Elvis lavede og den rock Pink Floyd lavede. Det vigtige er imidlertid ikke hvilken betegnelse man hæfter på musikken, men om det for foden til at vippe.

Hvis du er til sådan noget Marcus Miller funky slagbas kan du trygt youtube efter folk som Larry Graham og Bootsy Collins, de tæver også deres basser godt og grundigt. Hvis det er den der Marcus Miller musikstil der holder, så kunne George Duke være et bud selv om han vist primært brugte Stanley Clarke som bassist.

pinkhenrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2011 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Tak for indsparkene.

Jeg var godt klar over at jazz ikke bare er jazz, og der er langt fra Papa Bue til Duke Elington

Jeg ville blive rigtig glad hvis nogen kunne guide mig til køb af nogle specifike skiver med hendholdsvis Marcus Miller og Lee Ritenour.

Jeg har haft nogle af mine bedste musik oplevelser ved denne metode, man bliver anbefalet noget musik som man på ingen måde regnede med var noget, og PUF så kom der supergod musik ud i stuen.  

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

I 70'erne var såkaldt fusionsmusik et af de store fænomener - grundlaget for det meste af det var jazz, men med en meget kraftig inspiration fra andre genrer, især rock & latin.

Genrebegreber er næsten pr. definition i nogen grad meningsløse - men kan være en hjælp når man skal navigere rundt i musikkens store univers.

Henrik, brug internettet! Søgemaskiner (f.eks. Google) kan finde meget, osse beskrivelser fra brugere af musikken, så du kan få en ide om denne.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

madklub skrev:
Det _er_ jazz.

...damn! Tak for det link  Det er næsten for meget af det gode på een gang.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Jazz med fed guitar her

Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Marcus Miller har jo spillet på ufattelig meget. Der er en del samples på hans webside:

http://www.marcusmiller.com/media_mp3.html

Generelt synes jeg han det nyere han har lavet er bedst, der var en fæl popperiode sidst i 80'erne. Men de sidste 10-15 år lyder det mere som han spiller hvad han selv har lyst til. Det er vist det samme med Lee Ritenour. Mange af de der studiemusikere startede fint ud, med lidt personlighed, så gik der ren pop i den. Og på deres gamle dage tager de det så lidt for sjov igen især på deres liveplader. Det her er jo meget generaliseret,

Med de øvrige musiksmag kunne en plade som "Miles Davis: We want Miles" måske være noget. Marcus Miller er med på bas, og det går vistnok under Jazz også.

http://www.youtube.com/watch?v=BSKow6i0qiY

http://www.youtube.com/watch?v=SmWA2WggzNw&feature=relat ed

Af helt forbløffende bassister er der også Richard Bona, han kan spille slapbas som Marcus Miller, bas som Jaco Pastorius, og helt som sig selv.

http://www.youtube.com/watch?v=_fibw2Xpfmo

http://www.youtube.com/watch?v=Yjwv-6I7JcY&feature=relat ed

Og her i helt anden stil med Bobby McFerrin, Bona kan nemlig også synge:

http://www.youtube.com/watch?v=iimMKWF7SK0

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kan huske at da cd'en lige var kommet frem, brugte de tit Lee Ritenour som demo. Jeg synes at han har lavet meget forskelligt musik.

Tjek den her.

http://www.youtube.com/watch?v=wyWhpFN9o38 

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

I den syrede, funkede jazz genre må vi heller ikke glemme John Scofield. Især sammen med Medeski, Martin & Woods. Pladen
A Go Go er genial!
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

pinkhenrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Henrik, brug internettet! Søgemaskiner (f.eks. Google) kan finde meget, osse beskrivelser fra brugere af musikken, så du kan få en ide om denne.

Du har ret, men er HIFI4ALL ikke netop et sådant site ? Jeg har jo netop brug for en personlig vudering af hvad folk syntes om de forskellige albums... og her på sitet er der indtil flere personer som jeg anser for at have aldeles god smag for musik, og derfor ville vægte deres indlæg højt.

Hvis jeg kun læser hvad diverse anmeldere skriver, eller hvad pladeselskaber udtaler, så kan jeg jo risikere at jeg ikke fanger det ypperste som de har udgivet, hvilket jo ville være synd (ikke mindst for mig).

Jeg kan jo sagtens danne mig min egen mening udfra hvad jeg kan høre på utube og andre steder, men jeg har også fundet ud af, at jeg nogle gange kunne springe over gæret ved at sørge andre til råds.

Jeg deler selv ud af mine "opdagelse" inden for Pink Floyd og vil gerne "hjælpe" nye lyttere til en forståelse af hvad Pink Floyd er og måske gøre emnet lidt mere overskueligt. Det er jo sin sag at sætte sig ned og lytte 40 års musik igennem for at finde ud af hvilken et af deres albums der siger en noget.

ludvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Ta' et lyt eller mange på "6 String Theory" m. Lee Rintenour + andre fremragende guitarister. Det er en decideret guitarindspilning i sublim kvalitet. Hvilket forøvrigt gælder  alle de indspilninger, hvor Lee Ritenour har en finger eller flere med i spillet...

Cover 6 String Theory:Lee Ritenour

Nu var det "jazz", det drejede sig om, men jeg vil alligevel anbefale denne indspilning:

Cover Amparo International Version:Lee Ritenour

Mest klassiske fortolkninger, men spændende.  Men lyt til Youtube (som anbefalet).

Venlig hilsen, Ludvig

Til top Vis ludvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ludvig

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes