| Sendt: 23 Marts 2011 kl. 06:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFY skrev:
Jeg har et problem med støj i min pladespiller indgang. Den har altid været der men efter at jeg har købt en mc pickup og har stillet forstærkeren om til dette er støjen nu forstærket med op i et niveau som gør det helt ulideligt. støjen er der også selvom jeg tager stikkene fra fra pladespilleren. Hvis jeg stiller den på cd eller anden indgang så bliver der helt stille skifter tilbage til phono og den sindsyge snerren og summen er der igen. Hvis jeg tager om phono kablet dæmper det lyden lidt og jeg kan også forstærke larmen ved at holde det i en bestemt vinkel og jeg kan sågar påvirke støjen bare ved at bevæge mig rundt i stuen. Meget meget mystisk. Jeg mistænkte først kablet fra forstærker til tonearmen men hvorfor er støjen der så også når jeg tager det helt fra? |
|
|
Din MC indgang er normalt meget mere følsom end en MM indgang. Jeg har prøvet noget lignende nogle år tilbage (Rega arm), hvor jeg testede og til slut udskiftede både kabel samt phonostik for at få fjernet støj og fnidder - jeg fik fjernet støjen helt (måles men ikke hørbar). Samme situation ifm. berøring, flytning af kabel etc., men intet hvis jeg fjernede kablet til pladespiller - så du har også indstrålingsstøj på selve indgangen af RIIA/forforstærker. Jeg vil få checket det MC RIIA/indgangstrin først, evt. med en anden pladespiller, da det lyder lidt voldsomt i henhold til din beskrivelse. Hvis en anden pladespille ikke laver støj, så et næste trin at få kikket på kabel og stik til pladespiller. Alt nær pladespiller incl. kablet er meget følsomt overfor diverse små dimser med strømforsyning, mobiltelf og lignende, eller en fed trafo i dit udstyr. Flyt/sluk evt. lamper med lysdioder, trafo dertil. Du har en støjkilde og den stråler ind - beviset: du kan påvirke støjen ved at bevæge dig rundt i stuen.
__________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|