Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 18:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Støj fra pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har et problem med støj i min pladespiller indgang. Den har altid været der men efter at jeg har købt en mc pickup og har stillet forstærkeren om til dette er støjen nu forstærket med op i et niveau som gør det helt ulideligt.  støjen er der også selvom jeg tager stikkene fra fra pladespilleren. Hvis jeg stiller den på cd eller anden indgang så bliver der helt stille   skifter tilbage til phono og den sindsyge snerren og summen er der igen.  Hvis jeg tager om phono kablet dæmper det lyden lidt og jeg kan også forstærke larmen ved at holde det i en bestemt vinkel og jeg kan sågar påvirke støjen bare ved at bevæge mig rundt i stuen. Meget meget mystisk. Jeg mistænkte først kablet fra  forstærker til tonearmen men hvorfor er støjen der så også når jeg tager det helt fra? 
Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

hvilke forstærker og hvilke pladespiller ?

Hvor står pladespilleren i forhold til forstærkeren

får de strøm samme sted fra ?

Har du forbundet pladespillerens stelledning med forstærkerens stelknap ?

Har du mulighed for at prøve et andet phonokabel eller er det fastmonteret på din pladespiller?

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 06:05 | IP-adresse registreret  

HIFY skrev:
Jeg har et problem med støj i min pladespiller indgang. Den har altid været der men efter at jeg har købt en mc pickup og har stillet forstærkeren om til dette er støjen nu forstærket med op i et niveau som gør det helt ulideligt.  støjen er der også selvom jeg tager stikkene fra fra pladespilleren. Hvis jeg stiller den på cd eller anden indgang så bliver der helt stille   skifter tilbage til phono og den sindsyge snerren og summen er der igen.  Hvis jeg tager om phono kablet dæmper det lyden lidt og jeg kan også forstærke larmen ved at holde det i en bestemt vinkel og jeg kan sågar påvirke støjen bare ved at bevæge mig rundt i stuen. Meget meget mystisk. Jeg mistænkte først kablet fra  forstærker til tonearmen men hvorfor er støjen der så også når jeg tager det helt fra? 

Din MC indgang er normalt meget mere følsom end en MM indgang. Jeg har prøvet noget lignende nogle år tilbage (Rega arm), hvor jeg testede og til slut udskiftede både kabel samt phonostik for at få fjernet støj og fnidder - jeg fik fjernet støjen helt (måles men ikke hørbar). Samme situation ifm. berøring, flytning af kabel etc., men intet hvis jeg fjernede kablet til pladespiller - så du har også indstrålingsstøj på selve indgangen af RIIA/forforstærker.

Jeg vil få checket det MC RIIA/indgangstrin først, evt. med en anden pladespiller, da det lyder lidt voldsomt i henhold til din beskrivelse. Hvis en anden pladespille ikke laver støj, så et næste trin at få kikket på kabel og stik til pladespiller.

Alt nær pladespiller incl. kablet er meget følsomt overfor diverse små dimser med strømforsyning, mobiltelf og lignende, eller en fed trafo i dit udstyr. Flyt/sluk evt. lamper med lysdioder, trafo dertil. Du har en støjkilde og den stråler ind - beviset: du kan påvirke støjen ved at bevæge dig rundt i stuen.

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har oplevet det med en lampe der stod ved siden af anlægget. Den fik det til at summe i forstærken.
Lampe væk = stilhed

Nu har jeg så en anden drilsk ting der har fået mig til at investere.

Købte mig en strøm skinne med 6 stik i. De er sat parvis med en afbryder imellem.
Mit problem er at min dvd for anlægget til at komme med en irriterende hyletone.
Fjernsyn på standby kan også have indflydelse på diverse summen.

Så gennemgå hele din kæde og slå ALT fra, og lad grammofon, forstærker og højtalere være det eneste. Og så sæt det hele gradvis til igen.
Den metode har givet mig stor glæde, da man i værste fald har en defekt i enten riaa eller grammofon.

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes