Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 850, skarp diskant? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2011 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen :)

så skete det endelige: for et par uger siden fik jeg sammensat mit første anlæg med min Nad C352 forstærker og et par vidunderlige Dali 850 højtalere :)
jeg har nu gået og lyttet til dem i et par uger nu og jeg er rigtig godt tilfreds med dem, men der er en lille ting: jeg synes diskanten er rimelig "skarp" hvis man kan sige det sånn. er det generalt eller skal jeg tilskrive det, de dårlige kabler jeg har fra forstærker til højtalere (kabler fulgte med sælger og er ikke i for god stand eller kvalitet) og meget ringe signal kabler, jeg operere med?

tusind tak på forhånd :)

Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Marts 2011 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Det er et kendt fænomen at Dali 450 og 850 er noget skarpe i toppen, solgte selv mine 850'ere videre til fordel for et sæt Dali
18 MkII af samme grund.

Mange skifter diskanten ud med en Scanspeak D2904/9700, som skulle virke på nuværende delefilter og samtidig løse
problemet med den skarpe diskant. Søg her på forummet, hvor diskussionen har været oppe flere gange :)

Held og lykke

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

tusind tak for det hurtige svar :)

kan jeg slet ikke tilskrive noget af den skarpe diskant til kablerne ? :)

Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Marts 2011 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Tjek om du har den rigtigt fase på dine strømstik , hvis det er vendt forkert kan diskanten og mellemtonen godt blive temlig grov , tænker også på din Nad forstærker den kan nyde godt at stikket er vendt rigtigt.

Ellers er det rigtigt prøv med div. kabler og se om lyden bliver bedre , køre du single eller biwire til højtalerne, single wire kan godt give bedre diskant.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

nu er jeg ikke en haj til hifi så hvad mener du helt præcist med "den rigtige fase på dine strømstik", hvad er en fase og hvilket strømstik snakker vi om?

jeg kører single wire så vidt jeg har forstået begrebet (altså singlewire har du 2 ledninger tilsluttet til hver højtaler og biwire har du 4 til hver højtaler)

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Det er det stik du sætter i væggen det kan nogle gange forbedre lyden hvis du lige vender det 180 grader , der er ingen garanti for at du får bedre lyd men chancen er der.Kommer an på om du bor tæt på evt. industri eller han mange kilder der laver støj på dit el-net.

madmax

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

så selve strømstikket skal vendes? :) det vil jeg teste ihvertfald for det lyder meget interresant :)

vil man ikke kunne sætte en støjreduser på (kan ikke huske fagbegrebet men en lille plastikdims der fjerner støj fra kablet og som også sidder på laderkabler til computere)? :)

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 Marts 2011 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hej L&C

du kan selvfølgelig vælge at gøre et eller andet ved diskanten alene, eller du kan gøre et par ting bedre for hele højttaleren, der forhåbentlig ikke har kostet dig det helt store beløb? Der er desværre trådviklede keramikmodstande i serie med dine diskanter, og det i sig selv virker degraderende. Mellemtonen kunne ha' godt af en tiltekreds, da den desværre vokser en del energimæssigt over hele sit virkeområde og bassen har det faktisk helt udemærket i et lukket kammer, desværre er dine kabinetter med basreflex, et princip der kan medvirke til at udtvære detaljeringen en del. Hvis du prøver at hive delefilteret ud, for at sætte bedre stumper i, vil du opdage at dette ikke er umiddelbart muligt, da ledningerne frem til enhederne er limet fast i adskillelsen imellem de to separate basvolumener.. De to delefilterspoler lyden passerer på vej til dine to basser, der varetager det selv samme frekvensområde, er af ganske mådelig kvalitet. Der er meget kobber, men desværre også temmelig stor modstand i spoletråden, der umiddelbart vil udfordre din forstærker på dæmpningsfaktoren. Diskanten kan der fortælles mange historier om. Den korte er, at der er tale om en forholdsvis billig SEAS-enhed uden det helt store tilskud af vellyd.. Der er en del tråde på nettet om umiddelbar udskiftning af diskantenheden, men sjældent til det bedre, da dette stunt også kræver et delvist nyt filterdesign.. Visse folk har skiftet diskanten ud med en ScanSpeak 9700. Om det er en god løsning ved jeg ikke, men dyrt er det ihvertfald og sandelig om ikke også SS9700 har sine helt egne personlige problemer med i bagagen..  Og ja, dine billige kabler kan også gøre en del til at forringe din lyd!

Mvh. Jens/Modifix

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

LoudandClear skrev:

så selve strømstikket skal vendes? :) det vil jeg teste ihvertfald for det lyder meget interresant :)

vil man ikke kunne sætte en støjreduser på (kan ikke huske fagbegrebet men en lille plastikdims der fjerner støj fra kablet og som også sidder på laderkabler til computere)? :)

korrekt det er det jeg mener.

madmax

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hej Modifix :)
så det du med andre ord siger er at jeg hellere skal forsøge mig med bedre kabler end at begynde at rode med diskanten? :)

nu har ejg heller ikk en DAC og eftersom jeg kører musik fra computeren kunne det jo også være en grund til at den er så "skarp"? eller er det helt ude i skoven? :)

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Du bør ikke bare ukritisk rode med at udskifte diskanten, det er prøvet alt for tit med sære resultater.

Hvis du spiller direkte fra en blærbar med "indbygget" lydkort, kan der også godt komme lidt "skarphed"derfra..

Prøv evt. noget kabel med massive kobberledere til en start.

Mvh. Jens/Modifix 

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Je det er altid besværligt at rode med diskanten , brug den som den er og tweak med kabler .Har selv Dali 400 og eftersigen skulle det være den samme diskant og jeg har ikke skarp diskant.

Så kabel tweak og måske din indretning i stuen mange bare vægge er ikke godt for lyden , tæpper på gulvet alt sammen små tips der ikke koster en herregård og alle kan være med.

madmax

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

skal det så udelukkende være signal kabler? eller skal det ogs være højtalerkabler? :) har du et link til nogen du kunne anbefale? :)

nu har jeg dem på et lille værelse hvor der er noget alle vejne, har sågar et tæppe foran min seng :)

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hvis du henter din lyd fra computeren via et stereo minijack-stik, så starter den let sære lyd allerede der.

Hvad angår de massive kobberledere så var det højttalerkablerne jeg mente..

Mvh. Jens/Modifix 

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

det skal lige siges jeg snart køber en DAC converter også for at rette op på det "kradse" problem jeg har i forvejen fra computerens lydkort :)

men jeg skal nok huske de der kobberledere til højtalerne :) tak for hjælpen

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Marts 2011 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg ligger jævnligt øre til 2 sæt Dali 850. Og ingen af sættene lyder hidsige i toppen. Det ene sæt spiller med et kabel fra Harald Tuborg mener jeg det er, og det andet bruger noget ældre audioquest kabel. Så jeg tror ikke at et kabel vil gøre særligt meget for din lyd.

Se evt. om du kan låne en cd-afspiller, og test om lyden bliver bedre her, fremfor din pc. Jeg hørte også selv musik fra min pc engang, men gik gradvist væk fra det, ubevist, da en cd-afspiller klart er at foretrække fremfor.

Hvor højt spiller du når diskanten er hidsig? Forstærkeren sætter nemlig også sine begrænsninger på et tidspunkt, og det kan sagtens gøre diskanten skarp at lytte til.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

den begynder at skærer allerede ved 10 % og ved 35-40% gør det rimelig ondt i ørerne ved de høje toner :)

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007
Sendt: 24 Marts 2011 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Jeg ligger jævnligt øre til 2 sæt Dali 850. Og ingen af sættene lyder hidsige i toppen. Det ene sæt spiller med et kabel fra Harald Tuborg mener jeg det er, og det andet bruger noget ældre audioquest kabel. Så jeg tror ikke at et kabel vil gøre særligt meget for din lyd.

Se evt. om du kan låne en cd-afspiller, og test om lyden bliver bedre her, fremfor din pc. Jeg hørte også selv musik fra min pc engang, men gik gradvist væk fra det, ubevist, da en cd-afspiller klart er at foretrække fremfor.

Hvor højt spiller du når diskanten er hidsig? Forstærkeren sætter nemlig også sine begrænsninger på et tidspunkt, og det kan sagtens gøre diskanten skarp at lytte til.

Hey..

Jeg har også spillet på 850 i en hel del år, og det har ikke været diskanten, der har været for "hidsig"

Til gengæld skiftede jeg seriemodstanden til mellemtonen til en 1,8 Ohm, istedet for den 0,5Ohm som er standartmonteret. (Begge modstande diskant/mellemtone blev skiftet til induktionsfrie)

Det fungerede rigtig fint, og kostede under kr. 100,- at ændre.

mvh

chris-torb

PS: Jeg har filterdiagram til højttaleren, med værdier og det hele, hvis nogen skulle være interesseret....

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Marts 2011 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

LoudandClear skrev:

den begynder at skærer allerede ved 10 % og ved 35-40% gør det rimelig ondt i ørerne ved de høje toner :)

Er det procent på vol. potmeteret?
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Marts 2011 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

ja :) det en ca angivelse for har ikk display på forstærkeren XD

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes