Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2024 | 03:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: oplæg til dipol ht (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 05 April 2011 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

hej

 jeg har lige lavet en tegning over et par højtaler jeg har tænkt på at bygge
  men jeg er lidt usikker på om jeg kommer i problemer med placeringen af enhederne

så her er en lille tegning over den



sig frem  er åben for alt

de kommer til at stå i et rum med skråvæge ..   4,2 meter bred  8,5 meter lang  

 deling imellem enheder   15 fra 20 til 160 ca .. 12 fra 160 til 1000.. 4 fra 1000 til 4000  1 4000 og op


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 05 April 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hmm... Måske skulle de to 12" være lidt tættere på hinanden, når de arbejder op til 1 kHz.? Der skulle være plads, såfremt den ene 15" flyttes ned. Bare et forslag.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 05 April 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Sæt de 4 stk. 15" ud på siderne (2 på hver) i en H eller U baffel. Delefrekvensen skal så nok ned på 100-120 Hz.  Ryk de 2 stk. 12" ned under hinanden og mellemtone og diskant over dem.

Med de sidemonterede basser udligner du de vibrationer der ellers vil blive afsat i en alm. stor "plade" baffel. Samtidig kan du få et slankere design. Dybden må så nødvendigvis være 50-60 cm, men da en åben baffel alligevel skal væk fra bagvæggen vil det ikke ændre meget på placeringen i rummet.

Et andet bonus er, at højttaler ikke behøver at være så høje.




__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 06 April 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

hej

 jan

 jeg har prøvet nogen en u baffel -.. det var ikke lige mig .. syntes der kom for meget kasse lyd .. men hvordan havde du tænkt at placere enhederne i en H baffel


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 06 April 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Hej,

Ikke for at være lyseslukker, men man tager ikke bare en plade og placerer nogle enheder på den og så har man en god dipol. Der er mere i det. Ganske som det er med en traditionel højttaler. Prøv a tage et kig på følgende link:

http://musicanddesign.com/Old_Home.html

Der er en masse info om design af dipol. På den side kan du også downloade John Krekovskys ABC dipol design guide + simulerings værktøj til Excel.

Mvh, Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 06 April 2011 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

hej

jeg er godt klar over at det er ikke bare nogen man bare lige gør ... jeg har arbejdet en del med det over se sidste år


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 09 Juli 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hej bette smed

Hvad med en L-baffel, så får du en sammensætning af to stærke bafler

  

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Alpha Akustik

Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 05 September 2011 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt!
Jeg har også rodet meget med dipol, og har nu et setup med 2 stk.15", en 7" og en diskant.
Man får nogle grimme peaks og dips i frekvensgangen i området ~200-2000 hz, hvis man placerer mellemtonen uheldigt.
Med beregningsprogrammer som dette her kan man optimere på det.. http://audio.claub.net/software/jbabgy/BDBS.html
Dens beregnede frekvensgang svarer uhyggeligt meget til det jeg måler i min stue..

Får du iøvrigt ikke et problem med stivheden af bafflen? Der er ikke megen godstykkelse mellem enhederne.

Hvis du har plads til over en meters afstand til bagvæggen, burde to 15" være nok til god dybbas, højden på sweetspotten ud
for mellemtone/diskant bliver vist også lidt over spisestolshøjde med den opstilling du lægger op til. jeg regner med at ørehøjde
er 90-100 cm. (men jeg er også en sofakartoffel)

Hvis jeg skulle starte forfra ville jeg overveje 4 stk.12" over hinanden evt. som Steinway Lyngdorf..

Under alle omstændigheder ville jeg ikke gå fra 15" til 12", men bruge en mindre og hurtigere enhed end 12"eren. 8-10" ville
være mit valg..

Ohh ja hvad med fabrikat? Har ladet mig fortælle at SB har nogle gode til formålet..
Til top Vis elovelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elovelo
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 05 September 2011 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

elovelo skrev:
Spændende projekt!
Jeg har også rodet meget med dipol, og har nu et setup med 2 stk.15", en 7" og en diskant.
Man får nogle grimme peaks og dips i frekvensgangen i området ~200-2000 hz, hvis man placerer mellemtonen uheldigt.
Med beregningsprogrammer som dette her kan man optimere på det.. http://audio.claub.net/software/jbabgy/BDBS.html
Dens beregnede frekvensgang svarer uhyggeligt meget til det jeg måler i min stue..

Får du iøvrigt ikke et problem med stivheden af bafflen? Der er ikke megen godstykkelse mellem enhederne.

Hvis du har plads til over en meters afstand til bagvæggen, burde to 15" være nok til god dybbas, højden på sweetspotten ud
for mellemtone/diskant bliver vist også lidt over spisestolshøjde med den opstilling du lægger op til. jeg regner med at ørehøjde
er 90-100 cm. (men jeg er også en sofakartoffel)

Hvis jeg skulle starte forfra ville jeg overveje 4 stk.12" over hinanden evt. som Steinway Lyngdorf..

Under alle omstændigheder ville jeg ikke gå fra 15" til 12", men bruge en mindre og hurtigere enhed end 12"eren. 8-10" ville
være mit valg..

Ohh ja hvad med fabrikat? Har ladet mig fortælle at SB har nogle gode til formålet..


hej

diskanten  er ss 2904/7000  lille mellem tone er 12m .. 12" er cw er124 .. den er kendt for at være en god mellemtone . bas er skytronic 15". men det står desværre nogen stille for tiden .. har ikke tid til at hygge med det ..  har også tænkt på at lave bassen som folde kabinet. .. lige nu er 4 basser bare sat i en plade som måler 79x79. har ikke problemer med at plader flytter sig .. det er alt andet i rummet som ikke vil stå stille


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 05 September 2011 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

12" basserne ville jeg dele ved 500hz istedet for 1khz. Mellemtonen kan sagtens nå dem nedadtil. Ellers får du muligvis en lidt nasal klang. Øret er ret følsomt i dette område.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 05 September 2011 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

ja det tror jeg du har ret i .. at de ikke skal for højt op ...  men mut måle udstyr er desværre defekt .. så skal finde nogen andet .. mangler en mic forstærker 

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes