Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Fil konvertering = manglende filer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 07 April 2011 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hej H4A brugere

Jeg har/havde 751 GB ukomprimeret musik liggende i WMA Lossless på min NAS, som jeg fornylig har opgraderet fra 2x1TB til 2x2TB. Jeg afspiller det på mit anlæg via et Sonos setup. Men Sonos og WMA Lossless er ikke en god blanding, idet at track nr. tag'sne ikke bliver overført til Sonos dvs. at musikken ligger i alfabetisk orden og ikke i den nummerrækkefølge som de gør på selve CD'en - til min store fustration

Jeg har nu via Dbpoweramp om-konverteret det til FLAC, og her er nummerne i den rigtige (CD)rækkefølge (det tog lige 34 timer!)

MEN nu mangler jeg en del musik, jeg ved godt at FLAC komprimere data en smule, men jeg har valgt den lavest mulige komprimering idet data pladsen ikke pt. er begrænset, men efter konverteringen har jeg "kun" 503 GB musik tilbage OG flere numre er "forsvundet" - ex. et "best-of" album med Queen som indeholdt 20 numre er blevet reduceret til kun 4 numre

Jeg har stadig en af de "originale" 1TB disk, hvor musikken ligger i WMA Lossless, så jeg kan gendanne eller udfører endnu en konvertering af data.

- Er der nogen der har haft samme oplevelser og kender en løsning på dette, måske et andet program til konverteringen ??

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 April 2011 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Hej,

Min erfaring er at Flac er bedre til atkomprimere lossless end WMA, så at det fylder mindre skal du ikke tage dig af.

Da du konverterede brugte du så batch-converten fra db-poweramp? den er fantastisk til formålet, og burde komme med en log over alle fejl bagefter hvis der er noget der gik galt, hvilket der jo er noget der tyder på. Jeg har kun positive erfaringer med dB-poweramp til batchkonvertering, og har svært ved at forestille mig den bare har ædt nogle af filerne uden at komme med en fejlmeddelse.

MEN når nu du siger at det lige er på en Best of der mangler noget, så kan det være jeg har en ide. Hvis numrene på best of cd'en har været tagget forkert kan de være endt i en forkert mappe. F.eks hvis nogle af numrene har stået som værende fra forskellige cd'er, eller haft extra kunstnernavne selvom de lå i samme mappe, kan de være endt et andet sted.

Prøv at gennemgå WMA filerne fra albummet og se om ID3 data'en er rigtig og enstydig for alle numrene. Det eneste problem med batchconvertering er nemlig at det er meget følsomt overfor tags, og den navngivningsmetode man bruger til at genere de nye filer og foldere efter.

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2011 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Hej Ney_

Ja jeg brugte Batch-converter funktionen - 2 gange endda, da jeg 1. gang ikke fik hakket af i Mappe-artist, så alle numrene lå bare i den samme mappe, så det var lige 34 timer spildt...

Jeg har søgt over alt på/i Sonos systemet, da jeg er opmærksom på det du skriver omkring tag'ingen af medvirkende kunstere, men når man på Sonos søger på selve album navnet, så kommer alle tracks på albumet frem, eller skulle jeg skrive burde. Jeg har sågar søgt på selve track navnet "We Will Rock You" og det er bare "væk" - jeg har nummeret på 2 Live albums, og de kommer fint frem, ved søgningen ?!?

Jeg fik ingen fejl medelser fra Dbpoweramp, og jeg havde bedt det om at kontrollere at den konverterede data var det samme som det oprindelige, så hvad der lige er gået galt ???

kongen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2011 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hvad med at finde ud af hvad der mangler og rekonvertere det istedet for alting ?

Eller måske lave et script som konverterer en mappe ad gangen og tjekker at antallet af filer er korrekt?

Eller hvad med at lave navnene om på dine wma filer så deres titler gør at de ligger korrekt i sonos ?

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 07 April 2011 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger også DBPoweramp til Squeezebox. Enkelte gange kan jeg ikke finde nogle numre som jeg har markeret som favorit. Indtil nu har jeg regnet med at problemet var Squeezeserver, men måske har jeg samme problem som du med DBPoweramp.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 07 April 2011 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Jeg står ”lidt” i samme problem – mit problem er dog, at mine HD er ved at være 4-5 år gamle, og det er ikke let at lave en 1:1 back up, eller for den sags skyld –lave en kopi/paste over på en frisk disk..!? da der mangler en del metadata.

Jeg har fundet dette program, der samler det hele i en folder, og er endog meget let at fikse manglende covers på.

Hvis jeg var dig ville jeg køre denne ”på dine WMA filer” og derefter prøve at konvertere dem til FLAC, faktisk den samme øvelse jeg selv skal igennem.

http://thegreenbutton.com/forums/p/6175/28954.aspx

PS: hvor satte du flueben så den beholder folder, og ikke boldt lægger alle numre i en lang rækkefølge..??

Ser frem til, at høre om du får løst det.

Peter

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2011 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hrm hvis Id3 tags er iorden og poweramp ikke er kommet med fejlmeddelser kan jeg virkelig ikke greje hvad der er gået galt, jeg har lavet mange batch conversions med dbpoweramp og endnu ikke stødt på et eneste problem.

@CPH-R metadata ligger i selve filerne, så der forsvinder altså ikke noget ved at kopiere det. Hvis din afspiller af bizarre årsager har et musikbilbiotek hvor der er gemt noget extra info kan du selvfølgelig løbe ind i problemer, men det lyder altså underligt hvis det skulle være tilfældet

Og mhs til foldere så på den her skærm så klik på dynamic http://www.techfuels.com/attachments/download-tools-software s/17589d1268238446-dbpoweramp-music-converter-13-4-illustrat e-5-39mb-freeware-music-converter.jpg
så kan i selv vælge hvordan det skal ligge.

[IFCOMP][IFVALUE]album artist,[album artist],Various Artists[]\[album]\[track] [artist][][IF!COMP][IFVALUE]album artist,[album artist],[artist][]\[album]\[track][] - [artist] - [title]

Er en populær måde at gøre det på, jeg bruger selv også [IFMULTI] til dobbelt cd'er da jeg ikke gider have begge cd'er i samme mappe. Men det kræver at ens id3 tags er korrekte :)

edit: pro-tip :D [origpath]\[origfilename] burde beholde alt som det var før i batchconvert. det havde jeg helt glemt, det andet er når jeg ripper

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 08 April 2011 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:
Hrm hvis Id3 tags er iorden og poweramp ikke er kommet med fejlmeddelser kan jeg virkelig ikke greje hvad der er gået galt, jeg har lavet mange batch conversions med dbpoweramp og endnu ikke stødt på et eneste problem.

@CPH-R metadata ligger i selve filerne, så der forsvinder altså ikke noget ved at kopiere det. Hvis din afspiller af bizarre årsager har et musikbilbiotek hvor der er gemt noget extra info kan du selvfølgelig løbe ind i problemer, men det lyder altså underligt hvis det skulle være tilfældet

Og mhs til foldere så på den her skærm så klik på dynamic http://www.techfuels.com/attachments/download-tools-software s/17589d1268238446-dbpoweramp-music-converter-13-4-illustrat e-5-39mb-freeware-music-converter.jpg
så kan i selv vælge hvordan det skal ligge.

[IFCOMP][IFVALUE]album artist,[album artist],Various Artists[]\[album]\[track] [artist][][IF!COMP][IFVALUE]album artist,[album artist],[artist][]\[album]\[track][] - [artist] - [title]

Er en populær måde at gøre det på, jeg bruger selv også [IFMULTI] til dobbelt cd'er da jeg ikke gider have begge cd'er i samme mappe. Men det kræver at ens id3 tags er korrekte :)

edit: pro-tip :D [origpath]\[origfilename] burde beholde alt som det var før i batchconvert. det havde jeg helt glemt, det andet er når jeg ripper

@Ney_ tak for info omkring metadata…!

Mht. det andet du skriver –der tabte jeg lige, måske du ville være flink at skære det ”lidt” mere ud i pap for prins Knud her..!? jeg ønsker at konvertere alt min musik, men programmet skal beholde folderne, når åbner dBpower amp (her tager jeg den der hedder batch converter) så får jeg ikke lov at vælge en hel folder, men den tager numrene enkelt vis.

Peter

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2011 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

kongen skrev:
Hvad med at finde ud af hvad der mangler og rekonvertere det istedet for alting ?

Eller måske lave et script som konverterer en mappe ad gangen og tjekker at antallet af filer er korrekt?

Eller hvad med at lave navnene om på dine wma filer så deres titler gør at de ligger korrekt i sonos ?

Hej Kongen

- Det kommer nok til at tage længere tid, at gå alt igennem manuelt, end at omkonvertere det hele! Vi snakker 1000+ CD'ere, som skal gennemgåes slavisk, det har jeg slet ikke tålmodighed til

- At lave et script, det finder jeg aldrig ud af, men det burde DBpoweramp også gøre automatisk.

- Tager igen nok lige så længe eller længere end at omkonvertere det hele.

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

PS: hvor satte du flueben så den beholder folder, og ikke boldt lægger alle numre i en lang rækkefølge..??

1. gang gjorde jeg ikke  = 34 timer spildt

2. gang ja !

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2011 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

For at bebeholde den originale struktur, er det nemmeste at klikke på "Dynamic" (se billede) og så skrive [origpath]\[origfilename] i stedet for [artist]\[artist]... Derefter bliver det valgte konverteret og lagt i præcis samme filstruktur i undermapper til den mappe der er valgt i "folder" (my documents i eksemplet på billedet).

Dog mener jeg at man kun har muligheden i den betalte version(reference?), tror ikke dynamic kan vælges i den gratis version.

Med hensyn til udvælgelsen burde du have et skærmbillede som det nedenstående. Og så burde du kunne vælge din musik mappe og så får alle undermapperne ikonet med to mapper på (convert folder and sub-folders).

Bare sig til hvis det ikke giver mening, så gir vi det et forsøg mere

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2011 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Hej igen Ney_

Man kan godt vælge dynamic i den gratis trail version, men jeg har ikke prøvet at skrive [origpath]\[origfilename] Jeg prøver det lige inden min prøvetid udløber om et par dage

Convert folder and sub-folders - er på plads.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

RiverKing skrev:

Hej igen Ney_

Man kan godt vælge dynamic i den gratis trail version, men jeg har ikke prøvet at skrive [origpath]\[origfilename] Jeg prøver det lige inden min prøvetid udløber om et par dage

Convert folder and sub-folders - er på plads.

Du må lige sige til om det gjorde en forskel. Iøvrigt, så husk at man kan sætte converteringsprocessen til lav prioritet, så man kan bruge pc'en imens, så er det ikke så slemt at det tager en krig at konvertere hele cd samlingen

Og rart at vide at prøve versionen kan tage dynamic, så kan man anbefale det til folk der lige skal have konverteret skidtet en enkelt gang men ikke har brugt programmet før.

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2011 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Hej igen, jeg har lavet et seperat setup med an stationær pc, som kun arbejder på konverteringen, så jeg mærker det ikke 

Men jeg har lige måtte indstille opgave en smule grundet udskiftning af selve NAS'en, så jeg afventer lige at en kollega kommer forbi en aften og sætter det "op". Håber at jeg når det inden min prøve licens udløber.

Jeg vender tilbage asap, men tak indtil videre

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes