Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 23:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Denon dl-160 - MM/MC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 13 April 2011 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hej kammerater.

Jeg har lige fået en Rotel RQ970BX RIAA med posten idag!

Jeg skyndte mig at pakke den ud, for nu skulle der høres Oh Mercy med gode gamle Bob!
Jeg har i et stykke tid ikke kunnet høre LPer, fordi jeg for nyligt har skiftet til en forstærker som ikke har indbygget phono preamp.

Da jeg satte den til, blev jeg dog pludselig i tvivl om hvilken indgang jeg skal bruge, MM eller MC?

Min pick-up er en Denon Dl-160. Jeg ved at det er en High Output MC pick-up, men skal RIAAen så indstilles til MM eller MC?

Det lyder dejligt på MM, men er der mere at hente ved at bruge MC?
Hvad er mest korrekt? Og kan jeg risikere at overbelaste MC-delen hvis jeg f.eks. finder ud af at det er den som lyder bedst?

Jeg håber I kan hjælpe mig her

Mvh. Dennis
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 13 April 2011 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Du skal bruge mm indgangen , hvis du bruger mc  indgange vil jeg tro at du overstyre signalet , da det jo er en high output mc pickup.

 

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 13 April 2011 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Det er ikke altid at den bliver overstyret, det kommer lidt an på.....men det det bliver temmeligt højt uden at skrue særligt op. Men det er mm som Madmax skriver.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 13 April 2011 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Super.

Tak for de hurtige svar!

Det spiller også som det aldrig har gjort det før!
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 599
Sendt: 14 April 2011 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Det rigtigt at DL-160 er konstrueret som høj-niveau eller højimpedant moving coil pick-up. Det betyder bare at der
er viklet flere vindinger på den bevægelige spole. Derfor har spolen højere udgangsspænding, men også højere
indre modstand end en lav-niveau/lavimpedant MC.

Det er jo så ganske rigtigt meningen at man skal kunne benytte denne type uden den ellers nødvendige MC-
headamp eller transformator. Men der er flere meninger om dette. Nogle foretrækker lyden med indkoblet MC-
forstærkning, afhængigt af forforstærker/RIAA og MC forforstærker og den benyttede pick-up. Husk at der ikke bare
er tale om ekstra forstærkning, når man indkobler en MC-headamp. Der sker også en ændring af
belastningsimpedansen, som påvirker lyden. Samtidig vil man i nogle tilfælde opleve at selv om MC-forforstærkeren
jo giver ekstra komponenter i signalvejen, vil det samlede lydbillede kunne opleves mere dynamisk, og måske også
mere behageligt. Jeg har personligt aldrig oplevet at en høj-niveau MC kan overstyre en MC indgang, men det er
naturligvis muligt. Til gengæld vil den typisk meget lavere belastningsimpedans give en mere dæmpet, rund måde
at spille på. Og måske lidt mindre dynamisk.
Kort sagt - det er bare at lytte sig frem. Der er ikke noget, som går i stykker.

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 14 April 2011 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Tak for det uddybende svar, Klogesen.

Jeg har lyttet lidt frem og tilbage og har, for nu, fundet ud af at det lyder bedst med RIAAen sat til MM.

Måske fordi den først og fremmest et designet som en MM-RIAA, eller også er det bare min egen personlige smag og resten af setup'et der gør, at
det er bedst med denne indstilling. Det vigtigste er jo at det er musik der kommer ud i den ene ende
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes