| Sendt: 14 April 2011 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det rigtigt at DL-160 er konstrueret som høj-niveau eller højimpedant moving coil pick-up. Det betyder bare at der
er viklet flere vindinger på den bevægelige spole. Derfor har spolen højere udgangsspænding, men også højere
indre modstand end en lav-niveau/lavimpedant MC.
Det er jo så ganske rigtigt meningen at man skal kunne benytte denne type uden den ellers nødvendige MC-
headamp eller transformator. Men der er flere meninger om dette. Nogle foretrækker lyden med indkoblet MC-
forstærkning, afhængigt af forforstærker/RIAA og MC forforstærker og den benyttede pick-up. Husk at der ikke bare
er tale om ekstra forstærkning, når man indkobler en MC-headamp. Der sker også en ændring af
belastningsimpedansen, som påvirker lyden. Samtidig vil man i nogle tilfælde opleve at selv om MC-forforstærkeren
jo giver ekstra komponenter i signalvejen, vil det samlede lydbillede kunne opleves mere dynamisk, og måske også
mere behageligt. Jeg har personligt aldrig oplevet at en høj-niveau MC kan overstyre en MC indgang, men det er
naturligvis muligt. Til gengæld vil den typisk meget lavere belastningsimpedans give en mere dæmpet, rund måde
at spille på. Og måske lidt mindre dynamisk.
Kort sagt - det er bare at lytte sig frem. Der er ikke noget, som går i stykker.
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|