Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Denon AVR 3805 og digital Hd lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
falk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Status: Offline
Sendt: 14 April 2011 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er den lykkelige ejer ar en AVR 3805 og til den er tilsluttet en squeezebox Duet digitalt.
Nu er jeg faldet over denne side http://hdtracks.com/ der sælger digital flac filer i  HD kvalitet.
Jeg har hentet demoen - en 96khz 24bit flac sag, som squeezboxen fint understøtter.
Spørgsmålet er så - hvad sker der nå det digitale signal rammer Denonens AL24 processor.
Den processor opskallerer alt til 24bit, men hvad når jeg sender 24bit ind i den?
Er det jeg hører HD lyd (det lyder i øvrigt fantastisk), eller er det 24 bit lyd, nedskalleret til 16bit og opskaleret til 24bit igen?

Der er ikke rigtig noget hjælp at hente fra Denon.

Til top Vis falk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af falk

kennethp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 April 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Al logik siger at hvis din forstærker understøtter 24 bit signaler så burde den ikke lave om på signalet.
Nyd musikken
Til top Vis kennethp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethp

falk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2011 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Det er jeg også selv kommet frem til. Jeg "fandt" en for mig ukendt funktion på min reciever der viser hvilken samplingsfrekvens det digitale signal har. Den siger 48 khz - det viser sig at squeezebox duet downsampler og kun kan sende 24bit/48 khz videre, ikke 96khz som jeg blev bildt ind, så det passer fint.
En upgrade til squeezebox touch vil give mig 24/96khz.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 April 2011 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Bitrate ind og og er desværre noget man skal kontrollere selv (så godt det kan lade sig gøre), for mange producenter er meget "frie" i deres fortolkning af HD lyd, pass-through og upsampling.

Den eneste måde man rigtigt kan være sikker er ved at have et display, der kan vise input og output - eller sine egne ører - men det kan altså være svært at høre forskel på 16Bit/44,1 KHz og 24Bit/96KHz - selvom der digitalt er stor forskel.

Flere producenter skriver gerne 24Bit-192KHz konverter - men det betyder så ikke at den kan modtage sådan et signal og sende det videre. Mange nedsampler først og upsampler så igen... Det skal ikke være nemt

falk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

squeezboxen undersøtter op til 24bit -192khz, men kan kun sende 24bit-48khz videre. Det er bekræftet af logitech. (touch og transporter op til 96 khz), og test fra audiophile bekræfter dette - ikke noget med downsampling upsampling.
Denonen viser helt korrekt samplingsfrekvensen uanset hvad jeg smider i den. 44.1 khz ved cd, og 48 khz ved hd-lyd fra squeezeboxen. Jeg har meget svært ved at tro at denons display viser samplingsfrekvensen korrekt, men har downsamplet signalet alligevel, før den igen upsampler dette, specielt fordi den understøtter sacd og dvd-a.

Jeg kan fortælle at nu har jeg hentet et par album jeg ejer på cd fra hdtracks som 24/96 - og det lyder markant bedre. En helt anden ro og specielt i de højere toner er der en klarhed og gennemsigthed hvor cd udgaven slet ikke kan følge med. Skal siges at cd udgaven afspilles ligeledes som flac, blot med 16bit 44.1 khz.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes