Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2024 | 05:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Div. designspørgsmål fra en amatør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
izzit
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 25 April 2011 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  


*EDIT*
Er der en admin der kan flytte denne til selvbyggeri? Kan ikke rigtig se nogen slet-knap.


Hej Hifi'ers.

Jeg har prøvet at spørge om det samme på speakerbuilder.dk, men efter en uge uden svar mister man tålmodigheden, og jeg vil simpelthen så gerne nå noget, mens solen velsigner os udendørs mennesker.

Jeg er midt i at bygge en boombox, som er stærkt stærkt inspireret af the Boominator ( DIYaudio - The Boominator )

Jeg modificerer den ikke hardwaremæssigt, men vil lave den i sådan en størrelse, så jeg forhåbentlig kan have den i skulderstrop, eller cykeltrailer.

Jeg er ikke nogen haj til elektronik eller andet i den gren, der ellers måtte hjælpe mig, så håber i bærer over med mig.

Af udstyr kommer den til at bestå af:

2x Woofers: P.audio HP10W
4x Tweeters: CTR KSN1001A - en tæt erstatninger (http://www.onlyfactorydirect.com/p-376-4-pcs-piezo-tweeters -replacement-for-motorola-ksn1001a.aspx)
Amplifier: 41Hz Amp6basic

Jeg er nu ved at ved være klar til at save hullerne i kassen, så de dejlige dele kan blive blottet til det sommerlige Danmark. Dimensionerne i øjeblikket er 90x40x30, hvor jeg nok vil gøre den smallere, og måske også lavere. Lige nu virker den lidt stor og kluntet at skulle cykle rundt med.

Jeg vil have en woofer på hver sin side (så magneterne peger ind på hinanden) og 2 tweeters i hver side (der var 4 i en pakke, så de skal jo bruges).

Så her kommer mine spørgsmål:

1) Skal de to woofers være i hvert sit rum, altså adskilt med en plade i mellem sig?
Hvis nej:

1a) Skal magneterne sidde klods op ad hinanden, eller skal der være afstand?

2) Nu hvor voluminaet er mindre end det anbefalede (såvidt jeg blev klog på Q-værdien). Skal jeg da have huller i kassen til ventilation, og i så fald hvor store?

3) Min oprindelige idé er at have wooferne adskilte fra tweeters og batteri + amp. Er der hold i at jeg har bildt mig selv dette ind?

4) Min ven snakkede om et delefilter. Jeg har hørt nogen sige at det ikke var nødvendigt med de enheder jeg har. Mens jeg selv ikke har nogen anelse om hvorvidt det kan betale sig. Hvad siger i?

Hvis det har nogen indflydelse på svaret, så skal den bruges til at spille ved grilleri i parker osv. Jeg er dog ikke typen der har behov for at forpeste alle andre der bor i samme postdistrikt, og jeg kan få gåsehud og stiv tisseflûte når jeg hører at kvaliteten er i orden.

Så håber jeg i kan hjælpe denne stakkel. Har jeg udelukket nogle detaljer, så sig endelig til!

- Hvis i kommer forbi Odenses parker, så giver jeg en bajer som tak! Og der kommer selvfølgelig billeder op når jeg kommer i gang igen.
Til top Vis izzit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af izzit
 
izzit
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 25 April 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Nu skrev min kære ven til mig, og forvirrede mig yderligere. Jeg havde altid set dette projekt som nemt og hyggeligt. Men så lige pludselig sidder man og prøver at forstå Q-værdien i forbindelse med volumen af kabinet. Push-pull og alt muligt andet.. Nå.. Lidt varm luft..

Min buddy fik bragt emnet delefilter op på banen. Han mener det kunne være en god idé, og ville forbedre lyden mærkbart, hvis jeg købte et minidsp, så jeg kunne korrigere for rummet on-the-fly.

Er der hold i dette? Kan dette betale sig, når jeg så godt som udelukkende kommer til at spille udendørs?

Hvis disse spørgsmål virker meget basale, må i gerne linke til hjemmesider der forklarer disse emner, da jeg umiddelbart ikke ved hvilke nøgleord der skal googles efter.

*EDIT*
Og det her er placeret det forkerte sted.. VERDAMMT!

Er der en admin der kan flytte det? Kan ikke rigtig se nogen slet-knap.



*2ND EDIT*
Jeg kan lige så godt smide de fattige billeder ind, som jeg har. Jeg har ikke tænkt mig at smukkesere på den, før end jeg er tilfreds med lyden - da det er mit første projekt vil jeg nødig ødelægge noget som jeg har brugt så lang tid på at gøre smukt :P

Min usamlede forstærker - AMP 6 BASIC


VUF VUF - P.audio HP10W




Tweeter - CTR KSN1001A


Status - jeg kan kun sidde og kigge på mit krydsfiner, og forestille mig hvordan det ville se ud, hvis de var monteret.

Til top Vis izzit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af izzit
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1418
Sendt: 26 April 2011 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

izzit skrev:


Så her kommer mine spørgsmål:

1) Skal de to woofers være i hvert sit rum, altså adskilt med en plade i mellem sig?
Hvis nej:  Nej

1a) Skal magneterne sidde klods op ad hinanden, eller skal der være afstand? Tja - i teorien burde der vel være lidt afstand (men det kan også diskuteres ), men i praksis, og til dit brug, så vover jeg det ene øje og siger: De kan limes sammen! (Det er faktisk en god ide at få en form for fysisk kontakt, da det øger styrken i konstuktionen betydeligt - evt. vha. en gevindstand el.lign.)

2) Nu hvor voluminaet er mindre end det anbefalede (såvidt jeg blev klog på Q-værdien). Skal jeg da have huller i kassen til ventilation, og i så fald hvor store? Nu nærmer vi os et område, hvor det er svært at svare dig kort (det ville være nemmere, hvis du "lige" satte dig ind i grundlæggende teori om ht , søg evt. på Arne Rodahl her på sitet), men det korte svar er, at hvis du ikke bruger "optimalt" Q (0,707), vil du ikke få helt så dyb bas. Du kan godt få dybere bas med en refleks-løsning, men det kræver at du regner det ud vha. et program som f.eks http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

3) Min oprindelige idé er at have wooferne adskilte fra tweeters og batteri + amp. Er der hold i at jeg har bildt mig selv dette ind? Hvis diskanten er lukket, så bassen ikke kan "blæse" membranen ud, så prop bare det hele ind i een kasse (den skal dog være så tæt som muligt, af hensyn til bassen)

4) Min ven snakkede om et delefilter. Jeg har hørt nogen sige at det ikke var nødvendigt med de enheder jeg har. Mens jeg selv ikke har nogen anelse om hvorvidt det kan betale sig. Hvad siger i? Tja - jeg ville prøve at undgå delefilter af hensyn til effektiviteten, men prøv uden (det er ikke så svært at sætte et filter i bagefter - det kunne gøres med kun en komponent på bassen )

Hvis det har nogen indflydelse på svaret, så skal den bruges til at spille ved grilleri i parker osv. Jeg er dog ikke typen der har behov for at forpeste alle andre der bor i samme postdistrikt, og jeg kan få gåsehud og stiv tisseflûte når jeg hører at kvaliteten er i orden.

Så håber jeg i kan hjælpe denne stakkel. Har jeg udelukket nogle detaljer, så sig endelig til!

- Hvis i kommer forbi Odenses parker, så giver jeg en bajer som tak! Og der kommer selvfølgelig billeder op når jeg kommer i gang igen.
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Meier
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1418
Sendt: 26 April 2011 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

izzit skrev:
Min buddy fik bragt emnet delefilter op på banen. Han mener det kunne være en god idé, og ville forbedre lyden mærkbart, hvis jeg købte et minidsp, så jeg kunne korrigere for rummet on-the-fly.

Er der hold i dette? Kan dette betale sig, når jeg så godt som udelukkende kommer til at spille udendørs?

  Det virker som lidt OverKill til dit projekt , det vil da bestemt være muligt at forbedre lyden - spm. er bare om du ikke ville få mere værdi ved at investere pengene i bedre enheder?
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 26 April 2011 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

MiniDSP kræver en computer for at ændrer filter mv. Jeg vil også mene det er overkill, så heller købe endnu en forstærker kun til bassen, og så lave et simpelt aktivt filter.

Jeg har lige bestilt en Arjen Helder Tripath forstærker (færdigt modul) for 70 kr. inkl. fragt på ebay, så det behøver ikke være dyrt. En 12V 2A strømforsyning er købt for 35 kr. (kvaliteten er sikkert også derefter).

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
izzit
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 26 April 2011 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Ja så fik jeg da lidt at læse på!

Jeg har fundet hans indsigtsartikler og dem får jeg forhåbentlig tygget igennem i løbet af ugen (medmindre de bliver længere pr. artikel.)

Mht. 1 og 1a. Tak! Jeg prøver at smide dem samen, og se hvorledes det går an. Så nu kan jeg få savet min kasse lidt mindre. Tak for det.

2) Jeg har fundet artiklerne! Tjek. Jeg har kigget på linket, og anerkendt at jeg lige skal sidde med en kop kakao og forkortelserne (og have fundet data sheetet), inden jeg går videre der.

Kan jeg være i stand til at dæmpe de negative sider ved dette, ved f.eks. at smide glasuld ind, eller andet absorptivt?

3) Tak. Den skulle gerne blive helt tæt. Ellers ville min bror af en tømrer blive skuffet (og skældt ud :P)

4) Jeg kan se at jeg har ødelagt min amp 6 basic, og skal købe en ny - og denne gang bliver den købt samlet, da mine loddeskills simpelthen er for dårlige. Er der en - frisk fra hoften - der kan anbefales?
Til top Vis izzit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af izzit
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 26 April 2011 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Den jeg anbefaler er billig men ikke den chip der går for at være bedst. Arjen Helder har et godt ry og laver også lidt dyrere
ting baseret på den, ifølge mange,, bedste chip, nemlig 2020'eren.   

Til dit brug tror jeg dog at den jeg nævner er fin. Den holder sig under bagatelgrænsen på 80 kr., så der kommer ingen told og
gebyrer oveni.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 26 April 2011 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Phaedras
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 September 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 27 April 2011 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hej Izzit..

Der er en masse ting jeg ikke helt forstår du undrer dig over og begiver dig ud i.. Hvis din boombox er så stærkt inspireret af Boominatoren, hvorfor så ikke bare bygge den? Du er i færd med at bygge en boombox på 90x40x30.. Det er større end boominatoren og vil ikke spille højere..

Du bør sætte dig ned og læse alle 117 sider i tråden på diyaudio.com og så vende tilbage..

Hvis du virkelig vil lave en boombox med kun 2xHP10w og piezo tweeters, så vil jeg anbefale dig at lave en halv boominator da du så ikke behøver beregne kabinettet osv men kan gå med standardmålene som allerede er beregnet og testet til døde :)

Bare et lille tip fra en som lige er blevet færdig med sin Boominator nr. 2 :)

Mht forstærker, så køb enten en samlet Amp6 fra 41hz.com eller en Lepai class d amp fra Ebay.. Den sidste er ret billig :)
Til top Vis Phaedras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Phaedras
 
izzit
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 28 April 2011 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Den bliver også mindre end dette. Men grunden til mine mål, var at jeg havde regnet på det optimale volumen af kassen, og det skulle være noget større end det er i forvejen. Så besluttede jeg mig for at 90*40*30 ville være af okay størrelse. Så fik jeg savet det ud, og det var aaalt for stort.

Han havde et link til skitsen af hans nyeste boominator på google sketchup, men uden mål - såvidt jeg kunne se. Så det var derfor jeg gættede mig frem. Hvad er standardmålene da?

Jeg har kigget de første 64 sider igennem, og de nyeste 15 sider. Men meget af diskussionen går på emner som jeg ikke har forstand på, så man sidder med lidt af en tom fornemmelse efter at have læst det igennem.
Til top Vis izzit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af izzit
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 28 April 2011 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Lepai forstærkerne går for at være ret dårlige på produktionssiden. Arjen Helder har et bedre ry her, men det er uden kasse og stik, men ellers færdige moduler.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes