| Forfatter |
|
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har undret mig lidt over hvilken del af lyd setupet normalt vil farve mest på udgangslyden? jeg går udfra at kilden nok farver mest.. men hvad med Forforstærkeren, effekt forstærker.
Umiddelbart var der stor forskel på bassen med en B&O forforstærker til Vicent SP933 i forhold til en Vincent 226 mkII til den samme Vincent SP933.
Hvad siger i, hvad skulle man opgradere først, hvis man vil lege lidt med en anden lyd?
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest ville jeg gøre mig det klart:
Hvilket resultat du søger?
Er der noget du er utilfreds med, eller måske har hørt bedre andre steder?
Så til os andre:
Hvilke højttalere, lytterym, dæmpning af samme, samt hvilken musik ønsker du reproduceret.
Du er nødt til at sætte dig ned og lave en lille brainstorm over hvad du vil med dit system. Ellers bliver det nemt blot en sludder for en sladder 
Vi er mange der gerne vil hjælpe, men vi har selv været så grueligt meget igennem, at vi har brug for de ovennævnte simple men grundlæggende vigtige informationer, før vi kan guide bedst muligt 
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
[...]
Hvad siger i, hvad skulle man opgradere først, hvis man vil lege lidt med en anden lyd? |
|
|
Højttaler. Rum.
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det meget uspecific, men det var også lidt meningen ;)
NAD og Vicent har to forskellige lyde, efter min mening. Det løse spørgsmål var om i havde nogle erfaring med hvilket combination af effekt/forforstækere vil få mest af "mærkets" lyd frem.
F.eks. Vincet forforstæker -> NAD effekt = mest NAD NAD forforstærker -> Vincent effekt = mest VINCENT
Jeg har ikke så meget erfaring med forskellige opsætninger af forforstækere og effektforstærkere, ej heller ikke penge nok til at få den erfaring. Derfor håbede jeg på at i kunne komme medjeres erfaring og mening omkring hvilken del farver lyder mest? er det hvor siganlet skrues op og ned eller hvor det forstækers?
Grunden til min tanke gang er at jeg overvejer at finde en ny lyd - ikke nødvendigvis fordi min Vincent 226 mkII gør det dårligt, men for at se hvilken "mærke" lyde der ellers er derude og om de evt passer mig bedre..
Højtalere: Audio Physics Superior II DAC: Cambridge DacMagic Forstærker: Vicent 226-mkII Vincent RIAA Ariston RD11s SME3009 - rød 2M RUM: 15-18 kvm, 1:1.1 - dæmpning alt for lidt :(
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja... Min erfaring siger mig at højttalerne giver den største forskel i lyden. Herefter forstærker (jeg har altid selv brugt intg. forstærkere, så jeg ved ikke hvordan det hænger sammen med for og effekt.) Og så til slut cd-afspiller.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
|
Har undret mig lidt over hvilken del af lyd setupet normalt vil farve mest på udgangslyden? jeg går udfra at kilden nok farver mest.. men hvad med Forforstærkeren, effekt forstærker.
Umiddelbart var der stor forskel på bassen med en B&O forforstærker til Vicent SP933 i forhold til en Vincent 226 mkII til den samme Vincent SP933.
Hvad siger i, hvad skulle man opgradere først, hvis man vil lege lidt med en anden lyd?
|
|
|
Rørforstærkere og pladespillere farver lyden mest. Mange foretrækker den farvning den højere forvrængning giver. Du må lytte dig til hvilken lyd du bedst kan lide. Det er kun dig der kan afgøre det.
__________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
vil klart sige højttalere (Uden at have stor erfaring med rør) og rummet og placering i rummet.
Hvis man skifter forstærkere ud, vil det være stort set samme lyd med små ændringer. Hvis man skifter speaker, kan
man få en helt ny lyd.
Er der nogle der ved om det er forforstærkeren eller effektforstærkeren, der farver mest af de to? Det er jo egentlig
et ret interessant spørgsmål.
|
| Til top |
|
| |
aakilde Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 58
|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at tag en tur i en Hi-fi-butik og lyt på den samme højtaler med 3 forskellige forstærkere. Tag den forstærker du bedst kan li' og lyt til den på 3 meget forskellige højtalere... 
Du kan jo i princippet få lige præcis den lyd, du ønsker, men da det er de færreste af os, der har ubegrænsede muligheder for at købe grej og indrette lytterum. Så det vil altid være en prioritering af, hvad du gerne vil opnå. -Eller i det mindste, hvilken type musik, du vil prioritere skal lyde mest som det var meningen det skulle lyde ved indspilningen...
Højtaleren er ultimativt det sted, hvor lyden bliver mest farvet, da det er her, det er sværest at gengive alt fra 20-20000 hz. Når du så har valgt om du er mest til bånddiskant eller Cervin Wega, kan du altid vælge en forstærker, der passer godt og giver de nuancer i lyden, du kan li'.
Så det er helt fedt at finde ud af til en start, om du vil ofre pengene på at flytte en masse luft upræcist eller flytte en lille smule luft helt nøjagtigt...
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifi er en stor farvning. aslt farver lyden, alt den snak om at ting er neutrale er noget vrøvl. Ingen aner hvordan det oprindeligt
lød i studiet inden de mixede det hele i smadder..... så farv lyden som du kan lli det.
Hygge
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
Ok, det meget uspecific, men det var også lidt meningen ;)
NAD og Vicent har to forskellige lyde, efter min mening. Det løse spørgsmål var om i havde nogle erfaring med hvilket
combination af effekt/forforstækere vil få mest af "mærkets" lyd frem. F.eks.Vincet forforstæker -> NAD effekt = mest
NADNAD forforstærker -> Vincent effekt = mest VINCENTJeg har ikke så meget erfaring med forskellige opsætninger af
forforstækere og effektforstærkere, ej heller ikke penge nok til at få den erfaring. Derfor håbede jeg på at i kunne komme
medjeres erfaring og mening omkring hvilken del farver lyder mest? er det hvor siganlet skrues op og ned eller hvor det
forstækers? Grunden til min tanke gang er at jeg overvejer at finde en ny lyd - ikke nødvendigvis fordi min Vincent 226 mkII
gør det dårligt, men for at se hvilken "mærke" lyde der ellers er derude og om de evt passer mig bedre..
Højtalere: Audio Physics Superior IIDAC: Cambridge DacMagicForstærker: Vicent 226-mkIIVincent RIAAAriston
RD11s SME3009 - rød 2MRUM: 15-18 kvm, 1:1.1 - dæmpning alt for lidt :( |
|
|
Jeg har hørt Vincent forstærkere med rør i forforstærkerdelen. Og syntes det lød rigtig godt. det var hos DAT med deres små
Icon'er og den mindste Vincent med indbygget CD. Jeg vil slet ikke overveje NAD, medmindre du kigger på deres
integrerede M3 eller S300(har jeg selv ejet). Men igen behold dog din Vincent, den er fin.
Første og fremmest ville jeg sikre mig at du bruger et kable som har XLR i den ene ende og RCA i den anden. på den måde
bruger du de balancerede udgange på din DAC magic og springer et led over i elektronikken. Og det kan HØRES. Har selv
DAC magic og det er klart det billigste tweak ever  Eventuelt tilslut både RCA og mit førnævnte forslag (XLR)... og sæt
dem til hver sin indgang.... skift nu frem og tilbage mens du høre musik.... herefter tror jeg ikke du er i tvivl længere. Der
sidder simpelthen en Op-amp (OPA275) på RCA udgangen... som ganske giver et led mere i kæden, og et skridt NED af HIFI
trappen
Dernæst. AKUSTIK... det kan simpelthen ikke siges nok. dit anlæg ændre helt karakter. Fordi du med bare en lille dæmpning
af rummet, får reduceret mange ellers irriterende reflektioner fra din højttaler, som kommer forsinket frem til dine øre... og
derfor er mere i vejen end til gavn. Det tager lidt tid og man skal ville det... men præmien er stor
Jeg har læst en del af hifi biblen "the ultimate guide to high end audio" Og der står udtrykkeligt at hvis man ignorere og/eller
tager lidt for let på opsætning og akustik. så er det spild af tid og famlen i blinde.... at skifte kabler og andet grej. misforstå
ikke... du kan sagtens ændre lyden..... Men til HVAD?? og fra HVAD?
Læs om de helt grundlæggende nødvendigheder for en god hifi-oplevelse- før du begynder at drage alt for mange
konklusioner. Du vil blive så evindeligt overrasket over hvad bitte små, men rigtig vigtige ændringer kan gøre. Men gør det
nu ordenligt. ellers er det lidt for meget gambling med penge og tid - do your homework!!
Der er masser af gode råd og vejledning også på denne hjemmeside - studér dem.
Vi andre søger vores eget hifi-paradis. Men ingen slipper fri for at måtte overholde selv de simpleste fysiske og akustiske
regler, hvis de vil have optimal glæde af deres anlæg.
Derfor lægger jeg så stor vægt på at du selv må starte med at få styr på forholdene, hvori du drager dine konklusioner
omkring dit anlæg. herefter begynder det hele at give mere mening
Brug aldrig 2000 kroner på kabler, du vil blive skuffet når først den værste placebo-feber har lagt sig. Brug heller 1/10 af
beløbet på at finde nogle dæmpeplader, som du maler, forklæder som et billede eller lignende. Det vil give dig så utroligt
meget mere.... og du vil begynde at opleve hvilket anlæg du rent faktisk lige nu og her, sidder og lytter på
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alt info..
Digtal_Thor: Er helt enig med dig.. især lyddæmpning, hvilket bliver mit første projekt. for som du siger, så stoler jeg ikke helt
på lyden, den er for forvirrende til tider. Og Ja, jeg køre DacMagic på XLR og det er en forbedring, helt klart!
aakilde: Har skam været i HIFIKLUB og høre på Cambridge og NAD og forskellige højtalere i DALI serien samt B&W, og jeg var
overrasket over hvor stor forskel i lyden der er på de to forstærkere. Hvilken en der er mere præcis er så en anden side af
sagen ;) Nu leder jeg ikke efter noget der SKAL være præcist, men noget som falder mig i god jord.
Spørgsmålet står dog stadig ubesvaret - jeg ved der ikke er noget endeligt svar... en sludder for en sladder..
Hvad farver lyden mest, forforstærkeren eller effektforstærkeren?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttaleren er det svageste led i dit/vores udstyr. Det er også derfor du skal lægge flest af de penge du vil bruge på hifi her. Elektronikken farver næsten ikke samlignet med højttaleren. Så er der jo også det rum du vil spille i. Det kan give tidligt gråt hår og et underligt sært blik i øjnene.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
kenneth74 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 386
|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
... hej der hvor jeg har oplevet et ret stor forskel var da jeg gik fra en nad c272 effekt til en digital effekt hypex 180.. damm og jeg syntes ellers naden spilled godt.. den blev fejet af banen .. der er bare meget mere hul igennem ..! kontrol.. jeg har selvfølgelig også prøvet med kabler .. men der hvor jeg oplevede den størreste forbedring da jeg gik fra nad til hypex.
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 893
|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rødbeder farver mest __________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
kenneth74 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 386
|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
.... enig..  ... men er det vandet i rødbederne eller selve rødbederne der farvet mest..?
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget rør udstyr og forstærkere i den billigere ende farver lyden, noget er behageligt andet er nærmest ulideligt.
Hvis du prøver at kigge på lidt dyrere entusiastgrej vil du finde noget som kan være ret nøgen i lyden, det er ikke nødvendigvis sagen og det er næsten umuligt at være heldig at købe grej fra forskellige fabrikanter som så passer perfekt sammen.
Jeg gik fra et sæt 100W rør monotrin i 90'erne til en Naim (transistor) forstærker på bare 25W men denne lille Englænder demonstrerede til fulde hvad jeg søgte (uden at vide det) dejlig ufarvet ikke betonet lyd (andre ulemper usagt)
Noget af det mest ufarvede grej jeg har hørt er en Lavardin, Leben, Kebschull eller en Cambridge, sidstnævnte var dog en streg for kedelig omvendt er meget Amerikansk grej, f.eks Audio Research Bose osv fra 80'erne nærmest ulidelig farvet og sløvt
God jagt i audiohell, alle apparater farver lyden mere eller mindre
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Højttaleren er det svageste led i dit/vores udstyr. Det er også derfor du skal lægge flest af de penge du vil bruge på hifi her. Elektronikken farver næsten ikke samlignet med højttaleren. Så er der jo også det rum du vil spille i. Det kan give tidligt gråt hår og et underligt sært blik i øjnene.  |
|
|
Enig med allanowich, men da du selv nævner, at du har et problematisk lytterum, så skal du jo have det dæmpet (gætter problemet er der); ellers vil dine indkøb umuligt kunne bedømmes. Dernæst find og brug meget af investeringen på en god højttaler.. Det resterende kan du derefter lytte dig til, nu er forskellene minimale, og der er styr på dit rum. Ikke en eneste har dit rum, din hørelse og din smag - så test og brug din egen fornuft derhjemme, og så får du det lige som du ønsker det  Vær tålmodig, du kan ikke købe dig til det gode/perfekte på et par uger.. Samt spild ikke tid/kr. på kabelsnak og andet fidus - det koster masser af tid + kr. og giver kun promiller i 'rente'  __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
aakilde Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 58
|
| Sendt: 02 Maj 2011 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt at høre, at du har været omkring hifi-klubben og høre på forskelligt grej. Jeg undrer mig også over, at der kan være så stor forskel på, hvordan 2 forskellige forstærkere kan spille forskelligt på samme højtaler.
Men min pointe var sådan set mere, at du lige skal overveje, om du er mest til kammermusik eller Metallica. For det bestemmer hvilken højtaler, du har brug for. Det er første sted at optimere... -Og hvis du er til Metallica er dæmpning af rummet det næste...
I den sidste ende er det højtalerens delefilter og enheder, der skal spille godt sammen med din effektforstærker... Enhederne bliver påvirket af strøm fra forstærkeren, men genererer også selv strøm mens de spiller, og det er det, forstærkeren skal håndtere og dæmpe... Nogle forstærkere er så ringe, at du kan slå på basmembranen og høre et ekko... Der er stor forskel på, hvordan forskellige forstærkere håndterer, det støj højtaleren genererer... -og nu er vi ude på et teknisk overdrev, hvor jeg ikke helt er hjemme...
Men min pointe er, at højtaleren skal afspejle din favoritmusik og derefter kan man optimere rum og vælge en god forstærker, der kan håndtere højtaleren godt. -Og så er der signalkilden. Men med din DACMagic er du sandsynligvis godt kørende.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
|
|
|
Hmm..ja...det kommer jo ganske an på hvilken forforstærker og hvilken effektforstærker du tænker på???? Vi er ved at være derhenne, hvor man kan spørge: Hvad er højest - et tordenskrald eller Rundetårn? Niels
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Maj 2011 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Zwonkie skrev:
|
|
|
Hmm..ja...det kommer jo ganske an på hvilken forforstærker og hvilken effektforstærker du tænker på???? Vi er ved at være derhenne, hvor man kan spørge: Hvad er højest - et tordenskrald eller Rundetårn?
Niels
|
|
|
Jeg holder med Niels her. Og henleder igen opmærksomheden på mit indlæg højere oppe på siden.
Lad for enhvers skyld være med at købe noget som helst. Men prøv nu at smide en dyne på gulvet foran dine højttalere. flyt lidt rundt på dem, giv dem plads omkring sig. Herefter kan du eventuelt prøve at låne noget udstyr som du kan teste i dit eksisterende system. Men pas nu på at du ikke kommer til at famle i blinde. Du skrev jo selv at dine penge var sparsomme, og det koster jo ikke penge at læse på lektien og smide en dyne på gulvet for at teste reflektionernes indvirkning på lyden. Sæt igang 
|
| Til top |
|
| |