Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 20:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedste højtaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anders1910
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har igennem et stykke tid virkelig ønsket mig en opgradering til mit anlæg, har læst masser af reviews og hørt lidt forskelligt - men jeg kunne godt tænke mig at høre om jeres reallife erfaringer!!

Mit setup:

Plinius Hiato int. forstærker

Plinius CD-101

Kabler: NORDOST VALKYRJA RCA 1 METER, HT-kabel Black Rhodium Polar Samurai

Jeg har overvejet følgende: Magico V2 og Magico V3, B&W 802D, Marten Bird, Audiovector Si6 Avangarde Arrete, Dali Euhopia og Helicon, men hvad er jeres forslag? Ukendte mærker er absolut også interessante!

Min lytterum er ca 25 m2, aflangt og ikke indrette optimalt til lytning (dvs. det er min stue med sofaer etc.), så højtalerne må ikke være alt for kræsne.

Ser frem til at høre jeres forslag

Til top Vis Anders1910's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders1910

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

jeg vil mene at du skal have Dynaudiohøjtalere, dit rum er ikke stort nok til feks B&W 802D, som kræver luft omkring.

se link her : http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=14723

det er et godt bud på en ht til dit system, jeg har hørt Focus 360, og den spiller helt magisk med det rigtige udstyr, og nul farvning af lyden , det kan man ikke sige om de andre du har nævnt

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Lad endelig med at købe det første og bedste ;-)  Prøv så meget som muligt og få et godt tilbud!

Jeg hørte de nye Pass Labs højttalere forleden, en lækker lyd. Elektrostater skal næsten prøves.

Mvh

Frank.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan finde et brugt sæt et sted. Så ville jeg klart prøve et sæt Dali Grand Coupe. Dem skulle du kunne finde i nogenlunde stand til ca 4500 for et par. De spiller lækkert, med detaljer og meget generøse hvad angår rummet. Nok mest fordi de ikke er så store, "kun" en 6½ tomme bas og diskant = 2 vejs.

Det er ikke nogen disko højttaler. Men det formode jeg bestemt heller ikke du er til, når du nu har Plinius udstyr.

Ellers har Dali Mentor fået megen ros. B&W 802D er simpelthen ALT for stor til dit lille rum og ville være fuldstændigt vanvittigt at have i et lytterum som ikke er ordenligt dæmpet.

Stor set INGEN har nogensinde opnået synderlig glæde af at købe dyrt hifi og herefter proppe det ind i et rum med halv dårlig akustik - andet end måske snobberi og pralefaktor.

Så længe du kigger på passivt delte højttalere og især i dårlig dæmpede rum, så vil for store højttalere kun give dig problemer, som du aldrig med nogen forstærker eller kabel, vil kunne komme uden om.

Læs de indsigtsartikler der er her på hjemmesiden, samt  søg/læs/lær omkring de mest grunlæggende opsætningskrav, som hifi kræver. Søg på hvordan kreative hifi-nørder dæmper deres lytterum.

Fakta er. At du kan få et par brugte højttalere til 5000kr til at spille MEGET bedre end noget til 100.000 kr. Så længe du sætter dig ind i at sætte udstyret ordenligt op, dæmper dit rum korrekt samt sætter de rigtige komponenter sammen. Her skal det nemlig forstås at selv om nogle højttalere er små, så kan de sagtens kræve masser af effekt = stor forstærker, for at virker ordenligt og tilfredsstillende.

Verden er ikke sort eller hvid... og der er mange detaljer at tage hensyn til.

Held og lykke i hifijunglen

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hvad med et sæt af system audio master højtaler som koster 12999 eller 18999kr pr stk den mindste kan tåle op til 300watt og går fra 40-35.000hz inden for kun +/- 1.5db og den store kan tåle op til 400 watt fra 30-35.000hz inden for +/- 1.5 db.

Med den voldsomme effekt din forstærker har skal du nok gå efter topmodellen fra system audio

http://www.system-audio.com/_da-DK/produkter/gulvhøjttalere/ gulvhøjttalere

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Hvad med et sæt af system audio master højtaler som koster 12999 eller 18999kr pr stk den mindste kan tåle op til 300watt og går fra 40-35.000hz inden for kun +/- 1.5db og den store kan tåle op til 400 watt fra 30-35.000hz inden for +/- 1.5 db.

Med den voldsomme effekt din forstærker har skal du nok gå efter topmodellen fra system audio

http://www.system-audio.com/_da-DK/produkter/gulvhøjttalere/ gulvhøjttalere

Synes jeg også at der anbefales højtaler i en helt anden klasse end det du søger, højtaler til 5000kr nu må i sku lige styre jer. Trådopretter har en integreret forstærker fra plinus der har 300watt i 8 ohm og som efter en kort søgen på nettet kan se at den koster som ny over 50000kr så et sæt dali grand coupe til måske 10.000kr er ikke godt nok og selvfølgelig skal Trådopretter have nogen højtaler der kan spille højt selv om det er sjældent man udnytter 300 watt eller 450watt.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Trådopretter hvad er dit budget og skal det være gulvhøjtaler eller må det godt være små kompakte stander højtaler med max 8" bas ?

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 April 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Trådopretter hvad er dit budget og skal det være gulvhøjtaler eller må det godt være små kompakte stander højtaler med max 8" bas ?

Hvis du tjekker priser på de højtt. trådstarter selv nævner, så ligger de på 25k+ - pr. stk.

M.v.h.

Til top Vis Henrik B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik B. Besøg Henrik B.'s Websted

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2011 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Henrik B. skrev:

gasolin skrev:

Hvis du tjekker priser på de højtt. trådstarter selv nævner, så ligger de på 50k+ - pr. stk.

M.v.h.

Ved godt at hans budget er højt, men ikke hvor højt, og om han skal have store gulvhøjtaler ?

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Maj 2011 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Henrik B. skrev:

gasolin skrev:

Hvis du tjekker priser på de højtt. trådstarter selv nævner, så ligger de på 50k+ - pr. stk.

M.v.h.

Ved godt at hans budget er højt, men ikke hvor højt, og om han skal have store gulvhøjtaler ?

De nævnte Magico koster 150.000,- for et sæt - så kan du selv regne på det. 

M.v.h.

Til top Vis Henrik B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik B. Besøg Henrik B.'s Websted

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2011 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Var selv igennem føkgende højttalere i min søgen:

Audiovector S3 Avandtgarde Arreté. Amphion Argon 3L og prio 620.
Neat Momentum 4i, Spendor 8se, Sonus Faber Cremona M, Martin Logan Vantage, Avalon ascendant N, Dali Helicon 400/800
Mk2, B&W 802D, 804D, B&W 803S, Linn Majik 140,
Dynaudio: Focus 220, Focus 360, contour 3.4, confidence C1, confidence C2, Ultimate consequence.
Vienna Acoustics Mozart, BeethovenConcertGrand og The Kiss. Jm lab Focal 1037be

Endte med Audio Physic Virgo25

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Maj 2011 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Audio Physics laver også nogle rigtig, rigtig velspillende højttalere! De kan klart anbefales.

M.v.h.

FysikNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv 802D hvor jeg har dem stående i en stue på ca. 40 kvm. Det går fint. Har også haft dem i et mindre lokale på ca. 25 kvm da jeg skulle bruge stuen som festlokale. Jeg synes ikke at de lyd indeklemt. Jeg har hellere ikke optimale lydforhold i min stue. Den er for levende og har for lang efterklangstid. Men nyder altid lyden fra højtalerne alligevel. Den krystalklare diskant og kontante bas er noget som jeg synes disse højtalere gengiver fremragende.

Men dette sagt så tror jeg ikke at de er godt match for din Plinius. Hørte på Plinius sammen med forskellige Højtalere og hvis det er højtalerer med lav impedans vil Pliniusen have problem med at have styr på dem lige i dette spektrum. 802D går tæt på 2,5 ohm et sted i basområdet og da Pliniusen giver 300W i 8 ohm og kun 450 i 4 ohm og derfor har en relativ lille strømforsyning til denne effekt vil de have problemer med at have styr på denne højtaler.

Jeg ville derfor gå efter andre lidt mere letdrevne højtalere.

Håber dette input hjælper dig lidt videre.
Til top Vis FysikNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FysikNørd

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2011 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

hm, hvis prisen er underordnet, så er Dynaudio Sapphire det rigtige valg til en stue på 25 m2.

selvfølgelig kun hvis du virkelig vil høre hvad der er på dine plader, og vil have let ubesværet og superdynamisk lyd uden egenfarvning af musikken  dem jeg også hørt live, og efter min mening spiller de bedre end nogen af de andre " forslag " i denne tråd.

Trådstarter hart en highpowerforstærker og en sådan er som født til at fodre en effekthungrig Dynaudiohøjtaler, som først folder sig ud for alvor fra 200 watt og opad, og ikke på SET,rør, lowpower Class A og lignede forstærkere, eller discount/skrot forstærkere fra det nærmeste supermarked, basta

her er de på tilbud: http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=14083

hvis man kan sige 72000 kr er et tilbud

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Henrik B. skrev:
Digital_Thor skrev:
 B&W 802D er simpelthen ALT for stor til dit lille rum og ville være fuldstændigt vanvittigt at have i et lytterum som ikke er ordenligt dæmpet.

Stor set INGEN har nogensinde opnået synderlig glæde af at købe dyrt hifi og herefter proppe det ind i et rum med halv dårlig akustik - andet end måske snobberi og pralefaktor.

Så længe du kigger på passivt delte højttalere og især i dårlig dæmpede rum, så vil for store højttalere kun give dig problemer, som du aldrig med nogen forstærker eller kabel, vil kunne komme uden om.

Fakta er. At du kan få et par brugte højttalere til 5000kr til at spille MEGET bedre end noget til 100.000 kr.

Undskyld mig, men hold kæ** en gang forkvaklet vrøvl! Vås fra ende til anden.

Måske du skulle en tur ud i virkeligheden og se og lytte til opstillinger - i stedet for at sidde hér på siden og læse "teorier"!

Digital_Thor skrev:
Verden er ikke sort eller hvid...

Nej lige netop!

M.v.h.

Ja, mit indlæg er måske lidt firkantet og groft... men jeg mener stadig det indeholder vigtige retningslinier, eller ihvertfald stiller nogler spørgsmål, som få får stillet.

Jeg HAR hørt alverdens udstyr i prisklasser fra 100kr til 300.000 kr. Hjemmebygget, færdigkøbt og modificeret. Og pris/kvalitet er ikke nogen garanti, ej heller en ultimativ rettesnor, for en god hifi-oplevelse.

Meget udstyr sælges på grundlag af mindre relevante specifikationer, som ikke nødvendigvis giver god lyd eller tilfredshed og musikglæde for lytteren.

Men hvad ved jeg.. jeg har sikkert nok bare læst det et eller andet sted

God vind til trådstarter. Jeg har mine holdninger og andre har deres. Prøver ikke at pålægge nogen noget. 

Jeg ønsker blot at trådstarter bliver glad for sit anlæg en dag og får det meste ud af sine penge

Blander mig ikke mere i denne tråd - er ikke fornærmet blot praktisk

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2011 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Discounthøjtalere er ikke hvad trådstarter efterspørger, Dali Grand Coupe er en form for discounrthøjtaler i den her sammenhæng, og passer bedre til en Nad, Denon,Yamaha eller lignede opsætning, hvor den passer bedre ind

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Anders1910 skrev:

Jeg har igennem et stykke tid virkelig ønsket mig en opgradering til mit anlæg, har læst masser af reviews og hørt lidt forskelligt - men jeg kunne godt tænke mig at høre om jeres reallife erfaringer!!

Mit setup:

Plinius Hiato int. forstærker

Plinius CD-101

Kabler: NORDOST VALKYRJA RCA 1 METER, HT-kabel Black Rhodium Polar Samurai

Jeg har overvejet følgende: Magico V2 og Magico V3, B&W 802D, Marten Bird, Audiovector Si6 Avangarde Arrete, Dali Euhopia og Helicon, men hvad er jeres forslag? Ukendte mærker er absolut også interessante!

Min lytterum er ca 25 m2, aflangt og ikke indrette optimalt til lytning (dvs. det er min stue med sofaer etc.), så højtalerne må ikke være alt for kræsne.

Ser frem til at høre jeres forslag

Dem du skriver om der, stille store krav til dig rum.

Du skal ud og finde nogle der har en tør lyd.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hvilke højttalere har du nu? Og hvad er det du savner?
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Find en forhandler der vil låne dig højttalere med hjem, så du kan lytte i dit lytterum, til den musik du kan lide at lytte til. Fortæl forhandleren om du er til Rammstein eller Agnes Obel, så kan han forhåbentlig finde et udvalg til dig ...

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum