| Forfatter |
|
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen :)
jeg fik lige flyttet rundt på min forstærker som før stod ovenpå mit bord, lige under mit tv som hænger på væggen. nu står den altså på hulden under, med en tyk træplade imellem og jeg må da sige jeg fik mig en glædelig overraskelse: LYDEN BLEV SGU BEDRE!
jeg kan hører en langt klarer lyd både fra diskant, mellemtone og bass. Nu vil jeg så bare hører: hvordan pokker kan de gå til at min lyd kan blive bedre bare ved at flytte forstærkeren? 
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er to muligheder:
1: Dit TV udsender støj, som går i forstærkeren og ødelægger lyden. Når du flytter forstærkeren kommer der mindre indstråling.
2: Der er ingen forskel på lyden, du tror at der er forskel. Lidt det samme fænomen som når folk tror at de kan høre forskel på hvilen 230volt fordelerdåse de bruger.
I praksis er det sandsynligvis en kombination af de to.
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu har jeg testet det ved at flytte forstærkeren frem og tilbage lidt og jeg er nu HELT sikker: der ER en forskel i lyden, men kan mit tv udsende så meget støj så det ligefrem er SÅ hørbart? :)
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det en CRT skærm? de udsender nok mere elektromagnetisme i forhold til fladskærme..
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som med så meget andet inden for lyd, så er der ikke en logisk og målbar forklaring. En moderne fladskærm burde ikke udsende ret meget støj, som en almindelig forstærker kan opfange. Men igen, hvad er "ret meget"?
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er en fladskærm fra sony, bravia serien, ca 5 år gammel :)
det er nok til at jeg nu kan skrue op på kl 12 på forstærkeren uden at hører det mindste knitren har jeg lige fundet ud af det kunne jeg ikke før
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
"knitren" lyder som støj fra dit TV. Det bør ikke være hørbart.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ganske logisk da fjernsynet har SMPS.
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåh ja, det havde jeg glemt.. Godt vi fik det på det rene.. det er pga. SMPS + EMP
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm er der nogen ting jeg ellers kan gøre for at slippe af med støjen der stadig er når jeg spiller musik fra min computer? :)
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 09 Maj 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gode kabler hjælper på problemet. Hvis dine stikkontakter har jord, kan det hjælpe at jorde systemet, både TV og forstærker. Men ellers er det nok ikke ret meget andet at gøre end at have god afstand mellem forstærker og TV. Når du ikke ser TV kan du slukke helt for det, så burde problemet være væk.
|
| Til top |
|
| |
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
det har intet med støj, kabler eller andet Voodoo at gøre..
næh nej det der betyder noget er om højttalerne sidder over eller under forstærkeren..!!
jeg satte min forstærker på bordet og holdt så højttalerne over hovedet og der kom næsten ingen lyd fordi lyden har svært ved at kravle opad.. sænkede så langsomt højttalerne ned mod gulvet og jo længere de kom ned jo kraftigere og bedre blev lyden, det skyldes at signalet i et kabel er ligesom vand..
vand ka ikke løbe opad med ka sagtens løbe ned, det er det samme med lyd...!!
derfor ska din forstærker stå stå højt som muligt ( helst monteres under loftet ) og højttalerne på gulvet, så lyden ka løbe ubesværet NED i dine højttalere...
kan være at du i dit tilfælde har vendt højttalerkablerne forkert siden lyden bliver bedre når din forstærker bliver sat længere ned.. prøv at vende dine kabler om og løft forstærkeren over hovedet, så ska du bare se løjer.. WOW..!
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ændringen i lyd skyldes støj fra dit tv, så burde du kunne stille forstærkeren hvor den stod før, hive stikket ud af tv'et og opleve samme ændring i lyden.
Dog vil jeg primært tro, at du bare tror der er en ændring i lyden.
Der vil naturligvis være en minimal ændring i akustikken i dit rum efter flytning af forstærker, men nok ikke mere markant end den forskel der opstår, ved at du ikke helt tiden lytter fra præcis den samme position i rummet.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
strecker skrev:
næh nej det der betyder noget er om højttalerne sidder over eller under forstærkeren..!!jeg satte min forstærker på bordet
og holdt så højttalerne over hovedet og der kom næsten ingen lyd fordi lyden har svært ved at kravle opad..sænkede så
langsomt højttalerne ned mod gulvet og jo længere de kom ned jo kraftigere og bedre blev lyden, det skyldes at signalet i et
kabel er ligesom vand..vand ka ikke løbe opad med ka sagtens løbe ned, det er det samme med lyd...!!derfor ska din
forstærker stå stå højt som muligt ( helst monteres under loftet ) og højttalerne på gulvet, så lyden ka løbe ubesværet NED i
dine højttalere...
kan være at du i dit tilfælde har vendt højttalerkablerne forkert siden lyden bliver bedre når din forstærker bliver sat
længere ned.. prøv at vende dine kabler om og løft forstærkeren over hovedet, så ska du bare se løjer.. WOW..! |
|
|
Skide godt nu har vi løsningen på alle hifi problemer.
|
| Til top |
|
| |
morten8620 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 223
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
strecker skrev:
|
næh nej det der betyder noget er om højttalerne sidder over eller under forstærkeren..!!
jeg satte min forstærker på bordet og holdt så højttalerne over hovedet og der kom næsten ingen lyd fordi lyden har svært ved at kravle opad.. sænkede så langsomt højttalerne ned mod gulvet og jo længere de kom ned jo kraftigere og bedre blev lyden, det skyldes at signalet i et kabel er ligesom vand..
derfor ska din forstærker stå stå højt som muligt ( helst monteres under loftet ) og højttalerne på gulvet, så lyden ka løbe ubesværet NED i dine højttalere...
kan være at du i dit tilfælde har vendt højttalerkablerne forkert siden lyden bliver bedre når din forstærker bliver sat længere ned.. prøv at vende dine kabler om og løft forstærkeren over hovedet, så ska du bare se løjer.. WOW..!
|
|
|
Det her indlæg er kanon...jeg har kun et problem...mener du det? Sådan set burde jeg ikke være itvivl, men set i lyset af hvad der ellers påståes herinde har jeg problemer.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er fed. Gad vide om den er bedre end de mælkekasser som min forstærker står på.
|
| Til top |
|
| |
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
strecker skrev:
|
|
|
|
Det her indlæg er kanon...jeg har kun et problem...mener du det? Sådan set burde jeg ikke være itvivl, men set i lyset af hvad der ellers påståes herinde har jeg problemer.
mvh
|
|
|
skulle nok have indsat et par stykker af dem her så der ingen tvivl er om min ironi..
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 10 Maj 2011 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Ganske logisk da fjernsynet har SMPS. |
|
|
Dem er der enda flere af og hvis det har lysstofrør som back light så stråler de også ganske meget Electromagnetic Interference = EMI...så sluk TV og sparelamper i nærheden af lydanlægget og dets ledninger.
mvh
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |