Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højtalerkabel kvadrat? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2011
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 11 Maj 2011 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Jeg ved at jeg berører et følsomt emne men jeg har ikke kunne finde et tilfredsstillende svar så jeg tager chancen.

Jeg har et sæt dynaudio kompakthøjtaler (4ohm) der ”trækkes” af en stereo forstærker på 100Watt. Kablet imellem højtaler og forstærker er 3m langt og på 1,87kvadrat. Det er et ”fancy” kabel jeg har fået (til de interesserede vil jeg gætte på at det har kostet lidt over 100kr/m).

Nu overvejer at om det måske kunne give noget at udskifte det med det 6mm2 (til 20-30kr/m). Jeg har selv regnet på modstands forskellen mellem de to typer kabler men jeg ved ikke hvor lidt/meget der skal til for at det giver noget hørbart (i positiv retning).

Så mit spørgsmål er om det kan BETALE sig at udskifte mit nuværende kabel med et kabel med større kvadrat når det drejer sig førnævnte system og 3m?

VH

Til top Vis SørenD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SørenD

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 Maj 2011 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Tykkelsen af kabler har som hoved regel intet med den opnåede kvalitet at gøre.

Der kan være afvigelser på ovennævnte

Du kan jo selv afprøve hvad du bedst kan li'  - for en relativ lille udgift

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Maj 2011 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jeg vil formulere det sådan, at et tykkere kabel ikke nødvendigvis er bedre end et tyndere kabel, medmindre det tynde kabel er meget tyndt. I praksis er det ikke den rent ohmske DC-modstand i højtalerkablet der er den afgørende, hvis blot den er under et vist niveau, og jeg vil gætte på at forskellen i modstand på de to kabler er meget lille.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Maj 2011 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Jo sværere højttalerne er at drive, jo mere strøm går der igennem kablet.

Længden har også noget at sige, men de fleste har ikke over 3 meter til hver højttaler

Evt kan man trække et 4 eller 6 kvmm parallelt med et 1 til 1½ kvmm
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 Maj 2011 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Bruger selv forniklet 4mm2 kabler overalt til mine 7 store CV højtalere (hjemme biograf)

Længderne afhængig af HT placering i min stue, er fra 5m til 30m Bruger Digitale PA forstærkere (ca 1250W pr. HT) og kører altid 0.0dB (svare til 3/4 max volumen på Surround processoren (Onkyo PR-SC5507)

Da jeg i tidernes morgen skulle "lige" prøve mine ny erhvervede 1'ste sæt custom byggede 3½ vejs 15" CV HT, brugte jeg en alm 220V ledning fra forstærker til HT (ca. 1 kvadrat) og efter et par timers spilletid og god bas musik. observerede jeg at 220V ledningerne til HT'erne var lune

Lært af den lektie, opgraderede jeg til 4 kvadrat. (efter simpel DC beregning hvad 4 kvadrat kan tåle i strøm uden for stor spændingstab pr. meter)

6 Kvadrat er lidt overkill. (beregnede at den nemt kan klare 5000W PA effekt ) Så det er spild af penge at gå højere end 4 kvadrat. til jer med god hørelse og ikke vil spille ekstraordinært højt, så hold jer til 2,5 kvadrat. det er rigeligt fint  Dog ALDRIG bruge installationskabler. Har læst i strærkstrøms reglementet, at det er ulovligt at benytte fritliggende installationskabler. (dvs ikke fikseret i skinner eller rør. grunden til dette er at massive kabler har tendens til at knække efter få buk og bøjninger)

Mine erfaringer, er at forstærkerne skal være så store/kraftige, at du ikke behøver at skrue mere end ½ af max volumen og der du syntes er voldsomt højt at høre på  

Hav en god weekend til jer alle

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 Maj 2011 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

http://www.audioholics.com/education/cables/speaker-cable-ga uge gir en rigtig god forklaring

Til 3m ( ca 10 fod) anbefales 18 awg ( omregningstabel http://www.engineeringtoolbox.com/wire-gauges-d_419.html ) sku 1 kvadrat være fint nok.

Taler vi rent sølv er tommelfingerreglen lidt anderledes ( her er 0.8mm ofte nok til selv ret lange træk )
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes