Hej igen.
Ja, det med højttalere er jo det store spørgsmål....!
Jeg har brugt B&W DM 685 med meget godt resultat. De lyder meget store, detallierede og let "laid back" - behagelige og varme. Matcher forstærkerens klare lyd fint. Men de koster 4000,- for et par. (Bedre interne kabler, solid core..., en lidt mindre (flad 14 g.) spole til bas/mellemtone og lille super -bypass-kondensator til diskanten får denne diskrete højttaler op i total-guf niveau.)
Jeg har, i den billigere ende, brugt Tannoys glimrende Mercury V (fem) til 1500,- for et par (i Norge). Gode til vægophæng, forbløffende renhed, nul metalmembraner...
Også tidligere Mercury-udgaver er super gode i den billige ende. Tjek DBA...
Jeg købte nogle Tannoy Mercurys hos HifiForum på Falkoner alle på Frederiksberg for et par år siden til en billig penge, de spiller kanon til prisen. Kun gode erfaringer med den unge mand hos HifiForum, (i modsætning med så mange andre..., desværre), -ring og hør hvad de har. (Tannoy har faktisk en dansker som ejer i dag.)
Den tredie kombination er nok ikke så interessant for dig, nogle højttalere af eget design, med åben baffel mellemtone, ikke egnet til væg.
Alternativt, tjek AudioPro´s små højttalere, de har nogle ret billige små modeller som lyder helt ok og ser godt ud! High WAF!
Til sist vil jeg anbefale nogle gamle, ikke så kendte "perler": Snell type K. Jo ældre jo bedre. Små to-vejs, vanvittig musikalske, seriøse glædesspredere. (Som vi siger på norsk, du forstår nok hvad jeg mener...)
Ikke så meget dybbas, men resten...!!!!! En kvindestemme lyder som din mor dengang hun sagde god nat da du var fem år...
Sorry, god HiFi handler jo om følelser...!
Jeg håber du kan bruge mine forslag til at finde svaret.
Hilsen Helge i Århus