| Forfatter |
|
RasmusKoustrup Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifi4all.
Jeg skal til at købe mig et højttalersystem, men da jeg er ny indenfor emnet har jeg brug for lidt kvalificeret hjælp.
Systemet skal kunne spille godt om, og må gerne have en råstyrke til at spille et lokale op på en 30-50kvm, men primært
skal det stå på mit ca. 25kvm store værelse og spille musik når jeg er hjemme. Det må gerne være sådan så man kan blære
sig lidt overfor sine kammerater ;-).
Har i nogle ideér?
På forhånd tak.
Rasmus.
P.s. Må gerne være brugt, så kom gerne med links fra DBA eller andre sider. Jeg har kigget på NAD forstærkere, men har
ingen anelse om hvad man skal gå efter? Prisintervallet er på max 6000 for højttalere + forstærker.
__________________ Rasmus Koustrup
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rasmus
Hvis anlægget skal kunne spille 50m2 op og dit værelse "kun" er 25, må vi antage at anlægget skal kunne flyttes rundt på?
Hvordan vil du kunne blære dig? Skal "min være større end din" eller skal de bare se at du har bedre smag?
Med den størrelse rum (og muligheden for at blære sig lidt) er du nok nødt til at kigge efter gulvhøjttalere. Jeg er selv stor B&W tilhænger og vil selvfølgelig anbefale disse.
Til prisen kan du kigge efter 603 eller 604 (s3). P.t. kan du finde dem her brugt: http://www.hifi4all.dk/ksb/annonce.asp?id=187685&n=2 Jeg ville selv prøve at prutte lidt om prise, men det er rigtig gode højttalere i den klasse (har selv ejet et sæt 604s3).
B&W gør sig også godt med NAD forstærkere (kører selv med den kombination lige nu). Så næsten en hvilken som helst NAD du kan finde der passer i budgetet (jo større jo bedre, specielt når der er tale om B&W) vil være en mulighed.
På brugt markedet er der også et par andre som jeg mener er værd at fremhæve: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=187561 (Rigtig god lyd. Stille knap så store krav til forstærkeren som B&W) http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=187287 (samme som først B&W link, men i den lyse farve. Læg dog mærke til alderen). http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=188868 (knap så hård ved budgettet, og alle der har XTZ siger at det er den bedste lyd til pengene).
Håber det hjælper dig lidt på vej med højttalerdelen.
/Stefan
|
| Til top |
|
| |
viskestykke Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2011 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal det være stereo eller sourround? Og vægter du lydkvalitet eller lydstyrke højst? :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hurtigt svar :-)
Anlæget behøver ikke være til at flytte rundt på, jeg bøjer mig og siger at det mest af alt kommer til at stå på mit værelse :-)
Jeg tror mest jeg er til stereo, men er ikke sikker.
Jeg vil gerne have at det kan spille højt, men selvfølgelig ikke så det "skratter" - hvis i forstår :-)
Det med at "blære mig" mente jeg sådan - at det kan spille godt til og lyder fint hehe.
|
| Til top |
|
| |
viskestykke Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2011 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vil jeg nok gå efter et par Cerwin Vega højttalere og evt. en NAD stereo forstærker.
Har en ven, der lige har købt sådan et setup, og det lyder fandme godt! Og kan spille højt også ;-)
Det er en NAD c326BEE forstærker han har købt med 2 stk. Cerwin Vega gulvhøjttalere til ca 2000 kr stk (kan ikke huske modellen)
:-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
De B&W højttalere du har linket ser rigtigt gode ud, det eneste problem er bare at jeg bor på sjælland - det selvfølgelig min
egen skyld at jeg ikke nævnte det i mit indlæg :)
|
| Til top |
|
| |
Bastian Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden du dribler ud og køber Cerwin Vega er lytning påkrævet!
Det er en speciel højttaler, på godt og ondt, som man meget nemt enten hader eller elsker!
Jeg er i første kategori 
Af gode højttalere til fornuftige priser vil jeg anbefale DLS.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan ville disse gå med en NAD forstærker?
http://www.dba.dk/jbl-e-100-boeg-125-w-3-ve/id-74019026/
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller disse http://www.dba.dk/avance-alpha-660-moerk-trae/id-73957309/
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Både Avance og XTZ passer i hvert fald fint til NAD. Avance passer sammen med det meste - XTZ har en noget neutral lyd, som passer godt sammen med en varm forstærker som fx NAD.
Og både Avance Alpha 660 og XTZ 89 er nemme at trække for forstærkeren. Jeg har selv ejet XTZ 89 Front, og det er en fremragende højttaler til prisen. Sammen med en gammel NAD er det et setup, som er svært at slå til den pris.
Til gengæld vil jeg sige, at i hvert fald mine Avance Dana 980, selvom de lyder godt på en svag forstærker, virkelig også folder sig ud, når der kommer nogle kræfter til. Jeg har ikke prøvet XTZ 89 Front med en virkelig kraftig forstærker, så jeg kan ikke sige, om de har det på samme måde, eller om de yder lige så optimalt med en svag forstærker. Med samme forstærker kunne de i hvert fald spille en del højere end mine Avance, så det ER en meget letdrevet højttaler.
|
| Til top |
|
| |
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
det første, jeg vil anbefale, at du gør, er at tage i HiFi-Klubben og høre hvilke højttalere du bedst kan lide lyden af. Dali, B&W eller CV. De lyder på meget forskellige måder. Tag din egen musik med. Men en B&W 604 bør kunne spille både kraftigt og pænt. (Noget fyldigere end 683'eren, hvis du lytter til den). __________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
| Til top |
|
| |