Hej Dauerbjerg
Jeg må altså giver Kjeldsen ret. Det er sgu svært bare lige at ramme hovedet på sømmet første gang. Jeg har selv lige med
møje og besvær fået banket mine egne højttalere sammen. Og jeg har bestemt lært en masse under det arbejde. selv om
jeg prøvede at læse og spørge alle jeg kom i nærheden af. så gælder det virkelig om at holde tungen lige i munden. Du skal
f.eks lige sætte dig ned og tænke over i hvilken rækkefølge du vil samle tingene. kabelføring osv. vægt, stabilitet,
egenressonanser i kabinet, dæmpefyld. Ja der er mange ting. desuden skal forskellige enheder have forskellige bafler for at
yde optimalt. det gør meget stor forskel om man afrunder kanter eller sætter enhederne i midten eller lidt til den ene
side(diskant og mellemtone).
mange mener at lukket bas er bedst, mens andre sværger til refleks. igen er det noget personligt, som kun du kan ultimativt
beslutte dig for. så du må prøve dig lidt frem
Men studér hjemmesider som f.eks troelsgravesen.dk Her er tons af meget vigtig og dybsindig viden, som er møj svære at
komme udenom
herefter kan du prøve at bruge "programmet" fra denne side:
http://tkhifi.homepage.dk/javapro/lukketboxe.html
Eller:
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver
Men husk nu at enheder spiller anderledes og ændre deres parametre efterhånden som de bliver spillet til og ophæng bliver
med fleksibelt.
Bauhaus er rigtig flinke til at skære MDF plader ud - du betaler kun for pladeprisen. så kan du tegne og designe lidt. og
herefter gå ned og hente nogle plader som du kan bygge diverse testkasser af. Så begynder du så småt at finde ud af hvad
dine enheder kan og ikke kan
på den måde kan du lege med placering af enheder, deres indbyrdes påvirkning af hinande, dvs hvordan de enten ophæver
eller forstærker hinandens signaler. Der er mange mange ting endnu, men dem må du selv lede lidt efter. læs især grundigt
på Troels' hjemmeside. der er rigtig mange guldkorn at hente - ikke ultimative guldkorn - men ihvertfald en mand som har
pænt stor succes med mange af sine konstruktioner. så gå du bare igang med at læse og bygge testkasser. Og pas nu på du
ikke får blæst en masse penge af på dyre enheder, før du har øvet dig lidt. for du mister bare på det, når du skal sælge
igen.
held og lykke med det - for når du først kommer i gang, så opdager du hvor meget der kan gøres bedre eller anderledes, og
så er du nødt til at bygge igen - gør dit forarbejde grundigt