Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 09:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hjælp til nybegynder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boldspilleren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg er i gang med et mindre projekt, hvor jeg håber at få lidt assistance. Jeg har "arvet" en gammel pladsspiller af min far
og min drøm er at få noget lyd ud af den og lytte til nogle gode gamle Bob Dylan plader. Pladespilleren er en gammel model
(Philips AF-729), men skulle eftersigende stadig fungere upåklageligt!

Mine spørgsmål består så i hvad I kan anbefale af forstærker + højtalere og om det kræver en speciel forstærker at få noget
lyd ud? Jeg har læst mig frem til at der skal bruges en RIAA og at det er billigst at købe en ekstern da nyere forstærker ikke
har dette indbygget? Anlægget skal helst ikke være så stort (jeg tænker minianlæg/microanlæg), da jeg ikke har meget
plads at gøre godt med.

Jeg har vedhæftet et billede af de stik (komposit er det vel?) fra pladespilleren, da jeg ikke er klar over om de vil passe i
enhver forstærker eller
RIAA?



Håber I kan hjælpe mig :)

mvh

Troels
Til top Vis Boldspilleren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boldspilleren
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

De stik der er på billedet er RCA stik og passer til alle nye RIAA - der skal dog helst også være en tynd ledning med "stel" som man fæstner på en stel skrue på forstærkeren eller på Riaaen

gode billige Riaa der vil løse dit " til husbehov" med et lille anlæg kunne være en "Project Phonoboks" eller en Cambridge - de helt billige til 300 kr. som kan købes sammen med antennesktik etc. i blister pack i elgiganten er simpelt hen ikke gode nok

Din pladespiller - hvis den er i orden - er ganske udmærket og den kan du sagtens få glæde af

Skal du have et mini anlæg skal det have en AUX indgang til signalet fra dene ksterne Riaa og der skal du igen bruge et RCA - han til han kabel

Da vi tale om minianlæg og ikke high end mega  behøver du ikke at investere i andet en standard RCA kabler til en 50er

Gode minianlæg kunne fx være TEAC men der findes mange på markedet - hitter du noget der ser fornuftigt ud kan du jo lige poste hvad du har i tankerne inden du køber


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

HiFi-klubben har en række ok "mini" anlæg til priser fra ca. 3000,- start der. De sælger også RIAA forstærkere.
Men man kan også finde meget godt på dba.dk og lignende steder, hvis man ved lidt om hvad man skal gå efter.
For at være mere specifik, må vi vide mere, f.eks. budget og hvor meget plads du har.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Yamaha og Onkyo laver prima mini/midi hifi og har som regel en ekstra indgang.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Boldspilleren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode svar - det har givet mig en bedre indsigt :)

r-l-b skrev:
De stik der er på billedet er RCA stik og passer til alle nye RIAA - der skal dog helst også være en tynd
ledning med "stel" som man fæstner på en stel skrue på forstærkeren eller på Riaaen

Stel er der.


r-l-b skrev:
gode billige Riaa der vil løse dit " til husbehov" med et lille anlæg kunne være en "Project Phonoboks" eller en
Cambridge - de helt billige til 300 kr. som kan købes sammen med antennesktik etc. i blister pack i elgiganten er simpelt hen
ikke gode nok

Budgettet er desværre lidt trængt, så tror jeg må nøjes med én til 300 kroner.


BertelB skrev:
HiFi-klubben har en række ok "mini" anlæg til priser fra ca. 3000,- start der. De sælger også RIAA
forstærkere. Men man kan også finde meget godt på dba.dk og lignende steder, hvis man ved lidt om hvad man skal gå
efter. For at være mere specifik, må vi vide mere, f.eks. budget og hvor meget plads du har.

Anlægget må max koste 1500 kroner - jeg ved desværre det er lidt begrænset hvad man så kan finde af kvalitetsprodukter,
men det er nu engang det budget jeg har at gøre med. Jeg har fundet dette anlæg (http://cdon.dk/hjemme-
elektronik/samsung_mm-c330-14101624), og det er den størrelsesorden jeg har tænkt mig - og det samme med prisen,
men kan anlægget bruges?

Har I nogle forslag til nogle andre anlæg der kunne være interessante? Som sagt er budgettet på 1500 og størrelsen ca.:

Dimensioner (BxHxD) Set 230 x 151 x 251 mm
Fronthøjtalare (1-Piece) 144 x 260 x 190 mm

Tak på forhånd

Troels
Til top Vis Boldspilleren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boldspilleren
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Mit forslag

RIAA (595 kr)

http://www.rega.dk/produkter_files/tilbehor/minifono.htm

Forstærker (495 kr)

http://rabu-acoustics.dk/forstaerkere-62/integreret-forstaer ker-64/dynavox-cs-pa1-sort-645.html

Højttalere (347 kr bemærk at det er sætpris)

http://www.nettomusic.dk/shop/behringer-passiv-monitor-14668 p.html

Butikkerne er tilfældigt valgt. Jeg kan se du bot i østjylland. Forstærkeren kan du få i elektronik lavpris (Århus), RIAA kan du få hos tape connection (Århus) og højttalerne kan du muligvis få hos Aage (Århus og tæt på Elektronik lavpris). Elektronik lavpris har også en del små billige højttalere som jeg dog ikke kender. De har også mange billige RIAA forstærkere.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9424
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Brugt er selvfølgelig det bedste, men jeg ved ikke om du er interesseret i det?
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Jeg ville foreslå at du finder en ældre receiver / forstærker med indbygget phonoforstærker ( RIAA ). Fås til samme pris som en ny RIAA. Eksempelvis denne B&O, hvor du sikkert kan stille pladespilleren ovenpå.

http://www.dba.dk/receiver-bo-beomaster-140/id-74298455/
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
Boldspilleren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Rigtig gode forslag!

Jeg bor tæt på elektronik lavpris i Århus, så jeg tror lige jeg smutter derind og kigger lidt.

Det var også en idé at købe én med indbygget RIAA - jeg troede bare de var ret dyre, men kan se at en brugt ikke sprænger budgettet! Nu er jeg ikke klar over hvordan du er kommet frem til, at der er indbygget RIAA?

Flere forslag er meget velkomne.

Til top Vis Boldspilleren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boldspilleren
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Alderen på receiverne - dengang havde alle forstærkere indgang til pladespiller - søgte også på modellen og så at den har phonoindgang  Få nye har phono indgang.
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

http://www.dba.dk/effektforstaerker-jvc-ax-r741/id-74230777/
http://www.dba.dk/system-audio-905-brune-70-w/id-73655709/
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Der er også en forstærker der ser interessant ud her:
http://www.dba.dk/forstaerker-technics-model/id-74010998/
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Forstærker:
Luxman

og

Højttalere:
Acoustic Energy    -     (anmeldelse)

Det er ikke helt så småt som dit foreslåede Samsung-anlæg, men 100 gange bedre!
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Nice Luxman der!
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Nice Luxman der!


Luxman er (næsten) altid godt
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Luxman
Marantz
Sansui
Pioneer
B&O
...... osv

Der blev produceret en del rigtig godt dengang ultimo 70érne primo 80érne, som nu fås for en slik med indbygget "RIAA".

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Forstærker med indbygget RIAA + 2 x højttalere til ialt 400 kr ---- så kan det vidst ikke gøres billigere 

http://www.dba.dk/forstaerker-pioneer-sa-408/id-74062891/
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes