Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 20:49   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespillerhylde-Bedste? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hej folkens,

Min Scheu Das Laufwerk #2 står i dag på et rack fra SolidSteel. Spikes i bunden af racket, hylden den står på er afkoblet med seperate spikes.

Dog kan man tydeligt mærke vibrationer fra bas-mellembas gå op i armboardet.....

Derfor har jeg brug for en rigtig rigtig rigtig god pladespillerhylde.
Denne skal vægmonteres, har muret væg.

Pladespilleren vejer 40kg + den vægt man lægger oveni ved betjening, flytning ect. derfor vil jeg gerne have noget som kan holde 60kg.

Findes der noget produceret som har "flydende" ophæng?

Eller med andre ord helt simpelt hvad er bedst?

Ikke billigtst
Ikke "fedest"
Ikke mest brugt

Men BEDST!

Håber på erfaringer fra nogle af jer herinde.

Når jeg googler finder jeg en masse DIY, det er ikke aktuelt.

mvh. M

PS:Arm og pickup er SME-VI + Ortofon Cadenza Black.

Jeg oplever en opblødning/betoning/opblomstring af mellembassen.
 
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

En lille smule DIY må det nødvendigvis blive. Tvilvler på der findes færdige konstruktioner i den kaliber.

2 store voldsomme hyldeknægte - findes til 100 kg pr. stk. - boltes fast i væggen.
Herpå monteres en "sandkasse" lavet i MDF malet sort eller en eller anden ædel træsort som passer i smagen. Kassen fyldes med ovntørret sand op til ca. 3 cm. fra kanten.

Oven på sandet lægges en sort skiferplade eller en tung træplade - mahogni, ask, bobinga eller lignende.

Pladespilleren flyder så på sandet.

En variation er med cykelslange i stedet for sand, men den er noget svær at udbalancere.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Pakke Chris
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 November 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 57
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hørte om en engang der lavede noget med at tage nogle store beslag fik udfræset en fortovsflise så pladespilleren var i den, han fik også lavet nogle fjedre som som var under fødderne på spilleren.

Jeg fandt dog aldrig ud af om det var fedt.. hmm



__________________
15' Tannoy Arden
15´sub system- flux acustik
passiv deling, samt LAB forstærker.

Audio-Classic Preamp
Audio-Classic MM Riaa
Audio-Classic 6c33
Microseiki BL 51
Ortofon 2M black
PS4 PRO
Til top Vis Pakke Chris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pakke Chris Besøg Pakke Chris's Websted
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
En lille smule DIY må det nødvendigvis blive. Tvilvler på der findes færdige konstruktioner i den kaliber.

2 store voldsomme hyldeknægte - findes til 100 kg pr. stk. - boltes fast i væggen.
Herpå monteres en "sandkasse" lavet i MDF malet sort eller en eller anden ædel træsort som passer i smagen. Kassen fyldes med ovntørret sand op til ca. 3 cm. fra kanten.

Oven på sandet lægges en sort skiferplade eller en tung træplade - mahogni, ask, bobinga eller lignende.

Pladespilleren flyder så på sandet.

En variation er med cykelslange i stedet for sand, men den er noget svær at udbalancere.



Er det virkelig nødvendigt med en "sandkasse" når grammofonen er meget tung og den står på let fjedrende fødder?
Altså kraftige hyldeknægte, som du beskriver, påmonteret en 'god' plade som grammofonen kan stå på?

Mvh.
Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hej Nilau,

Nej nok ikke nødvendigt. En god dæmpet plade - evt. noget sandwich med to kraftige træplader og blygummi imellem, kan gøre det. En enkelt betonflise eller marmorplade "klinger" for meget.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
En lille smule DIY må det nødvendigvis blive. Tvilvler på der findes færdige konstruktioner i den kaliber.

2 store voldsomme hyldeknægte - findes til 100 kg pr. stk. - boltes fast i væggen.
Herpå monteres en "sandkasse" lavet i MDF malet sort eller en eller anden ædel træsort som passer i smagen. Kassen fyldes med ovntørret sand op til ca. 3 cm. fra kanten.

Oven på sandet lægges en sort skiferplade eller en tung træplade - mahogni, ask, bobinga eller lignende.

Pladespilleren flyder så på sandet.

En variation er med cykelslange i stedet for sand, men den er noget svær at udbalancere.


Hej Jan,
Ja, jeg må altså snart have mig en bolig med er ordentlig lade eller værksted....
Men du ved jo jeg går i panik og får svedige hænder ved det mindste syn af en sav eller skruetrækker, DIY er bare ikke mig, men projektet lyder da til at overskue trods alt. Kan bedst lide ideen med sandet.

Fandt lige den her:

http://64.130.20.55/products/vibraplane/

Ellers er der jo Finite Elements hylde.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
janils skrev:
En lille smule DIY må det nødvendigvis blive. Tvilvler på der findes færdige konstruktioner i den kaliber.

2 store voldsomme hyldeknægte - findes til 100 kg pr. stk. - boltes fast i væggen.
Herpå monteres en "sandkasse" lavet i MDF malet sort eller en eller anden ædel træsort som passer i smagen. Kassen fyldes med ovntørret sand op til ca. 3 cm. fra kanten.

Oven på sandet lægges en sort skiferplade eller en tung træplade - mahogni, ask, bobinga eller lignende.

Pladespilleren flyder så på sandet.

En variation er med cykelslange i stedet for sand, men den er noget svær at udbalancere.



Er det virkelig nødvendigt med en "sandkasse" når grammofonen er meget tung og den står på let fjedrende fødder?
Altså kraftige hyldeknægte, som du beskriver, påmonteret en 'god' plade som grammofonen kan stå på?

Mvh.
Niels



Når jeg nu engang får mit "bedetæppe" kan det jo være der er råd.... (ok total inside information).

Det ville se lidt råt ud hvis man kunne få en metakasse forkromet og så en rå skifferplade flydende på sand.

Det må lige tjekkes med metalværkstedet.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Vibraplane er state of the art, når vi snakker vibrationsdæmpning. Men jeg tror den koster noget nær det samme som din pladespiller. 

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 24 Maj 2011 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Marcury: Start med noget nemt. Hvis du er skræmt over at skulle have savsmuld overalt, nytter det næppe at skulle bygge en sandkasse. Og den skal vel også gerne være nogenlunde pæn?

Smut ned i dit favoritbyggemarked og køb to stykker af den gode finske birkekrydsfiner. Lim dem sammen (skruetvinger og hvid lim er et must her). Puds og slib til du er tilfreds. Giv klodsen seks-syv gange lak (det tager 6-7 dage). Monter den lakerede klods på væggen med de heftige hyldeknægte.

Her er en der ikke er monteret på væggen:


Det tager en uge og koster et par hundrede kroner, hvis der skal regnes lak med.

Giver det noget, kan du altid kaste dig over MDF, sand, maling osv. Jeg tror dog du bliver på birketræet :)

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes