Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 11:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Transportabelt anlæg til udendørs brug (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
djonna
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2011 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Så er der endnu et indlæg om et anlæg til udendørs brug/festival anlæg. Jeg vil starte med at sige at jeg har læst rigtig
mange af de eksisterende indlæg om emnet, men har dog brug for lidt rådgivning til præcist mit behov.

Mine forudsætninger:
Jeg ønsker ikke at lodde en masse samme, snakker vi om noget meget meget simpelt er det acceptabelt, men vil helst
undgåes.
Jeg har ikke før bygget noget lignende.
Jeg har omkring 2-3 effektive dage til at produceret anlægget når komponenter er modtaget.
Jeg er ikke yderst kyndig inden for hifi.

Forventninger/krav/formål for anlæg:
Skal kunne spille højt med en ren lyd og markant og kontant bas.
Skal kunne holde længst muligt på batteri. (det er her ikke nødvendigvis et krav at det kan holde en helt festival eller
lignende, men 2 dage vil være fint, da jeg så bare kan lade et andet batteri op imens)
Anlægget vil blive benytte udendørs, både til festival men også til at tage med på en båd for eksempel eller bare generelt til
udendørs fest.
Det skal gøres billigt, 1500 - 2000 kr maks.

Overvejelser jeg har haft:
1)
At købe et en billig brugt bilforstærker, hvortil jeg så vil tilslutte 2 højtalere med høj følsomhed >93, dette skal så sluttes til
et bilbatteri. Hvis det er muligt vil jeg tilslutte minijack til forstærker og spille via iphone eller lignende. Alternativt vil jeg
tilslutte en gammel bilradio.
Fordele: det er nemt at gå til og jeg forestiller mig at det kan gøres relativt billigt
Ulempe: Jeg frygter at det bruger ualmindeligt meget strøm og man skal rende og skifte batteri hver 5 time eller sådan
noget.

2)
Købe en type d forstærker og tilslutte nogle højtalere af høj følsomhed, hvilket så også skal sluttes til bil batteri. På samme
måde vil jeg tilslutte aux til forstærker.
Fordele: Jeg har læst mig frem til at det er meget strømbesparende, samtidig med at det giver god lyd (hvor god er den lyd
egentlig sammenlignet med alm gammel bilforstærker?)
Ulemper: Den er udsolgt på 41hz.com, hvor den er samlet. Lidt utryg da det er "nyt" i forholdet til alm bil forstærker.

Mine spørgsmål:
Hvilke spørgsmål skal jeg vælge? skal jeg gå efter 2 auto højtalere med høj følsomhed (93db ca), eventuelt kombineret med
en subwoofer, eller skal jeg gå efter at købe basenhed og diskant? hvad giver bedst lyd, taget budgettet in mente?

Hvor stor forskel vil der være på de to setup?

Mht type d amp har jeg læst meget godt om AMP6-basic, hvilket også er den jeg refererer til ovenstående, men kan den
trække nok til mine krav og hvad er alternativerne nu, hvor den ikke er på lager samlet?

Hvad skal jeg vælge, hvad vej skal jeg gå og hvorfor?

På forhånd tak for jeres svar

/Djonna
Til top Vis djonna's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af djonna

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 09 Juni 2011 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

det er rigtigt at klasse t eller d forstærkerne er langt mere effektive end de traditionelle transistor bilradioer. kig på den engelske ebay (uk) og søg på [tripath], så dukker der en masse billige klasse t forstærkere op. de er mere eller mindre magen til dem fra 41hz.

det nemmeste er at købe en færdig højttalerbox til biler, en billig tripathforstærker fra ebay og så et forseglet blybatteri. så er du kørende.

tjek evt denne tråd om emnet:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82760&K W=store+tr%E5d

god byggelyst.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

djonna
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2011 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har set denne været omtalt i anden tråd:

http://cgi.ebay.co.uk/Tripath-TA2020-Class-T-Amp-Amplifier-2 0WX2-AC-Adapter-/320697097296?
pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item4 aab095c50#ht_4957wt_1240

Men er den virkelig noget værd, jeg tænker når nu den er betydeligt billigere end den samlede fra 41hz.com? Hvad er det den
anden kan som denne ikke kan?

Hvordan vil den spille i forholdet til en alm bilforstærker, hvis vi ikke tænker på forbrug af el?

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 09 Juni 2011 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

jeg har ikke specifikt hørt hverken den fra 41hz eller den af lepai, men jeg har haft både de helt billige tripath og nogle af de dyrere med kabinet og jeg kan ike høre nævneværdig forskel. for at høre forskel skal du have gode højttalere, der spiller under gode forhold. men når vi snakker festivalanlæg er lydkvaliteten ikke så afgørende, så længe lyden ikke er desideret dårlig.

hvordan den vil spille i forhold til en bilradio?! komer i høj grad an på hvilken bilradio du vil benytte. de findes jo i mange prisklasser og kvaliteter.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

djonna
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2011 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Når jeg tænker bilradio/forstærker vil det bare være noget til omkring 400-500 på dba.
Men er jeg så ikke bedre tjent med at købe en class t ?

Er det meget besværeligt at bygge sine egne højtalere, altså med basenhed og diskant der så skal justeres igennem delefilter? Jeg kan læse mig frem til at man får højere volume, bedre lyd og mindre strømforbrug for pengene sammenlignet med hvis man blot køber almindelige 6x9 højtalere beregnet til bil fx, er dette rigtig forstået?

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

djonna skrev:

Når jeg tænker bilradio/forstærker vil det bare være noget til omkring 400-500 på dba.
Men er jeg så ikke bedre tjent med at købe en class t ?

Er det meget besværeligt at bygge sine egne højtalere, altså med basenhed og diskant der så skal justeres igennem delefilter? Jeg kan læse mig frem til at man får højere volume, bedre lyd og mindre strømforbrug for pengene sammenlignet med hvis man blot køber almindelige 6x9 højtalere beregnet til bil fx, er dette rigtig forstået?

En tripath forstærker er KLART at foretrække fremfor en bilradio til samme penge. Og der er 1 grund der er afgørende - strømforbrug.

Tripath forstærkere har en effektivitet på omkring 80-90 % hvor mange bilradioer har <40 %. Det betyder at der er meget lidt strøm der går tabt i varme og det resulterer så i MEGET længere batterilevetid.

Hvis man ikke er så skrap til at lodde og til elektronik osv kan man nøjes med nogle fuldtoneenheder. Det vil ikke lyde nær så godt som hvis man konstruerer noget med en bas, piezo og delefilter, men det vil lyde meget bedre end det du ellers kan købe i butikker til de samme penge.

Generelt vil jeg fraråde at bruge bilhøjttalere. Der er stort set aldrig nogle parametre med så man kan beregne et kabinet i rigtig størrelse.
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn

djonna
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2011 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hvad er dit råd så i forholdet til højtalere?
Jeg er ret opsat på projektet med at bygge egne højtalere, men har ikke rigtig tiden til at finde rigtige enheder og beregne
de forskellige ting.

Jeg har kigget lidt fra de andre tråde og fundet frem til disse enheder:

2x http://www.thomann.de/dk/eminence_beta12lt.htm
2x http://www.thomann.de/dk/eminence_apt150.htm

Men er det noget der nemt kan sættes sammen og vigtigst af alt, vil det givet ordentligt resultat?
Jeg er som sagt presset på tiden.

Mine overvejelser var lidt at tilkoble disse: http://www.dealtime.com/KFC-HQ695-Kenwood-6-x-9-Car-Speaker- 3-Way-260-
Watts/info?tab=specs
Som man kan få brugt for omkring 500 kr på dba.

Hvad anbefaler du?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes