| Sendt: 09 Juni 2011 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der endnu et indlæg om et anlæg til udendørs brug/festival anlæg. Jeg vil starte med at sige at jeg har læst rigtig
mange af de eksisterende indlæg om emnet, men har dog brug for lidt rådgivning til præcist mit behov.
Mine forudsætninger:
Jeg ønsker ikke at lodde en masse samme, snakker vi om noget meget meget simpelt er det acceptabelt, men vil helst
undgåes.
Jeg har ikke før bygget noget lignende.
Jeg har omkring 2-3 effektive dage til at produceret anlægget når komponenter er modtaget.
Jeg er ikke yderst kyndig inden for hifi.
Forventninger/krav/formål for anlæg:
Skal kunne spille højt med en ren lyd og markant og kontant bas.
Skal kunne holde længst muligt på batteri. (det er her ikke nødvendigvis et krav at det kan holde en helt festival eller
lignende, men 2 dage vil være fint, da jeg så bare kan lade et andet batteri op imens)
Anlægget vil blive benytte udendørs, både til festival men også til at tage med på en båd for eksempel eller bare generelt til
udendørs fest.
Det skal gøres billigt, 1500 - 2000 kr maks.
Overvejelser jeg har haft:
1)
At købe et en billig brugt bilforstærker, hvortil jeg så vil tilslutte 2 højtalere med høj følsomhed >93, dette skal så sluttes til
et bilbatteri. Hvis det er muligt vil jeg tilslutte minijack til forstærker og spille via iphone eller lignende. Alternativt vil jeg
tilslutte en gammel bilradio.
Fordele: det er nemt at gå til og jeg forestiller mig at det kan gøres relativt billigt
Ulempe: Jeg frygter at det bruger ualmindeligt meget strøm og man skal rende og skifte batteri hver 5 time eller sådan
noget.
2)
Købe en type d forstærker og tilslutte nogle højtalere af høj følsomhed, hvilket så også skal sluttes til bil batteri. På samme
måde vil jeg tilslutte aux til forstærker.
Fordele: Jeg har læst mig frem til at det er meget strømbesparende, samtidig med at det giver god lyd (hvor god er den lyd
egentlig sammenlignet med alm gammel bilforstærker?)
Ulemper: Den er udsolgt på 41hz.com, hvor den er samlet. Lidt utryg da det er "nyt" i forholdet til alm bil forstærker.
Mine spørgsmål:
Hvilke spørgsmål skal jeg vælge? skal jeg gå efter 2 auto højtalere med høj følsomhed (93db ca), eventuelt kombineret med
en subwoofer, eller skal jeg gå efter at købe basenhed og diskant? hvad giver bedst lyd, taget budgettet in mente?
Hvor stor forskel vil der være på de to setup?
Mht type d amp har jeg læst meget godt om AMP6-basic, hvilket også er den jeg refererer til ovenstående, men kan den
trække nok til mine krav og hvad er alternativerne nu, hvor den ikke er på lager samlet?
Hvad skal jeg vælge, hvad vej skal jeg gå og hvorfor?
På forhånd tak for jeres svar
/Djonna
|