Emne: Savner bas - Focal 836 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
pepsi Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 12 Juni 2011 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har et sæt focal 836 trukket af Bladelius Thor mkII. Jeg synes jeg mangler bas. Hvordan er den optimale placering af en hjt. med nedad vendt bas?
Jeg har trægulv og gips på væggene. Kan et stykke tæppeflise under hjt. muligvis hjælpe?
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 12 Juni 2011 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil have mere bas, så skal du normalt rykke højttalerne tættere ind mod væggen - både sidevæg og bagvæg, hvis det er muligt.
Er du sikker på, at højttalerne er forbundet rigtigt? Hvis den ene højttaler spiller i modfase, vil det netop ofte vise sig som nedsat bas. Hvor stort er dit rum? For du burde godt nok ikke mangle bas med de højttalere og den forstærker. Jeg har selv haft Focal Chorus 806 V til test, og de levere imponerende meget bas, selv med deres beskedne størrelse og en NAD 314 til at trække dem.
|
| Til top |
|
| |
pepsi Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2011 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
De spiller ikke i modfase(sort i sort og rød i rød). Jeg har forsøgt at rykke dem lidt frem og tilbage uden den store effekt.
Mit lytterum er desværre med trægulve og gips på loft og vægge. En stue på ca. 30 m2 - så absolut ikke et vellydende rum. Har dog smidt et rya tæppe under sofabordet ... :-)
Jeg tror måske den tilhørende metalplade hjt. er monteret på kan skyldes en del, men har et par brødre som har samme hjt. uden problemer.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 13 Juni 2011 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Pepsi!
Kan det tænkes, at din stue fungerer som én stor basabsorbent? Et plankegulv og gipsvægge kan i praksis virke som absorbenter, og hvis du har dem på alle flader, så er det næsten dømt på forhånd til at fejle.
En anden ting kan være afstanden fra lytteposition til højtalerne. Har du prøvet at bevæge dig rundt i din stue, for at se om basniveauet ændrer sig? Hvis du spiller på den lange led, kan du risikere at bas-"bølgerne" - som bevæger sig frem og tilbage i din stue - udfaser sig lige dér, hvor du sidder. Det kan måske hjælpe at flytte sofaen en halv meter frem eller tilbage. Til gengæld risikerer du så, at lydbilledet mister præcision. Det er et kompromis!
En stor stue som din er oftest rektangulær, f.eks. 7,5 x 4 meter. Er det tilfældet, så stil dine højtalere, så de spiller på den korte led. Her er det mindre chance for den førnævnte udfasning af bassen.
Er din stue firkantet, altså lige lang på begge leder, så har du tabt på forhånd. Et firkantet rum er de stående bølgers fjende nummer ét! Er der også samme højde, som længde/bredde, altså et kubisk rum, så er den helt gal! I et sådan rum vil du aldrig kunne høre musik med godt resultat...
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 13 Juni 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej pepsi,
Slæb dine lækre Focal 836V hen til et lokale uden gipsvægge, så får du svaret, der er fed bas i de højtalere. Har selv døjet med gips-vægge evne til at neutralisere dybbassen, og har en bekendt som har samme problem, bare være endnu, da der også er gips-loft. __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
pepsi Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2011 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
stiv skrev:
Hej pepsi,
Slæb dine lækre Focal 836V hen til et lokale uden gipsvægge, så får du svaret, der er fed bas i de højtalere. Har selv døjet med gips-vægge evne til at neutralisere dybbassen, og har en bekendt som har samme problem, bare være endnu, da der også er gips-loft. |
|
|
Havde også mistænkt mine gips vægge og gips lofter som den store synder. Vil se mig omkring efter en sub, der muligvis kan give lidt bundtræk.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 13 Juni 2011 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Hej Pepsi!
Kan det tænkes, at din stue fungerer som én stor basabsorbent? Et plankegulv og gipsvægge kan i praksis virke som absorbenter, og hvis du har dem på alle flader, så er det næsten dømt på forhånd til at fejle. |
|
|
Er der noget særligt grundlag for den konklusion - min 1.sal har plankegulv, og gips på væg og loft, uden jeg mangler bas. ( tværtimod )
hyggestuen på 5.30 x 5.70, med 1meter høje skunkvægge før skråvæg mod loft - jeg spiller på den lange led i rummet - tyndt gulvtæppe over plankerne overalt. vægge er udført i dobbelt gipslag. Hjemmebyggede fødder, der løfter højttalerne 40cm over gulv, de originale standere løftede kun 20

Godtnok er det ikke superoptimalt at plante højttalerne som de er, men de er født til at stå mod væg. Med tilpas forsigtig EQ ( -4db) på basforstærkeren (80-300) er kurven ret som en snor, subbassen klarer sig med -6db.
Jeg kender temmeligt mange som har lytterum - også med gipsvægge, uden de klager over mangel på bas - dermed ikke sagt det ikke kan ske.
Er det en form for mantra - der er ved at opstå ? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 13 Juni 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan!
Jeg skriver i mit indlæg, at det kan - og dermed at det ikke altid vil - virke som absorbenter. Jeg skriver ikke, at det er facit, men at det er en mulighed!
Og så er du (og nogle andre du kender!) bare smadderheldige, at have et lytterum, som maner alle min gode råd i jorden 
Jeg har et lytterum med betonvægge på to flader (lige over for hinanden i lytteretningen), der er let dæmpet med nogle paneler, en skråvæg med gips(!), og en endevæg med skabe og reoler. Loftet er beton og er helt bart, gulvet er flydende parkét, der "sejler" rundt i bassen, så højtalerne står på tunge fortovsfliser.
Og jeg har et "kæmpe" problem med et roomgain lige omkring 70 Hz, som løfter bassen med 7-8 dB !!!
Alle lytterum er forskellige... jeg forsøger blot at komme med råd til hvad, der kunne være årsag til problemet. Det må jeg godt, ikk'? 
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 13 Juni 2011 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
| Hej Jan!
Jeg skriver i mit indlæg, at det kan - og dermed at det ikke altid vil - virke som absorbenter. Jeg skriver ikke, at det er facit, men at det er en mulighed! |
|
|
ok - det lød bare temmeligt bastant når du skrev som du gjorde.
Citér:
Og så er du (og nogle andre du kender!) bare smadderheldige, at have et lytterum, som maner alle min gode råd i jorden  |
|
|
Jeg afviser ikke muligheden - specielt ikke hvis der er brugt enkeltlags gips. Jeg baserer min mening på både oplevelser og erfaringer, efter at have gået og opsat lydanlæg hist og pist.
Citér:
| Jeg har et lytterum med betonvægge på to flader (lige over for hinanden i lytteretningen), der er let dæmpet med nogle paneler, en skråvæg med gips(!), og en endevæg med skabe og reoler. Loftet er beton og er helt bart, gulvet er flydende parkét, der "sejler" rundt i bassen, så højtalerne står på tunge fortovsfliser.
Og jeg har et "kæmpe" problem med et roomgain lige omkring 70 Hz, som løfter bassen med 7-8 dB !!! |
|
|
Det er jo også til at tage og føle på - selv normal tale må næsten blive påvirket ?
Citér:
Alle lytterum er forskellige... jeg forsøger blot at komme med råd til hvad, der kunne være årsag til problemet. Det må jeg godt, ikk'?  |
|
|
Bestemt ! - Jeg tror da, og håber også folk derude bag skærmene suger til sig :)
Der er en række fif til at få en ide om akustikken i et rum/lokale - blandt andet klappeprøven - og trommen - dem er der tilsyneladende ikke mange der kender, det kunne man nærmest skrive en hel artikel om (men den er da vist skrevet :)
Det virker bare lidt som om når nogen nævner ordet gips - så lyder mantraet med det samme.
Jeg kan foreslå folk at tage et kig på sider som disse :
http://www.troldtekt.dk/Erhverv/Om-akustik/Gode-toner-i-arki tekturen/Absorbenttyper/Resonansabsorbenter.aspx
Der står mange gode ting __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|